رشد نوزادسلامت نوزادنوزاد

بغل کردن نوزاد | فواید بغل کردن نوزاد چیست؟

بغل کردن نوزاد یکی از رفتارهایی است که در فرایند رشد کودک تاثیر بسزایی دارد. طبیعی است که والدین در مورد آن اطلاعات کافی نداشته باشند؛ یا در هنگام در آغوش کشیدن نوزاد خود، نگران باشند. اما این کار روش های زیادی دارد که نه تنها به کودکی آسیبی وارد نمی‌شود؛ بلکه به او حس آرامش و امنیت هم منتقل می‌گردد. نحوه بغل کردن کودک، بسیار اهمیت دارد و افراد باید نکاتی را در این مورد رعایت کنند. به طور کلی لمس کردن کودک، بخش مهمی از رابطه با اوست و در فرزندپروری نیز موثر خواهد بود. نگرانی بسیاری از والدین از عادت کردن فرزندشان به این وضعیت است. اما در این مقاله به بررسی این مورد و نحوه درآغوش گرفتن نوزاد نیز خواهیم پرداخت. برای دریافت مشاوره کودک تلفنی و آنلاین کلیک کنید.

بغل کردن نوزاد

نوزادان بعد از تولد به محبت  مراقبت والدین خود نیاز دارند. بغل کردن نوزاد یکی از راه های محافظت از اوست که تاثیرات جسمانی و روانی زیادی برای کودک به همراه خواهد داشت. نوزادان نیز مانند بزرگسالان نیازهای روحی و روانی دارند که در آغوش گرفتن و حتی ارتباط چشمی با آنها و صدا کردن اسم شان در تربیت آنها موثر خواهد بود. البته نباید در اینکار افراط کرد و در هر وضعیتی او را در آغوش گرفت. این کار هم برای والدین و هم برای خود کودک دشوار خواهد بود. برای جلوگیری از بروز دلبستگی ناایمن در کودک کلیک نمایید.

نحوه بغل کردن نوزاد

نحوه بغل کردن نوزاد

فراموش نکنید که قبل از بغل کردن نوزاد حتما نکاتی را رعایت کنید تا به سلامت جسمانی کودک آسیبی نرسد. سعی کنید با دست های تمیز نوزاد را در آغوش بگیرید؛ چراکه سیستم ایمنی بدن نوزاد ضعیف است و توانایی مقابله با بسیاری از بیماری ها راندارد. از طرف دیگر هنگام بلند کردن نوزاد به موقعیت قرار گیری سر و گردن او بسیار توجه داشه باشید. سنگین ترین عضو بدن نوزاد سر اوست و او هیچ کنترلی بر عضلات گردنش ندارد. به همین دلیل باید مراقب این نواحی بود. خود نیز در هنگام بغل کردن کودک، در حالت راحتی بنشینید یا بایستید؛ چرا که وضعیت قرارگیری بدن شما در راحتی نوزاد موثر خواهد بود. تماس سینه به سینه، حالت گهواره ای، خوابیدن روی شانه، حالت دمر روی بازو و رو به بیرون، از حالت های مختلف در آغوش گرفتن نوزاد هستند.

تاثیرات بغل کردن نوزاد

همانطور که قبلا هم ذکر شد؛ بغل کردن نوزاد تاثیرات زیادی بر سلامتی او خواهد داشت. به طور کلی تا قبل از 2 سالگی بغل کردن نوزاد، امری ضروری است. چرا که برای موقعیت های مختلفی مثل شیردادن، شست و شو، خواباندن و… فرد باید در آغوش خانواده باشد. اما بعد از این سن هم باز کودک به تماس فیزیکی با والدین خود نیازدارد. برخی از تاثیرات در آغوش گرفتن برای کودکان به شرح زیر خواهد بود.

📌سلامت جسمانی

بغل کردن نوزاد باعث ترشح هرمون اکسی توسین در بدن او و مادر می‌شود؛ که نه تنها از بروز افسردگی و اضطراب جلوگیری می‌کند، بلکه باعث تقویت سیستم ایمنی نیز می‌شود. اکسی توسین آزاد شده، ترشح هورمون های رشد را نیز تقویت کرده و باعث تسریع فرایند رشد می‌شود. نوزادانی که مورد محبت و توجه قرار نمی‌گیرند؛ دچار دلبستگی ناایمن خواهند شد و استرس زیادی را تجربه می‌کنند. هورمون کورتیزول که در هنگام استرس ترشح می‌شود؛ سیستم ایمنی بدن را به شدن تضعیف می‌کند. اما بغل کردن این عوارض را جبران کرده و باعث بهبود سلامت جسمانی نوزاد خواهد شد.

📌وضعیت روانی و عاطفی

تاثیر بغل کردن به قدر مهم است که وقتی کودک به دنیا می‌آید؛ در همان لحظات اولیه، او را بر سینه مادر گذاشته، تا با مادر تماس فیزیکی برقرار کند. اینکار حس اعتماد و تعلق خاطر را در نوزاد افزایش می‌دهد و در آینده تاثیرات زیادی بر سلامت روانی فرد خواهد داشت. حس امنیت و حمایت شدن ناشی از بغل کردن نوزاد، او را از ابتلا به بسیاری از بیماری های روان مصون خواهد کرد.  

📌تقویت هوش نوزادان

تقویت ضریب هوشی و هوش هیجانی از همان زمان تولد با تقویت گیرنده های مختلف و محرک های محیطی، امکانپذیر است. از بین حواس پنجگانه ما، لامسه اولین حسی است که رشد می‌کند. با بغل کرد نوزاد و لمس پوست کودکان، این حواس تقویت شده و در هوشیاری آنها تاثیربسزایی خواهد داشت. تحقیقات حاکی از آنند که کودکانی که بیشتر در آغوش گرفته می‌شوند؛ رشد سریع تری خواهند داشت و همچنین میزان هوش آنها نیز بالاتر است. برای اطلاع از راهکارهای افزایش هوش هیجانی کودکان کلیک کنید.

بغل کردن نوزاد | عادت خوب یا بد؟

عادت به بغل کردن نوزاد

بسیاری از والدین حین بغل کردن نوزاد، نگران عادت کردن او به این وضعیت و بروز ناآرامی در موقعیت های دیگر هستند. اما آیا اینکه نوزادان به درآغوش ماندن عادت کنند؛ خوب است یا بد؟ نوزادان برای نیازهایی مثل غذا خوردن یا خوابین، نیاز به آغوش دارند. اما اگر عادت آنها تبدیل به یک بحران شود و در زندگی روزمره والدین مشکل ایجاد کند؛ یک عادت مخرب خواهد بود. برخی از نوزادان به قدری به بغل والدین خود عادت می‌کنند؛ که در موقعیت های دیگر دچار اضطراب بی قراری شده و آرام نمی‌گیرند. در این زمان والدین باید عادت های دیگری را جایگزین بغل کردن نوزاد کنند.

🔸اینکار نباید با خشونت و سردی همراه باشد؛ چراکه به روحیه کودک آسیب بزرگی خواهد زد.

🔸والدین قبل از چهارماهگی برای خواباندن نوزاد باید او را در آغوش گرفته و بعد از به خواب رفتن او را در تخت خواب بگذارند.

🔸اما بعد از 6 ماهگی نوزاد باید قادر به خوابیدن بدون حضور در آغوش والدین شود. حتی اگر در نیمه شب شروع به بی قراری کرد؛ والدین باید بدون در آغوش گرفتن، او را آرام کنند.

🔸روش هایی مثل پخش موسیقی های آرام بخش، حمام کردن، خواندن کتاب و… به خواب عمیق تر او کمک می‌کنند و مانع از بیدار شدن و بغل کردن نوزاد می‌شوند.

🔸در محیط های شلوغ و با حضور افرادی که کودک نمی‌شناسد؛ او نیاز بیشتری به آغوش والدین خود دارد تا احساس ناامنی و غریبگی نکند.

🔸در هنگام بغل کردن نوزاد، او بوی مادر را استشمام کرده و حس بهتری دریاف خواهد کرد. از طرفی دیگر در ماه های اولیه، او هنوز به محیط کار از رحم عادت نکرده و با در آغوش کشیده شدن، همان حس را تجربه خواهد کرد.

سخن پایانی

بغل کردن نوزاد، یکی از نیازهای اساسی او مخصوصا در روزهای آغازین است. بسیار مهم است که والدین به شکل صحیح و به موقع  به این خواسته پاسخ دهند. این رفتار در آینده کودک تاثیر زیادی خواهد داشت. همچنین همانطور که در متن هم به آنها اشاره کردیم؛ نکاتی نیز باید در این مورد رعایت شوند. بغل کردن یکی از راه های ابراز عشق و محبت نیز هست که نوزاد آن را متوجه می‌شود. او برای رفع خواسته های او به شما وابسته است و طبیعی  است که حساس و آسیب پذیر باشد. پس با در آغوش کشیدن، به او حس اطمینان داده و حتی در این زمینه می‌توانید از یک روانشناس نیز کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بغل کردن نوزاد می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

نحوه صحیح بغل کردن نوزاد چگونه است؟

افراد باید نکاتی را در مورد بغل کردن نوزاد رعایت کنند. سنگین ترین عضو بدن کودک، هنگام تولد سر اوست و همچنین او، هیچ کنترلی بر عضلات گردنش ندارد. به همین دلیل باید در هنگام بلند کردن و درآغوش گرفتن او حتما مراقب این نواحی بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره