اعتیاددرمان و ترک اعتیاد

غذاهای مفید برای ترک اعتیاد

مصرف غذاهای مفید برای ترک اعتیاد از جمه مسائلی است که افراد به آن توجه نمی کنند ولی برخلاف تصور خیلی از افراد تاثیر مهم و بسازیی در مسیر ترک اعتیاد و رفع سموم ناشی از مواد مخدر از بدن دارد. تغذیه در ترک اعتیاد همانند تغذیه در دوران نقاهت هر بیماری مهم است. داشتن تغذیه سلام در روند ترک اعتیاد به فرد کمک می کند تا در حین و بعد از ترک اعتیاد از سلامت بیشتری برخوردار باشد و مشکلات معمول در زمان ترک اعتیاد از جمله مشکلات گوارشی، یبوست، ضعف عضلانی و … را کمتر تجربه نماید. حتی مدت زمان ترک اعتیاد نیز کاهش پیدا می کند. در این مقاله اطلاعات مفیدی در مورد غذاهای مفید برای ترک اعتیاد آورده شده است.

غذاهای مفید برای ترک اعتیاد | 9 نکته طلایی

استفاده از برخی مواد غذایی و مکمل‌های دارویی باعث خواهد شد تا فرد نقاهت‌های دوره ترک اعتیاد را با وضعیت مطلوب‌تری پشت سر بگذارد. به‌طورکلی در این دوران ترک اعتیاد می‌بایست از مواد غذایی مفید و تازه استفاده شود و از برخی مواد غذایی نیز باید پرهیز کرد. داشتن یک برنامه منظم تغذیه از جمله مسائلی است که می‌تواند تا حد زیادی کمک‌کننده باشد.

1- داشتن حجم غذایی کمتر، وعده‌های بیشترغذایی

اعتیاد باعث تضعیف قدرت جسمانی در تمامی اندام‌های بدن بخصوص در معده می‌شود. با توجه به ضعف معده در دوران ترک اعتیاد بدن فرد توانایی کافی برای هضم حجم بالای مواد غذایی را نخواهد داشت. مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین در طی ترک اعتیاد از جمله مواردی است که هضم آن برای معده دشوار خواهد بود؛ در چنین شرایطی باید فرد دور طول ترک اعتیاد حجم وعده های غذایی خود را کمتر کند و سعی در مصرف غذا در وعده های بیشتری داشته باشد. 

2- غذاهای مفید برای ترک اعتیاد | استفاده از پروتئین در ترک اعتیاد

پروتئین‌ها ازجمله اصلی‌ترین مواد غذایی مفید برای ترک اعتیاد هستند. با توجه به اینکه عضلات بدن به دلیل اعتیاد تحلیل می‌روند، استفاده از این ماده غذایی باعث عضله سازی و افزایش توانایی جسمی فرد می‌شود. البته می‌بایست در استفاده از پروتئین‌ها به اصل حجم کمتر در وعده‌های غذایی بیشتر توجه داشته باشید. فرد با مصرف گوشت قرمز و سفید، حبوبات، لبنیات و … می تواند پروتئین مورد نیاز برای بدن خود را تامین نماید. 

3- استفاده از فیبرها در برنامه غذایی روزانه 

فیبر ازجمله مواد غذایی است که در سبزیجات، غلات و برخی میوه‌ها وجود دارد. استفاده از این مواد غذایی می‌بایست در برنامه غذایی روزانه فرد وجود داشته باشد. فیبرها به‌عنوان یکی از غذاهای مفید برای ترک اعتیاد باعث خواهند شد تا فرد در طول روز چندان احساس گرسنگی نداشته باشد و همین‌طور به تنظیم سطح قند خون و کلسترول نیز کمک خواهند کرد. یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که در طول دوره ترک اعتیاد برای فرد پیش می‌آید یبوست و اختلال در سیستم گوارشی فرد است. استفاده از فیبرها باعث می‌شود تا شرایط گوارشی فرد نیز بهبود پیدا کند.

4- مصرف امگا 3 

امگا 3 و سایر روغن‌های طبیعی از جمله مواد غذایی هستند که می‌بایست در طول دوره ترک اعتیاد به آن‌ها توجه داشته باشید. این ماده غذایی مفید را می‌توان در موادی مانند ماهی، میگو، تخم‌مرغ و زیتون پیدا کرد. سعی کنید تا جای ممکن مصرف چربی‌های مضر را کاهش دهید.

5- نوشیدن مایعات

استفاده کافی از آب و مایعات دیگر مانند آبمیوه‌های طبیعی از جمله مواد غذایی مفید در ترک اعتیاد هستند. فرد می‌بایست در طول روز حداقل 8 تا 10 لیوان آب مصرف کند. استفاده از آب تأثیر مطلوبی در بهبود سیستم گوارش و کلیه‌ها دارد. سعی کنید تا حد ممکن استفاده از قهوه و سایر نوشیدنی‌های کافئین دار، نوشابه‌های گازدار و سایر نوشیدنی‌های غیرطبیعی را کاهش دهید. سعی در مصرف آب و آب میوه های طبیعی داشته باشید؛ این عمل به شما در پاکسازی خونتان در سموم ناشی از مواد مخدر کمک می کند. 

6- غذاهای مفید برای ترک اعتیاد | استفاده از مکمل‌ها در برنامه غذایی 

در کنار استفاده از مواد غذایی مناسب در دوران ترک اعتیاد، متخصصین معمولاً توصیه می‌کنند که از مکمل‌های غذایی نیز استفاده شود. این مکمل‌ها با تأمین ویتامین های موردنیاز بدن فرد می‌توانند تأثیر مطلوبی در کاهش نشانه‌های دوران نقاهت داشته باشند.

7- ویتامین‌های گروه B را جدی بگیرید

استفاده از ویتامین‌های گروه B تأثیر بسیاری در بهبود عملکرد سیستم اعصاب دارد. این گروه از ویتامین‌ها باعث بهبود عملکرد گوارش و کاهش احساس درد می‌شوند. به همین خاطر متخصصین معمولاً استفاده از ویتامین‌های گروه B را در برنامه غذایی افراد در حال ترک ضروری می‌دانند.

8- N استیل سیستئین (NAC)

تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از این مکمل تأثیر بسیاری در کاهش وسوسه ذهنی برای استفاده از مواد مخدر یا وسواس‌هایی نظیر جویدن ناخن دارد و به همین خاطر از آن به‌عنوان یکی از غذاهای مفید برای ترک اعتیاد نام برده می‌شود. علاوه بر این، این مکمل حاوی آنتی‌اکسیدان است و آنتی‌اکسیدان‌ها تأثیر بسیار مطلوبی در بهبود وضعیت سلامت جسمی دارند.

9- غذاهای مفید برای ترک اعتیاد | ویتامین C مصرف کنید

ویتامین C که باعث کاهش میل به استفاده از انواع مواد مخدر می‌شود و همین‌طور از مغز در برابر مواد سمی موجود در انواع داروهای اعتیادآور محافظت می‌کند. به همین خاطر بهتر است با توصیه پزشک استفاده از این ویتامین را در برنامه روزانه فرد قرار دهید.

بیشتر بخوانید : بهترین روش ترک اعتیاد 

غذاهای ممنوعه در زمان ترک اعتیاد کدامند

برخی از مواد غذایی نظیر مواد قندی یا پرچرب به‌طورکلی برای سلامت تمامی افراد مضر هستند. استفاده از این مواد در زمان ترک اعتیاد می‌بایست به‌طورکلی کنار گذاشته شود. در ادامه به برخی از مهم‌ترین مواد غذایی که می‌بایست از مصرف آن اجتناب شود اشاره خواهیم کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

  • برخلاف باور عموم استفاده از مواد قندی باعث بروز مشکلات جسمی و همین‌طور تشدید حالت‌های خماری می‌شود. بهتر است استفاده از قندهای طبیعی را جایگزین این مواد کنید.
  • استفاده از قهوه یا سایر نوشیدنی‌ها و مواد غذایی محرک می‌تواند باعث تشدید حالت‌های بی‌قراری در فرد بشود و بهتر است استفاده از آن‌ها را کنار بگذارید.
  • استفاده از غذاهای پرچرب و همین‌طور فست فودها و سایر مواد غذایی فرآوری شده می‌بایست در این دوران قطع شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

1. چرا استفاده از مواد قندی در زمان ترک اعتیاد اشتباه است؟

یک تصور اشتباه این است که بدن فرد در زمان ترک اعتیاد به مواد قندی بیشتری نیاز دارد اما تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از این مواد باعث تشدید حالت خماری می‌شود.

2. مواد غذایی مفید برای افراد در حال ترک اعتیاد کدامند ؟

استفاده از پروتئین یکی از غذاهای مفید برای ترک اعتیاد است که می‌بایست در برنامه روزانه فرد وجود داشته باشد. در کنار استفاده از پروتئین بهتر است از میوه و سبزیجات تازه و لبنیات نیز استفاده کنید.

3. استفاده از ویتامین B چه تأثیری برای ترک اعتیاد دارد؟

این گروه از ویتامین‌ها باعث کاهش درد و بهبود عملکرد دستگاه عصبی مرکزی می‌شوند و از جمله مهمترین ویتامین هایی است که باید در زمان ترک اعتیاد از آن استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره