رشد و مراقبتکودک

انگیزه در کودکان | 15 روش ایجاد انگیزه در کودکان

انگیزه در کودکان با موفقیت آنها رابطه بسیار مستقیمی دارد. همین موضوع باعث می‌شود تا پدر و مادر ها به دنبال راه حلی برای ایجاد انگیزه در فرزندان خود باشند. همه ما برای انجام کارهای مختلف نیاز به انگیزه داریم. انگیزه های می توانند درونی یا بیرونی باشند. برای ایجاد انگیزه در کودکان لازم است تا والدین ابتدا با استعدادهای فرزندان خود آشنا شوند. سپس بر اساس شخصیت و علاقه آن‌ها، انگیزه مناسب ایجاد کنند. با کمک یک روانشناس می‌توانید رفتار و اعمال مناسبی در پیش بگیرید تا در فرزندان انگیزه ایجاد می‌شود. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه انگیزه‌در کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

انگیزه در کودکان

ایجاد انگیزه در کودکان

انگیزه در کودکان چگونه ایجاد می‌شود؟ به عنوان پدر و مادر، شما وظیفه دارید تا در فرزندان خود انگیزه را ایجاد کنید. در واقع والدین بزرگ ترین مشوق کودکان در این زمینه هستند. فرزندان شما به کمک نیاز دارند تا در زندگی انگیزه مناسبی دریافت کنند؛ در نهایت به سوی هداف خود قدم بردارند.

اما برای ایجاد انگیزه در کودکان باید به شناخت کافی برسید. در این زمینه حتما از روانشناس کودک کمک بگیرید تا راه درست و مناسب را به فرزندان خود نشان دهید. علم روانشناس انواع انگیزه را به شما معرفی می‌کند و با کمک راهکار های مناسب فرزندتان، انگیزه اصولی ایجاد می‌کند. در این مقاله به طور کل راجع به نحوه ایجاد انگیزه در کودکان صحبت کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کشف استعداد کودکان کلیک کنید.

در روانشناس انگیزه به چند دسته تقسیم می‌شود؟

در علم روانشناسی، انگیزه به دو دسته تقسیم می‌شود. انگیزه درونی و انگیزه بیرونی دو نوع انگیزه هستند. انگیزه درونی از درون نشات می‌گیرد و انگیزه بیرونی نیازمند یک عامل بیرونی است. در ادامه راجع به این دو انگیزه اشاره کرده ایم.

🟢 انگیزه درونی

یکی از انواع انگیزه، انگیزه درونی است. این نوع انگیزه از درون نشات می‌گیرد و تنها نیاز به علاقه فرد دارد. در واقع زمانی که علاقه وجود داشته باشد، فرد از کار پیش روی خود لذت می‌برد.

🟢 انگیزه بیرونی

دومین نوع انگیزه، انگیزه بیرونی است. در این نوع انگیزه نیازمند عامل بیرونی هستیم. این عامل بیرونی باید فرد را برای انجام فعالیت های روبرو تشویق کند. در واقع انگیزه بیرونی این است که فعالیتی را به دلیل حضور محیط بیرونی برای کسب نتیجه بهتر انجام می‌دهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نیازهای اولیه و اساسی کودکان کلیک کنید.

روش های تقویت انگیزه در کودکان

روش های تقویت انگیزه در کودکان

برای انگیزه در کودکان روش های وجود دارد که همه پدر و مادر ها باید از آن مطلع باشند. در این بخش مقاله راجع به این روش ها صحبت کرده ایم.

📌 اهداف دست یافتنی مشخص کنید

اولین قدم برای ایجاد انگیزه در کودکان، تعیین اهداف دست یافتنی است. زمانی که کودک به اهداف دست می‌یابد، به مرور زمان اعتماد به نفس او تقویت می‌شود. به همین جهت برای افزایش اعتماد به نفس، والدین باید چالش هایی را برای فرزندان خود مشخص کنند که کسب آنها در توانشان باشد. برای انجام این کار از سن کم آغاز کنید تا ذهن فرزند خود را آماده کنید.

📌 حمایت و تشویق را فراموش نکنید

یکی از راه های ایجاد انگیزه در کودکان، تشویق و حمایت آنها است. فراموش نکنید که این حمایت باید در طول فعالیت صورت بگیرد و تنها به انتهای کار و نتیجه اکتفا نکنید. در این شرایط لازم است تا فرزندان خود را حمایت کنید و آنها را مورد تشویق قرار دهید تا حس خوب را از والدین دریافت کند. این احساس خوب باعث موفقیت فرزندان می‌شود.

📌 بر تلاش فرزندان متمرکز شوید | انگیزه در کودکان

از روش های ایجاد انگیزه در کودکان، تمرکز بر تلاش کودکان است. این تلاش باید در زمینه تلاش و موفقیت باشد؛ نه نتیجه کار آنها! در واقع باید روند تلاش فرزندان را مورد توجه خود قرار دهید و به خاطر عدم موفقیت او را مورد سرزنش قرار ندهید. به خاطر داشته باشید که رفع مشکلات و همکاری برای کسب موفقیت، وظیفه والدین است.

📌 فرزند خود را مجبور نکنید

برای ایجاد انگیزه در کودکان نباید او را تحت فشار قرار دهید. هر فردی در یک زمینه ای استعداد دارد. به همین جهت باید به جای اجبار و تحت فشار قرار دادن، فرزند خود را در زمینه استعدادش کمک کنید. به عنوان پدر و مادر باید استعداد های فرزند خود را شناسایی کنید و هدایتگر او باشید.

📌 انتقاد را به حداقل برسانید

اگر قصد ایجاد انگیزه در کودکان دارید؛ باید انتقاد های خود را به حداقل برسانید. زمانی که انتقاد کاهش می‌یابد؛ اعتماد به نفس کودک رشد کرده و آینده بهتری را پیش رو خواهد داشت.

📌 فرزند خود را با دیگران مقایسه نکنید | انگیزه در کودکان

مقایسه فرزند با دیگران، انگیزه در کودکان را کاهش می‌دهد. به جای اینکه فرزند خود را با دیگران مقایسه کنید؛ ویژگی ها و هنر های او را شناسایی کنید. به شناسایی علایق او بپردازید و برای مقایسه از فعالیت های گذشته خود کودک کمک بگیرید.

📌 در جمع بزرگسالان حضور پیدا کنید

از دیگر روش های ایجاد انگیزه در کودکان، حضور در جمع بزرگسالان است. زمانی که فرزند شما در این جمع ها حضور داشته باشد؛ به علایق خود دست می‌یابد و احساس رقابت در او ایجاد می‌شود.

📌 دست از تلاش برندارید

برای ایجاد انگیزه در کودکان هرگز دست از تلاش برندارید. کودکان جای رشد بسیاری دارند و هرگز نباید از آنها ناامید شوید. برای اینکه به نتیجه دلخواه خود دست یابید؛ باید مدت های زیادی صبوری به خرج دهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اصول تربیت کودک کلیک کنید.

📌 فرزند خود را مستقل بار بیاورید

ایجاد انگیزه در کودکان با استقلال طلبی موفقیت بیشتری به همراه دارد. به فرزند خود اجازه تصمیم گیری و بیان خواسته ها را بدهید. اما این اجازه باید تحت شرایطی باشد که سلامت کودک تحت خطر قرار نگیرد.

📌 از فرزند خود تشکر کنید | انگیزه در کودکان

تشکر و قدردانی، راهی برای ایجاد انگیزه در کودکان است. زمانی که کودک شما فعالیت مناسب و خوبی انجام می‌دهد، تشکر خود را بیان کنید تا تلاش های بیشتر و مناسب تری داشته باشد.

📌 اجازه بروز هیجان دهید

جهت ایجاد انگیزه در کودکان، نیازمند هیجان هستید. در رابطه با آرزو های فرزند خود هیجانی ایجاد کنید و نشان دهید که شما نیز در قبال آرزو های او هیجان دارید. این موضوع باعث افزایش انرژی و تلاش کودک می‌شود.

📌 اجازه تصمیم گیری بدهید

یکی از روش هایی که به ایجاد انگیزه در کودکان کمک می‌کند؛ اجازه برای تصمیم گیری است. گاه به کودک خود اجازه دهید تا به تنهایی تصمیم بگیرد و این تصمیمات را مورد تشویق قرار دهید. در نهایت اگر با مشکل روبرو شد؛ باید مسئولیت اشتباه خود را قبول کند.

📌 برای فعالیت بدنی برنامه ریزی کنید | انگیزه در کودکان

از روش های ایجاد انگیزه در کودکان، برنامه ریزی برای فعالیت های بدنی است. او را در کلاس های ورزشی ثبت نام کنید تا در جمع همسالان خود قرار بگیرد. این موضوع باعث سلامت روانی و جسمانی فرزندان نیز می‌شود.

📌 به موفقیت های دیگران دسترسی پیدا کنید

برای اینکه انگیزه در کودکان ایجاد شود، باید فرزند خود را در معرض موفقیت های دیگران قرار دهید. این روش باعث می‌شود تا فرزند شما با مشاهده موفقیت های دیگران؛ انگیزه پیدا کند.

📌 انگیزه در کودکان | برای موفقیت ها جشن بگیرید

از دیگر روش های ایجاد انگیزه در کودکان، جشن برای موفقیت ها است. زمانی که فرزند شما به اهداف خود دست پیدا کرد، باید او را مورد تشویق قرار دهید. در واقع نشان دهید که به داشتن او افتخار می‌کنید و برای شما فردی عزیز است.

کلام آخر

همانطور که گفته شد؛ انگیزه در کودکان نیازمند کمک والدین است. شما به عنوان پدر و مادر می‌توانید این انگیزه را در فرزندان ایجاد کنید تا به اهداف و موفقیت های مورد نظر دسترسی پیدا کنند. در این زمینه حتما از روانشناس راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه انگیزه در کودکان می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره