رشد و مراقبتکودک

اصول تربیت کودک | 14 روش تربیت کودک

اصول تربیت کودک باید بر اساس قوانین علمی باشد. شاید بزرگ کردن و تربیت کودکان، یکی از سخت ترین و لذت بخش ترین کارها در دنیا باشد. همانطور ممکن است والدین کمترین آمادگی ممکن را برای تربیت کودکان خود داشته باشند. و ندانند برای آموزش کودک خود از کجا شروع کنند. همه می خواهند که بهترین والدین برای کودک خود باشند اما با وجود توصیه های متناقضی که درمورد تربیت کودکان وجود دارد؛ این کار کمی سخت شده. اما در کل مهم است که بر روی ایجاد تعادل بین اولویت ها، مسئولیت ها و نیازهای کودکتان تمرکز کنید. جهت آشنایی با اصول تربیت کودک، حتما از روانشناس راهنمایی بگیرید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید. در این مقاله، ما راه های تربیت کودک را به شما معرفی کرده ایم.

اصول تربیت کودک

اصول تربیت کودک چیست؟

به زبان ساده تر، تربیت کودک یک فرایند آموزشی برای کودکان است. وقتی صحبت از تربیت بچه ها می‌شود، سبک های مختلفی به ذهن خطور می‌کند. با این حال، یک موضوع مشترک بین تمام روش های تربیتی کودکان وجود دارد؛ که بیش از هر استراتژی خاص دیگر کمک کننده می باشد. و آن هم مشارکت والدین در تربیت کودک است. به این منظور که والدین هر روشی برای تربیت کودک در نظر می گیرند، باید باهم مشارکت داشته باشند؛ و تفاوتی قائل نشوند. اصول تربیت کودک باید بر اساس پایه های علمی باشد. تربیت کودک از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر والدین بدون دقت و آگاهی با کودکان خود رفتار کنند؛ نتیجه خوبی نخواهند گرفت. حتما در برنامه تربیتی خود از روانشناس و مشاورین کودک راهنمایی بگیرید. 

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تربیت جنسی کودکان کلیک کنید. 

روش ها و اصول تربیت کودک چگونه است؟

روش ها و اصول تربیت کودک چگونه است؟

همانطور که گفته شد اصول تربیت کودک از اهمیت بالایی برخوردار است. و والدین باید از روش های نوین تربیتی آگاهی داشته باشند. در ادامه، چند نکته اصلی و راهکار مهم برای تربیت کودکان را شرح داده ایم.

📌 عزت نفس فرزندتان را تقویت کنید

یکی از اصول تربیت کودک، تقویت عزت نفس است. بچه ها خودشان را از چشم والدینشان می بینند. لحن صدای شما، زبان بدن و هر بیانی که دارید، کودکتان را به خود جذب می‌کند. بنابراین گفتار و کردار والدین است که بیش از هر چز دیگری بر رشد عزت نفس کودک تاثیر می گذارد.

📌 تمجید از دستاوردهای کودک | اصول تربیت کودک

تمجید از دستاوردها، از دیگر اصول تربیت کودک است. هرچند که دستاوردهایشان کوچک و کم اهمیت به نظر برسد، اما تعریف و تمجید شما باعث اعتماد به نفسشان می‌شود. اگر به بچه ها اجازه دهید برخی از کارهایشان را به طور مستقل انجام دهند؛ و سپس از آن ها تعریف کنید، موجب شناخت توانایی و قدرتشان می‌شود. در مقابل، تحقیر نظرات و یا مقایسه نامطلوب یک کودک با دیگری، باعث می‌شود که آن بچه احساس بی ارزشی کند.

📌 محدودیت تعیین کنید و با نظم و انضباط سازگار باشید

قوانین در هر خانه ای ضروری است. هدف این کار، کمک به کودکان در انتخاب رفتارهای قابل قبول و یادگیری خود کنترلی است. کودکان برای تبدیل شدن به فردی مسئولیت پذیر، به این محدودیت ها، نظم و انضباط نیاز دارند. برخی از قوانین رایج در اصول تربیت کودک عبارت است از.

🔻 تلویزیون تا زمانی که تکالیف مهم انجام نشده روشن نمی‌شود.

🔻کتک زدن و نام بردن الفاظ زشت ممنوع است.

🔻 استفاده از رایانه یا تلفن همراه برای مدت طولانی یا بعد از ساعت خاصی ممنوع است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تنبیه کودک کلیک کنید. 

📌 برای کودکتان وقت کافی بگذارید | اصول تربیت کودک

در اصول تربیت کودک باید به میزان وقت کافی برای بازی با کودک نیز دقت کنید. امروزه به دلیل شاغل بودن پدر و مادر، اغلب سخت است که خانواده برای یک وعده غذایی دور هم جمع شود. چه برسد به اینکه بخواهند زمان با کیفیتی در کنار هم بگذرانند. اما به طور حتم کودکان نیاز دارند تا با والدین خود وقت بگذارند. می‌توانید صبح ها 10 دقیقه زودتر از خواب بلند شوید و قبل از سرکار رفتن با کودک خود صبحانه بخورید. یا شب ها بعد از شام به گردش و پیاده روی بروید. اگر شما توجهی که کودکتان می‌خواهد را به او ندهید، اغلب این کودک دچار بدرفتاری و مشکلاتی می‌شود که در طولانی مدت اثرات آن را مشاهده خواهید کرد.

📌 الگوی خوبی باشید

کودکان همیشه آینه رفتارهای شما هستند. بنابراین در اصول تربیت کودک باید به الگوی مناسبی بودن، دقت زیادی داشته باشید. کودکان با تماشای والدین خود چیزهای زیادی در مورد نحوه رفتار یاد می‌گیرند. قبل از اینکه جلوی کودکتان رفتاری ناخوشایند انجام دهیدِ به این فکر کنید که آیا می‌خواهید کودکتان این رفتار را داشته باشد؟ توجه داشته باشید که دائما توسط کودک خود تحت نظر هستید. بنابراین ویژگی هایی که می‌خواهید کودکتان یاد بگیرد را الگو کنید. مثل: احترام، صمیمیت، صداقت، بردباری و…

📌 ارتباط را در اولویت قرار دهید | اصول تربیت کودک

در اصول تربیت کودک حتما باید ارتباط را در اولویت اول قرار دهید. شما تنها به عنوان یدک کشی نام والیدن؛ نمی‌توانید از کودک خود انتظار داشته باشید، کاری را انجام دهد. آن ها هم به اندازه بزرگسالان شایسته توضیح هستند. اگر برای توضیح وقت نگذارید، کودک در مورد تمام ارزش ها و انگیزه های شما شک می‌کند. والدینی که با کودک خود استدلال می‌کنند، به آن ها اجازه می‌دهند که بدون قضاوت درک کنند و یاد بگیرند.

📌 انتظارات خود را روشن کنید

اگر مشکلی وجود دارد، آن را به زبان بیاورید. احساسات خود را بیان کنید و از کودک بخواهید تا با شما همکاری کند. اگر انتظاری دارید بگویید و در مقابل، باید پذیرای پیشنهاد و انتقاد کودک خود باشید. کودکانی که در تصمیم گیری ها شرکت می‌کنند، انگیزه بیشتری برای حل مشکل و اجرای تصمیمات خواهند داشت. بنابراین در اصول تربیت کودک حتما انتظارات و خواسته های خود را روشن کنید. 

📌 برای رفتار مناسب کودک پاداش در نظر بگیرید

در اصول تربیت کودک، پاداش را فراموش نکنید. تمجید از فرزندتان در زمان هایی که رفتار درستی از خود نشان می‌دهند، می‌تواند مهم تر از تنبیه او در هنگام رفتار ناخوشایند باشد. به آن ها بگویید متوجه کار درستشان شده اید و هدیه ای کوچک در نظر بگیرید. این تشویق حتی می‌تواند کلامی نیز باشد. شما می‌توانید درست کردن غذای مورد علاقه، بردن به مکان مورد علاقه یا خرید اسباب بازی را به عنوان تشویقی در نظر بگیرید.

📌 به آن ها بیاموزید که شکرگذار باشند | اصول تربیت کودک

آموزش دادن به فرزندتان که چگونه شکرگذار باشند و چگونه این قدردانی را ابراز کنند، یکی از اجزای اصلی اصول تربیت کودک است. برای مثال: اگر اسباب بازی مورد علاقه اش را برای او خریدید، به او یاد بدهید تا از شما تشکر کند. یا اگر غذایی برای او پختید، به او یاد دهید که بعد از اتمام غذا از شما تشکر کند. این کار باعث می‌شود که نه تنها با شما، بلکه نسبت به کسانی که به او محبت می‌کنند یا کاری برای او انجام می‌دهند؛ قدردان باشد.

📌 ثبات و استمرار داشته باشید

ثبات و استمرار از اصول تربیت کودک است. زمانی که قوانینی را در خانه شرح می‌دهید، هرگز نباید او را تغییر دهید. اغلب والدین برای برقراری آرامش در خانه و یا اتمام گریه فرزندان؛ قوانینی که خود تعیین کرده اند را زیر پا می‌گذارند. اما این رفتار کودک را تربیت می‌کند که در مقابل قوانین رعایت نکند. 

📌 خط قرمز مشخص کنید

برای اصول تربیت کودک باید خط قرمز را در نظر بگیرید. حتما به خاطر داشته باشید که کودک نیاز به آموزش دارد تا متوجه شود که چه کاری اشتباه است و چه کاری درست. به همین دلیل شما به عنوان والدین باید به کودکان خود آموزش دهید که چه کارهایی پذیرفتنی و چه کارهایی غیر قابل قبول می‌باشد. 

📌 هشدار را فراموش نکنید

در اصول تربیت کودک هرگز هشدار را فراموش نکنید. هشدار به طور کلی دو نوع است. در هشدار اول باید برنامه بعدی روزانه را به کودک اطلاع دهید. مثلا به او بگویید که نیم ساعت دیگه وقت خوابیدن است. در هشدار دوم نیز رفتار های نامناسب را به کودک گوشزد کنید. در واقع با هشدارها به کودک اطلاع خواهید داد که چه کاری نیازمند اصلاح است. 

📌 آرامش را برای کودک فراهم کنید

کودک برای رشد نیازمند آرامش است. والدین نیز باید در اصول تربیت کودک آرامش را لحاظ کنند. به همین دلیل لازم است که محبت و علاقه خود را به کودک ابراز کنید. برای این کار حتما باید کودک را در آغوش بگیرید. و برای آرام کردن او تائید کلامی و غیر کلامی داشته باشید. 

📌 کودک را کتک نزنید | اصول تربیت کودک

در اصول تربیت کودک، کتک جایگاهی ندارد. هر چقدر هم رفتار کودک بد و زشت باشد؛ نباید او را کتک بزنید. کودکان با کتک خوردن از والیدن می‌ترسند و دیگر آن ها را تکیه گاه خود تلقی نمی‌کنند. و کودک به شیوه ای رشد می‌کند که همه چیز را از والیدن پنهان می‌کند. 

توصیه می شود که حتما درباره سبک های فرزند پروری نیز بخوانید.

کلام آخر

اصول تربیت کودک نیازمند روش علمی است. روانشناسان در این حیطه تحقیقات و آزمایش های مختلفی را انجام داده اند تا به نتیجه مناسبی از تربیت کودکان برسند. برای تربیت کودکان حتما از روانشناس و مشاورین راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اصول تربیت کودک می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

از چه سنی باید به فکر اصول تربیت کودک باشیم؟

برای تربیت کودک نیازی نیست از سن خاصی شروع کنید. شما از بدو تولد کودک، لازم است تمام مواردی که مرتبط با سن و فهم او است به کودک بیاموزید.

چگونه کودک خود را تربیت کنیم؟

به یاد داشته باشید که کودکان از شما الگو می‌گیرند. بنابراین اگر به کودک چیزی بیاموزید اما خودتان به آن عمل نکنید، مطمئنا کودکتان هم به آن عمل نخواهد کرد. از طرفی هر کودک در شرایط خاص و سن مشخص، نیاز دارد تا به شیوه متنوعی تربیت شود. 

تنبیه و پاداش چه نقشی در تربیت کودکان دارند؟

تنبیه و پاداش یکی از مهم ترین مواردی هستند که باید در تربیت کودک خود رعایت کنید. به خصوص پاداش از اولویت بیشتری برخوردار است. زیرا کودکان علاقه بیشتری به انجام کارهای خوب و دریافت پاداش از خود نشان می‌دهند. تا اینکه شما به خاطر کار نامناسب کودک آن ها را تنبیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره