اعتیادشناخت اعتیاد و انواع مواد

اعتیاد به الکل (Alcoholism)

اعتیاد به الکل یا الکلیسم نوعی از اعتیاد است که افراد در آن به طور مداوم در حال الکل خوردن به شکل های مختلف هستند. عوامل مختلفی در مورد اعتیاد به الکل موثر هستند؛ اما دسترسی آسان و وجود این نوشیدنی حتی در میهمانی ها افراد را بیشتر در معرض ابتلا به این نوع از اعتیاد قرار می‌دهد. امروزه بیش از هر زمان دیگری افراد در مکان های مختلفی افراد شروع به نوشیدن الکل کرده و بعد از مدتی به آن وابستگی پیدا می‌کنند. البته مصرف آسان آن نیز در این مورد موثر است. در مورد مواد مخدر افراد نمی‌توانند در ملاعام اینکار را انجام داده و در هرمکانی به آن دسترسی ندارند. اما این موضوع در مورد الکل صدق نمی‌کند. به همین دلیل است که طیف وسیعی از افراد چنین وابستگی را به الکل تجربه می‌کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

اعتیاد به الکل چیست

یکی از نکات جالب در مورد اعتیاد به الکل این است که به طور کامل یک بیماری محسوب می‌شود. چرا که الکل تاثیر مخربی بر عملکرد مغز و اعصاب داشته و افراد را در معرض مشکلات مختلفی قرار می‌دهد. با اینکه برخی از افراد ابتلا به این نوع بیماری یا اعتیاد را در خود انکار می‌کنند؛ اما زمانی که برای مدت زمان طولانی نتوانند وسوسه خود را برای مصرف الکل کنترل نمایند؛ به این معنی است که به این نوع از اعتیاد مبتلا شده اند. زمانی که خود فرد و یا اطرافیان او متوجه الکلیسم شدند؛ باید در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند. برای پاسخ به سوال اعتیاد چیست کلیک نمایید.

نشانه های اعتیاد به الکل

نشانه های اعتیاد به الکل

اعتیاد به الکل با بروز نشانه های رفتاری و جسمانی همراه است که می‌تواند دیگران و خود فرد را مطلع نمایند. در واقع این نشانه ها به افراد کمک می‌کنند تا برای درمان به موقع اقدام نمایند. برخی از این نشانه ها شامل موارد زیر می‌شوند. برای آشنایی با انواع مواد اعتیادآور کلیک نمایید.

فرد به انجام کارهایی که قبلا برای او با لذت همراه بوده اند؛ تمایلی ندارند

کمبود انرژی و زودرنج شدن

ناتوانی در نه گفتن به الکل

ابتلا به اضطراب و افسردگی

پنهانکاری و دروغ گفتن در این مورد

افرادی که بیشتر در معرض اعتیاد به الکل قرار می‌گیرند

برخی از افراد بیشتر در معرض الکلیسم قرار دارند و در واقع این موضوعات عامل خطر و هشداردهنده برای آنها هستند. زمانی که چنین شرایطی برای فرد وجود داشته باشد باید از بروز اعتیاد در خود جلوگیری کند.

  • افرادی که والدین مبتلا به اعتیاد به الکل دارند
  • سابقه بیماری های روانی دارند
  • در جامعه ای زندگی می‌کنند که مصرف الکل در آن رایج است
  • بیشتر از پنج بار در روز الکل مصرف می‌کنند

علت اعتیاد به الکل

بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است؛ میزان دوپامین در مغز نقش اصلی را در مورد اعتیاد به الکل بازی می‌کند. در واقع شیمی مغز است که منجر به اعتیاد به این نوشیدنی شده و یا آنها را از مصرف بی نیاز می‌کند. البته عوامل دیگری نیز در این مورد موثر هستند. اما در بیشتر موارد این میزان هورمون دوپامین است که می‌تواند تعیین کننده باشد.

عوامل موثر بر الکلیسم

همانطور که گفته شد؛ برخی از عوامل دیگر نیز بر اعتیاد به الکل موثر بوده و می‌تواند این وابستگی را در آن تشدید کند و یا آنان را در معرض عوارض جانبی خطرناک تری قرار دهد. برخی از عوامل شامل موارد زیر می‌شوند.

  • سن
  • دسترسی آسان به الکل
  • استرس و اضطراب
  • الکل نوشیدن دوستان و اطرافیان
  • ابتلا به افسردگی
  • اثر رسانه ها و تبلیغات

پیامدهای اعتیاد به الکل

اعتیاد به الکل افراد را دچار مشکلات زیادی می‌کند. حتی گاهی بعد از ترک این نوع اعتیاد، افراد همچنان عوارض جانبی مصرف الکل را تجربه می‌کنند. در این قسمت به توضیح برخی از این مشکلات می‌پردازیم.

◀ابتلا به بیماری های کبدی: الکل تاثیر مستقیم بر آنزیم های کبدی داشته و چربی آن را به شدت افزایش می‌دهد. از این رو بعد از مدتی بافت کبد زخم شده و دچار سیروز کبدی می‌شوند

◀بروز مشکلات گوارشی: التهاب و زخم معده نیز از دیگر عوارض جانبی اعتیاد به الکل است. مصرف این ماده بر پانکراس نیز تاثیر داشته و جذب ویتامین های ب را کم می‌کند.

◀ابتلا به بیماری های قلبی: اعتیاد به الکل بعد از مدتی افراد را دچار فشاخون بالا و نارسایی قلبی می‌کند. حتی مصرف اندک آن نیز منجر به بروز آریتمی می‌گردد.

◀دیابت: الکل مانع از آزاد شدن گلوکز از کبد شده وقندخون را به شدت کاهش می‌دهد. این نوسانات میزان قند خون در بدن بعد از مدتی منجر به دیابت شده و یا حتی با انسولین دریافتی افراد مبتلا به دیابت نیز تداخل دارد.

◀مشکلات بینایی: الکل بعد از مدتی منجر به بروز حرکات غیرارادی کره چشم شده و عضلات چشم را ضعیف می‌کند. حتی احتمال فلج شدن عضلات چشم نیز وجود دارد.

◀تاثیر بر جنین در دوران بارداری:  مادرانی که در دوران بارداری الکل مصرف می‌کنند نیز علاوه بر بروز مشکلاتی برای خودشان، منجر به آسیب رسیدن به فرزند نیز می‌گردند. سقط جنین، مرده زایی، ابتلا به انواع عقب ماندگی های جسمی و ذهنی و… از آثار مصرف الکل توسط مادر است.

◀بروز مشکلات استخوانی: مصرف الکل منجر به نازک شدن بافت استخوانها و در نهایت پوکی استخوان می‌گردد.

◀اختلال در سیستم ایمنی: یکی دیگر از عوارض جانبی اعتیاد به الکل ضعیف شدن سیستم ایمنی و ابتلا افراد به عفونت ها و بیماری های مختلف است.

◀بیشتر شدن احتمال ابتلا به سرطان: افرادی که اعتیادبه الکل دارند؛ در معرض ابتلا به سرطان های دهان، گلو، کبد، روده و سینه قرار می‌گیرند.

◀بروز مشکلات جنسی: ابتلا به مشکلات جنسی نیز از دیگر پیامدهای اعتیاد به الکل است. که می‌تواند زندگی زناشویی افراد را مختل نماید.

تشخیص اعتیاد به الکل

در ابتدا باید تشخیص اعتیاد به الکل به درستی انجام شده و در مرحله بعدی افراد برای درمان اقدام نمایند. در این حالت متخصص میزان تحمل افراد را به الکل مورد بررسی قرار داده، علائم ترک مصرف را مشاهده کرده و همچنین از انجام تست‌های اعتیادبه‌الکل نیز کمک می‌گیرد.

مراحل اعتیاد به الکل

مراحل اعتیاد به الکل

اعتیاد به الکل در طی فرایندی صورت می‌گیرد. اگر افراد در مراحل ابتدایی بتوانند اعتیاد خود را درمان نمایند؛ عوارض جانبی این اعتیاد به حداقل رسیده و همچنین افراد نیز راحت تر می‌توانند اینکار را انجام دهند. این مراحل شامل موارد زیر می‌شود.

  1. در خطر بودن
  2. اعتیاد
  3. الکلیسم
  4. الکلی شدن به طور کامل
  5. تست‌اعتیاد به‌الکل

الکل تا مدتی در بدن باقی مانده و از همین رو با انجام آزمایش های مختلف می‌توان متوجه مصرف آن شد. مصرف الکل با استفاده از تست های تنفسی تا 24 ساعت، در ادرار تا 48 ساعت، خون 12 ساعت، بزاق تا پنج روز و در مو تا 90 روز باقی می‌ماند.

درمان اعتیاد به الکل

درمان الکلیسم امکانپذیر است. تنها افراد باید در ابتدا از اعتیاد خود اطمینان حاصل کرده و از مشاور نیز کمک بگیرند. از طرفی اعتیاد به الکل نیز دارای مرحله سم زدایی است. افراد باید این دوره را پشت سر گذاشته و همچنین در دوره نقاهت نیز مراقبت های لازم را انجام دهند. کمک گرفتن از پزشک متخصص و روانشناس نیز در این دوران از اهمیت زیادی برخوردار است.

سخن پایانی

اعتیاد به الکل یکی از انواع شایع اعتیاد است که حتی بسیاری از افراد از اعتیاد خود نیز مطلع نیستند. از طرفی این نوع از اعتیاد عوارض جانبی بسیار بدی داشته و خانواده های زیادی از دچار مشکل کرده است. از این رو بسیار اهمیت دارد که در این زمینه به فرد مبتلا کمک کرده و او را مطلع نمود. برای انجام اینکار از یک روانشناس کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیادمی توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

چه مسائلی موجب گرایش افراد به الکل می شود؟

علت خاصی را در گرایش به الکل نمی‌توان نام برد ولی معمولا مواردی نظیر فرار ظاهری از مشکلات، افسردگی، انواع اختلالات … در این امر دخیل هستند.

آیا اعتیاد به الکل خطر مرگ دارد؟

بله متاسفانه مصرف بیش از حد آن موجب اوردوز، سکته و… شده و خطر مرگ را به همراه دارد. بنابراین توصیه می شود حتما برای درمان مشاوره ترک اعتیاد دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره