اعتیاددرمان و ترک اعتیاد

تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد با تغذیه مناسب

تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد با تغذیه مناسب امری امکان پذیر است. همانطور که می دانید اعتیاد به مواد مخدر سبب عادات بد غذایی و همچنین آسیب به بدن در افراد می شود. از طرف دیگر ترک این مواد نیز با ایجاد تغییراتی روی متابولیسم بدن می شود. تغذیه مناسب و تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد به مواد مخدر علاوه بر جبران آسیب های جسمی در دوران اعتیاد سبب می شود تا احتمال بازگشت به اعتیاد در فرد به حداقل برسد. با شناخت مواد غذایی سلام و کمک گرفتن از یک فرد متخصص در زمینه اعتیاد و تغذیه به شما کمک می کند تا کیفیت زندگی خود را افزایش دهید. برای کسب اطلاع در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید. 

تغذیه برای تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد

غذا و چگونگی مصرف آن تاثیر بسیار زیادی بر تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد می‌گذارد. غذاهای مناسب برای تقویت بدن به شرح زیر می‌باشد:

1. مایعات زیاد بنوشید

مایعات کمک می‌کنند که سم زدایی بهتر انجام شود و ترک کامل زود تر صورت گیرد ، از طرف دیگر خوردن مایعات سالم بر زیبایی پوست و صورت بعد از ترک بسیار تاثیر گذار است. پس بهتر است چه در دوره ترک چه بعد از آن از خودن مایعات غافل نشوید. مصرف برخی از مایعات مثل نوشیدنی‌های شیرین، گازادار و کافئین دار برای فردی که تازه اقدام به ترک کرده اصلا توصیه نمی‌شود و آسیب زاست. بهتر است به جای آن‌ها از مایعات طبیعی استفاده نمایید. از مفیدترین مایعات برای تقویت بدن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آب مایعه حیات است

آب بهترین نوشیدنی برای تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد است چرا که می‌تواند به جذب مواد غذایی دیگر کمک کند، میزان سم زدایی را افزایش دهد، از یبوست جلوگیری کرده و به تصفیه کبد و کلیه‌ها کمک نماید. یک فرد بزرگسال باید روزانه 6 الی 8 لیوان آب بنوشد.

چای و دمنوش‌های سالم نبوشید

در دوران پس از ترک بهتر است به جای نوشیدن قهوه، نسکافه و نوشیدنی‌های شیرین از چای و دمنوش‌های طبیعی مثل دمنوش دارچین، دمنوش چای سبز، دمنوش به و… استفاده کنید. خوردن این نوشیدنی ها همراه با خرما، مویز و کشمش برای بدن بسیار مفید است.

شیر مصرف کنید

شیر به دلیل خاصیت سم زدایی که دارد اغلب برای ترک و درمان اعتیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. نوشیدن شیر نه تنها باعث رساندن کلسیم و پروتئین به بدن می‌شود، بلکه به ترمیم بافت دهان، مجاری تنفسی و ریه‌ها نیز کمک می‌کند. همچنین مصرف این ماده مشکلات عصبی پس از ترک را بهبود بخشیده و باعث خواب بهتر می‌شود.

علاوه برآب و چای و شیر توصیه می شود از سوپ، آبمیوه‌های طبیعی و میوه‌های آب‌دار مثل هندوانه به حد کافی در دوران پس از ترک استفاده شود.

2. تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد | پروتئین ها

مصرف انواع پروتئین در رژیم پس از ترک باعث بازسازی عضله‌ها و به تعادل رساندن هورمون‌های موثر در خلق و خوی فرد می‌شوند. مصرف پروتئین کاهش احساس ناراحتی، عصبانیت و اضطراب را نیز به همراه دارد و عوارض منفی ترک را کمتر می‌کند. از مواد خوراکی سرشار از پروتئین می‌توان به گوشت قرمز، قارچ، اسفناج، ماست، تخم مرغ و سینه مرغ اشاره کرد. 

3. فیبرها از اهمیت بالایی در برنامه غذایی برخوردارند

فیبر‌ها باعث تنظیم سطح قند خون، کاهش کلسترول و همچنین تسهیل کار دستگاه گوارش می‌شوند؛ به همین دلیل همه افراد در طول دوره ترک ماده مخدر و بعد از آن باید از فیبراستفاده کنند. سبزیجات، میوه‌ها، ذرت و نخود فرنگی از مواد خوراکی سرشار از فیبر هستند.

4. امگا3 

افرادی که در مرحله ترک اعتیاد و بعد از آن هستند تا حد امکان باید از چربی‌های گیاهی و طبیعی و همچنین مواد غذایی حاوی امگا 3 مصرف نمایند. از مواد خوراکی سرشار از امگا3 می‌توان به زیتون، روغن زیتون، ماهی، میگو، روغن کتان، روغن گردو و تخم مرغ اشاره کرد. 

5. تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد | کربوهیدرات ها را جدی بگیرید.

بدن انسان بیشتر انرژی خود را از کربوهیدرات‌ها دریافت می‌کند. اگر کربوهیدرات کافی مصرف نشود، به دلیل کمبود انرژی بخش‌های مختلف بدن نمی‌توانند به خوبی عمل کنند و قند خون نیز نوسان پیدا می‌کند. این اختلال‌ها باعث تحریک‌پذیری، افسردگی و اضطراب می‌شود و افکار را مبهم می‌کند. از مواد خوراکی سرشار از کربوهیدرات می‌توان به نان و غلات کامل، لبنیات کم چرب، سیب زمینی، لوبیا، آجیل و… اشاره کرد. 

6. ویتامین های ب و ث چیست

از آنجایی که مصرف ویتامین‌های گروه B نظیر B1، B6، B12 و B2 باعث افزایش تمرکز و کاهش درد بدن می‌شوند، در هنگام خماری برای کاهش فشارهای روحی می‌توانند کمک‌کننده باشند. استفاده از مواد معدنی همچون روی، كروم، منيزيوم، سلنيوم و گلوتامين  نیز باعث تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد می‌شوند. مواد خوراکی سرشار از ویتامین عبارتند از لوبیا، نخود فرنگی، بادام زمینی، انواع دانه‌ها، لبنیات، سبزیجات، مرکبات، انواع کلم، فلفل دلمه‌ای، توت فرنگی و…

نکات مهم برای کمک به تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد

اولین نکته این که مهم‌ترین وعده غذایی چه برای افراد ترک کرده و چه افراد دیگر، صبحانه است. خوردن صبحانه کامل فواید زیادی دارد؛ مثلا باعث عملکرد بهتر بدن شده و  وعده‌های آتی را نیز منظم‌تر می‌کند. همچنین خوردن صبحانه باعث می‌شود در طول روز میل کمتری به غذا داشته باشید و بدین ترتیب از چاقی مفرط بعد از ترک جلوگیری می‌کند. 

نکته دوم این که چون اندام‌های بدن فرد معتاد به خصوص اندام‌های گوارشی، در دوره اعتیاد و پس از آن آسیب می‌بینند، هضم مواد غذایی برای افرادی که یک دوره اعتیاد را گذرانده‌اند سخت تر است. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود به جای وعده‌های کم با حجم زیاد، تعداد وعده‌های خود را زیادتر کنید. به یاد داشته برای کمک به عملکرد اندام های گوارشی‌تان نباید به خود گرسنگی بدهید، فقط باید قبل از سیر شدن دست از غذا خوردن و بکشید هر 2 الی 3 ساعت یک بار یک وعده سبک مصرف کنید. برای کسب اطلاعات در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید. 

بیشتر بخوانید : بعد از ترک اعتیاد چه رفتارها و اقداماتی باید کرد؟ 

تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد | چه مواد غذایی را بعد از ترک نباید مصرف کرد؟

کافئین، شیرینی‌جات مصنوعی و چربی‌های اشباع موادی هستند که بعد از ترک باید به شدت از آن‌ها دوری کرد چرا که میل به مصرف دوباره مواد را در فرد به وجود می‌آورند. همچنین بهتر است پس از دوره ترک به جای غذاهای بیرون و مواد بسته بندی از غذاهای سالم خانگی و مواد تازه استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سوالات متداول

راه های تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد چیست ؟

داشتن ورزش و تفریحات سالم، قرار گرفتن در معرض هوای پاک و نور آفتاب و داشتن وضعیت روانی سالم

آیا می‌توان بعد از ترک مولتی ویتامین مصرف کرد؟

بله اما به شرطی که تحت نظر پزشک و به مقدار کافی باشد. این نکته را نیز به یاد داشته باشید که ویتامین‌ها و مولتی ویتامین‌ها هرگز جایگزین خوبی برای ویتامین موجود درون مواد غذایی تازه و سالم نیستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره