رشد و مراقبتفوبیا و ترسکودک

ترس از دست دادن نوزاد | 5 دلیل ترس از دست دادن نوزاد 

ترس از دست دادن نوزاد بعد از بارداری و زایمان بسیار رایج است. این ترس به والدین کمک می‌کند تا پیشگیری های لازم را برای حفظ جان نوزاد انجام دهند. هر والدی برای حفظ جان و سلامت فرزندش در این زمینه سوال می‌کند، اسباب لازم برای حفاظت را تهیه می کند، هنگام احساس خطر به پزشک مراجعه می کند و…. . اما والدینی که دچار ترس از دست دادن نوزاد به صورت نامتعارف هستند، به این اقدامات بسنده نکرده و به صورت افراطی رفتار می‌کنند. این رویه موجب سلب آرامش خودشان و گاه حتی آسیب به فرزندان می‌شود. از این رو متخصصان خانواده و کودک به این افراد برای کنترل ترس شان کمک می‌کنند. در ادامه به طور کامل در مورد اختلال ترس از دست دادن نوزاد شرح داده‌ایم. می توانید برای دریافت خدمات مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

ترس از دست دادن نوزاد چیست؟

ترس از دست دادن نوزاد چیست؟

مادران در دوران بارداری ترس ها و استرس های شدیدی را تجربه می‌کنند. که این موضوع در زمینه های مختلفی مانند ترس از دست دادن نوزاد قرار دارد. مادران باردار طی این دوران تغییرات فیزیکی شدیدی را تجربه می‌کنند که موجب تغییرات خلقی آنها می‌شود. اینکه اندکی اضطراب را در این دوران تجربه کنید بسیار طبیعی است. اما شدت زیاد آن تنها به خود شما و کودک صدمه روحی وارد می‌کند.

به نظر خود شما، ترس از دست دادن نوزاد بدون ذره ای آسیب به کودک طبیعی است؟ زمانی که کودک شما در حال زیستن بدون آسیب است چرا باید نگران از دست دادن او باشید؟ دلایل زیادی در این باره وجود دارد و مادرانی که این موضوع را تجربه می‌کنند؛ نشانه هایی را از خود بروز می‌دهند. در این مقاله علاوه بر توضیح نشانه ها و دلایل، راهکارهایی را برای کاهش ترس از دست ‌دادن نوزاد اشاره کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

نشانه های ترس از دست دادن نوزاد

ترس از دست دادن نوزاد از رایج ترین مشکلاتی است که بنا به دلایل مختلف رخ می‌دهد. در این شرایط مادران از خود نشانه هایی را بروز می‌دهند که در این بخش مقاله به آنها اشاره کرده ایم.

🔻 نوزاد همیشه باید در مقابل دید آنها باشد تا بتوانند راحت زندگی کنند.

🔻 برای جبران ترس به مراقبت های افراطی از نوزاد می‌پردازند.

🔻مادر و پدر هر روز و هر ساعت درگیر ترس از دست ‌دادن نوزاد خود هستند.

🔻 هرگز توانایی بی خبری از کودک را ندارند.

🔻 این ترس به شیوه های مختلفی در خواب مشاهده می‌شود.

🔻دائم در حال تصور و مرور افکار مزاحم ترس از دست ‌دادن نوزاد هستند.

دلایل ترس از دست دادن نوزاد

ترس از دست دادن نوزاد در همه والدین ایجاد نمی‌شود. درمان متعددی برای این ترس وجود دارند، اما بیشتر درمانگران بر این باورند که تا زمانی که علل اصلی این مساله روشن و حل نشود؛ درمان واقعی رخ نخواهد داد. از این رو شناسایی این علل اهمیت زیادی پیدا می‌کند. در ادامه به رایج ترین و مهم ترین دلال بروز ترس از دست‌دادن فرزند اشاره کرده‌ایم.

🔹 وابستگی های بیش از اندازه

وابتسگی های بیش از انداه دلیل برای ترس از دست دادن نوزاد می‌باشد. شرایط امروزه باعث وابستگی والد و فرزند شده است. به شیوه ای که حتی والدین توانایی بی خبری از فرزند خود را ندارند. این مساله به شدت آینده فرزند شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

🔹 سختی های بارداری

یکی از دلایل بروز این ترس، سختی های دوران بارداری است. ناباروری یا بارداری های دشوار به شدت مشکلات را بزرگ می‌کند و همین امر موجب بروز این رفتار می‌شود. در واقع به دلیل اینکه والدین به سختی صاحب فرزند شده اند؛ دائم نگران از دست دادن او هستند.

🔹 بیماری های روحی

یکی از دلایل ترس از دست دادن نوزاد، بیماری های روحی و روانی است. احتمال اینکه پدر و مادر در دوران قبل از فرزند آوری دچار آسیب های روانی بوده اند زیاد است. اضطراب جدایی، افسردگی، اضطراب فراگیر، افکار وسواسی و … بیماری هایی هستند که این شرایط را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

🔹 مکانیزم دفاعی ناهشیار

از دیگر دلایل ترس از دست دادن نوزاد، می‌توان به مکانیزم دفاعی ناهشیار اشاره کرد. زمانی که شما به هر دلیل از به دنیا آمدن فرزند خود ناراضی هستید؛ این ناراحتی به فکر شما خطور نمی‌کند و سرکوب شده می‌ماند. در نهایت متضاد با رفتار شما؛ بروز می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اصول تربیت کودک کلیک کنید.

🔹 تجربه تلخ از دست دادن نوزاد

از دیگر دلایل ترس از دست دادن نوزاد، تجربه تلخ از دست دادن نوزاد است. والدینی که تجربه های مکرر سقط داشته اند؛ معمولا در بارداری های بعدی این رفتار را از خود بروز می‌دهند.

راهکارهای کاهش ترس از دست دادن نوزاد

راهکارهای کاهش ترس از دست دادن نوزاد

درمان ترس از دست دادن نوزاد واجب ترین و مهم ترین کاری است که برای سلامت روان خود و نوزاد باید انجام دهید. روش های مختلفی برای درمان وجود داد. و روان درمانی مهم ترین رویکرد برای رهایی از این ترس است. در این بخش مقاله به درمان های این ترس والدین اشاره کرده ایم.

🔸 از روش های آرام سازی مانند مدیتیشن برای کاهش اضطراب استفاده کنید.

🔸 افکار منفی خود که در رابطه با فرزند است ریشه یابی و درمان کنید.

🔸محرک هایی که باعث ترس شما می‌شود را شناسایی کنید.

🔸 عوامل ریشه ای این موضوع را پیدا کنید و درمان مخصوص در این زمینه دریافت کنید.

🔸هنگام بروز اضطراب، از بررسی و حضور فرزند جلوگیری کنید تا به مرور زمان بتوانید درک کنید که در صورت عدم حضور شما خطری او را تهدید نمی‌کند.

🔸 از مشاور و روانشناس متخصص در زمینه کودک راهنمایی بگیرید.

کلام آخر

در این مقاله راجع به ترس از دست دادن کودک توضیح داده ایم. برای اینکه زندگی خود را سرشار از آرامش و نشاط کنید؛ از روانشناس برای رهایی از این تنش کمک بگیرید. روانشناس علت ترس شما را بررسی می‌کند و روش های مناسبی را جهت کاهش استرس به شما آموزش می‌دهد. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره