اعتیاددرمان و ترک اعتیاد

رفتار با افراد مشکوک به اعتیاد

رفتار با افراد مشکوک به اعتیاد کار ساده ای نیست. چرا که نمی‌توان به راحتی به دیگران در مورد اعتیاد تهمت زده و یا حتی صحبت کرد. به طور کلی اعتیاد موضوع حساسی محسوب می‌شود که باید سریعا از آن اطمینان حاصل کرده و در مورد آن کاری کرد. چرا که اگر افراد در مورد آن بی اهمیت بوده و به موقع کاری انجام ندهند پیامدهای بدتری در انتظار افراد خواهد بود. اما همواره افراد در این مورد دچار تردید شده و نمی‌دانند که باید به طور مستقیم در این مورد صحبت کنند یا نه! از طرفی واکنش درست چیست! در این مورد بهتر است حتما از یک مشاور کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار با افراد مشکوک به اعتیاد می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

لزوم رفتار با افراد مشکوک به اعتیاد

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در مورد اعتیاد یکی از اطرافیان خود شک کرده و اما ندانید که باید چه کنید.اگر این فرد از اعضای خانواده درجه یک باشد احتمالا عصبانی شده و رفتار پرخاشگرانه ای در رابطه با او نشان خواهید داد. از طرفی اگر فرد یکی از دوستان شما باشد احتمالا ترجیح می‌دهید که اصلا در این مورد دخالت نکرده و یا صحبت نکنید. آن هم در شرایطی که بیشتر افراد تمایلی ندارند که در مورد کارهایشان به افراد دیگر توضیحی دهند. به هر حال داشتن رفتار درست با افراد مشکوک به اعتیاد می‌تواند زندگی آنها را برای همیشه نجات دهد. از این رو اینکار از اهمیت زیادی برخوردار است. برای اطلاع از راه های ترک اعتیاد کلیک کنید.

نشانه های افراد مشکوک به اعتیاد

روش رفتار با افراد مشکوک به اعتیاد

برای رفتار با افراد مشکوک به اعتیاد در ابتدا باید نشانه های آنها را بررسی کنیم. برخی از اصلی ترین نشانه های مراحل ابتدایی اعتیاد شامل موارد زیر می‌شود. برای اطلاع از نقش خانواده در ترک اعتیاد کلیک کنید.

تغییر خلق و خو

بیشتر شدن مخارج او

بروز اختلالاتی در کار و تحصیل او

بروز بیماری های روانی و جسمانی جدید

منزوی شدن

کمبود انرژی

اختلال در خواب و اشتها

نحوه رفتار با افراد مشکوک به اعتیاد

نحوه رفتار با افراد مشکوک به اعتیاد

بعد از مشاهده نشانه های مختلف در این افراد حال نوبت رفتار با افراد مشکوک به اعتیاد است. برای انجام اینکار به درستی روش های مختلفی وجود دارد. برخی از این روش ها را در این قسمت توضیح خواهیم داد.به این منظور پیشنهاد می‌شود حتما مقاله رفتار با معتاد را بخوانید.

?اطلاع از علت اعتیاد

در ابتدا باید در مورد علت اعتیاد فرد اطلاعاتی کسب کنید. در واقع با مطلع شدن در این مورد رفتار با افراد مشکوک به اعتیاد کمی ساده تر خواهد شد. گاهی فرد به تازگی فرد عمل جراحی داشته و به دلیل مصرف بیش از حد مسکن ها مبتلا به اعتیاد شده است. در واقع با ریشه یابی علت اعتیاد درمان آن نیز ساده تر می‌شود.

?صحبت کردن در مورد نگرانی ها

بهترین کار این است که به طور مستقیم در این مورد با او صحبت کنید. بدون ترس از اینکه او از خانه فرار کند ناراحت شود و یا حتی واقعا معتاد گردد. چرا که برخی تصور می‌کنند که با صحبت کردن در این مورد قبح آن ریخته و فرد حتی اگر تمایلی به اعتیاد نداشته باشد اما سراغ آن برود. اما مسائلی مانند اعتیاد و یا خودکشی مواردی هستند که صحبت کردن در مورد آنها به طور مستقیم بسیار بهتر است.

?پول ندادن بیش از حد به او

یکی دیگر از رفتارهای مناسب با افراد مشکوک به اعتیاد پول ندادن به آنها بیش از حد نیاز است. زمانی که پولی دا که به آنها می‌دهید را محدود کنید از واکنش شان متوجه خواهید شد که واقعا چقدر به آن پول نیاز دارند! در صورتی که آنها به طور مکرر از شما پول گرفته و دلیل منطقی نیز برای اینکار خود ندارند باید اعتیاد را یکی از احتمالات دانست.

?کنترل کردن هیجانات و احساسات

همچنین در رفتار با افراد مشکوک به اعتیاد احساسات و هیجانات خود را نیز کنتر نمایید. برخی در این مورد واکنش تندی از خود نشان می‌دهند که همه چیز را بدتر می‌کند. اما بهتر است بر عصبانیت خود غلبه کرده و به آرامی با آنها برخورد کنید. در این شرایط به شکل درست تری نیز می‌توانید به آنها کمک نمایید.

?کمک گرفتن از متخصص

یکی دیگر از اصول رفتار با افراد مشکوک به اعتیاد کمک گرفتن از متخصص است. حتما در این مورد با یک روانشناس صحبت کرده و اطلاعات کافی را در مورد اعتیاد و همچنین برخورد با فرد معتاد کسب کنید. حتی می‌توانید فردی که به او مشکوک هستید پیش روانشناس بفرستید.

?برقراری رابطه ای صمیمی تر با او

تلاش کنید تا در رفتار با افراد مشکوک به اعتیاد رابطه ای صمیمی تر با آنها برقرار نمایید. در این حالت احتمالا احساس امنیت بیشتری با شما خواهد کرد تا این موضوع را در میان بگذارد. به طور کلی ترس یکی از اصلی ترین عوامل بازدارنده است که افراد را از گفتن حقیقت باز می‌دارد. از این زمانی که دیگران با شما صمیمی باشند و از شما نترسند بیشتر احتمال دارد که در این مورد با شما صحبت نمایند.

?مطلع کردن خانواده و دوستان آنان

زمانی که به عنوان یک فرد غریبه از این موضوع مطلع می‌شوید باید خانواده و دوستان او را در جریان قرار دهید. بی تفاوتی نسبت به این موضوع می‌تواند فرد را در معرض مشکلات بیشتری قرار دهد. از این رو در این مورد حتما با اطرافیان فرد صحبت نمایید.

سوالاتی که باید از او بپرسید

در رفتار با افراد مشکوک به اعتیاد باید سوالاتی از آنها بپرسید که از این موضوع مطمئن شده و از طرفی آنها را برای ترک کردن نیز ترغیب نمایید. برخی از این سوالات شامل موارد زیر می‌شود.

آیا میدانی که دیگران نگران تو هستند و تو را چقدر دوست دارند؟

آیا از مشکل و خطری که به آن مبتلا شده ای مطلع هستی؟

آیا تلاشی برای رهایی از اعتیاد کرده ای؟

آیا برای کمک گرفتن از دیگران تلاش کرده ای؟

چطور می‌توانم به تو کمک کنم؟

سخن پایانی

از آنجایی که رفتار با افراد مشکوک به اعتیاد برای همه کار سختی محسوب می‌شود بهتر است در مورد آن از یک متخصص کمک گرفته و با روانشناس مشورت کنیم. از طرفی نسبت به آن بی تفا،ت نبوده حتما دیگران را نیز در جریان قرار دهیم. اعتیاد یکی از معضلاتی است که علاوه بر زندگی خود فرد زندگی دیگران را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. از این رو با اینکار هم خود فرد نجات یافته و هم اطرافیان نیز مشکلاتی کمتری را تجربه می‌کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار با افراد مشکوک به اعتیاد می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

حالات، ویژگی‌ ها و رفتارهای ناشی از اعتیاد کدامند؟

یکی از مشخصه‌های افراد معتاد تغییر ویژگی و حالات فرد است که به وضوح با رفتار گذشته فرد متفاوت می‌باشد. اما باید در نظر داشت که هر تغییر حالت و ویژگی را نمی‌توان نشانه اعتیاد در نظر گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره