کودککودک و سبک زندگی

لجبازی کودکان | 4 دلیل لجبازی کودکان

لجبازی کودکان علت و دلایل گوناگونی دارد. این لجبازی مرحله ای اجتناب ناپذیر از رشد کودکان است. و در کودکان نوپا بیش از دیگر کودکان مشاهده می‌شود. که البته بسیاری از والدین را نیز با دردسر مواجه کرده است. اختلال خلق یکی از بارز ترین خصوصیات در کودکان‌لجباز است. که البته در بسیاری از موارد علت خاصی ندارد.

کودکان‌لجباز معمولا رفتارهایی مانند داد و جیغ دارند. و در برخی از موارد نیز پاهای خود را به زمین می‌کوبند. که این رفتار برای قانع کردن والدین انجام می‌شود. لجبازی کودکان از سن 1 سالگی آغاز و تا 3 سالگی به اوج می‌رسد. اگر والدین از نحو برخورد با کودکان آگاهی نداشته باشند؛ در تربیت فرزند خود با مشکلات زیادی روبرو خواهند شد. جهت آموزش حتما از روانشناس کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

لجبازی کودکان

همه ما کودکان مختلفی را مشاهده کرده ایم که با لجبازی‌قصد قانع سازی والدین دارند. اما در اکثر موارد این سوال برای ما پیش می‌آید که لجبازی کودکان با چه رفتاری کاهش می‌یابد؟ یا چه شیوه تربیتی باید صورت بگیرد تا از میزان لجبازی آنها کم شود. لجبازی‌کودکان به دلایل مختلفی بروز پیدا می‌کند و به عوامل گوناگونی نیز بستگی دارد.

ابراز خشم، زیاده خواهی، درخواست های غیر معقول و … همگی دلایلی برای بروز لجبازی می‌باشد. در این مقاله علل لجبازی و نحوه کنترل آن را توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتها همراه ما باشید.

دلایل لجبازی کودکان چیست؟

لجبازی کودکان علل مختلفی دارد. البته که این رفتار را اقتضای سنی کودکان بشمارید. اما زمانی که بیش از اندازه باشد حتما باید تحت درمان و آموزش قرار بگیرند. در این بخش مقاله علل و دلایل لجبازی‌کودکان را توضیح داده ایم تا روش رفتار با آنها را بهتر متوجه شوید.

🔘 زیاده خواهی

یکی از دلایل لجبازی کودکان، زیاده خواهی است. در این شرایط کودکان به دلیل اینکه درک کاملی از موقعیت ندارند. بسیاری از مسائل برای آنها قابل فهم نیست. و به همین دلیل در مواردی مانند خرید لباس، غذا، اسباب بازی و … زیاده خواهی می‌کنند. و تمام سعی خود را می‌کنند که مالک همه چیز شوند. در این شرایط نیز با مخالفت والیدن روبرو می‌شود و لجبازی کودک آغاز می‌شود.

🔘 درخواست های غیر معقول

درخواست های غیر معقول یکی از دلایل لجبازی کودکان است. کودکان به دلیل عدم درک محیط پیرامون و ناتوانی در روابط ، بسیاری از مسائل زندگی را درک نمی‌کنند. مثلا شاید نیمه شب از شما شهربازی بخواهند. یا اینکه نیمه صبح درخواست پیتزا می‌کنند. یا علاقه دارند در زمان اشتباه با دوستان خود بازی کنند. این موضوعات برای والدین قابل درک است. اما کودک درک درستی از موقعیت ندارد. و هنگام مخالفت، لجبازی خواهد کرد.

🔘 عدم تمایل به انجام وظایف | لجبازی کودکان

لجبازی کودکان معمولا به دلیل اینکه تمایلی به انجام وظایف خود ندارند نیز نمایان می‌شود. علاقه دارند تا همه چیز را والدین برای آنها انجام دهد. و مسئولیتی در قبال وظایف خود ندارند. اما زمانی که والدین با این رفتارشان برخورد کنند، لجبازی آنها نمایان خواهد شد.

🔘 بیان خواسته های به شیوه غیر مستقیم

از دیگر دلایل لجبازی کودکان، بیان خواسته ها به شیوه غیر مستقیم است. کودکان در برخی از موارد به دلیل عدم توجه والدین، لجبازی می‌کنند تا توجه والیدن را جلب کنند. آنها با بهانه گیری و لجبازی می‌خواهند به والیدن نشان دهند که نیاز به جلب توجه دارند. در نهایت لجبازی‌کودکان را نیز می‌توان نوعی نیازهای ناشناخته شمرد.

رفتارهای کودک لجباز چگونه است؟

اگر بخواهیم علائم لجبازی کودکان را  بررسی کنیم؛ به طور کلی می‌توان گفت که این کودکان برای هر چیزی مانند مسواک، پوشیدن لباس و … انرژی زیادی را از والدین می‌گیرند. کودکان لجباز دارای اختلال خلق هستند که دلیل مشخصی نیز ندارد. و رفتارهایی که در ادامه اشاره کرده ایم از خود بروز می‌دهند.

🔸 فریاد زدن

🔸 جیغ زدن

🔸پا کوبیدن

🔸 پافشاری

🔸 بد خلقی

خصوصیات کودکان لجبازی

کودکانی که لجبازی می‌کنند، خصوصیات مشخصی دارند که در این بخش مقاله راجع به آن صحبت کرده ایم. لجبازی کودکان همراه با برخی از خصوصیات است که شامل.

🔻 به شیوه خشن و تند تمایل به استقلال دارند.

🔻 برای کسب استقلال، استقلال دیگران را سلب می‌کنند.

🔻کج خلقی در این کودکان بسیار بیشتر از دیگران است.

🔻 همیشه دوست دارند که حرف های خود را به کرسی بنشانند.

🔻 هنگام انجام کارهای مورد علاقه بسیار وظیفه شناس می‌شوند.

🔻در اکثر موارد مانند رئیس رفتار می‌کنند.

🔻 با سرعت مورد علاقه خود جلو می‌روند.

🔻 به شدت نیازمند توجه و ابراز علاقه هستند.

راهکار جلوگیری از لجبازی کودکان

جلوگیری از لجبازی های کودک

کودکان لجباز به دلیل اینکه انرژی والیدن را می‌گیرند و آرامش آنها را سلب می‌کنند؛ همه پدر و مادر ها به دنبال راهکار مناسب برخورد با آنها هستند. برای کاهش لجبازی کودکان روش هایی وجود دارد که در این بخش مقاله به آنها اشاره کرده ایم.

📌 آرامش خود را حفظ کنید

اولین قدم برای برخورد با لجبازی کودکان، حفظ آرامش است. والدین باید در رویارویی با کودکان خود با تمام صبر عمل کنند. خودتان را کنترل کنید و به جای بروز واکنش، نفس عمیق بکشید. در غیر این صورت، هرگونه واکنش شما باعث افزایش لجبازی او می‌شود.

📌 بی توجهی به رفتارهای کودک

در برخورد با لجبازی کودک باید بی توجه باشید. زمانی که کودک با بی توجهی شما مواجهه شود، رفتار خود را بی اهمیت می‌داند. اما زمانی که با هر بار لجبازی کودکان واکنش نشان دهید و یا به حرف های او گوش دهید، عادت می‌کند و برای درخواست هر چیزی لجبازی می‌کند.

📌 پاداش برای رفتارهای خوب

یکی از روش های برخورد با لجبازی کودکان، پاداش برای رفتارهای خوب اوست. هر رفتار خوب  و مناسب کودک را در نظر بگیرید و به او پاداش دهید. و نسبت به لجبازی های او بی توجه باشید. در این شرایط کودک آموزش می‌بیند که رفتارهای خوب او همراه با پاداش است اما نسبت به لجبازی های او بی توجهی می‌شود. در نتیجه رفتارهای مثبت خود را افزایش می‌دهد.

📌 برای کودک حد و مرز مشخص کنید

برای کاهش لجبازی کودکان باید حد و مرز مشخص کنید. ابتدا باید کنترل گری روی رفتارهای کودک را کنار بگذارید و روش های سخت گیرانه را کاهش دهید. در نهایت بر اساس خواسته خود و کودک مرز هایی را مشخص کنید. و به او آموزش دهید که باید بر اساس چهارچوب تعیین شده رفتار کند.

📌 انتخاب چند گزینه ای به کودک بدهید

یکی از روش های کاهش لجبازی کودکان، انتخاب چند گزینه ای است. مثلا برای خرید لباس ابتدا شما چند مدل که مورد پسندتان است را انتخاب کنید، سپس از کودک بخواهید که بین آنها حق انتخاب یکی را دارد. با این رفتار هم به نظر کودک احترام گذاشته اید و هم استقلال طلبی کود ک ارضا می‌شود.

📌 برای لجبازی کودکان از روانشناس کمک بگیرید

گاهی هر رفتاری که با کودک انجام می‌شود، از میزان لجبازی های او کاسته نمی‌شود. در این شرایط حتما برای لجبازی کودکان از روانشناس و مشاورین کودک راهنمایی بگیرید. روانشناس کودک به شما کمک می‌کندد تا روش های تربیتی مناسب را آموزش ببینید.

کلام آخر

لجبازی کودکان تا سنین 3 سالگی که به اوج خود می‌رسد؛ والدین را کلافه می‌کند. اگر والدین نسبت به این رفتارهای کودک واکنش نشان دهند و روش های مناسبی را پیاده نکنند. با مشکلات بزرگی روبرو خواهند شد. در این شرایط حتما از روانشناس و مشاورین متخصص در زمینه کودک راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودکان می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره