رشد و مراقبتکودک

بهترین فاصله سنی دو فرزند | 4 دوره سنی متفاوت

بهترین فاصله سنی دو فرزند بر اساس نظر کارشناسان 3 تا 4 سال است. اما هیچ فاصله سنی به عنوان بهترین قابل تعیین نیست، زیرا این وابسته به شرایط خاص خانوادگی و فردی است. برخی از پدر و مادرها ترجیح می‌دهند که فاصله سنی بین فرزندانشان کم باشد تا همه در یک دوره زمانی از زندگی خود با هم بزرگ شوند و دوستان نزدیکی باشند. در حالی که عده دیگری فاصله سنی بزرگتر را ترجیح می‌دهند تا بتوانند بهتر از فرزندان خود مراقبت کنند و به اندازه کافی به آنها توجه کنند. اما نکته مهم‌تر از فاصله سنی، نحوه پرورش و پشتیبانی از هر یک از فرزندان است. برای تربیت و پرورش فرزندان خود حتما از روانشناس و مشاورین متخصص راهنمایی بگیرید. جهت دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بهترین فاصله سنی دو فرزند می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

بهترین فاصله سنی دو فرزند چقدر است؟

بهترین فاصله سنی دو فرزند چقدر است؟

از مهم ترین سوالاتی که برای پدر و مادر ها بعد از تولد فرزند اول به وجود می‌آید؛ فاصله سنی مناسب بین فرزند اول و دوم است. برای تعیین این موضوع حتما باید شرایط خانوادگی، روحی و شیوه فرزند پروری خود را مورد بررسی قرار دهید. در واقع خانواده ها باید بر اساس امکانات، توانمندی ها و شرایط خود نسبت به این موضوع تصمیم بگیرند. برخی از زوجین اعتقاد دارند که فاصله سنی بین فرزندان باید کم باشد. اما عده ای نیز انتظار دارند تا فاصله سنی بین فرزند اول و دوم زیاد باشد تا بتوانند تربیت مناسب برای آنها در نظر بگیرند.

اما بهترین فاصله سنی دو فرزند، بین 3 تا 5 سال می‌باشد. از نظر روانشناسان، فاصله سنی باید به شیوه ای باشد که بدن مادر توان و آمادگی لازم از لحاظ روحی و جسمانی جهت تربیت و پرورش فرزند دوم را داشته باشد. در این مقاله به طور کل راجع به فاصله سنی مناسب صحبت کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بهترین تعداد فرزند کنید.

فاصله سنی 9 تا 18 ماه

برخی از افراد بهترین فاصله سنی دو فرزند را 9 تا 18 ماه در نظر می‌گیرند. مادرانی که چنین فاصله ای را برای فرزند آوری انتخاب می‌کنند؛ توان پرورش و سلامت کافی ندارند. فرزندانی که 18 ماه کمتر با یکدیگر فاصله دارند؛ دردسر هایی را برای خانواده به همراه دارند. در ادامه راجه به این مسائل توضیح داده ایم.

🔻 جلب توجه از فرزند اول سلب می‌شود.

🔻 توقع کودک اول رفع نمی‌شود.

🔻فرزند اول زود بزرگ می‌شود.

🔻 کودک اول اختلاف سن بین خود و نوزاد را تشخیص نمی‌دهد.

🔻 به فرزند اول بی توجهی صورت می‌گیرد.

🔻به دلتنگی و ناراحتی کودک توجه نمی‌شود.

🔻 بروز وابستگی زیاد فرزند اول به مادر

🔻 افزایش رفتارهای پرخاشگرایانه فرزند اول

🔻اگر مراقب وجود نداشته باشد؛ مادر برای تربیت کودک بسیار اذیت می‌شود.

🔻 فرزندان همبازی های خوبی برای یکدیگر می‌شوند.

🔻 کودک کوچکتر در تلاش برای رسیدن به فرزند اول است.

🔻احساس رقابت بین کودکان

🔻 در سن بالاتر رابطه بسیار خوبی با یکدیگر خواهند داشت.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بی توجهی مادر به فرزند کلیک کنید.

فاصله سنی 18 ماه تا 3 سال | بهترین فاصله سنی دو فرزند

رایج ترین فاصله سنی دو فرزند، 18 ماه تا 3 سال است. در این فاصله سنی کودک بزرگ تر حرف شنوی بیشتری دارد و اگر به 3 سالگی نزدیک باشد؛ تمایلات و احساسات خود را راحت تر بیان می‌کند. زمانی که کودک اول 2 سال باشد؛ برای رفع نیاز های خود اندکی باید صبور باشد. کودک بزرگ تر برای خود برنامه های منظمی دارد و به فعالیت های خود می‌پردازد. اما با تولد فرزند دوم تمام این برنامه ها مختل می‌شود.

در این سن کودک علاقه زیادی به والدین نشان می‌دهد تا بتواند جایگاه خود را حفظ کند. بهترین فاصله سنی دو فرزند در این رده سنی نیز وجود دارد. اما کودک بزرگ تر کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. با این وجود درک این موضوع را دارد که نوزاد به توجه بیشتری نیاز دارد. حتی والدین می‌توانند فرزند اول خود را قانع کنند و در کنار این موضوع به نیازهای کودک خود توجه کنند.

بهترین فاصله سنی دو فرزند زمانی است که بتوانند برای یکدیگر همبازی باشند. همبازی خوب زمانی که خواهر یا برادر باشد؛ نعمت بزرگی است. آنها در یک رده کلاس درس قرار نمی‌گیرند و همین موضوع رقابت بین آنها را کاهش می‌دهد. بنابراین این دوره سنی نیز مناسب است.

فاصله سنی 3 تا 5 سال بین دو فرزند

فاصله سنی 3 تا 5 سال

بهترین فاصله سنی دو فرزند از نظر کارشناسان؛ 3 تا 4 سال است. زمانی که کودک اول 3 یا 4 ساله باشد؛ قدرت کلام خوبی دارند و به راحتی احساسات خود را بروز می‌دهند. کودک اول در این سن استقلال کافی دارند و نیاز آنچنان به توجه نخواهند داشت. اما باید در این تفاوت سنی از فرزند اول غافل نشوند. زیرا کودک در سن رشد است و نیاز به توجه و رفع نیاز های خود دارد. والدین باید به آگاهی کافی در زمینه تربیت فرزند رسیده باشند و توجه را از آنها سلب نکنند. چنین فاصله سنی زمانی مناسب است که والدین به آگاهی کافی برای پرورش فرزند رسیده باشند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سبک های فرزند پروری کلیک کنید.

فاصله سنی 5 سال به بالا بین دو فرزند

بهترین فاصله سنی دو فرزند را در بخش های قبل ذکر کرده ایم. اما برخی از والدین فاصله 5 سال به بالا را انتخاب می‌کنند. کودکانی که با این فاصله رشد می‌کنند؛ زندگی مستقل و جدایی از یکدیگر دارند. رقابت بین آنها بسیار زیاد است و همبازی های متفاوتی از یکدیگر دارند. خواهر و برادر بزرگ تر در این دوره نقش پدر و مادر به خود می‌گیرند و غرور در آنها نقش پر رنگی دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اصول تربیت کودک کلیک کنید.

کلام آخر

همانطور که گفته شد، بهترین فاصله سنی دو فرزند 3 تا 5 سال است. در این فاصله فرزند اول استقلال خود را کسب کرده است و رقابتی بین او با فرزند دوم وجود ندارد. همبازی خوبی برای یکدیگر هستند و زندگی سالم تری تجربه می‌کنند. اگر در فاصله سنی فرزندان خود دچار شک و تردید شده اید؛ حتما از روانشناس راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بهترین فاصله سنی دو فرزند می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره