انتخاب مهد و مدرسهکودککودک و سبک زندگی

استعدادیابی کودک سه ساله با بهترین روش ها

استعدادیابی کودک سه ساله از جمله اقداماتی است که امروزه در بسیاری از کشورهای توسعه یافته انجام می‌شود. بسیاری از متخصصان بر این عقیده‌اند که سه سالگی زمانی است که استعدادهای کودک شروع به نمو و شکوفایی می کند و شما با شناسایی آن ها می توانید به رشد هر چه بیشتر آن کمک کنید. برای این منظور متخصص به صورت مستقیم یا غیر مستقیم کودک را زیر نظر گرفته و در مورد رفتارهای او مطالعه انجام می‌دهد. پس از به دست آمدن نتایج، با والدین در مورد نیازهای روانی کودک، بازی های مناسب، نحوه برخورد با او و… صحبت خواهد شد. همچنین در این ارزیابی ها مشکلات و اختلالات پنهان کودک را مشخص می‌کند. در صورتی که قبل از استعدادیابی نیاز به رفع مسائل و سوالاتی دارید، می توانید از خدمات مشاوره کودک استفاده نمایید.

آیا استعدادیابی کودک در سه سالگی توصیه می شود؟

والدین برای استعدادیابی فرزندشان می‌دانند که باید پارامتر سن را در نظر بگیرند. اما معمولا نمی‎‌دانند که دقیقا از چه سنی باید به طور حرفه‌ای اقداماتی برای کشف استعدادها انجام دهند. روانشناسان معتقدند بهترین بازه زمانی برای فرایند استعدادیابی در کودکان سنین 3 الی 6 سالگی است. چرا که در این برهه اکثر کودکان هنوز آموزش‌های رسمی را آغاز نکرده‌اند و در نتیجه ظرفیت‌های ذهنی آن‌ها بکر و دست نخورده باقی مانده است.

این مسئله به متخصصین کمک می‌کند تا راحت‌تر بتوانند توانمندی‌های ذاتی را از سایر توانمندی‌ها که در اثر تمرین و ممارست پدید آمده‌اند، تشخیص دهند. در نتیجه اگر کودک سه ساله‌ای دارید و می‌خواهید استعدادهای او را بشناسید باید گفت که زمان مناسبی را برای این کار انتخاب کرده‌اید. برای آشنایی بیشتر با سن استعدادیابی کودکان کلیک کنید.

اقداماتی که برای استعدادیابی کودک سه ساله توسط متخصصین انجام می شود

براساس نظریه‌های اولیه در مورد هوش، روانسنجان آن را به عنوان یک مفهوم کلی در نظر می‌گرفتند و با شاخصی تحت عنوان ضریب هوشی یا IQ آن را می‌سنجیدند. اما به مرور زمان با شکل گیری نظریه‌هایی نظیر هوش‌های چندگانه اکثر متخصصین بر این مسئله اتفاق نظر پیدا کردند که هوش اجزای مختلفی دارد که هریک از این اجزا باید به طور جداگانه ارزیابی شود.

برای مثال گاردنر در تئوری خود 8 جزء مختلف را برای هوش در نظر گرفت که هوش‌های کلامی، منطقی و ریاضی، بصری و فضایی، موسیقیایی، بدنی و جنبشی، هوش درون فردی، برون فردی و طبیعت گرایی را شامل می‌شوند. متخصصان با در نظر گرفتن این جنبه‌های مختلف تلاش می‌کنند رفتار کودک در هریک از این حوزه‌ها را زیر نظر بگیرند و به این ترتیب با رویکردی چند وجهی برای کشف استعدادهای کودکان اقدام کنند. برای آشنایی با روش های کشف استعداد کودکان کلیک کنید.

آنچه والدین برای استعدادیابی کودک سه ساله بدانند

اگر می‌خواهید از سنین کودکی توانمندی‌های منحصر به فرد فرزندتان را کشف کنید، باید برخی اصول روانشناختی مهم را مد نظر قرار دهید. این اصول به شما کمک می‌کنند تا درک بهتری از استعدادهای فرزندتان داشته باشید و مسیر صحیحی را برای کشف آن‌ها در پیش بگیرید. برای آشنایی با روش های استعدادیابی کودکان کلیک کنید.

1- به دقت رفتارهای او را زیر نظر بگیرید

برای اینکه بتوانید استعدادهای فرزندتان را کشف کنید، پیش از هرچیز بسیار اهمیت دارد که مشاهده گر ریزبین و دقیقی باشید. در همین راستا باید رفتارهای روزمره کودک خود را زیر نظر بگیرید و ببینید بیش از همه نسبت به چه مسائلی واکنش نشان می‌دهد و چه چیزهایی برای او جذاب‌تر هستند.

2- برای بازی با کودک وقت بگذارید

یکی از قدرتمندترین ابزارهایی که به کمک آن می‌توانید با کودکان ارتباط برقرار کرده و از آن‌ها اطلاعات کسب کنید، بازی کردن است. در نتیجه تلاش کنید از همان سال‌های ابتدایی برای بازی کردن با فرزند خود وقت بگذارید و در حین بازی به توانمندی‌ها، علایق و واکنش‌های کودک دقت نمایید.

3- به سرعت رشد کودک توجه کنید

کودکان در سن 3 سالگی به سرعت در حال رشد هستند. آن‌ها روز به روز مهارت‌های کلامی بیشتری دست پیدا کرده و از نظر توانایی‌های حرکتی قدرتمندتر می‌شوند. سرعت رشد آن‌ها در جنبه های مختلف می‌تواند نشانه مهمی از استعدادهای نهفته شان باشد.

برای مثال برخی کودکان زودتر از سایرین شروع به حرف زدن می‌کنند و می‌توانند اشعار یا داستان‌های طولانی را حفظ کنند. این مسئله می‌تواند به شما نشان دهد که فرزندتان از نظر هوش کلامی استعداد بالایی دارد. برای اطمینان یافتن از این موضوع بهتر است در مورد رفتارها و توانمندی‌های فرزندتان با یک مشاور کودک صحبت نمایید و در فرایند استعدادیابی از وی کمک بگیرید.

4- نیازی به دادن اطلاعات بیش از حد نیست

برخی از پدر و مادرها برای اینکه استعدادهای کودک را کشف کنند از سنین بسیار کم او را در معرض حجم زیادی از اطلاعات قرار می‌دهند و آموزش‌هایی نامتناسب با سن فرزندشان به او ارائه می‌دهند. این کار نه تنها به شکوفایی هرچه بیشتر استعدادهای فرزندتان کمک نمی‌کند، بلکه با فشار آوردن به ذهن او می‌تواند منجر به احساس ناتوانی و اضطراب شود. در نتیجه تلاش کنید همواره هم گام با سرعت رشدی فرزندتان پیش بروید و در سنین خردسالی بیشتر آموزش‌ها را در جریان بازی در اختیار او قرار دهید. برای اشنایی با روش های تربیت کودک سه ساله کلیک کنید.

5- درخواست مشاور از روانشناس کودک کنید

روانشناسان بالینی متخصص در حیطه کودک در زمینه ارزیابی هوش و استعدادهای کودکان آموزش دیده‌اند. مراجعه به آن‌ها به شما کمک می‌کند تا به طور حرفه‌ای‌تری در مورد توانمندی‌های فرزندتان اطلاعات کسب کنید و در مورد روش تربیتی خود نیز از روانشناس بازخورد بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک و انجام استعدادیابی جامع می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی کودک و مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

آیا استعدادیابی برای کودک 3 ساله زود است؟

خیر اکثر کارشناسان بر این باورند که سنین 3 تا 6 سال زمان بسیار مناسبی برای کشف استعدادهای کودکان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره