روانشناسی و کودککودک

مو کشیدن کودک | 5 علت مو کشیدن کودکان

مو کشیدن کودک نیز مانند گریه، گاز، ضربه، نیشگون و … عمل می‌کند که کودک با این روش به خواسته های خود دسترسی پیدا کند. و با این کار قصد دارد تا نیازهای خود را برطرف کند. اما تنها این دلیل برای مو کشیدن کودک وجود ندارد و دلایل بسیاری در بروز این رفتار دخیل هستند. این دلایل شامل کسب مهارت های شناختی، دفاع از خود، اضطراب و … است.

برای اینکه مو کشیدن کودک را کاهش دهید؛ لازم است که با صبر به کودک نشان دهید که این کار هیچ سودی برای او ندارد و بی فایده می‌باشد. بهترین کار این است که رفتار کودک را با کمک روانشناس متوقف کنید تا آسیب های بیشتری به او وارد نشود. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

مو کشیدن کودک

دلیل مو کشیدن کودک

تا به حال با مو کشیدن کودک مواجهه شده اید؟ به طور کلی و بر اساس اطلاعات کسب شده؛ 4 درصد از کودکان در سراسر دنیا چنین رفتاری از خود بروز می‌دهند. و شیوع این رفتار در دختران بیش از پسر ها می‌باشد. برخی از کودکان تنها یک دوره کوتاهی به چنین اعمالی می‌پردازند. اما عده ای نیز هستند که مدت و شدت طولانی تری به این رفتار گرفتار هستند.

دلیل بروز چنین رفتاری در کودکان جلب توجه و دریافت واکنش از سوی والدین است. که اگر این رفتار درمان نشود؛ پیامدهای بسیار زیادی برای دیگران به همراه خواهد داشت. بنابراین حتما جهت درمان اقدام کنید و از روانشناس کمک بگیرید. راه ها و نکاتی در جهت راهنمای عملکردی والدین وجود دارد که در این مقاله به آن اشاره کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اصول تربیت کودک کلیک کنید.

علت مو کشیدن کودک چیست؟

همانطور که گفته شد؛ مو کشیدن کودک دلایل مختلفی دارد و نمی‌توان تنها یک دلیل را برای آن ذکر کرد. در این بخش مقاله علت این رفتار را توضیح داده ایم.

📌 آرام سازی

از دلایلی که باعث مو کشیدن کودک می‌شود؛ می‌توان به آرام سازی کودک اشاره کرد. گاهی این رفتار یک مکانسیم دفاعی است که کودک در راستای احساساتی که تجربه شده از خود بروز می‌دهد. برخی از کودکان از این رفتار هنگام خوابیدن و آرام کردن خود استفاده می‌کنند. شاید مشاهده کرده باشید که برخی از پدر و مادر ها برای به خواب رفتن کودک با موهای او بازی می‌کنند. در برخی از موارد کودک این رفتار والدین را تقلید می‌کند و به جای ناز کردن خود از کشیدن مو کمک می‌گیرد.

📌 تخلیه هیجانات | مو کشیدن کودک

تخلیه هیجانات از دیگر دلایل بروز موکشیدن کودک است. کودک از مهارت های مختلف در رابطه با کنترل هیجانات مطلع نیست و به همین دلیل از خود چنین واکنش هایی را نشان می‌دهد. برخی از کودکان برای کنترل خشم و اضطراب به چنین رفتاری دست می‌زنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تنبیه کودک کلیک کنید.

📌 کنجکاوی

یکی از دلایل مو کشیدن کودک، کنجکاوی است. برخی از کودکان برای رفع کنجکاوی در رابطه با اعضای بدن دست به چنین اعمالی می‌زنند. گاهی کودک برای رفع احساسات و هیجانات خود به کشیدن موی خود و دیگران می‌پردازد. این کودکان تمایل دارند تا با توجه به تجربه های کسب شده توسط خود به تحلیل بپردازند. بنابراین اگر فرزند شما چنین رفتاری داشت، به پیامدهای رفتاری او توجه کنید و در کنار آن سن و مدت زمان رفتار را نیز در نظر بگیرید.

📌 ابتلا به تریکتیلومانیا

اختلال تریکتیلومانیا یکی از دلایل بروز مو کشیدن کودک است. برخی از این اختلالات در سنین کم هم بروز می‌کنند که علائم جسمانی و عاطفی از خود بروز می‌دهند. اما نمی‌توان برچسب اختلال تریکتیلومانیا به کودک زد. برای تشخیص دقیق و درمان مناسب؛ از روانشناس کمک بگیرید.

📌 اقتضای سن | مو کشیدن کودک

اقتضای سن یکی از دلایل مو کشیدن کودک است. که این دلیل از اصلی ترین دلایل می‌باشد و مانند رفتارهای دیگر، بازتاب سنی اوست. که پس از مدتی رفع خواهد شد. این رفتار اغلب در سن 9 تا 12 سالگی بروز می‌کند. اگر این رفتار فراتر از 12 سالگی رفت حتما برای درمان اقدام کنید.

اقدامات لازم جهت مو کشیدن کودک

اقدامات لازم جهت مو کشیدن کودک

برای درمان مو کشیدن کودک لازم است که ابتدا دلیل آن را بررسی کنید، سپس با کمک روانشناس و استفاده از تکنیک هایی که در این قسمت مقاله ذکر کرده ایم، به درمان بپردازید.

✨ واکنشی در مقابل این رفتار بروز ندهید

یکی از کارهایی که باید برای جلوگیری از مو کشیدن کودک انجام دهید، واکنش نشان ندادن است. در واقع باید به شیوه ای قانع کننده به کودک نشان دهید که این رفتار او هرگز نیازهایش را رفع نخواهد کرد. و بدتر هم خواهد شد. با این روش رفتاری کودک را جهت آشنایی با تعاملات اجتماعی آماده خواهید کرد. و او را متوجه این موضوع می‌کنید که هر خواسته ای؛ بیان و درخواست متفاوتی دارد.

✨ رفتار را متوقف کنید

زمانی که شاهد مو کشیدن کودک بودیم، باید به آرامی به او توضیح دهیم که “ما نه باید موهای خودمون رو بکشیم و نه باید به موهای دیگران دست بزنیم. چون کشیدن مو درد داره و باعث می‌شه درد زیادی تحمل کنیم.” اگر با هر بار مشاهده به شیوه ای آرام و صبورانه به کودک این موضوع را توضیح دهید، تا به اشتباه خود پی ببرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سبک های فرزندپروری کلیک کنید.

✨ در رابطه با عدم رفتار به او پاداش بدهید

از راهکارها و تکنیک هایی که باعث کاهش مو کشیدن کودک می‌شود؛ پاداش در مقابل عدم چنین رفتاری است. زمانی که مهارت بیان کودک بهبود پیدا کرد، از او بخواهید که به جای موکشیدن، حرف خود را بزند و خواسته اش را بیان کند. و زمانی که خواسته های خود را بیان کرد برای او مشوق و پاداش در نظر بگیرید. تا کودک با این روش متوجه خوب و بد رفتار خود شود.

✨ انتظار معجزه نداشته باشید

برای اینکه فرزند شما از چنین رفتاری دست بکشد؛ نباید انتظار معجزه فوری داشته باشید. بهترین کار این است که آرام آرام با کمک روانشناس برای مو کشیدن کودک به دنبال راهکار و آموزش باشید. ممکن است که در ابتدا این رفتار تکرار شود اما اگر بر تکنیک ها و آموزش های روانشناس استوار باشید، به طور کل رفع خواهد شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بچه حرف گوش نکن کلیک کنید.

کلام آخر

مو کشیدن کودک از رفتارهایی است که عده ای از بچه ها برای رفع نیازهای خود دست به این کار می‌زنند. و اگر این رفتار ادامه دار باشد؛ آسیب های زیادی به فرزند وارد می‌کند و به اختلال تبدیل خواهد شد. بنابراین باید رفتارهای کودک را زیر نظر داشته باشید و با کمک روانشناس حالات روانی او را بررسی کنید. تا به روش درمانی مناسب دست پیدا کنید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره