سلامت کودککودک

خونریزی بینی کودکان | 6 روش جلوگیری از خون دماغ شدن کودک

خونریزی بینی کودکان اتفاق شایعی است که به ندرت نگرانی برای آن وجود دارد. عوامل ساده و زیادی برای بروز این اتفاق وجود دارد که فرد به فرد متفاوت است. ناحیه داخلی بینی پر از مویرگ های نازک است که به راحتی با یک فشار کوچک پاره می‌شوند و خونریزی می‌کنند. این موضوع مخصوصا زمانی رخ می‌دهد که بینی خشک باشد. اغلب کودکان نیز علاقه دارند تا زمانی که داخل بینی مخاط جمع می‌شود؛ آن را خارج کنند. همین موضوع باعث می‌شود که مویرگ های بینی پاره شود و خونریزی صورت بگیرد. اگر موضوع دست داخل دماغ کردن کودک به عادت تبدیل شده است؛ از روانشناس برای ترک آن کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خونریزی بینی کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

خونریزی بینی کودکان

خونریزی بینی کودکان چگونه است؟

یکی از شایع ترین اتفاقی که برای کودکان رخ می‌دهد؛ خونریزی بینی است. بر اساس آمار ها حدود 60 درصد انسان ها به این موضوع دچار هستند که در کودکان سن 2 تا 10 سالگی و در بزرگسالان سن 50 تا 80 سالگی این موضوع اتفاق می‌افتد. خشکی بینی، قرار گیری در معرض آفتاب و دست داخل بینی کردن از دلایل خونریزی بینی کودکان است. این عارضه در اغلب موارد جای نگرانی ندارد و با مراقبت های ساده رفع می‌شود. در این مقاله موضوع خونریزی بینی کودکان را به طور کامل بررسی کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

دلایل خونریزی‌ بینی

خونریزی بینی کودکان دلایل مختلفی دارد و در فردی بسته به دلایل این عارضه رخ می‌دهد. به طور کل ناحیه داخل بینی سرشار از مویرگ های ریز و رگ های خونی است که در صورت برخورد با چیزی یا تحت فشار بودن، خونریزی صورت می‌گیرد. این مشکل بیشتر در زمان هایی صورت می‌گیرد که بینی خشک است و زیاد تحریک می‌شود.

دلایل بسیاری در خونریزی بینی کودکان وجود دارد که از این موارد می‌توان به سرماخوردگی، در معرض آفتاب بودن، عفونت سینوس، رطوبت کم، دست کردن در بینی، حساسیت، ضربه و وارد کردن جسم خارجی به بینی اشاره کرد. گاهی اوقات وجود مشکلات آناتومیک مثلا وجود ساختار غیر عادی یا تومور داخل بینی این خونریزی را افزایش می‌دهد. برخی از دارو های خاص با تجویز پزشک شدت خونریزی بینی را کاهش می‌دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اصول تربیت کودک کلیک کنید.

برای درمان خونریزی‌ بینی کودکان چه کارهایی باید انجام داد؟

خونریزی بینی کودکان یک موضوع خطرناکی نیست که دستپاچه و نگران شوید. به همین جهت آرامش خود را حفظ کنید و با خونسردی تمام مراحلی که در ادامه ذکر کرده ایم را انجام دهید.

🔹 کودک را روی پای خود بنشانید و او را کمی به جلو خم کنید.

🔹 با کمک دستمال تمیز و نرم، قسمت نرم بینی او را ببندید.

🔹برای اینکه راه خونریزی را مسدود کنید؛ از گاز استریل استفاده کنید.

🔹 از پر کردن بینی کودک حین خونریزی و بعد از آن با پنبه خودداری کنید. زیرا زمانی که پنبه را بعد از مدتی بیرون می‌آورید؛ ممکن است لخته های بسته شده باز شود و خونریزی دوباره صورت بگیرد.

🔹 به مدت 10 دقیقه فشار بسیار ملایم و مداومی روی بینی کودک داشته باشید.

🔹به صورت مداوم بینی کودک را چک نکنید که خونریزی بند بیاید.

🔹 در طی روند درمان؛ کودک را به تلویزیون، آهنگ، انیمیشن و کارهای مورد علاقه مشغول کنید.

🔹 هرگز اجازه ندهید که کودک دراز بکشد یا سر خود را به عقب باز گرداند. چون این حالت به خون اجازه می‌دهد که از گلو به دهان وارد شود و کودک مزه بدی را احساس کند. نتیجه این مزه بد نیز، استفراغ می‌باشد.

🔹بعد از 1 دقیقه فشار ملایم را از بینی کودک بردارید.

🔹 از کمپرس سرد روی پل بینی استفاده کنید.

🔹اگر خونریزی بینی کودکان بند نیامد؛ به پزشک مراجعه کنید.

روش های جلوگیری از خونریزی بینی کودکان

معمولا با خونریزی بینی کودکان والدین حالشان بد می‌شود و به دنبال روش های پیشگیری یا بهبود این عارضه هستند. در این بخش مقاله به روش های جلوگیری از خونریزی بینی کودکان اشاره کرده ایم.

💠 اگر هوای خانه خشک است، شب ها موقع خواب از بخور و دستگاه رطوبت رسان در اتاق کودک استفاده کنید.

💠 به کودک آموزش دهید که چیزی داخل بینی فرو نکند.

💠ناخن های کودک را کوتاه کنید تا زمانی که دست داخل بینی برد احتمال آسیب به بافت بینی کمتر باشد.

💠 داخل بینی فرزند خود را با ویتامین A چرب کنید.

💠 از پزشک راهنمایی بگیرید تا آلرژی های کودک بررسی شود. 

💠از قطره بینی سالین برای مرطوب نگه داشتن بینی کودک استفاده کنید. 

برای کسب اطلاعات از راه های جلوگیری از دست تو دماغ کودک کردن کلیک کنید.

چه زمانی برای خونریزی ‌بینی کودکان باید به پزشک مراجعه کرد؟

چه زمانی برای خونریزی ‌بینی کودکان باید به پزشک مراجعه کرد؟

خونریزی بینی کودکان موضوع خطرناک و نگران کننده ای نیست. اغلب افراد و کودکان در فصل سرما به دلیل خشک شدن داخل بینی به این عارضه دچار می‌شوند و تنها با چرب کردن داخل بینی در این فصول می‌توان از خونریزی جلوگیری کرد. حتی در مواردی کودکان شب دچار خونریزی بینی می‌شوند که این موضوع نیز جای نگرانی ندارد. اما برخی از شرایط و موارد وجود دارد که با مشاهده آن حتما باید کودک خود را به پزشک ببرید. در ادامه به این موارد اشاره کرده ایم.

❌ دماغ و پوست کودک به راحتی کبود می‌شود.

❌ کودک در اثر ضربه به سر یا بینی بعد از افتادن از جایی خونریزی بینی دارد.

❌لثه های کودک خونریزی دارد.

❌ کودک به طور مکرر خونریزی دارد و بینی به شدت گرفته و پر است.

❌ کودک مصرف داروی جدید را شروع کرده است که به کرات خون دماغ شده است.

❌فکر می‌کنید که کودک خون بسیار زیادی را از دست داده است.

کلام آخر

در این مقاله راجع به خونریزی بینی کودکان مطالعه کردید. متوجه شدید که این موضوع جای نگرانی ندارد و نیازی به درمان پزشکی نیست. اما اگر دلیل این خونریزی ها دست داخل بینی کردن کودک است؛ حتما برای ترک از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خونریزی بینی کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره