رشد و مراقبتکودک

تشویق کودک به غذا خوردن | 10 روش تشویق کودک به غذا خوردن

تشویق کودک به غذا خوردن بسیار پر اهمیت است. منظور از تشویق به مجموعه‌ ای از روش‌ ها و رفتار هایی اشاره دارد که به منظور ایجاد علاقه و انگیزه برای غذا خوردن در کودکان انجام می‌شود. این روش‌ ها شامل ایجاد فضای خوشایند برای غذا خوردن، ارائه غذا های جذاب و مغذی، تحسین و تشویق‌کودکان برای غذا خوردن، مشارکت آن‌ ها در فرآیند تهیه غذا و تبدیل غذا خوردن به یک تجربه خوشایند می‌شود.

تشویق کودک به غذا‌خوردن باعث افزایش علاقه و تمایل آن‌ ها به مصرف غذا های سالم و مغذی می‌شود. همچنین به تقویت روابط خانوادگی و افزایش اعتماد به نفس کودکان کمک می‌کند. این روش‌ ها باعث می‌شود کودکان با احساس رضایت و شادی بیشتری غذا بخورند و سلامت و رشد سالم‌ تری داشته باشند. جدا از مبحث سلامت جسمانی، لطفا به سلامت روانی و تربیت فرزندان خود نیز اهمیت دهید. برای تربیت کودک حتما از روانشناس کمک بگیرید. جهت دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک و تغذیه می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

تشویق کودک به غذا خوردن چگونه است؟

تشویق کودک به غذا خوردن چگونه است؟

تشویق کودک به غذا خوردن با روش های مختلفی امکان پذیر است. بهتر است کودک را با مواد غذایی آشنا کنید تا رشد بهینه ای داشته باشد. برای اینکه فرزند شما سلامت جسمانی داشته باشد، از میوه و مواد غذایی سالم استفاده کنید. او را در آشپزی شرکت دهید و از راهکارهای ساده استفاده کنید. روش های اصولی و مهمی در زمینه تشویق‌کودک به غذا‌خوردن وجود دارد که در این مقاله اشاره کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اصول تربیت کودک کلیک کنید.

روش های تشویق کودک به غذا خوردن

روش های تشویق کودک به غذا خوردن

برای اینکه فرزند شما به غذا خوردن تشویق شود؛ باید از اصول و راهکار های مناسب استفاده کنید. در این بخش مقاله نیز برای آگاهی بیشتر والدین، روش های تشویق کودک به غذا خوردن را توضیح داده ایم.

برای آشنایی با علت غذا نخوردن کودکان کلیک کنید.

🟡 استفاده از غذاهای متنوع و رنگی

یکی از روش های تشویق کودک به غذا خوردن، استفاده از مواد غذایی رنگی و متنوع است. از میوه‌ ها و سبزیجات مختلف استفاده کنید. بهتر است که غذا ها را به شکل‌ ها و طعم‌ های مختلف برای کودکان خود آماده کنید. تنوع رنگی کودکان را به غذا خوردن مشتاق می‌کند. 

🟡 کودک خود را تحسین کنید | تشویق کودک به غذا‌خوردن

برای تشویق کودک به غذا خوردن؛ حتما او را تحسین کنید. هنگامی که کودکان شما غذا می‌خورند، آن‌ ها را تحسین کنید و مورد تشویق قرار دهید. این کار باعث افزایش اعتماد به نفس فرزندان می‌شود. در واقع فرزند شما بیشتر مشتاق می‌شود که غذا میل کند.

🟡 فضای غذا خوردن را دلنشین کنید

از دیگر کارهایی که باید برای تشویق کودک به غذا خوردن انجام دهید، دلنشین کردن فضای غذاخوردن است. محیط غذا خوردن را به یک تجربه خوشایند تبدیل کنید. مثلا موسیقی آرامبخش پخش کنید یا با کودکان خود درباره موضوعات جذاب صحبت کنید. حتی می‌توانید قول فعالیت های مورد علاقه بعد از غذا به فرزندان خود بدهید.

🟡 از غذا های سالم استفاده کنید

برای تشویق کودک به غذا خوردن از مواد سالم استفاده کنید. به کودکان خود گزینه‌ های سالم و مغذی ارائه دهید تا انتخاب‌ های سالم را برایشان جذاب کنید. این والدین هستند که مواد غذایی ناسالم را به فرزندان معرفی می‌کنند. زمانی که شما تنها از مواد غذایی سالم استفاده کنید، سلامت جسمانی کودک را تامین خواهید کرد. در این شرایط فرزند شما نیز مواد مغذی را به اندازه کافی دریافت می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه غذای سالم و ناسالم برای کودکان کلیک کنید.

🟡 با فرزند خود آشپزی کنید | تشویق کودک به غذا خوردن

یکی از بهترین کار ها برای تشویق‌کودک به غذا خوردن، آشپزی با فرزندان است. اگر کودکان شما در فرآیند آشپزی و تهیه غذا شرکت کنند، احتمالا بیشتر به غذا خوردن علاقه مند خواهند شد. حتی در این شرایط با ارزش مواد غذایی آشنا خواهند شد و تمایل آنها بیشتر به مصرف مواد غذایی سالم خواهد بود. 

🟡 با فرزند خود بازی کنید

برای تشویق کودک به غذا خوردن، با آنها بازی کنید. با استفاده از قصه‌ ها، بازی‌ ها یا مسابقات کوچک، کودکان را به غذا خوردن تشویق کنید. با این کار فرزند شما اشتیاق بیشتری به میل غذا پیدا خواهد کرد.

🟡 به میل کودک توجه کنید

یکی از کارهایی که باید برای تشویق کودک به غذا خوردن انجام دهید، توجه به اشتهای او است. کودکان زمانی که میل ندارند؛ هیچ علاقه ای به غذا خوردن پیدا نمی‌کنند. بنابراین بهتر است این تصمیم را بر عهده فرزند خود بگذارید و زمانی که ادعای گرسنگی کرد به او غذا بدهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه پرخوری کودکان کلیک کنید.

🟡 خونسردی خود را حفظ کنید

برای تشویق کودک به غذا خوردن باید خونسردی خود را حفظ کنید. به خاطر داشته باشید که تهدید و تنبیه کودک در این زمینه، بدتر خواهد شد. بنابراین در آرامش تمام و حفظ خونسردی فرزند خود را مورد تشویق قرار دهید.

🟡 از غذاهای مورد علاقه استفاده کنید

برای تشویق کودک به غذا خوردن حتما به غذاهای مورد علاقه او توجه کنید. شاید غذایی که شما دوست دارید، فرزندتان دوست نداشته باشد! بنابراین بهتر است که از غذاهای مورد علاقه اما سالم برای رشد فرزند استفاده کنید. زور و تهدید او را به طور کامل از غذاخوردن دور می‌کند.

🟡 از میزان محرک ها بکاهید | تشویق کودک به غذا خوردن

از دیگر کارهایی که باید برای تشویق‌کودک به غذا خوردن انجام دهید، کاهش محرک ها می‌باشد. تلویزیون، تبلت، تلفن همراه، اسباب بازی و کتاب را در نزدیکی کودک قرار ندهید تا تمام تمرکز او به غذا باشد.

کلام آخر

همانطور که در این مقاله گفته شد؛ تشویق کودک به غذا خوردن راه های مختلفی دارد. این والدین هستند که باید روش مناسب فرزند خود را انتخاب کنند. برای اینکه با شخصیت فرزندان خود آشنا شوید و روش های کاربردی تربیتی آنها را بدانید؛ حتما از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تشویق کودک و تغذیه می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره