روانشناسی و کودککودک

ناتوانی در دوستیابی کودک | 4 علت ناتوانی در دوستیابی کودک

ناتوانی در دوستیابی کودک به علل مختلفی بستگی دارد. برخی از کودکان توانایی برقراری ارتباط با همسالان خود را ندارند؛ در مدرسه همیشه تنها هستند و هیچ همبازی در زندگی ندارند. از طرفی برقراری ارتباط با همسالان و دوستان حائز اهمیت است و زندگی اجتماعی فرد را تشکیل می‌دهد. به همین جهت والدین باید علت این ناتوانی کودک را شناسایی و به توانایی تبدیل کنند.

برای اینکه ناتوانی در دوستیابی کودک را کاهش دهید؛ باید به دنبال آموزش مهارت های دوستیابی و ارتباطی باشید. با وجود اینکه دوستی های دوران کودکی بی ثبات است. اما به رشد شخصیتی فرد منجر می‌شود. اگر پدر و مادر توانایی آموزش لازم و اصولی در این زمینه ندارند؛ باید از روانشناس راهنمایی بگیرند تا این مرحله از رشد کودک دچار اختلال نشود. جهت دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ناتوانی‌ در دوستیابی کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

ناتوانی در دوستیابی کودک

ناتوانی در دوستیابی کودک

ناتوانی در دوستیابی کودک باعث ضعف در روابط اجتماعی و فردی می‌شود. به همین جهت توصیه می‌شود که مهارت های ارتباطی را به فرزند خود آموزش دهید و اجازه ندهید تا گوشه گیری عضوی از شخصیت او شود. البته که برقراری ارتباط با دیگران از همان ابتدای تولد قابل شناسایی است. عده ای از افراد در بدو تولد خلق و خوی خوبی از خود نشان می‌دهند اما برخی دیگر توانایی خوبی برای برقراری ارتباط ندارند. به همین جهت گوشه گیری، تنهایی و انزوا از همان ابتدا خود را نشان می‌دهد.

بنابراین ناتوانی در دوستیابی کودک تا حدودی ذاتی و فردی است. اما برقراری ارتباط مهارتی است که فرد باید آموزش ببیند. هر انسانی نیازمند ارتباط اجتماعی است و تمایل دارد تا در گروه دوستان قرار بگیرد. به همین جهت اگر این مهارت را ندارید حتما از روانشناس راهنمایی بگیرید. در این مقاله نیز راجع به جوانب مختلف ناتوانی در دوستیابی‌ کودک صحبت کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه گوشه گیری در کودکان کلیک کنید.

علت ناتوانی در دوستیابی کودک

ناتوانی در دوستیابی کودک به دلایل مختلفی بروز می‌کند. عوامل ژنتیکی، اختلالات روانی، اضطراب و … عواملی هستند که در بروز این موضوع دخیل می‌باشند. در این بخش مقاله علل ناتوانی در دوستیابی ‌کودک را توضیح داده ایم.

📌 اضطراب بالا

از دلایل ناتوانی در دوستیابی کودک می‌توان به اضطراب اشاره کرد. کودکانی که اضطراب بسیار بالایی دارند، در برقراری ارتباط بسیار ناتوان هستند. به دلیل اینکه علت بروز اضطراب در افراد با یکدیگر متفاوت است؛ باید ریشه اضظراب فرزند خود را به شیوه تخصصی بررسی کنید.

📌 اختلال رفتاری

اختلالات رفتاری یکی از دلایل ناتوانی در دوستیابی کودک است. برخی از این اختلالات در زمینه افسردگی و اوتیسم قرار دارد و کودکان به هیچ وجه علاقه ای به برقراری ارتباط با همسالان نشان نمی‌دهند. حتی به دلیل این اختلالات، باعث می‌شود که از سوی دیگران طرد شوند و رابطه های خوبی نداشته باشند.

📌 عزت نفس پایین

یکی از دلایل ناتوانی در دوستیابی کودک، عزت نفس پایین است. کودکان نسبت به بزرگسالان سخت تر ارتباط می‌گیرند؛ اما برخی از آنها به هیچ وجه علاقه به برقراری ارتباط و پیدا کردن دوست ندارند. دلیل این رفتار را گاها عزت نفس پایین در نظر می‌گیریم. اگر این موضوع کاملا قابل مشاهده بود؛ حتما از روانشناس و مشاورین متخصص راهنمایی بگیرید تا عزت نفس فرزند خود را افزایش دهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کودکان استثنایی کلیک کنید.

📌 عدم آگاهی از مهارت های ارتباطی

از دلایل ناتوانی در دوستیابی کودک می‌توان به عدم آگاهی از مهارت های ارتباطی اشاره کرد. برای اینکه کودک بتواند ارتباط مناسب تری داشته باشد؛ باید شیوه های مناسب مهارتی را آموزش ببیند. به همین جهت توصیه می‌شود که پدر و مادر از کلاس های آموزشی یا روانشناس کمک بگیرند تا مهارت های ارتباطی لازم را کسب کنند.

روش های برخورد با ناتوانی در دوستیابی کودک

روش های برخورد با ناتوانی در دوستیابی کودک

ناتوانی در دوستیابی کودک علل مختلفی دارد. برای اینکه کودک را راهنمایی کنید؛ باید ابتدا علل این رفتار را شناسایی کنید. در بخش قبلی در رابطه با علل این مشکل صحبت کرده ایم. حال فرصت آن است که از روش های برخورد آگاهی کسب کنیم. در این بخش مقاله روش های برخورد با ناتوانی در دوستیابی‌ کودک را توضیح داده ایم.

➰ علت ناتوانی در دوستیابی کودک را جستجو کنید

اقدام اول برای درمان و راهنمایی جهت ناتوانی در دوستیابی کودک، کشف علت ناتوانی است. اگر کودک شما توانایی برقراری ارتباط با همسالان را ندارد و در این زمینه با مشکل روبرو است؛ باید ریشه مشکل را بررسی کنید. برای ریشه یابی ابتدا سوال و مکاله را اولویت قرار دهید. از کودک سوال کنید که چرا با دوستان خود ارتباط نمی‌گیرد. بعد از دریافت پاسخ، آن را با مشاوره کودک در میان بگذارید.

➰ مشکل دوستیابی کودک را پاسخ دهید

در رابطه با ناتوانی در دوستیابی کودک او را زیاد تحت فشار قرار ندهید. به فرزند خود فرصت دهید که در زمان مناسب و به مرور زمان ارتباط درستی ایجاد کند. بهتر است که از اصطلاحاتی مانند خجالتی، ساکت و … استفاده نکنید. زیرا تمام روش های برخورد شما باعث بروز اضطراب و رفتار های نامناسب می‌شود.

➰ برای حل مشکل ناتوانی در دوستیابی کودک برنامه ریزی کنید

یکی از کارهایی که جهت بهبود ناتوانی در دوستیابی کودک باید انجام دهید، برنامه ریزی اصولی است. در رابطه با همسالان، دوستان و نحوه برقراری ارتباط با آنها صحبت کنید. و کودک را متوجه کنید که چگونه باید با دیگران ارتباط بگیرد. توصیه می‌کنیم که کودک را در کلاس های ورزشی و آموزشی ثبت نام کنید تا کودک بهتر ارتباط بگیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلالات رفتاری کودکان کلیک کنید.

نکات مهم برای حل مشکل ناتوانی در دوستیابی کودک

🔻گردش های خانوادگی را اولویت قرار دهید. سعی کنید که برای گردش های خانوادگی برنامه ریزی مناسبی داشته باشید و اجازه دهید تا فرزند شما با همسالان به بازی بپردازد.

🔻 دوستان فرزند خود را به خانه دعوت کنید. به فرزندتان اجازه دهید تا آزادانه با همسالان خود در جوار شما بازی کنند. با این روش انرژی آنها تخلیه می‌شود و رشد شناختی و شخصیتی به بهترین شکل صورت می‌گیرد.

🔻کودک را در کلاس آموزشی ثبت نام کنید و در محیط هایی قرار دهید که مهارت برقراری ارتباط با دیگران را آموزش می‌بیند.

🔻 در روز مدت زمانی را به بازی با فرزند اختصاص دهید. بازی برای کودک جذابیت بالایی دارد و یکی از راه های برقراری ارتباط و دوستیابی است.

کلام آخر

ناتوانی در دوستیابی کودک با کمک آموزش و یادگیری مهارت ها کاهش می‌یابد. به همین جهت لازم است تا از روانشناس راهنمایی بگیرید و مهارت های لازم را آموزش ببینید. با این کار می‌توانید تکنیک های مناسب تربیتی را از همان ابتدا به فرزند خود آموزش دهید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ناتوانی در دوستیابی کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره