اختلالات روانیاعتیادافسردگی - دوقطبیدرمان و ترک اعتیاد

افسردگی بعد از ترک اعتیاد

افسردگی بعد از ترک اعتیاد یکی از شایع‌ترین مشکلات پس از ترک است. در اکثر مواقع ریشه اصلی اعتیاد مشکلات روانی و درونی است که سبب گرایش فرد به سمت مصرف مواد مخدر می شود. به همین دلیل افسردگی بعد از ترک اعتیاد اتفاق می افتند که در صورت عدم توجه به آن می تواند سبب بازگشت به اعتیاد در فرد شود. با آگاهی از روش های درمان افسردگی بعد از ترک اعتیاد می توانید تا حد زیادی از بازگشت به اعتیاد جلوگیری نمایید. برای آشنایی بیشتر توصیه می کنیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید یا با متخصصان ترک اعتیاد آواژه تماس بگیرید. برای آشنایی با روند درمان افسردگی بعد از ترک سیگار کلیک کنید.

 

افسردگی بعد از ترک اعتیاد

بیش از 350 میلیون نفر (یعنی چیزی حدود چهار برابر جمعیت کل شهرهای ایران) در سراسر جهان مبتلا به افسردگی هستند. از این تعداد تنها 50 درصد تحت درمان قرار می‌گیرند و باقی افراد گرفتار اثرات جبران ناپذیر این بیماری خواهند شد.

یکی از اثرات خطرناک افسردگی فکر و عمل به خودکشی است. آمارها نشان داده بیشتر از 90 درصد افرادی که دست به خودکشی می‌زنند حداقل سابقه یک دوره افسردگی درمان نشده را در زندگی خود داشته‌اند.
علاوه بر این افسردگی مقدمه‌ای بر دیگر بیماری‌های روانی و حتی بیماری‌های جسمی است. افسردگی همچنین باعث از کار افتادگی، مشکل در ارتباط گیری و هزاران بلای دیگر می‌گردد. برای آشنایی بیشتر با علائم افسردگی کلیک کنید.

تاثیر مواد مخدر بر بیماری های روحی – روانی

الکل: مشکلات خواب مثل بی خوابی و کم شدن کیفیت خواب، مشکل نعوظ ، اختلال در حافظه

تریاک: اختلال در خواب، ایجاد مشکلات جنسی، عود کردن افسردگی

حشیش: بی خوابی، توهم، اضطراب‌های دائمی و حملات وحشت (پانیک اتک)، بی‌انگیزگی، تشدید مشکلات روحی روانی مثل اسکیزوفرنی و دو قطبی

مواد محرک (مثل قرص‌های روانگردان، کوکائین و شیشه): توهم‌، بی‌خوابی، هذیان گویی، رفتارهای پرخطر و پرخاشگرانه ، بی قراری‌های مداوم، تشدید بیماری‌های روحی روانی

ماریجوانا: تاثیرات منفی بر کنترل حرکت‌ها، شناخت، رفتارها و هیجانات

علائم افسردگی بعد از ترک اعتیاد

  • اختلال در فعالیت‌های شناختی مثل تمرکز، توجه، یادآوری، تصمیم ‌گیری
  • احساس ناراحتی مداوم
  • اضطراب و بی‌قراری و پریشان حالی
  • ناامیدی و احساس پوچی 
  • احساس گناه، شکست، بی‌ارزشی یا درماندگی (فرد مدام به اشتباهات و شکست‌های گذشته فکر می‌کند)
  • بی‌علاقه شدن به سرگرمی‌ها یا فعالیت‌های محبوب گذشته
  • اختلال در خواب
  • تغییر اشتها
  • افکار آزاردهنده و خطرناک از قبیل فکر خودکشی، قتل یا مرگ
  • تحریک‌پذیری
  • کج خلقی، زود خشمگین شدن یا پایین آمدن آستانه ‌صبر و تحمل
  • خستگی و بی حوصلگی، کلافگی مداوم، پایین بودن انرژی، (تمام کارها در نظر فرد طاقت ‌فرسا و بیهوده است)
  • افکار منفی (فرد نمی‌تواند به چیز مثبتی فکر کند)

مدام فکر می‌‌کنید که نمی‌‌توانید کاری انجام دهید و هیچ‌ وقت عوض نمی‌شوید، گمان می‌کنید هرگز به اندازه کافی خوب نبوده‌اید و اصلا برای زندگی کافی نیستید. به تدریج به این باور می‌رسید که تا آخر عمر همین طور باقی خواهید ماند. به نظر شما شرایط همیشه پایان بدی دارند.

درمان افسردگی بعد از ترک اعتیاد

برای درمان افسردگی بعد از ترک اعتیاد راهکارهایی وجود دارد که برخی از آ‌ن‌ها به شرح زیر هستند. گاه تنها علت افسردگی اعتیاد نبوده و ممکن است سایر عوامل نیز مانع از بهبودی شوند، بنابراین مقاله علت افسردگی را هم مطالعه نمایید.

1. به فکر سلامت جسمی خود باشید

روان و جسم تاثیری متقابلی بر هم می‌گذارند. همان طور که بیماری‌های روانی سلامتی جسمی فرد را به هم می‌ریزند، بیماری‌های جسمی نیز سبب مشکلات روانی مثل افسردگی خواهند شد. تقویت بدن بعد از ترک با ورزش، دریافت مواد غذایی مفید و قرار گرفتن در معرض نور آفتاب و هوای پاک صورت می‌گیرد.

2. افسردگی بعد از ترک اعتیاد | تفریحات سالم را در برنامه روزانه خود قرار دهید

وقت گذرانی با یک جمع خوب در یکی از پارک‌های شهر، رفتن به یک مسافرت کوتاه، بازی‌های سالم ، ورزش‌های مختلف مثل پیاده روی، فوتبال، شنا، کشتی، کوه نوردی، مشغول شدن به یک حرفه شغلی، یادگیری و درس خواندن، شرکت در مراکز خیریه و موارد دیگر همه و همه می‌توانند به درمان افسردگی و پر کردن اوقات بیکاری فردی که ترک کرده کمک کنند.

3. حمایت های اجتماعی را به هیچ وجه فراموش نکنید

قرار گرفتن در جمع‌های سالم و مشوق می‌تواند تاثیرات بسیار خوبی بر روحیه فرد بگذارد. مجمع معتادین گمنام، جمع‌های خانوادگی، جمع‌های مذهبی و دوستی سالم می‌توانند به بهبود سلامتی روانی کمک شایانی کنند.

4. به مشاور وم متخصص ترک اعتیاد مراجعه کنید

مراجعه به روانشناس و مشاور راه حل قطعی درمان افسردگی بعد از ترک اعتیاد خواهد بود. روان درمانگر با شیوه‌های مختلفی مثل شناخت درمانی، رفتار درمانی، روانکاوی، معنا درمانی و… می‌توانند به درمان بیماری‌های روحی روانی بپردازند. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید. 

ترمیم سیستم مغزی بعد از ترک اعتیاد

همان طور که گفته شد اعتیاد سیستم پاداش دهی مغز را دچار اختلال می‌کند و سطح طبیعی مواد شیمیایی بدن‌ یعنی سروتونین و دوپامین که مسئول احساساتی مانند خوشحالی و لذت هستند را تغییر می‌دهد و به همین دلیل افسردگی بعد از ترک اعتیاد شکل می‌گیرد. با انجام برخی کارها می‌توانید ترشح دوپامین و سروتونین را تنظیم نمایید. برای کسب اطلاع در زمینه انواع روش‌های ترک اعتیاد کلیک کنید. 

1. افسردگی بعد از ترک اعتیاد | دوپامین (هورمون پاداش)

دوپامین به هورمون پاداش و لذت معروف است چراکه مغز از هر عملی احساس لذت کند دوپامین را ترشح کرده و دوپامین هم احساس لذت را می‌سازد . این فرایند باعث فشار برای تکرار یک عمل به دفعات مکرر می‌شود. دوپامین یک نوع پیام رسان در سیستم عصبی انسان است و پایین بودن آن انگیزه و اشتیاق را در فرد از بین می‌برد.

برای بالا رفتن دوپامین چه باید کرد؟

-پروتئین زیاد مصرف کنید.

-مدیتیشن و خواب منظم داشته باشید

-موسیقی درمانی کنید

یک روش درمانی نوین که در دوره بهبود افسردگی بعد از ترک اعتیاد مؤثر می‌باشد، موسیقی‌درمانی است. احساسی که از شنیدن موسیقی مورد علاقه به شما دست می‌دهد در اثر ترشح دوپامین ایجاد می‌شود. صرف نظر از ماده‌ مخدری که مصرف می‌کردید، مسیرهای دوپامین در مغز که در اثر موسیقی برانگیخته می‌شوند منحصر به فرد هستند و در اثر مصرف مواد آسیب ندیده‌اند.

2. سروتونین (هورمون شادی بخش)

سروتونین به هورمون احساسات خوب معروف است چرا که خاصیت ضد افسردگی دارد و همچنین شادی بخش نیز می‌باشد. سروتونین یک انتقال دهنده عصبی است که باعث بهبود خواب، روابط جنسی، اخلاق و… می‌شود. سروتونین توسط تریپتوفان (یک نوع مکمل طبیعی) ساخته می‌شود و راه‌های طبیعی زیادی برای افزایش ساخت آن در بدن وجود دارد.

برای بالا رفتن سروتونین چه باید کرد؟

-ورزش کنید و در معرض نور آفتاب قرار بگیرید.

-مصرف ویتامین ب و ث را افزایش دهید.

-از مواد غذایی‌ای مانند تخم‌ مرغ، محصولات لبنی، گوشت قرمز، تخمه‌ی آفتابگردان، کاکائو، شکلات سیاه و غلات کامل استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متدوال

درمان افسردگی بعد از ترک اعتیاد چقدر طول می کشد ؟

افسردگی بعد از ترک اعتیاد در صورت درمان نشدن حدودا دو سال و یا بیشتر به زمان نیاز دارد. در این دوره احتمال عود اعتیاد و بازگشت به مواد مخدر نیز بسیار بالاست.

راه حل قطعی درمان افسردگی پس از ترک چیست؟

بهترین راهکار کمک گرفتن از یک فرد متخصص در زمینه ترک اعتیاد است. اینگونه می‌توانید راهکارهایی علمی و موثر را بهه کار گیرید و در صورت لزوم از دارو نیز استفاده نمایید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره