سلامت نوزادمراقبت از نوزادنوزاد

اعتیاد نوزادان

اعتیاد نوزادان یکی از نگران کننده ترین موضوعاتی که در سالهای اخیر به دلیل شیوع اعتیاد، بیشتر از هر زمانی به آن پرداخته می‌شود. نکته غم انگیز در این مورد این است که آنان هیچ اراده ای در مورد اعتیاد شان نداشته اند. از طرفی اززمان تولد مانند فرد معتادی که واقعا خمار است؛ متولد می‌شوند. این حالت آنان را در معرض آسیب های مختلفی حتی در آینده قرار داده و حتی در زمان تولد نیز احتمال زنده ماندن شان کمتر از نوزادان سالم است. مادران نیز نوزادان در حین بارداری و یا قبل از آن مواد مخدر مصرف کرده اند و به همین دلیل جنین نیز مبتلا می‌شوند. مادران بهتر است در این زمینه اطلاعات خود را بالا برده و همچنین از یک مشاور نیز کمک بگیرند. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد نوزادان می‌توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

اعتیاد نوزادان

در مورد اعتیاد نوزادان و به طور کلی مصرف مواد مخدر حتی در دوران بارداری آمارهایی ترسناکی وجود  دارد که منجر به بروز نگرانی حتی در مورد آینده می‌گردد. طبق آمارهای به دست آمده در کشور خودمان، از هر 10 مصرف کننده ماده مخدر یک زن وجود دارد که این آمار روز به روز بیشتر می‌شود. سالانه 500 هزار زن باردار در ایران وضع حمل می‌کنند که 7000 تا از این نوزادان معتاد هستند. یعنی تقریبا روزانه 20 نوزاد معتاد متولد می‌شود. این آمار نشان دهنده میزان بالای این پدیده در جامعه است. متاسفانه در این مورد باورهای نادرست زیادی وجود دارد که همین موضوع منجر به اعتیاد نوزادان به شکل های مختلف می‌گردد. برای آشنایی بیشتر با خطرات بارداری کلیک کنید.

باورهای متفاوت در مورد اعتیاد نوزادان

باورها در مورد اعتیاد نوزادان

همانطور که پیش تر هم به آن اشاره شد؛ برخی از باورهای نادرست در این زمینه است که منجر به اعتیاد نوزادان و مادران می‌گردد. در واقع زمانی که مادر اطلاعات کافی در این مورد داشته باشد؛ کمتر احتمال دارد که فرزند خود را در معرض چنین چیزی قرار دهید. برای مثال گل یا ماری جوانا اعتیاد آور نیست و یا سیگار منجر به آسیب به جنین نمی‌شود. حتی زمانی که مادر قبل از بارداری هم ترک کرده باشد؛ بازهم تاثیرات اعتیاد او بر سلامت فرزندش مشخص می‌شود. از این رو بی ضرر بودن سیگار و یا گل به طور کلی رد می‌شوند. برخی از تحقیقات حاکی در آنند که قرارگیری در معرض دود سیگار همسر نیز می‌تواند به جنین آسیب برساند.

باید به این نکته نیز توجه داشت که زنان در مقایسه با مردان سریعتر به مواد مخدر وابستگی پیدا می‌کنند و از طرفی زنان مبتلا به اختلالات روانی بیشتر احتمال دارد که به سراغ مصرف مواد مخدر بروند.

عوارض مصرف مواد مخدر برای مادر در بارداری

اعتیاد در دوران بارداری مشکلات زیادی را برای خود مادر ایجاد می‌کند. حتی اگر سلامت جنین را نیز در نظر نگیریم؛ خطرات زیادی تحت تاثیر اعتیاد، مادر را تهدید می‌کنند. برخی از این مشکلات شامل کم خونی در بارداری، سقط جنین، کنده شدن جفت، زایمان زودرس، وارد شدن مکونیوم نوزاد، سرطان دهانه رحم در بارداری، ابتلا به هپاتیت و… است. برای اطلاع از عوارض اعتیاد در بارداری کلیک کنید.

نشانه های اعتیاد نوزادان

اعتیاد نوزادان با بروز نشانه های واضحی در حین تولد مشخص می‌گردد. حتی گاهی در دوران بارداری نیز می‌توان متوجه این موضوع شد. برخی از این نشانه ها شامل موارد زیر می‌شوند.

گریه های شدید

خوابیدن و کم تحرکی

کمبود وزن

بروز علائم تنفسی یا گوارشی

ابتلا به سندرم محرومیت از مواد مخدر در نوزادان

از اصلی ترین نشانه های اعتیاد نوزادان ، ابتلای آنان به سندرم محرومیت از مواد مخدر است. این حالت به نوزادانی گفته می‌شود که با اعتیاد متولد می‌شوند. آنان دقیقا نشانه هایی را از خود بروز می‌دهند که فردی که برای مدتی از مواد مخدر دور مانده است؛ از خود نشان می‌دهد. برخی از این نشانه ها شامل لرزش، تشنج، تعریق و تب، گرفتگی بینی، نفس کشیدن سریع، خمیازه های زیاد و تحریک پذیری است.

 پیامدهای اعتیاد نوزادان

پیامد اعتیاد نوزادان

علاوه بر این نشانه ها اعتیاد نوزادان با بروز پیامدهای زیادی همراه است. در این قسمت به توضیح برخی از این مشکلات می‌پردازیم.

⭕سندرم مرگ ناگهانی نوزاد

یکی از اصلی ترین پیامدهای اعتیاد نوزادان ، بروز سندرم مرگ ناگهانی در آنان است. در این حالت کودک بدون هیچ گونه دلیل خاصی به طور ناگهانی می‌میرد. تحقیقات حاکی از آنند که نوزادانی که با اعتیاد متولد می‌شوند؛ بیشتر احتمال دارد که به این حالت دچار شوند.

⭕عقب ماندگی ذهنی و جسمی در نوزدان

یکی دیگر از پیامدهای اعتیاد نوزادان ، بروز عقب ماندگی های ذهنی و جسمی در آنان است. اعتیاد در آنان منجر به بروز اختلالات عصبی و رشدی شده و کودک با ناهنجاری های مختلفی متولد می‌شود.

⭕آسیب پذیری در مورد اعتیاد در بزرگسالی

طبیعی است که با وجود اعتیاد در زمان تولد؛ این کودکان در دوران بزرگسالی احتمالا بیشتر در برابر اعتیاد آسیب پذیر می‌شوند.

⭕بروز اختلالاتی در رشد نوزاد

عوارض جانبی اعتیاد، فرایند رشد طبیعی را در آنان تغییر داده و کودک ممکن است دچار مشکلات مختلفی در این زمینه گردد.

⭕کم شدن آستانه تشنج

در صورت اعتیاد نوزدان بیشتر احتمال دارد که با ابتلا به هرگونه بیماری و یا مشکلی آنان دچار تشنج شوند. در واقع سیستم ایمنی آنها بسیار ضعیف است و واکنش های افراطی در مقابل محرک های کوچک از خود نشان می‌دهد.

⭕کاهش وزن

اعتیاد نوزادان مانع از وزن گیری آنان در زمان بارداری شده و حتی بعد از تولد نیز وزن آنها همواره کمتر از مقدار طبیعی است.

⭕بروز مشکلات رفتاری

از آنجایی که اعتیاد دارای عوارض جانبی طولانی مدت است؛ آنان حتی در صورت ترک نیز در دوران کودکی دچار مشکلات رفتاری می‌شوند. این موضوع خلق و خوی آنان را تحت تاثیر قرار داده و منجر به بروز پرخاشگری در آنان می‌شود.

⭕بروز مشکلات تنفسی

اعتیاد، بیشتر از هر ارگان دیگری، سیستم تنفسی نوزادان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. حال آنکه ریه های آنان در چنین شرایطی شکل گرفته است. در مواردی آنان با آسیب های مادرزادی سیستم تنفسی متولد شده و یا در آینده مبتلا به آسم و دیگر بیماری ها می‌شوند.

روش های درمان اعتیاد نوزادان

اعتیاد نوزادان را نمی‌توان مانند اعتیاد در بزرگسالان درمان کرد. چرا که آنها نمی‌توانند از روش های روانشناختی استفاده کرده و یا برخی از داروها مصرف نمایند. از این رو باید برای درمان ها حتما از متخصص کمک گرفت. برای اطلاع از انواع راه های ترک اعتیاد کلیک کنید.

?روش های غیردارویی

در بیشتر موارد نشانه های اختلال سندرم ترک در نوزادان بعد از مدتی به صورت خودبخودی برطرف می‌شوند. تنها نیاز است که در این دوران والدین کودک را در محیطی امن و سالم قرار داده و به شکل درستی از او مراقبت کنند. برای مثال نور خانه را کم کرده و همچنین کودک را قنداق نمایند.

?دارودرمانی

40 درصد از نوزادان نشانه های شدید سندرم محرومیت را از خود بروز می‌دهند؛ که در این شرایط حتما باید از دارودرمانی استفاده کرد. والدین نباید در این شرایط خودسرانه عمل کرده و داروهای مختلف را به فرزند خود بدهند. در این شرایط بهترین کار مصرف داروهای ضدتشنج تحت نظر پزشک است.

?ترک به موقع مادر قبل از بارداری

از طرفی زمانی که قبل از بارداری به موقع ترک نماید؛ دیگر احتمال اعتیاد نوزادان به حداقل می‌رسد. مادران بعد از تولد نیز نباید از مواد مخدر استفاده نمایند.

سخن پایانی

فراموش نکنید که مصرف مواد مخدر بعد از زایمان نیز می‌تواند به نوزاد از طریق شیر مادر منتقل شود. از این رو اگر قصد تغذیه فرزند خود با شیر مادر را دارید؛ حتی بعد از تولد نیز نباید به سراغ مصرف مواد بروید. همچنین در صورت اعتیاد فرزند حتما از متخصص کمک گرفته و اقدامات لازم را انجام دهید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد نوزادان می‌توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

آیا دارودرمانی برای ترک اعتیاد نوزاد مفید است؟

بله در صورت تشخیص پزشک، دارودرمانی می‌تواند یکی از روش‌های تاثیرگذار در ترک اعتیاد نوزاد باشد.

علائم اعتیاد در نوزاد چند روز پس از تولد نمایان می‌شود؟

علائم اعتیاد چند ساعت پس از تولد یا ۱۳ روز پس از آن ظاهر می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره