مراقبت از نوزادنوزاد

بیرون بردن نوزاد در زمستان

بیرون بردن نوزاد در زمستان یا قبل از چهل روزگی برای والدین نگرانی زیادی ایجاد می‌کند. طبیعی است که کودک تازه متولد شده هنوز توانایی مراقبت از خود را نداشته و به همین دلیل در برابر عوامل محیطی آسیب پذیر است. اما نمی‌توان برای مدت زمان طولانی نوزاد را در خانه نگه داشت. والدین باید نوزاد خود را با شرایط بیرون از خانه آشنا کرده و با انجام اقدامات لازم اینکار را انجام دهند. با اینکه احتمالا حضور نوزاد بیرون از خانه شرایط سختی را برای خانواده ایجاد می‌کند؛ اما به طور کلی اینکار اجتناب ناپذیر بوده و همچنین والدین نیز باید آمادگی لازم را در این مورد داشته باشند. برای دریافت مشاوره کودک کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بیرون بردن نوزاد می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

بیرون بردن نوزاد

در این مورد تصورات مختلف و گاها غلطی وجود دارد. با اینکه نوزاد آسیب پذیر است و به راحتی مریض می‌شود. اما نمی‌توان به این دلیل او و مادر را هفته ها در خانه حبس کرد. در برخی موارد حتی اگر والدین آمادگی لازم را در این زمینه داشته باشند و نکات مربوطه را رعایت کنند؛ هوای تازه هم برای مادر و هم برای فرزند بسیار مفید است. بهتر است در روزهای اول برای بیرون بردن نوزاد به جاهای دوری نرفته و همواره مراقب باشید. و یا حتی برای مدت زمان طولانی بیرون از خانه نمانید.

اما بعد از مدتی این شرایط را طولانی تر کرده تا بدن نوزاد به شرایط بیرون از خانه بیشتر عادت کند. فراموش نکنید که مواجه کردن نوزاد با دنیای بیرون به معنی رها کردن به حال خود و اهمیت دادن به او نیست. بلکه در این شرایط مادر باید همواره از کودک خود مراقبت کند. برای آشنایی بیشتر با انواع ترفند بچه داری کلیک کنید.

اقدامات لازم در جهت بیرون بردن نوزاد

اقدامات لازم بیرون بردن نوزاد

در مورد بیرون بردن نوزاد؛ نکاتی وجود دارد که با رعایت کردن آنها می‌تواند خطرات را تا حد زیادی کاهش داد و همچنین امنیت نوزاد را تضمین کرد. در این قسمت به توضیح این موارد می‌پردازیم.

◀داشتن لباس مناسب

در قدم اول، برای بیرون بردن نوزاد مادر باید لباس مناسبی را به فرزند خود بپوشاند. این لباس باید با توجه به شرایط آب و هوایی و همچنین نور و آلودگی محیط و موارد دیگر، انتخاب شود. نوزاد نباید بیشتر و یا کمتر از حد لباس بپوشد. چرا که در هر دو صورت بیمار شده و یا دچار کلافگی می‌گردد. همچنین بهتر است همواره لباس های اضافی نیز با خود همراه داشته باشید.

◀توجه کردن به دمای هوا

قبل از بیرون بردن نوزاد، دمای هوا را چک کرده و با توجه به آن وسایل مورد نیاز را جمع آوری کنید. و یا حتی تصمیم به بیرون رفتن بگیرید. از طرفی دمای بدن کودک خود را نیز به طور مرتب اندازه گیری کنید. این موضوع می‌تواند هم برای انتخاب لباس و هم اطلاع از بیماری های کودک مناسب باشد.

◀پیشگیری از بیماری ها

در مورد بیرون بردن نوزاد، نمی‌توان تا حد زیادی از بیماری ها جلوگیری نمود. اما به طور کلی با انجام برخی از اقدامات این موضوع به حداقل می‌رسد. بهتر است در فضای بیرون اجازه ندهید که کودک با افراد غریبه و یا حیوانات تماس داشته و یا در آغوش گرفته شود. دست های او را با دستمال مربوط تمیز کرده و به محض رسیدن به خانه دست های او را بشویید. چرا که کودکان عادت دارند که دست های خود را در دهان برده و یا به چشم ها می‌زنند. برای اطلاع از پیامدهای دست خوردن نوزاد کلیک نمایید.

◀محافظت در برابر نور خورشید

یکی دیگر از خطرات احتمالی بیرون بردن نوزاد، نور خورشید مخصوصا در روزهای گرم تابستانی است. چرا که پوست نوزادان بسیار لطیف و حساسیت پذیر بوده و به راحتی دچار آفتاب سوختگی می‌گردد. برای جلوگیری از این موضوع سر و دست های او را پوشانده و یا حتی از کرم های ضدآفتاب مخصوصا کودکان استفاده نمایید. فراموش نکنید که دمای بدن او را نیز متعادل نگه دارید.

◀دوری از آلودگی ها

معولا هوای شهرهای بزرگ در بیشتر مواقع آلوده است. بهتر است برای بیرون بردن نوزاد در این شرایط حتما از وسایل نقلیه استفاده کرده او را در فضای باز قرار ندهید. همچنین بهتر است برای حضور در مکان هایی که دارای دود و یا ترفیک سنگین هستند؛ کودک را به همراه خود نبرید. این موضوع در مورد حشرات نیز وجود دارد.

◀همراه داشتن لوازم ضروری

با بیرون بردن نوزاد باید وسایلی را نیز با خود به همراه داشته باشید. برای مثال حتما لباس اضافه، دستمال کاغذی، آب، پوشک، کمی خوراکی و حتی اسباب بازی کوچکی در این شرایط به کار خواهند آمد. معمولا افرادی که به تازگی بچه دار شده اند؛ ساک و یا کیف کوچکی دارند که برای همین شرایط است.

◀عدم بردن نوزاد به مکان ها شلوغ

یکی دیگر از مواردی که باید در مورد بیرون بردن نوزاد رعایت فرمایید؛ پرهیز از حضور در مکان های شلوغ و پر سر و صدا است. در چنین شرایطی گوش کودک آسیب دیده و همچنین هیجانی شده و واکنش های مختلفی از خود بروز می‌دهد. به همین دلیل بهتر است از حضور در مکان هایی مانند کنسرت، مهمانی های بزرگ و… با وجود نوزاد، پرهیز کنید.

◀توجه به خلق وخوی نوزاد

یکی دیگر از مواردی که باید در مورد بیرون بردن نوزاد رعایت کنید؛ توجه به خلق و خوی او هنگام بیرون بردن است. برای مثال اگر فرزند شما خسته و ناراحت به نظر می‌رسد؛ بهتر است او را بیرون از خانه نبرید. یا اگر نشانه های بیماری را در او مشاهده می‌کنید؛ نیز باید در خانه بمانید.

زمان مناسب برای بیرون بردن نوزاد

از طرفی برای بیرون بردن نوزاد، باید به زمان آن نیز توجه داشت. از زمان تولد نوزاد، بیرون بردن او مانعی ندارد. اما بهتر است در این مورد آمادگی لازم را کسب کرده و همچنین از سلامت کامل نوزاد نیز اطمینان حاصل کنید. از طرفی واکسن های مختلف را برای تقویت سیستم ایمنی او زده و سپس او را بیرون ببرید. متخصصین معتقدند که با انجام اقدامات لازم، نیازی به صبر کردن تا دوماهگی وجود ندارد.

بیرون بردن نوزاد در فصول شیوع سرماخوردگی

بیرون بردن نوزاد در فصل سرما

در فصول سرد سال معمولا به دلیل اینکه افراد زیاد از خانه خارج نمی‌شوند؛ شاید دچار کلافگی و ناراحتی شوند. در این شرایط بیرون بردن نوزاد و حضور در هوای آزاد، اشکالی ندارد. اما بهتر است فرزند خود را در مکان های عمومی شلوغ نبرید؛ چرا که در این زمان افراد زیادی مبتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا بوده و بسیار احتمال دارد که کودک نیز مبتلا گردد.

سخن پایانی

در نهایت اینکه هرگز خود و فرزندتان را از حضور در هوای آزاد محدود نکرده و به دلیل وجود نوزاد مدت زمان طولانی در خانه نمانید. یلکه با رعایت نکات مربوطه سلامت او را تضمین کرده و حتی در صورت لزوم از متخصص کودک نیز کمک بگیرید. همچنین از شرایط سلامتی فرزند خود اطمینان حاصل کرده و با خیال راحت در بیرون از خانه حاضر شوید. از طرفی در اینکار زیاده روی نیز نکنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بیرون بردن نوزاد می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره