اختلالات روانیاعتیادافسردگی - دوقطبیدرمان و ترک اعتیاد

افسردگی بعد از ترک اعتیاد

افسردگی بعد از ترک از شرایط رایجی است که بعد از ترک اعتیاد برای بسیاری از افراد ایجاد می‌شود. طبیعی است که بعد از ترک اعتیاد به طور کلی شرایط زندگی افراد متفاوت شده و همه چیز برای آنها رنگ و بوی تازه ای می‌گیرد. اما گاهی تحمل این تغییرات برای افراد به قدری دشوار است که دچار افسردگی شده و تحت تاثیر آن دوباره به مصرف مواد روی آورده و حتی گاها خودکشی می‌کنند. از این رو بسیار مهم است که افراد خود را برای این شرایط آماده کرده و حتما از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرند. فراموش نکنید که بروز این حالت بسیار طبیعی بوده و جای نگرانی نیست. تنها بهتر است با مشاهده نشانه ها افسردگی، سریعا اقدامات لازم را انجام دهید. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی بعد از ترک می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

مدت زمان افسردگی بعد از ترک

نمی‌توان برای زمان بروز و یا حتی مدت درمان افسردگی بعد از ترک مدت زمان مشخصی در نظر گرفت. بسیاری از افراد به دلیل اینکه از بروز این شرایط می‌ترسند از ترک کردن اجتناب می‌کنند. در واقع آنان می‌دانند که قرار است شرایط سختی را پشت سر بگذارند. از این رو به طور مداوم به دنبال راهی برای کنترل این نشانه ها و یا حذف آنها به طور کامل هستند. اما به دلیل اینکه زمان دقیق آن را نمی‌دانند؛ دچار سردرگمی شده و حتی می‌ترسند. اما اگر افراد اقدامات لازم را در این دوران انجام دهند؛ می‌توان این زمان را به حداقل برسانند.برای آشنایی با روند درمان افسردگی بعد از ترک سیگار کلیک کنید.

رابطه بین افسردگی و ترک اعتیاد

بسیاری از تحقیقات حاکی از آنند که رابطه تنگاتنگی میان افسردگی و اعتیاد وجود دارد. برخی معتقدند که ابتلا به انواع اختلالات روانی منجر به بروز اعتیاد شده و برعکس. مصرف مواد مخدر نیز یکی از دلایل ابتلا به مشکلات روانی است. یک تحقیق در دهه 90 میلادی نشان داد که افراد افسرده ای که با اعتیاد درگیر هستند؛ کمتر احتمال درمان برای آنها وجود داشته و همچنین علائم بیشتر و طولانی تری نیز از خود نشان می‌دهند. برای آشنایی بیشتر با علائم افسردگی کلیک کنید.

همزمانی اعتیاد و افسردگی

دلیل همزمانی اعتیاد و افسردگی در ساده ترین حالت به دلیل شباهت های سیستم مغزی در این دو وضعیت است. چرا که در هردو حالت سیستم پاداش دهی مغز دچار اختلال می‌شود. البته ویژگی های شخصیتی افراد نیز در این مورد بی تاثیر نبوده و برخی از افراد بیش از دیگران در معرض اعتیاد و یا افسردگی هستند. همزمانی این دو عامل با یکدیگر بروز افسردگی بعد از ترک را منطقی جلوه داده و در واقع این موضوع را برای ما روشن تر می‌کند. برای پاسخ به سوال بعد از ترک اعتیاد چه رفتارها و اقداماتی باید کرد؟ کلیک نمایید.

نشانه های افسردگی بعد از ترک

نشانه های افسردگی بعد از ترک

زمانی که افرد بعد از ترک اعتیاد در حال مبتلا شدن به افسردگی هستند؛ نشانه های مختلفی از خود بروز می‌دهند که به راحتی می‌توان متوجه آن شد. برخی از نشانه های افسردگی بعد از ترک شامل موارد زیر می‌شود.

احساس غم، ناکارآمدی و پوچی

تحریک پذیری و بروز احساسات زیاد با محرک های کوچک

اختلال در خواب و اشتها

مختل شدن فعالیت های جنسی

کند شدن فعالیت های حرکتی

اختلال در حافظه

بروز مشکلات جسمانی

داشتن افکار خودکشی

احساس بی ارزشی و گناه

دلایل ایجاد افسردگی بعد از ترک

همه افراد تصور می‌کنند که فرد معتاد بعد از فرایند ترک باید خوشحال بوده و احساس سرزندگی بیشتری بکند. همچنین برای آنها عجیب است که چرا فردی باید بعد از رها شدن از اعتیاد افسرده می‌شود. اما بروز این حالت به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. در این قسمت به توضیح دلایل ابتلا به افسردگی بعد از ترک می‌پردازیم. مقاله علت افسردگی را هم مطالعه نمایید.

◀تغییر ساختارهای مغزی

اصلی ترین دلیل این موضوع تغییرساختارها  کارکرد مغز است. چرا که مغز برای مدت زمان طولانی در معرض مواد شیمیایی مختلفی بوده و حال که به شرایط عادی بازگشته است؛ مدتی طول می‌کشد تا خود را ترمیم کرده و واکنش طبیعی داشته باشد.

◀عوامل محیطی

عوامل محیطی نیز در این مورد بی تاثیر نیستند. افراد بعد از ترک با شرایط تازه ای روبرو شده که هیچ درکی از آن ندارند. آنان احتمالا در دوران اعتیاد خود پول و سرمایه زیادی از دست داده اند و از طرفی با برخی از اعضای خانواده و دوستان خود نیز قطع ارتباط کرده اند. احتمالا این فقدان دلیلی برای افسردگی آنها باشد.

◀ژنتیک

ژنتیک نیز افراد را هم در معرض افسردگی و هم اعتیاد قرار می‌دهد. در واقع زمانی که افراد ژنتیک افسردگی را داشته باشند؛ بعد از ترک اعتیاد، بیشتر احتمال دارد که به افسردگی مبتلا شوند.

بروز سندرم ترک در مواد مختلف

تغییر وضعیت روانی و جسمانی افراد در دوران ترک اعتیاد به قدری طبیعی است که از آن به عنوان سندرم ترک یاد می‌کنند. اما این حالت در مورد مواد مخدرهای مختلف متفاوت است. برای مثال سندرم ترک برای الکل خود را به صورت افزایش کاذب انرژی، بالارفتن استرس، تعریق، تب، توهم و زوال عقل نشان می‌دهد

این نشانه ها برای آرامبخش ها شامل موارد زیر هستند

دوبینی و اختلال در دید

اسهال

تنگی نفس

وضعیت آماده باش

گیجی

بدن درد

?نشانه های سندرم ترک برای گل

بی اشتهایی

بروز کابوس های شبانه

نشانه های افسردگی

حالت تهوع

?نشانه های سندرم ترک برای سیگار

وسوسه شدید برای مصرف

افزایش وزن

تحریک پذیری

سردرد

سرگیجه

?نشانه های سندرم ترک برای محرک ها

ناتوانی در فکر کردن

اضطراب

افزایش اشتها و وزن

کندی و اختلال در حرکات بدنی

درمان افسردگی بعد از ترک

درمان افسردگی بعد از ترک

برای افسردگی بعد از ترک راه های درمانی مختلفی وجود دارد. در واقع به دلیل مشکلاتی که این حالت برای افراد ایجاد می‌کند؛ حتما باید به آن پرداخته و درمان شود. برخی به دلیل اینکه آن را طبیعی می‌دانند؛ اقدامی نیز برای درمان انجام نمی‌دهند. اما این می‌تواند همه چیز را بدتر کند. برای کسب اطلاع در زمینه انواع روش‌های ترک اعتیاد کلیک کنید. 

?دارودرمانی

فرایند دارودرمانی برای درمان افسردگی بعد از ترک خود چالش محسوب می‌شود. چرا که بیشتر داروهای ضدافسردگی خود اعتیادآور بوده و وابستگی ایجاد می‌کنند. از این رو این روش درمانی حتما باید تحت نظر پزشک و به صورت اصولی انجام شود.

?روان درمانی

اصلی ترین راه درمانی برای افسردگی بعد از ترک روان درمانی است. چرا که عوارض جانبی نداشته و همچنین تاثیر آن نیز برای مدت زمان طولانی تری باقی است. از این رو بهتر است افراد در این شرایط حتما از یک روانشناس کمک بگیرند.

?جایگزینی عادت ها

ماهیت اعتیاد برپایه عادات مخرب افراد است. از همین رو برای ترک اعتیاد و یا حتی افسردگی بعد از آن، افراد باید روی این موضوع تمرکز داشته باشند. آنان باید سعی کنند عادات خود را تغییر داده و به عادات سالم تری را برای خود ایجاد نمایند.

سخن پایانی

به طور کلی بروز انواع پیامدهای روانی از جمله افسردگی بعد از ترک اعتیاد شرایطی طبیعی است. اما این بدان معنا نیست که نیازی به درمان وجود ندارد. در صورتی که این وضعیت برای مدت زمان طولانی ادامه یابد؛ افراد احتمالا اعتیاد خود را از سرگرفته و حتی آسیب زدن به خود و دیگران را آغاز می‌کنند. از این کمک گرفتن از متخصص در این شرایط از اهمیت زیادی برخوردار است.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی بعد از ترک می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

درمان افسردگی بعد از ترک اعتیاد چقدر طول می کشد ؟

افسردگی بعد از ترک اعتیاد در صورت درمان نشدن حدودا دو سال و یا بیشتر به زمان نیاز دارد. در این دوره احتمال عود اعتیاد و بازگشت به مواد مخدر نیز بسیار بالاست.

راه حل قطعی درمان افسردگی پس از ترک چیست؟

بهترین راهکار کمک گرفتن از یک فرد متخصص در زمینه ترک اعتیاد است. اینگونه می‌توانید راهکارهایی علمی و موثر را بهه کار گیرید و در صورت لزوم از دارو نیز استفاده نمایید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره