اعتیادشناخت اعتیاد و انواع مواد

اعتیاد کودکان به مواد مخدر

اعتیاد کودکان به مواد مخدر از بدترین مشکلاتی است که ممکن است برای هر خانواده ای پیش بیاید. اعتیاد به معنی وابستگی جسمی یا روانی یک فرد به ماده یا رفتار خاص است. اعتیاد یک بیماری پیشرونده است که هر چه دیرتر برای درمان آن اقدام کنید؛ مشکلات ناشی از این بیماری بیشتر شده و پیامد های مخرب تری را با خود به همراه خواهد داشت. باید توجه داشته باشید که کودکان یکی از آسیب پذیرین گروه ها هستند. از آنجایی که در بسیار از موارد اعتیاد کودکان با توجه والدین قابل حل است بهتر است والدین آگاهی خود را در این زمینه افزایش دهند.
بیشتر بخوانید :  اعتیاد چیست 

 

مصرف کدام مواد مخدر اعتیاد محسوب می شود؟

اعتیاد به زبان ساده به معنای عادت کردن است و منظور از اعتیاد به مواد مخدر عادت کردن فرد به مصرف کردن یک ماده مخدر خاص می‌باشد. مواد مخدر می‌توانند به طور سنتی در طبیعت و به طور صنعتی و شیمیایی در آزمایشگاه تولید شوند. برخی از مواد مخدر عبارت‌اند از: تریاک و مشتقات آن، هرویین، مورفین، متادون، ماری‌جوانا، گل، شیشه و…

 

اعتیاد کودکان به مواد مخدر

به طور کلی اعتیاد کودکان به مواد مخدر به دو صورت امکان پذیر است. برخی از کودکان به دلیل داشتن مادر معتاد به طور مادرزاد معتاد به دنیا می‌آیند و برخی دیگر از کودکان به دلیل اجبارهای محیطی یا تقلید از والدین به سمت اعتیاد گرایش پیدا می‌کنند.

1. کودکانی که با اعتیاد متولد می‌شوند

نتایج بررسی‌ها و مطالعات نشان داده‌ کودکانی که از مادران معتاد متولد می‌شوند، علائم اعتیاد را از خود نشان می‌دهند. این مسئله به وضوح نشان دهنده تاثیر سلامت جسم و روان مادر بر سلامت فرزندان است. موادی که مادر در دوران بارداری مصرف می‌کند بر سیستم عصبی جنین و نوزاد تاثیر مستقیم می‌گذارد به صورتی که نوزاد پس از تولد، سندرم محرومیت از مواد مخدر را تجربه می‌کند. از جمله مشکلات و علائم نوزادان معتاد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

_کم خوابی

_ناآرامی و بی قراری و گریه زیاد

_عدم تمایل به خوردن شیر

_کم وزنی و نارسی کودک

_مشکلات گوارشی نظیر اسهال و استفراغ

_مشکلات تغذیه

 

2. کودکانی که به طور مستقیم مواد مخدر مصرف می‌کنند

اعتیاد کودکان به مواد مخدر به دلایل متعددی اتفاق می‌افتد. به عنوان مثال برخی از کودکان به دلیل محیط خانوادگی نامناسب، داشتن والدین معتاد و اجبارهای بزرگسالان و دوستان، مواد مخدر مصرف می‌کنند. برخی از خانواده‌ها تهیه مواد مصرفی را بر عهده فرزند خود می‌گذارند و از آنجایی که اگر کودک خودش مواد مصرف کند تمایل بیشتری به انجام این کار دارد، مقداری از مواد را به کودک خود می‌خورانند.

همچنین برخی از والدین بر اساس باور شخصی خودشان برای آرام کردن کودک و یا حتی درمان بیماری، مواد مخدر را در اختیار کودک می‌گذارند. علاوه بر نقش خانواده و روش‌های تربیتی ناکارآمد، دوستان و بزرگسالانی در محیط‌هایی که کودک رفت و آمد می‌کند مانند باشگاه، مدرسه و… بدون آگاهی و نظارت والدین کودک را گرفتار اعتیاد می‌کنند.  

در مجموع می‌توان عوامل موثر بر اعتیاد کودکان به مواد مخدر را شامل موارد زیر در نظر گرفت: اعتیاد والدین، بیکاری والدین، محیط تربیتی نامناسب، عدم نظارت والدین، محله فقیر نشین، محیط مدرسه و همسالان نامناسب، آموزش نامناسب و کمبود فضای پیشگیری.

 

درمان اعتیاد چگونه انجام می شود

داشتن کودک معتاد به مواد مخدر برای هر پدر و مادر غیر معتاد یک کابوس محسوب می‌شود. اما با توجه به وضعیت سطح دسترسی کودکان و وجود محیط‌های نامناسب ممکن است هر کودکی گرفتار دائم اعتیاد شود. مطالعات در زمینه درمان اعتیاد کودکان به مواد مخدر نشان داده که میزان موفقیت درمان در کودکان به نسبت بزرگسالان بسیار بیشتر است. خوشبختانه کودکان به نسبت بزرگسالان به مقدار کمتری با وسوسه مصرف دوباره مواجهه می‌شوند بنابراین بازگشت به اعتیاد پس از درمان کمتر اتفاق می‌افتد و حتی در مواردی به صفر می‌رسد. برای کسب اطلاع در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید. 

درمان کودکان معتاد به مواد مخدر نیازمند وجود یک پزشک متخصص و روانشناس باتجربه در زمینه اعتیاد است. درمان علائم جسمانی اعتیاد در کودکان همانند بزرگسالان است و عمدتاً از متادون استفاده می‌شود. آنچه که کودک در ارتباط با این مسئله باید یاد بگیرد اهمیت پیشگیری و دوری از محیط‌های نامناسب و آسیب‌زاست. مشکلات و آسیب‌های روانی که برای کودکان به وجود می‌آید نیازمند بررسی توسط یک روان‌شناس کودک می‌باشد. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 
احتمال اعتیاد فرزند از چه سنی وجود دارد ؟

در واقع سن مشخصی برای آن وجود ندارد و اعتیاد کودکان به مواد مخدر در سنی امکان پذیر است.

آیا صحبت کردن درباره اعتیاد با فرزندم کار درستی است؟

امروزه با توجه به پیشرفت‌های فضای مجازی کودکان به اطلاعات مختلفی دسترسی دارند در نتیجه والدین نباید نگران چشم و گوش باز شدن کودکشان در ارتباط با اعتیاد شوند. بهتر است والدین خودشان در مورد اعتیاد به مواد مخدر به اندازه کافی اطلاعات داشته باشند و با کودکشان به طور قاطع صحبت کنند تا اگر سوالی هم برای کودک پیش آمد از والدینش کمک بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره