رشد و مراقبتکودک

از پوشک گرفتن کودک با 10 تکنیک

از پوشک گرفتن کودک معمولا یکی از مراحل دشوار در رشد کودک بوده و برای والدین نگرانی های زیادی ایجاد می‌کند. اما این موضوع اصولی دارد که با رعایت کردن آنها هم والدین و هم کودک به راحتی این مرحله را پشت سر می‌گذارد. این دوره پیش زمینه رشد در زمینه های دیگر نیز هست. از طرفی کاملا فرایندی طبیعی بوده و کودک نباید از این بابت احساس شرم و خجالت کند. از طرفی در برخی موارد مادران به این دلیل کودک خود را سرزنش کرده و یا او را تحت فشار قرار می‌دهند. به همین دلیل کودک نیز برای مدت طولانی نمی‌تواند این عادت را تغییر دهد. در این مورد والدین باید قبل از هر چیزی آمادگی پیدا کرده و این مراحل را آغاز کنند. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

از پوشک گرفتن کودک

از طرفی برای از پوشک گرفتن کودک، در ابتدا والدین باید به نشانه هایی در کودک دقت کرده و یا سن او را نیز در نظر داشته باشند. شرایط محیطی نیز در این مورد بسیار موثر است. فراموش نکنید که بخشی از آموزش جنسی کودکان مربوط به همین موضوع است. در واقع کودک باید تفاوت بین ادرار و مدفوع را دانسته و یا با برخی از مسائل بهداشتی نیز آشنا باشد. از آنجایی که این دوره یکی از تغییرات اساسی در زندگی کودک محسوب می‌شود. به همین دلیل باید بسیار با احتیاط صورت گیرد. برای اطلاع از راه های آموزش دستشویی به کودک کلیک نمایید.

زمان از پوشک گرفتن کودک

زمان از پوشک گرفتن گرفتن

معمولا بهترین زمان برای از پوشک گرفتن کودک 18 تا 24 ماهگی است. البته علاوه بر زمان باید به موضوعات دیگر نیز توجه کنند. در این زمان نباید افراطی و یا عجولانه عمل کرد. بهتر است والدین به آمادگی کودک توجه کرده و با توجه به این شرایط عمل کنند. در برخی از موارد حتی این زمان تا سه سالگی نیز طول می‌کشد. این مورد طبیعی است و جای نگرانی ندارد. از طرفی این موضوع گاهی در پسران و دختران متفاوت است.

مدت زمان از زمان پوشک گرفتن کودک

این پروسه معمولا برای دختران زودتر اتفاق افتاده از پوشک گرفتن کودک تقریبا چند روز طول می‌کشد. اما این دوران برای بعضی از کودکان حتی تا چند ماه و یا یکسال نیز طول می‌کشد. در این دوران کودکان دچار اشتباهاتی شده و احتمالا تا مدتی به درستی نمی‌توانند کنترلی بر ادرار و مدفوع خود داشته باشند. اما این شرایط به زودی برطرف شده و بچه ها اینکار را می‌آموزند. در بیشتر موارد 2 تا 3 ماه زودتر می‌توان دختران را از پوشک گرفت.

پیامدهای زود از پوشک گرفتن کودک

عجله برای از پوشک گرفتن کودک می‌تواند منجر به مشکلات زیادی برای کودکان شود. فرایند یادگیری در این مورد، بعد از مدتی برای همه اعضای خانواده خسته کننده شده و به همین دلیل فشار بیشتری به کودک خود وارد می‌کنند. این موضوع گاهی استرس کودک را به شدت افزایش می‌دهد. برای اطلاع از روش های تربیت جنسی کودک کلیک کنید.

چگونگی از پوشک گرفتن کودک

چگونگی از پوشک گرفتن کودک

اما در مورد از پوشک گرفتن کودک، راه های مختلفی وجود دارد. در واقع با استفاده از این روش ها والدین می‌توانند اینکار را به صورت اصولی و با آرامش بیشتری انجام دهند. برخی از این راهکارها شامل موارد زیر می‌شود.

🔸رها کردن کودک بدون پوشک

در ابتدا باید به کودک جسارت استفاده نکردن از پوشک را بدهید. او را در محیط خانه بدون پوشک رها کرده و واکنش او را مشاهده کنید. بهتر است هیچ چیزی روی زمین پهن نکرده و یا در صورت خرابکاری کودک او را شماتت نکنید.

🔸صحبت کردن با کودک در این مورد

با کودک خود در مورد از پوشک گرفتن صحبت کرده و به طور واضح در مورد همه چیز توضیح دهید. در تمام این موارد با او همراهی کرده و به سوالات او نیز جواب دهید. برای مثال با او روی توالت فرنگی نشسته و کتاب بخوانید.

🔸جذاب کردن محیط دستشویی

همچنین برای آمادگی بیشتر در زمینه از پوشک گرفتن کودک، محیط دستشویی را برای او جذاب تر کرده، تا او تمایل بیشتری برای حضور در این مکان داشته باشد. می‌توانید عروسک مورد علاقه او را در این فضا قرار داده و یا حتی از وسایل رنگی در سرویس بهداشتی استفاده نمایید.

🔸تهیه کردن وسایلی در این مورد

برای از پوشک گرفتن کودک، باید وسایلی نیز در این مورد فراهم کنید. برای مثال لگن ها و یا صندلی های مخصوصی برای کودکان وجود دارد که دستشویی رفتن را برای آنها آسان تر می‌کند.

🔸عجله نکردن

بهتر است در زمینه از دستشویی گرفتن کودک عجله نکنید. با اینکه هر چه این پروسه زودتر تمام شود؛ هم کودک و هم خانواده آرامش بیشتری را تجربه می‌کنند. اما نباید به این دلیل کودک را دچار استرس و اضطراب کرد.

🔸داشتن آمادگی برای از پوشک گرفتن کودک

از طرفی هر زمان که احساس آمادگی کردید؛ از پوشک گرفتن کودک را آغاز کنید. بهتر است در این دوران هیچ تنش و یا تغییر ناگهانی در شرایط محیطی رخ ندهد. با حضور تمام اعضا و آرامش کامل این فرایند را آغاز کنید. برای اطلاع از انواع اصول تربیت کودک کلیک کنید.

🔸استفاده از شورت و شلوار آموزشی

همچنین برای از پوشک گرفتن کودک از شورت ها و شلوارهای مخصوصی در این زمینه برای کودکان استفاده کنید. در این حالت هم خودشان احساس راحتی بیشتری می‌کنند و هم موارد بهداشتی نیز رعایت می‌شود.

🔸رعایت بهداشت

فراموش نکنید که بعد از پوشک گرفتن کودک ، شست و شو ناحیه تناسلی و دست ها را نیز به او آموزش دهید. این موضوع بسیار اهمیت دارد. چرا که تجارب اولیه، عادات کودک را در آینده تعیین می‌کنند. از طرفی این موضوع بر سلامت جسمانی او نیز تاثیر دارد.

🔸در نظر گرفتن جنسیت کودک

همانطور که گفته شد؛ تفاوت هایی میان دختران و پسران در مورد از پوشک گرفتن کودک وجود دارد. به همین دلیل نباید با همه فرزندان به شکل یکسانی برخورد کرد و یا انتظارات یکسانی داشت. اما به هر دو آنان باید آموزش های لازم داده شود.

🔸لباس ها را به طور کامل درنیاورید

بهتر است برای آزاد گذاشتن کودک بدون پوشک، لباس های او را به طور کامل درنیاورید. در چنین حالتی او تصور می‌کند که برای هربار دستشویی رفتن باید به طور کامل لخت شود.

روش سه روزه از پوشک گرفتن کودک

در برخی موارد افراد روش های کوتاه مدتی را پیشنهاد می‌کنند که در مواردی نیز کارساز است. اما به طور کلی بهتر است زمان کافی به این فرایند اختصاص داد. در این روش در یک روز کودک را آماده کرده و دو روزه بعدی را به تمریناتی در این زمینه می‌پردازند. اما این روش نیز مزایا و معایب خود را داشته و حتی در مواردی کارساز نیست.

سخن پایانی

به طور کلی از پوشک گرفتن کودک نیاز به صبوری و زمان دارد. بهتر است اعضای خانواده در این مورد با یکدیگر همکاری کرده و در صورت لزوم با یک روانشناس نیز صحبت کنند. در این فرایند می‌توان از روش های تقویت و تشویق نیز استفاده نمود. بهتر است والدین در این مورد عجله نکرده و همچنین به کودک فشار زیادی وارد نکنند. همچنین با روانشناس کودک نیز مشورت نمایند.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره