اعتیادشناخت اعتیاد و انواع مواد

اعتیاد کودکان به مواد مخدر

اعتیاد کودکان به مواد مخدر امروزه شیوع بسیاری پیدا کرده و خانواده های زیادی را تحت تاثیر قرار داده است. متاسفانه کودکان به این دلیل که اطلاعات کافی در این مورد نداشته و مسائل محیطی به اعتیاد روی می‌آورند. اما مسئله اعتیاد کودکان یک موضوع فردی و ی خانوادگی نیست. بلکه یک معضل اجتماعی محسوب می‌شود. از این رو کسب اطلاعاتی در این زمینه و کمک گرفتن از متخصص برای اقدامات پیشگیرانه از اهمیت زیادی برخوردار است. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد  کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد کودکان به مواد مخدر می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

تعریف اعتیاد کودکان به مواد مخدر

تعریف اعتیاد کودکان به مواد مخدر برای خود آنان و حتی خانواده ها بسیار تاثیر گذار است. بسیاری از کودکان اصلا در این مورد هیچ ایده ای ندارند. والدین نیز به دلیل انکار و عدم پذیرش این موضوع به طور کلی به سراغ صحبت کردن در این مورد با بچه ها نمی‌روند. در این شرایط بیشتر احتمال دارد که به سراغ مصرف مواد مخدر بروند. از طرفی صحبت کردن در این مورد و آموزش آنها کمی دشوار است. از این رو والدین از آن سر باز می‌زنند. اما در صورت وجود پیش زمینه هایی برای اعتیاد در کودکان، حتما باید اقدامات پیشگیرانه ای توسط والدین صورت گیرد. برای پاسخ به سوال اعتیاد چیست  کلیک کنید.

انواع اعتیاد کودکان به مواد مخدر

کودکان در بیشتر موارد به انواع خاصی از مخدرها اعتیاد پیدا می‌کنند. برای مثال ما کمتر شاهد این هستیم که کودکان به تریاک اعتیاد پیدا کنند. آنان در بیشتر موارد به محرک ها، مخدرها و توهم زا وابستگی پیدا می‌کنند. از طرفی گاهی علت اعتیاد داروهایی است که به دلیل ابتلا به یک بیماری خاص مصرف می‌کنند. کودکانی که با وجود اعتیاد متولد می‌شوند نیز جزو کودکان معتاد محسوب می‌شوند.

نشانه های اعتیاد کودکان به مواد مخدر

نشانه های اعتیاد کودکان به مواد مخدر

برای تشخیص و درمان اعتیاد کودکان به مواد مخدر در ابتدا باید به نشانه های آنان توجه داشته و از اعتیاد آنها اطمینان حاصل کنیم. معمولا اینکار در مورد کودکان کار سختی نیست. چرا که آنان تلاشی برای پنهان کردن ویا انکار این موضوع نمی‌کنند. در این قسمت به ذکر نشانه های جسمانی و روانی در آنها می‌پردازیم.

?نشانه های جسمانی

کبود شدن صورت و بدن

رنگ پریدگی

خس خس کردن سینه

سوتغذیه

گرفتگی در صدا

تغییر حالت چشم ها

بدن درد

?علائم روانی

اختلال در تمرکز

توهم

بی خوابی

بی قراری

بی اشتهایی

تغییر خلق در کودک برای مثال بیش فعال شدن و یا انزوا به صورت ناگهانی

دلایل اعتیاد کودکان به مواد مخدر

در مرحله بعدی باید دلایل اعتیاد کوکان به مواد مخدر را مورد بررسی قرار دهیم. طبیعی است که در این سنین آنان اراده چندانی در این مورد نداشته و گاها به صورت ناخودآگاه مبتلا شدند. برخی از این دلایل شامل موارد زیر می‌شوند.

?کار کردن کودکان

کودکان کار بیشتر در معرض اعتیاد قرار دارند. در برخی موارد سرپرستان آنان و یا کسانی که آنها را به کار می‌گیرند برای سواستفاده از آنان، به آنان مواد مخدر داده و آنها را معتاد می‌کنند.

?هیجان طلبی و حس کنجکاوی

روحیه هیجان طلبی و کنجکاوی آنان نیز در مورد اعتیاد موثر است. چرا که آنان در صورت مشاهده دیگران در حال مصرف و یا حتی دیدن تصاویری در این زمینه تمایل پیدا می‌کنند تا اینکار را تجربه کنند. چرا که آنان اصلا در مورد پیامدهای آن هیچ گونه اطلاعاتی ندارند.

?احساس برتری

آنان تصور می‌کنند با شروع مصرف سیگار و یا مواد مخدر بزرگ می‌شوند. اینکار به آنان احساس برتری داده و باعث می‌شود تا حس بهتری نسبت به خودشان پیدا کنند.

?اعتیاد والدین

با وجود اعتیاد والدین، اعتیاد کودکان به مواد مخدر دور از انتظار نیست. اولین الگوهای کودکان والدین هستند. به همین خاطر زمانی که کودکان از سنین کم شاهد چنین چیزی هستند؛ بیشتر تمایل به مصرف مواد مخدر را از خود نشان می‌دهند.

?فشار همسالان

علت دیگر اعتیاد کودکان به مواد مخدر فشار همسالان آنان است. بیشتر در نوجوانان شاهد چنین چیزی هستیم؛ اما این موضوع در مورد نوجوانان نیز وجود دارد. چرا که آنان با یکدیگر در این مورد صحبت کرده و حتی همدیگر را تشویق نیز می‌کنند.

?مسائل محیطی

ویژگی های محیط نیز مانند محله ای که کودکان در آن زندگی می‌کنند؛ پاتوق اعتیاد، نبود فضای پیشگیری و… همگی منجر به بروز اعتیاد کودکان به مواد مخدر می‌گردند. همچنین زمانی که محیطی امن و شاد برای برون ریزی احساسات وجود نداشته باشد؛ کودکان نیز به مصرف مواد مخدر روی می‌آورند.

درمان اعتیاد کودکان به مواد مخدر

خوشبختانه به این دلیل که کودکان هنوز سن کمی دارند و انعطاف پذیر هستند؛ راحت تر می‌توان از اعتیاد آنها جلوگیری نمود و یا حتی در صورت ابتلا آنان را درمان کرد. از آنجایی که انجام اینکار برای والدین دشوار است؛ آنان و همچنین مربیان می‌توانند از این روش ها استفاده کرده و از فرزند خود محافظت کنند. برای اطلاع از راه های ترک اعتیاد کلیک کنید.

?صحبت کردن در این مورد با کودکان

اصلی ترین کار در مورد پیشگیری اعتیاد کودکان به مواد مخدر ، صحبت کردن در این مورد است. موضوعاتی که باید با آنها در این مورد حرف بزنید؛ شامل موارد زیر می‌شوند.

به آنان بیاموزید که برخی از مواد مضر هستند

قابل دسترس باشید و از صحبت کردن با آنان استقبال کنید

صحبت کردن در مورد سلامت

نه گفتن را به آنان یاد بدهید

به او اطمینان دهید که از او راضی هستید

?کمک گرفتن از مشاور

روش دیگری که باید از آن بهره گیرید؛ کمک گرفتن از مشاور است. اگر قادر به انجام اینکار به شکل درستی نیستید و یا کودک در مرحله ای قرار دارد که دیگر به حرف های شما گوش نمی‌دهد؛ پس حتما با یک متخصص مشورت کنید. مشاور در ابتدا دلیل این اعتیاد را شناسایی کرده و در مرحله بعدی روش های مناسب ترک اعتیاد را پیشنهاد می‌دهد.

پیامدهای اعتیاد کودکان به مواد مخدر

پیامدهای اعتیاد کودکان به مواد مخدر

اعتیاد کودکان به مواد مخدر پیامدهای بسیار شدیدتر و جبران ناپذیری برای آنان دارد. در این حالت آنان در معرض بیماری های جسمی زیادی قرار گرفته و از طرفی احتمال بروز بزهکاری نیز در آنان افزایش می‌یابد. ابتلا به بیماری های مقاربتی، بارداری ناخواسته، تجاوز، ابتلا به بیماری های روانی، خودکشی و… همگی از خطراتی هستند که کودکان معتاد را تهدید می‌کند.

سخن پایانی

از آنجایی که در مورد اعتیاد کودکان به مواد مخدر ، خودشان نمی‌توانند در این زمینه کاری کنند؛ تمام مسئولیت برعهده والدین آنهاست. در واقع خود کودک نمی‌داند که در چه وضعیتی قرار دارد. از این رو اطرافیان باید در مرحله اول او را مطلع کرده و در قدم بعدی اقدامات درمانی را انجام دهند. فراموش نکنید که این موضوع بسیار خطرناک و حساس است. از این رو باید حتما در این مورد از یک روانشناس کودک کمک گرفت.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد کودکان به مواد مخدر می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

احتمال اعتیاد فرزند از چه سنی وجود دارد ؟

در واقع سن مشخصی برای آن وجود ندارد و اعتیاد کودکان به مواد مخدر در سنی امکان پذیر است.

آیا صحبت کردن درباره اعتیاد با فرزندم کار درستی است؟

امروزه با توجه به پیشرفت‌های فضای مجازی کودکان به اطلاعات مختلفی دسترسی دارند در نتیجه والدین نباید نگران چشم و گوش باز شدن کودکشان در ارتباط با اعتیاد شوند. بهتر است والدین خودشان در مورد اعتیاد به مواد مخدر به اندازه کافی اطلاعات داشته باشند و با کودکشان به طور قاطع صحبت کنند تا اگر سوالی هم برای کودک پیش آمد از والدینش کمک بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره