سلامت کودککودک

پرحرفی کودکان | 6 راه درمان پرحرفی کودکان

پرحرفی کودکان از مسائلی است که بیشتر والدین از آن شاکی هستند. شناخت دلایل این رفتار دلایل کمک شایانی به کاهش آن می کند. خیلی اوقات زیاد حرف زدن های کودک اطرافیان را آزار می‌دهد که در نهایت با واکنش های منفی آن‌ها روبرو می‌شود. معایب آزاردهنده پرحرفی کودکان اغلب مانع از مشاهده مزایای آن می‌شود. این دست کودکان به راحتی احساسات و تجربیات شان را بیان می کنند. درباره هر موضوعی علاقه به حرف زدن دارند. این کارشان در ابتدا بسیار دلنشین جلوه می کند اما اگر بعد از مدتی نمی دانید که چطور این رفتار فرزندتان را کنترل کنید؛ حتما در ادامه با ما همراه باشید و از کمک های مشاوره کودک استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه پرحرفی ‌کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

پرحرفی کودکان چگونه است؟

پرحرفی کودکان چگونه است؟

همه ما در اطراف خود کودکانی را مشاهده کرده ایم که به شدت پر حرفی می‌کنند و تمامی اعضای مهمانی را کلافه می‌کنند. پرحرفی کودکان دلایل متعددی دارد که شامل جلب توجه، حس کنجکاوی، حسادت، ترس، بیش فعالی، الگو گرفتن از والدین و هوشیاری می‌شود. بنابراین برای درمان و کاهش این رفتار باید ابتدا دلایل را بررسی و ریشه یابی کنیم؛ سپس از راهکار مناسب راهنمایی بگیریم. در این مقاله راجع به دلایل، ویژگی مثبت و درمان پرحرفی‌ کودکان صحبت کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

دلایل پرحرفی کودکان

پرحرفی کودکان به دلایل مختلفی بروز می‌کند که این دلایل گاه ویژگی مثبت و گاه منفی به همراه دارد. در این بخش مقاله به این دلایل اشاره کرده ایم.

➰ نیاز به جلب توجه

از دلایل پرحرفی کودکان، جلب توجه است. در واقع از مهم ترین عوامل می‌باشد و شاید خود شما نیز چنین رفتار کودک را ناشی از بی توجهی می‌دانید. اگر بی توجهی دلیل بر پرحرفی‌ کودکان باشد؛ در آینده آسیب های زیادی به همراه خواهد داشت. به همین دلیل به عنوان والدین گوش شنوا برای فرزندان خود داشته باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه والدین بی خیال و بی توجه کلیک کنید.

➰ افزایش حسادت | پرحرفی کودکان

یکی از دلایل پرحرفی کودکان، حسادت است. تولد فرزند جدید، توجه به فرد دیگر و صحبت با دیگران باعث بروز حسادت کودکان و در نهایت پر حرفی می‌شود. اغلب این حسادت ها از سن 3 سالگی آغاز می‌شود و والدین برای کاهش حسادت کودک؛ توجه به او را نباید فراموش کنند.

➰ اضطراب و نقص توجه

از دیگر دلایل پرحرفی کودکان، بیش فعالی و نقص توجه است. صحبت بیش از اندازه، قطع صحبت دیگران، پریدن وسط حرف دیگران و … از علائم بیش فعالی کودکان است. اگر چنین نشانه هایی را در کودک خود مشاهده می‌کنید؛ حتما از روانشناس برای درمان کمک بگیرید.

➰ حس کنجکاوی

حس کنجکاوی از دیگر دلایل پرحرفی کودکان است. این دلیل نیز از اصلی ترین عوامل بروز چنین رفتاری است که از سوی کودکان تلقی می‌شود. این موضوع اگر از سوی خانواده مورد بی توجهی قرار بگیرد؛ کودک برای آگاهی از اطراف خود پر حرفی می‌کند.

➰ ترس | پرحرفی کودکان

ترس از دلایل پرحرفی کودکان می‌باشد. این اتفاق در سنین پایین تر بیشتر رخ می‌دهد و می‌تواند شب ها این عارضه بیشتر به نمایش گذاشته شود. کودک هنگام خوابیدن از این رفتار استفاده می‌کند تا والدین را در اتاق و کنار خود نگه دارد.

➰ والدین پر حرف

یکی از دلایل پرحرفی کودکان، والدین پر حرف است. در این شرایط کودک پدر و مادر خود را مشاهده می‌کند و بر اساس رفتارهایی که آنها از خود بروز می‌دهند؛ رفتار می‌کند. بهترین راه مقابله با این دلیل، اصلاح رفتار والدین است.

خصوصیات مثبت پرحرفی کودکان

پرحرفی کودکان گاهی خصوصیات مثبت به همراه دارد. مثلا این کودکان موفقیت های بیشتری کسب می‌کنند و در دوران مدرسه، عملکرد بهتری دارند. در ادامه به دیگر خصوصیات مثبت پرحرفی ‌کودکان اشاره کرده ایم.

🔹 درک بهتر و سریعتر مفاهیم

🔹 مهارت های کلامی بهتر

🔹پدر و مادر بهتری در آینده خواهند شد

🔹 افراد کنجکاوی هستند

🔹 در اجتماع روابط بهتری دارند

🔹از انرژی بالا برخوردار هستند

🔹 احساسات خود را بروز می‌دهند

🔹 اعتماد به نفس بالایی دارند

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کودک باهوش کلیک کنید.

برای درمان پرحرفی کودکان چه کاری باید انجام داد؟

برای درمان پرحرفی کودکان چه کاری باید انجام داد؟

همانطور که گفته شد؛ پرحرفی کودکان معمولا باعث آزار و اذیت دیگران می‌شود. به همین جهت برای اینکه با کودکان پر حرف برخورد مناسبی داشته باشید؛ در این بخش مقاله راهکارهای مناسبی را ارائه داده ایم.

🎀 به فرزند خود برچسب پرحرفی نزنید

اولین قدم برای درمان پرحرفی کودکان، برچسب نزدن است. حتی اگر کودکان پر حرف دارید؛ نباید با دیگران راجع به پر حرفی آنها صحبت کنید. اگر دائما به فرزند خود بگویید که پر حرف است و این رفتار شما را کلافه می‌کند؛ ضربه شدیدی به عزت نفس او وارد خواهید کرد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که با آرامش کامل ادامه درمان را انجام دهید تا از میزان پر حرفی کاسته شود.

🎀 به فرزند خود اجازه صحبت دهید | پرحرفی کودکان

از روش های درمان پرحرفی کودکان، اجازه برای حرف زدن است. به کودکان خود اجازه دهید که در طول روز یک ساعت مشخصی شروع به حرف زدن کنند و در این بازه زمانی به حرف های او به خوبی گوش دهید. در این بازه زمانی به سوالات فرزند خود گوش دهید تا رفع ابهام به خوبی صورت بگیرد.

🎀 قوانین مشخص کنید

سومین راه حل برای کاهش پرحرفی کودکان، تعیین حد و مرز است. به فرزندان خود آموزش دهید که لزومی ندارد هر چیزی را به دیگران بگوید زیرا برخی از حرف ها مسائل خصوصی زندگی است. در نهایت به فرزند خود آموزش دهید که برخی از فضا ها اجازه صحبت کردن ندارد و در زمان استراحت دیگران نیز نباید صحبت کند. برای اینکه کودک را در این زمینه تربیت کنید؛ یک علامت بین خودتان مشخص کنید. شما با نشان دادن این علامت به کودک می‌فهمانید که اجازه صحبت ندارد!

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اصول تربیت کودک کلیک کنید.

🎀 بازی سکوت را انجام دهید

از دیگر روش های برخورد با پرحرفی کودکان، بازی سکوت است. در این بازی یک زمانی را باید مشخص کنید که کودک و شما صحبت نکنید؛ در واقع خانه در سکوت کامل باشد. مثلا به کودک بگویید که تا 2 ساعت نباید حرف بزند؛ اما هرکسی صحبت کرد بازنده است و جریمه دارد. با این بازی کودک سکوت را آموزش می‌بیند.

🎀 قصه صوتی پخش کنید | پرحرفی کودکان

قصه صوتی یکی از روش های کاهش پرحرفی کودکان است. کودکان پر حرف اجازه صحبت به دیگران نمی‌دهند و به همین جهت فرصت گوش دادن ندارند. با پخش قصه های صوتی به آنها گوش دادن را آموزش خواهید داد. اپلیکشن های زیادی در این زمینه وجود دارد که بسیار برای پیشرفت کودک کارساز هستند.

🎀 از روانشناس کمک بگیرید

کمک از روانشناس مهم ترین راه کاهش پرحرفی کودکان است. مشاورین و روانشناسان ابتدا دلیل این رفتار کودک را بررسی می‌کنند و به شما آموزش می‌دهند که روش های مناسبی برای برخورد با کودکان پیاده کنید تا نتیجه بهتری دریافت کنید.

کلام آخر

پرحرفی کودکان شکل های مختلفی دارد. والدین برای درمان و کاهش این رفتار نیز باید ابتدا دلیل را ریشه یابی کنند و سپس راهکار مناس را انجام دهند. بهتر است که ریشه یابی دلیل به کمک روانشناس صورت بگیرد تا تربیت به شیوه مناسب انجام شود. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه پرحرفی ‌کودکان می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره