رشد و مراقبتکودک

ترس از غریبه ها در کودکان | 6 روش برخورد با ترس از غریبه ها

ترس از غریبه ها در کودکان یکی از شایع‌ترین ترس ها می‌باشد. کودکانی که در بازه سنی 8 ماهگی قرار دارند، اغلب به این ترس دچار هستند. اما جای نگرانی نیست و این موضوع بعد از 2 سالگی به مرور زمان رفع خواهد شد. برخی از کودکان این ترس را حتی بعد از 2 سال به همراه دارند که ایجاد اضطراب کرده و ترس‌ از غریبه ها ماندگار خواهد شد.

ترس از غریبه ها در کودکان نشانه رشد عاطفی و نوعی دلبستگی است. زیرا کودک همزمان با شناسایی محیط جدید؛ باید با افراد جدید نیز آشنا شود. این موضوع به او شوک وارد می‌کند که در نهایت منجر به ترس از غریبه ها می‌شود. اگر ترس از غریبه ها در فرزند شما بسیار زیاد بود و تا بعد از 4 سالگی ادامه داشت؛ حتما از روانشناس راهنمایی بگیرید تا به شما کمک کند این ترس از بین برود. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس ‌از غریبه ها در ‌کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

ترس از غریبه ها در کودکان

ترس از غریبه ها در کودکان چگونه است؟

ترس از غریبه ها در کودکان اضطرابی است که در زمان مواجهه با افراد جدید از خود بروز می‌دهد. این ترس روند رشد کودک می‌باشد که بسیار طبیعی است. حدودا از 6 ماهگی آغاز شده و تا 2 سالگی ادامه دارد. بعد از 2 سالگی به مرور زمان از بین می‌رود اما در برخی از کودکان این ترس تا 4 سالگی همچنان ادامه دارد.

برخی از والدین ترس از غریبه ها در کودکان را مساله ای دشوار تلقی می‌کنند؛ اما این ترس به عنوان آشنایی با محیط و عوامل در دنیای جدید است که به صورت ذاتی برای دفاع از خود می‌باشد. دلیل این ترس اغلب جدایی از والدین یا آسیب از دیگران است. کودکانی که به این ترس دچار هستند از خود نشانه هایی را بروز می‌دهند که در این مقاله کامل به آن پرداخته ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

نشانه های ترس از غریبه ها در کودکان

ترس از غریبه ها در کودکان همراه با نشانه هایی است که تمامی والدین باید از آن آگاه باشند. بر اساس تحقیقات دانشگاه پیتسبورگ، کودکانی که از غریبه ها هراس دارند، نشانه های زیر را از خود بروز می‌دهند.

🔻 گاهی کودکان می‌خواهند که در صورت مشاهده افراد غریبه، در آغوش پدر و مادر خود قایم شوند.

🔻برخی از کودکان هنگام مشاهده افراد غریبه شروع به گریه، نق زدن و فرار می‌کنند.

🔻 هنگام مشاهده کردن غریبه در صورتی که کودک در حال راه رفتن است؛ بین پاهای والدین قایم می‌شود تا در معرض دید نباشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کودک خجالتی کلیک کنید.

روش های برخورد با ترس از غریبه ها در کودکان

روش های برخورد با ترس از غریبه ها در کودکان

همانطور که گفته شد؛ ترس از غریبه ها در کودکان یک امر طبیعی است. اما والدین با کمک برخی از راهکارها می‌توانند به کودک کمک کنند تا این ترس را کنترل کند. در ادامه به روش های برخورد با ترس‌ از غریبه ها در کودکان اشاره کرده ایم.

📌 درباره ترس کودک با دیگران صحبت کنید

ترس از غریبه ها در کودکان رفتار ذاتی است. به همین دلیل دیگران را قانع کنید و راجع به ترس کودک با آنها صحبت کنید. به اطرافیان بگویید که کودک شما از غریبه ها می‌ترسد و نباید انتظار بیش از حد از او داشته باشند. با مدیریت انتظارات دیگران؛ آرامش بیشتری را به فرزندتان هدیه خواهید داد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اصول تربیت کودک کلیک کنید.

📌 آشنایی با افراد غریبه را به صورت تدریجی انجام دهید

از کارهایی که باید برای ترس از غریبه ها در کودکان انجام داد؛ آشنایی به صورت تدریجی است. اگر قصد دارید که کودک خود را به صورت ناگهانی با غریبه ها آشنا کنید؛ هرگز موفق نخواهید شد. به جای این کار، فرزندان را به صورت تدریجی و به مرور زمان با دیگران آشنا کنید. اگر از شیوه درستی در این مسیر استفاده کنید، کودک به فرد غریبه اعتماد خواهد کرد.

📌 کودک خود را با کودکان دیگر مقایسه نکنید

یکی از روش های برخورد با ترس از غریبه ها در کودکان این است که والدین فرزندان خود را با دیگران مقایسه نکنند. اگر کودک همسایه یا فامیل با غریبه ها خوب برخورد می‌کند؛ دلیل بر آن نیست که فرزند شما نیز با دیگران خوب برخورد کند. این موضوع را درک کنید که کودک خود را نباید با خصوصیات کودکان دیگر مقایسه کنید.

📌 زمانی که کودک دچار ترس می‌شود؛ او را درک کنید

از مهم ترین روش های برخورد با ترس از غریبه ها در کودکان، درک است. به عنوان پدر و مادر باید فرزند خود را حمایت کنید و زمانی که دچار ترس می‌شود؛ با در آغوش گرفتن، احساس امنیت دهید. تحت فشار قرار دادن کودک یا دعوا کردن او؛ باعث اضطراب شدید تر خواهد شد.

📌 کودک را از سن کم با افراد جدید آشنا کنید

برای برخورد و درمان ترس از غریبه ها در کودکان؛ باید فرزندان خود را از سن کم با افراد غریبه آشنا کنید. به اطرافیان بگویید که با لحن مهربان و روی خوش با کودک برخورد کنند تا احساس امنیت را دریافت کند. به مرور زمان بازی و برخورد با آدم های جدید، ترس کودک را کم می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مهربانی با کودکان کلیک کنید.

📌 از روانشناس کمک بگیرید

یکی از روش هایی که همیشه به مادران و پدران توصیه می‌شود؛ کمک از روانشناس برای رشد و تربیت فرزندان است. والدین باید راهنمایی های روانشناس را جدی بگیرند تا این ترس بیشتر نشود. در صورتی که ترس کودک ادامه دار باشد؛ در آینده او را با مشکلات بسیار زیادی همراه خواهد کرد و در تعاملات اجتماعی او مشکل به وجود خواهد آورد.

کلام آخر

در این مقاله دلایل و روش های برخورد با ترس از غریبه ها در کودکان را مطالعه کردید. همانطور که گفته شد؛ این ترس کودکان طبیعی است و معمولا تا 2 سالگی خود به خود رفع می‌شود. اما اگر چنین شرایطی تا بعد از 2 الی 4 سالگی ادامه داشت؛ حتما باید از روانشناس راهنمایی بگیرید.

در این شرایط کودک شما به اضطراب جدایی مبتلا شده است و در روند مدرسه رفتن او اختلال ایجاد خواهد شد. بنابراین قبل از آغاز مدرسه، از راهنمایی های روانشناس استفاده کنید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از غریبه ها در ‌کودکان می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره