اعتیادشناخت اعتیاد و انواع مواد

آمفتامین و متامفتامین برای چیست؟

آمفتامین و متامفتامین دو گروه از داروهای محرک بوده که خاصیت اعتیاد آوری داشته و همچنین در بسیاری از مواد مخدر دیگر نیز وجود دارند. این مواد با تاثیر بر دستگاه عصبی مرکزی منجر به بروز نشانه ها و همچنین عوارض جانبی در افراد شده و در نهایت آنها را از لحاظ روانی وابسته می‌کند. آمفتامین ها مانند متامفتامین، خاصیت درمانی داشته و حتی در غالب قرص نیز برای بیماران تجویز می‌شود. اما برخی از افراد از دوز مصرفی خود سرپیچی کرده و به آن اعتیاد پیدا می‌کنند. این مواد برای درمان بیماری های مختلفی مورد استفاده قرار گرفته و در صورت مصرف درست می‌توانند بسیار موثر باشند. به طور کلی بهتر است افراد در این مورد اطلاعات کافی کسب کرده و همچنین برای مصرف و یا حتی ترک اعتیاد به این مواد از متخصص کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه آمفتامین و متامفتامین می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

آمفتامین و متامفتامین

آمفتامین و متافتامین در اشکال و دوزهای مختلفی وجود داشته و حتی به صورت طبیعی نیز یافت می‌شود. با اینکه این مواد پتانسیل زیادی برای سواستفاده دارند اما به طور کلی با مصرف درست آنها می‌توان بر بسیاری از بیماری ها غلبه نمود. در واقع به دلیل این خواص، این مواد در انواعی از مواد مخدر وجود دارد. همچنین اثربخشی آنها بسیار زیاد بوده و در مدت زمان کوتاه تاثیر خود را می‌گذارند. همین موضوع بسیاری از افراد را دچار اعتیاد و وابستگی می‌کند. در صورت تجویز این دارو توسط پزشک، با اطلاع از این موارد، بهتر است در این مورد حتما با متخصص مربوطه صحبت کرده و در صورت لزوم این دارو را جایگزین کرده و یا آن را با دوز کمتری مصرف نمایید. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

مکانیسم اثر آمفتامین و متامفتامین

آمفتامین و متامفتامین با تاثیر بر مغز میزان انتقال دهنده هایی مانند دوپامین، سروتونین، نوراپی نفرین و آدرنالین در مغز را به طور چشمگیری افزایش داده  و منجر به تحریک می‌شوند. در واقع تاثیر این مواد در ابتدا بر مغز و سیستم عصبی مرکزی است اما بر بخش های مختلف، به شکل های متفاوتی عمل می‌کنند. برای مثال هم منجر به لاغری شده و هم در افراد مبتلا به اختلال کمبود تمرکز بیش فعالی منجر به افزایش تمرکز می‌گردد. متامفتامین می‌تواند بر مونوآمین در مغز تاثیر گذاشته و هوشیاری و سرخوشی را افزایش می‌دهد. برای آشنایی بیشتر با انواع مواد توهم زا کلیک نمایید.

متامفتامین مایع

متامفتامین در بیشتر موارد به شکل پودر سفید رنگ و کریستال وجود دارد. اما نوع مایع آن نیز موجود بوده و تقریبا خواصی مشابه با انواع دیگر آن دارد. در واقع در این صورت یا در ماده ای دیگر حل شده و مصرف می‌شود و یا افراد آن را تزریق می‌کنند.

نحوه مصرف آمفتامین و متامفتامین

به طور کلی مصرف آمفتامین و متامفتامین بستگی به هدف افراد دارد. چرا که در صورت استفاده از خواص درمانی، افراد باید این دارو را همراه با غذا و یا بدون غذا با توجه به دوز مصرف و تجویز پزشک مصرف کنند. برای مثال برای کاهش وزن، افراد باید متامفتامین را قبل از وعده غذایی همراه با آب مصرف نمایند. اما در صورت اعتیاد به این ماده، هم به صورت خوراکی، استشاقی و همچنین تزریقی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

موارد مصرف متافتامین

متامفتامین برای درمان بیماری دیابت، اختلال کمبود توجه بیش فعالی و همچنین چاقی مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته معمولا کاربرد این ماده در قرص های لاغری، منجر به اعتیاد شده و مشکلات زیادی را برای افراد ایجاد می‌کند. اما برای درمان دیابت و همچنین کمبود توجه بیش فعالی، افراد باید حتما تحت نظر پزشک و در دوزهای مشخص از این ماده استفاده نمایند. برای اطلاع از انواع داروهای اعتیادآور کلیک کنید.

📌برای لاغری

مصرف متامفتامین برای لاغری، منجر به سرکوب اشتها شده و همچنین متابوبسیم بدن را افزایش می‌دهد. این دارو در این شرایط منجر به بروز عوارضی مانند مشکلات قلبی عروقی، سوتغذیه، مشکلات سلامت روان و حتی مرگ می‌گردد.

📌تاثیر بر مغز

همانطور که به آن اشاره شد؛ تاثیر متامفتامین منجر به آزادسازی انتقال دهنده در مغز شده و همچنین انرژی افراد را افزایش می‌دهد.

عوارض جانبی آمفتامین و متامفتامین

عوارض جانبی آمفتامین و متامفتامین

در صورتی که آمفتامین و متامفتامین به صورت غیراصولی مصرف شوند؛ منجر به بروز عوارض جانبی زیادی می‌شوند. با اینکه همه داروهای شیمیایی، عوارض جانبی مختلفی دارند اما این دو ماده منجر به اعتیاد و وابستگی شده و حتی در صورت مسمومیت منجر به مرگ نیز می‌شوند. برخی از این پیامدها، شامل موارد زیر می‌شوند.

تاری دید

اختلال در جریان خون در دست و پاها

بروز زخم های غیرطبیعی در پوست

ورم مفاصل و زانو

کاهش وزن و غیرطبیعی

اختلال در ضربان قلب و فشار خون

بروز مشکلات خلقی

حرکات و واکنش های غیرارادی

اختلال در تنفس و درد در ناحیه قفسه سینه

تغییر در میل جنسی و یا حتی ابتلا به اختلالات جنسی

مسمومیت با آمفتامین و متامفتامین

عوارض آمفتامین و متافتامین در کودکان

با اینکه در بیشتر موارد این دارو برای کودکان تجویز نمی‌شود. اما در برخی موارد شاهد بروز واکنش های آلرژیک در کودکان هستیم. که شامل علائم پوستی، خارش، تورم، گیجی و همچنین اختلال در تنفس می‌شود. البته بروز این علائم بسیار نادر است. اما به هر حال باید این موضوع را نیز در نظر داشت.

تاریخچه آمفتامین و متافتامین

آمفتامین تقریبا 100 سال پیش با فرمول آلفا متیل فن اتیل آمین در سال 1910 کشف شد. کلاین و فرنچ در سال 1935 کاهش بیهوشی ناشی از دارو و ایجاد انگیختگی و بی خوابی را به اثبات رساندند. این دارو در جنگ جهانی دوم، برای بیدار نگه داشتن سربازان استفاده می‌کردند. به این دلیل تولید ماده بسیار افزایش یافت. اما بعد از این دوران به طور کلی خرید و فروش این دارو غیرقانونی اعلام شد. همین شرایط منجر به توقف سومصرف غیرقانونی از این ماده شد.

مدت زمان تاثیر آمفتامین

مدت زمان اثرگذاری آمفتامین و متامفتامین، بستگی به نحوه استفاده از این ماده دارد. برای مثال در صورت کشیدن و یا تزریق در رگ، بلافاصله تاثیر گذاشته و یا در صورت استنشاق و اسنیف کردن اثر آن سه تا پنج دقیقه شروع شده و تقریبا تا 30 دقیقه طول می‌کشد. طولانی ترین مدت زمان اثر برای مصرف خوراکی است که از 15 تا 20 دقیقه تقریبا طول می‌کشد.

اعتیاد به آمفتامین و متامفتامین

آمفتامین و متامفتامین همانطور که قبل تر هم به آن اشاره شد؛ منجر به اعتیاد و وابستگی شده و حتی مصارف درمانی آنان نیز مشکلاتی را ایجاد می‌کند. البته وابستگی به مواد در بیشتر موارد روانی بوده و همین فرایند ترک اعتیاد را دشوار تر می‌کند. در واقع به دلیل اینکه این داروها به فرد حالت برانگیختگی می‌دهند؛ افراد اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده و به همین دلیل از این شرایط لذت می‌برند. افراد می‌توانند برای ترک اعتیاد به آمفتامین و متامفتامین می‌توانند از روش های مختلف استفاده کرده و با متخصص مشورت کنند.

انواع داروهای آمفتامین

داروهای مختلفی حاوی آمفتامین و متامفتامین هستند. برای مثال ادرال، ویاس و ریتالین حاوی این مواد هستند. بهتر است افراد برای مصرف این داروها حتما از متخصص کمک بگیرند.

نشانه های ترک اعتیاد به آمفتامین و متامفتامین

ترک اعتیاد به آمفتامین و متافتامین با نشانه های مختلفی همراه است. در واقع وقتی افراد در دوران سم زدایی هستند نشانه های رفتاری و روانی مختلفی از خود بروز می‌دهند. این علائم در بیشتر موارد روانی بوده و به دلیل از بین رفتن وابستگی روانی است. بیشتر این افراد در این دوره دچار افسردگی شده و به همین دلیل احتمالا دوباره مصرف را از سر می‌گیرند. در واقع فرایند ترک اعتیاد به این مواد به همین دلیل دشوار است.

مسمومیت با آمفتامین و متامفتامین

از طرفی احتمال مسمومیت و اوردوز نیز با آمفتامین و متامفتامین نیز وجود دارد. اگر فردی به طور خودسرانه دوز دارویی خود را افزایش دهد و یا بیش از اندازه از این مواد مصرف کند دچار علائمی مانند غش کردن، مشکلات تنفسی و بی قراری شود که بهتر است سریعا به مراکز درمانی مراجعه کرده و یا به اورژانس مراجعه کنند.

دوز های مختلف قرص آمفتامین

آمفتامین در دوزهای مختلفی وجود دارد که افراد باید بسته به بیماری خود و دستور پزشک از آنها استفاده نمایند. این قرص در دوزهای 5،10،15 و 20 وجود داشته و تعداد دفعات مصرف آن نیز در روز متفاوت است.

✨برای اختلال کمبود توجه بیش فعالی

این دارو به طور کلی در کودکان زیر 3 سال تجویز نشده اما برای بالاتر از سه سال نیز برای این اختلال تنها زیر 5 میلی گرم در روز تجویز می‌شود. همچنین برای کودکان، این دارو در فرم شربت نیز وجود دارد.

✨نارکولپسی

برای درمان بیماری نارکولپسی، این دارو برای کودکان زیر 6 سال تجویز نشده همچنین برای بزرگسالان نیز از 5 تا 10 میلی گرم متفاوت است. البته فراموش نکنید که این تنها دارو برای درمان این بیماری ها نیست و داروهای دیگری نیز باید تجویز شوند.

✨لاغری

مصرف آمفتامین و متامفتامین ها به هیچ عنوان برای لاغری توصیه نمی‌شوند. اما در صورتی که خود فرد مایل باشد؛ تنها برای افراد بالای 12 سال و تا 15 میلی گرم تجویز می‌گردد.

فراموشی مصرف آمفتامین و متامفتامین

بهتر است اگر در یک نوبت مصرف آمفتامین و متامفتامین ها را فراموش کردید؛ در نوبت بعدی دو عدد از این دارو و یا به صورت دوبرابر مصرف نکرده و تنها به نوبت بعدی آن را موکول کنید. دوبرابر کردن دوز مصرف به صورت خودسرانه، حتی اگر تنها یکبار باشد؛ نیز مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند.

نحوه نگهداری

این دارو بهتر است در مکانی خشک و خنک و به دور از تابش مستقیم نور آفتاب و رطوبت باشد. همچنین به دلیل خواص و میزان تاثیرگذاری این دارو باید دور از دسترس کودکان و حیوانات باشد.

آمفتامین های طبیعی

برخی از مواد به طور طبیعی حاوی آمفتامین و متامفتامین ها هستند. این مواد معمولا به طور مستقیم مصرف نشده و با ترکیب با مواد دیگر، مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از این مواد شامل اقاقیا ریگیدولا، کاتینون، گوارانا و افدرا یا سینیکا یا ریش بز هستند.

تداخلات دارویی با آمفتامین و متامفتامین

تداخلات دارویی آمفتامین و متامفتامین

تداخل دارویی آمفتامین و متامفتامین ها با دیگر داروها از جمله گیاهان دارویی، می‌تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند. افراد بهتر است قبل از مصرف این دارو حتما با پزشک خود مشورت کرده و او را در جریان قرار دهند. در این قسمت به ذکر برخی از آنها می‌پردازیم.

داروهای معده

قرص های ضدافسردگی

داروهای ضد روان پریشی

داروهای فشارخون

قرص های ضد روان پریشی

داروهای سروتونرژیک

مصرف همزمان آمفتامین ها با الکل. برای اطلاع از تاثیرات مصرف همزمان شیشه و الکل کلیک کنید.

مصرف آمفتامین و متامفتامین در بارداری و شیردهی

به طور کلی مصرف آمفتامین و متامفتامین برای افراد باردار و یا مادرانی که در حال شیردهی هستند؛ ممنوع است. این دارو ها تاثیرات بسیار مخربی بر جنین داشته و حتی منجر به آسیب هایی برای مادر نیز می‌گردد. مادرانی که در طول دوره بارداری از آمفتامین استفاده می‌کردند؛ نوزاداشان بعد از تولد سندروم ترک را تجربه می‌کنند. حتی گاهی نارس به دنیا آمده یا می‌میرند.

سخن پایانی

به دلیل خاصیت اعتیادآوری آمفتامین و متامفتامین ها  و همچنین تاثیراتی که بر سیستم عصبی مرکزی دارند؛ بهتر است افراد تا حد امکان حتی برای درمان نیز از آنها استفاده نکرده و به هیچ عنوان اقدام خودسرانه ای انجام ندهند. همچنین حتما با متخصصین مشورت کرده و از وابستگی و اعتیاد پیشگیری نمایند.

برای دریافت مشاوره در زمینه آمفتامین و متامفتامین می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره