سلامت کودککودککودک و سبک زندگی

تلویزیون دیدن کودک | 4 روش کاهش تلویزیون دیدن کودک

تلویزیون دیدن کودک همراه مزایا و معایب فراوانی است. بر اساس تحقیقات، تلویزیون‌ دیدن تا 1000 روز اول (سه سالگی) زندگی کودک ممنوع است. چراکه کودک با مشاهده برنامه‌ها چیزی مبنی بر کسب داده ها، تجزیه و تحلیل، مقایسه، هماهنگی و … ندارد. حتی کودک چیزی از مشاهده تلویزیون متوجه نمی‌شود؛ و تنها جذب حرکات افراد و رنگ ها می‌شود. شاید نوزاد شما با مشاهده تلویزیون لذت می‌برد و به آرامش می‌رسد.

اما بر اساس تحقیقات تلویزیون دیدن کودک زیر 2 سال اشتباه است. و کودکانی که تا 2 سالگی روز خود را صرف مشاهده تلویزیون کردند؛ کمتر از همسالان خود آموزش دیده اند و یاد گرفته اند. در این شرایط باید مشاهده تلویزیون را خیلی محدود و یا قطع کنید. برای مثال کودک را مشغول فعالیت های دیگری کنید تا خلاقیت او از بین نرود. در این خصوص میتوانید از روانشناس کودک راهنمایی بگیرید. جهت دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

تلویزیون دیدن کودک خوب است یا خیر؟

تلویزیون دیدن کودک خوب است یا خیر؟

تلویزیون دیدن کودک یکی از دغدغه های بزرگ والدین است. کودک تلویزیون را به عنوان رسانه سرگرم کننده و آموزنده مشاهده می‌کند. این موضوع قابل درک است اما شما به عنوان سرپرست و والدین کودک برای سلامت او باید میزان مشاهده را کاهش دهید. همیشه در همه تحقیقات این موضوع بیان شده است که تلویزیون ‌دیدن کودک قبل از 2 سالگی هرگز توصیه نمی‌شود. بهترین کار نیز در این زمینه آموزش های مناسب برای رشد کودک است.

تلویزیون دیدن کودک قبل از 2 سالگی باعث کندی رشد مهارت های شناختی مانند یادگیری، صحبت کردن، توجه و تمرکز می‌شود. حتی ممکن است که کودک در آینده با مشکلات تحصیلی روبرو شود. بر اساس مطالعات، در مشاهده تلویزیون مغز کمترین فعالیت را دارد که تماشای زیاد آن باعث ترشح دوپامین می‌شود. و همین امر موجب اعتیاد به تلویزیون می‌شود. در این مقاله به طور کل راجع به تلویزیون دیدن کودک صحبت کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اصول تربیت کودک کلیک کنید.

سن تلویزیون دیدن کودک

بر اساس تحقیقات تلویزیون دیدن کودک برای سن زیر 2 سال هرگز توصیه نمی‌شود. و از سن 3 تا 5 سالگی مشاهده تلویزیون باید با احتیاط و محدود شده باشد. در این سن خیلی بیشتر باید به آموزش های کودک اهمیت دهید و محدودیت مشاهده برنامه باید روزانه 1 تا 2 ساعت باشد. بچه هایی که قبل از 5 سالگی بیش از اندازه به مشاهده تلویزیون پرداخته اند؛ با احتمال بیشتری به بیش فعالی، اضافه وزن، نقص توجه و اعتیاد به برنامه و اینترنت مبتلا شده اند. به همین جهت سن تلویزیون دیدن کودک را جدی بگیرید.

تلویزیون دیدن کودک زیر 2 سالگی چه عواقبی دارد؟

تلویزیون دیدن کودک زیر سن 2 سالگی باعث عقب ماندن کودک در زمینه های مختلفی می‌شود که در این بخش مقاله به آنها اشاره کرده ایم. (توجه: کودک در موارد زیر دچار نقص می‌باشد.)

🔻 استفاده از ابتکار عمل

🔻 پاسخ به چالش ها

🔻جستجو و غربال کردن اطلاعات مختلف

🔻 استفاده از قدرت تخیل

🔻 استفاده از کنجکاوی بیش از اندازه

🔻تمرین مهارت های حرکتی، درشت و ظریف

🔻 تمرین هماهنگی دست و چشم

🔻 قدرت حل مساله و تفکر تحلیلی

🔻پرسیدن سوال و دریافت جواب

🔻 استفاده بیش از دو حس در یک زمان برای درک محیط

🔻 رشد تفکر منطقی و متوالی

🔻خواندن و نوشتن

🔻 خلاق و سازنده بودن

🔻 توانایی در تمرکز طولانی مدت

پیامدهای تلویزیون دیدن کودک زیر 2 سال در ورود به مدرسه

تلویزیون دیدن کودک زیر 2 سال روزانه به مدت 4 ساعت، در آینده او را با مشکلاتی در مدرسه روبرو می‌کند. در این بشخ مقاله به این پیامدها اشاره کرده ایم.

🔸 افزایش 5 درصدی شاخص چاقی

🔸 کاهش 13 درصدی فعالیت های بدنی

🔸افزایش 9 درصدی مصرف آب شیرین

🔸 افزایش 10 درصدی انتخاب توسط همکلاسی ها برای هم گروهی و دوستی

🔸 کاهش 7 درصدی فعالیت در کلاس درسی

چطوری تلویزیون دیدن کودک را محدود کنیم؟

چطوری تلویزیون دیدن کودک را محدود کنیم؟

روش های زیادی برای کاهش تلویزیون دیدن کودک وجود دارد. اگر فرزندی زیر 3 سال دارید باید قوانین محدودیت برای مشاهده تلویزیون را انجام دهید. اما اگر هیچ محدودیتی در مشاهده تلویزیون کودک وجود نداشته باشد؛ باید آرام آرام موضوع محدودیت را انجام دهید. در ادامه مقاله 4 روش جایگزین برای تلویزیون دیدن کودک را توضیح داده ایم.

✨ غذا خوردن همراه با مشاهده تلویزیون را ممنوع کنید

برای کاهش تلویزیون دیدن کودک، نباید همراه با تلویزیون به او غذا بدهید. خیلی از والدین برای اینکه فرزندشان غذا بخورد؛ از برنامه ها کمک می‌گیرند. کودک را روبروی تلویزیون قرار می‌دهند و او را برای غذا خوردن با این روش تشویق می‌کنند. اما این روش بسیار اشتباه است و موجب افزایش وزن کودک می‌شود. اگر این رفتار به یک عادت تبدیل شده است، حتما از روانشناس کودک برای ترک آن کمک بگیرید.

✨ راه خلاقانه جایگزین کنید

از راه های کاهش تلویزیون دیدن کودک می‌توان به روش های خلاقانه اشاره کرد. مثلا از کتاب های صوتی استفاده کنید و کودک را به شهر کتاب ببرید تا کتاب مورد علاقه خود را تهیه کند. او را در کلاس های آموزشی ثبت نام کنید تا مهارت های لازم را یاد بگیرد.

✨ الگوی خوبی در تلویزیون دیدن کودک باشید

برای کاهش تلویزیون دیدن کودک باید ابتدا از تغییر رفتار خود آغاز کنید. در این روش والدین باید به اندازه کم و مقدار مناسبی از تلویزیون و تلفن همراه استفاده کنند. و زمان استفاده از این وسایل را محدود کنید تا کودک اعتیاد به مشاهده برنامه پیدا نکند.

✨ تلویزیون اختصاصی را ممنوع کنید

از روش های کاهش تلویزیون دیدن کودک می‌توان به ممنوعیت تلویزیون اختصاصی اشاره کرد. هرگز در اتاق کودک خود تلویزیون اختصاصی قرار ندهید. حداقل چند ساعت را در روز به فرزند خود اختصاص دهید تا مهارت های لازم در آغوش خانواده را آموزش ببیند.

کلام آخر

همانطور که گفته شد؛ تلویزیون دیدن کودک سن مخصوص به خود را دارد. اگر کودکی کمتر از 2 سال دارید که تنها آرامشش را از راه مشاهده برنامه کسب می‌کند؛ باید برای درمان به صورت جدی اقدام کنید. زیرا اگر همین روند پیش برود؛ در آینده با کودکی روبرو خواهید شد که هیچ مهارتی را آموزش ندیده است. بنابراین کمک از روانشناس را جدی بگیرید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره