اعتیادشناخت اعتیاد و انواع مواد

تاثیر ژنتیک بر اعتیاد

تاثیر ژنتیک بر اعتیاد می‌تواند در مورد ابتلا به این بیماری تعیین کننده باشد. همه افراد تصور می‌کنند که عوامل محیطی هستند که منجر به ابتلا به اعتیاد می‌شوند؛ در صورتی که ژنتیک پیش زمینه ای قوی در مورد اعتیاد است که در صورت داشتن آن بسیار احتمال دارد که افراد را مبتلا کند. ژنتیکی بودن اعتیاد به این معنا نیست که ژنی خاص مخصوص این وابستگی وجود دارد و یا در صورت داشتن ژن اعتیاد، فرد حتما به این بیماری مبتلا می‌شود. این موضوع تنها در صورت وجود عوامل محیطی بروز کرده و زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگر افراد از وجود چنین ژنی در خود مطلع هستند؛ بهتر است از فعال شدن آن جلوگیری کرده و در این مورد اطلاعات لازم را کسب نمایند. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می‌توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

تاثیر ژنتیک بر اعتیاد چگونه است؟

چگونگی تاثیر ژنتیک بر اعتیاد

در برخی موارد دیگران از اعتیاد فردی که هیچ یک از اعضای خانواده و اطرافیانش به اعتیاد مبتلا نیستند؛ متعجب می‌شوند. اینجاست که باید به عوامل ژنتیکی توجه داشت. در واقع در این شرایط این ژن ها هستند که نقش اصلی را ایفا کرده و منجر به اعتیاد افراد می‌گردند. بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده اشت؛ مشخص گردید که ابتلا به اعتیاد در 50 درصد از موارد به دلیل ژنتیک است و 50 درصد دیگر به دلیل ضعف در مهارت های مقابله ای در برابر مصرف.

دانشمندان پس از انجام آزمایش بر دوقلوهای همسان و غیرهمسان زیادی به این نتیجه رسیدند. از این رو اگر یکی از اعضای خانواده حتی در گذشته نیز مبتلا به اعتیاد بوده است؛ باید افراد در آینده این احتمال را در نظر داشته باشند. برای آشنایی با سایر علل گرایش به اعتیاد کلیک کنید.

آیا ژن های مخصوص اعتیاد وجود دارند؟

نکته جالب در مورد تاثیر ژنتیک بر اعتیاد این است که همه انسان ها به نحوی دارای استعداد اعتیاد هستند. چرا که ریشه اعتیاد لذت است و همه ما تمایل به دریافت لذت بیشتر داریم. در واقع این موضوع مرتبط با هورمون ها و یا ژن هایی است که منجر به ترشح این هورمون ها می‌شوند. البته نباید این نکته را فراموش کنید که با اینکه همه ما این استعداد را داریم؛ همه در نهایت همه افراد معتاد نمی‌شوند. البته علاوه بر موضوع کسب لذت و اعتیاد واقعا گاهی تغییرات ژنتیکی برخی از افراد را بیشتر از دیگران در معرض اعتیاد قرار می‌دهد. مقاله اعتیاد چیست را مطالعه نمایید.

رابطه اعتیاد با ژنتیک

همانطور که پیش تر هم به آن اشاره شد؛ رابطه اعتیاد با ژنتیک 50،50 است. در واقع در نیمی از موارد می‌توانیم علت ابتلای افراد به اعتیاد را به ژنتیک ربط دهیم. اما در نیمی دیگر باید به عوامل دیگر توجه داشته باشیم. همچنین در بیشتر موارد افراد موفق می‌شوند تا به زمینه خانوادگی خود غلبه کرده و به اعتیاد مبتلا نشوند. اما در موارد دیگر عوامل محیطی و ژنتیک دست به دست هم داده و فرد مبتلا به اعتیاد می‌گردد.

دلایل مرتبط با محیط و اعتیاد

اما علاوه بر تاثیر ژنتیک بر اعتیاد باید عوامل محیطی را نیز در نظر داشت. در بیشتر موارد اگر فرد در محیط نامناسبی قرار گیرد؛ ژن های آشکار شده و منجر به اعتیاد فرد می‌گردند. عوامل محیطی که فرد را در معرض ابتلا به اعتیاد قرار می‌دهند؛ شامل تغذیه، فعالیت بدنی، فشار همسالان، اعتیاد والدین، وضعیت اجتماعی و اقتصادی و… می‌شوند. حتی گاهی به وسیله محیط می‌توان تاثیر ژنتیک را از بین برد و اعتیاد را درمان نمود. از این رو علاوه بر تاثیر ژن ها باید به محیط نیز توجه داشت.

رابطه استرس با تغییرات ژنتیکی

شواهد زیادی حاکی از این موضوع هستند که این استرس است که ژن های را تغییر داده و یا معیوب می‌کند تا افراد به اعتیاد مبتلا گردند. بدین صورت که در یک موقعیت ناراحت کننده یا استرس زا هورمون های استروئیدی ترشح شده که منجر به تغییر در بسیاری از سیستم های بدن می‌شوند. در این حالت ژن ها نیز دچار تغییر شده و مدار پاداش مغز که یکی از سیستم های تحت تاثیر این هورمون است نیز تغییر می‌کند. در این حالت فرد نیاز بیشتری به دریافت لذت کرده که این نیاز را به وسیله اعتیاد به مواد مخدر جبران می‌کند.

ژنتیک و ابتلا به بیماری های مختلف

علاوه بر اعتیاد، ژنتیک بر ابتلا به دیگر بیماری ها نیز نقش دارد. دانشمندان شاهد رابطه بین دیگر بیماری ها با تغییرات ژنتیکی نیز بوده اند. برای مثال همه ما شنیده این که دیابت ژنتیکی است و یا افراد تحت تاثیر وراثت مبتلا به بیماری های قلبی عروقی می‌شوند. حتی شاید بتوان گفت یکی از اصلی ترین دلایل ابتلا به بیماری های مزمن، ژنتیک است. در صورتی که افراد ژن یک بیماری خاص را داشته باشند باید سعی کنند سبک زندگی سالم تری را انتخاب کرده و محیط را کنترل نمایند.

تشخیص وجود ژن های اعتیاد

سختی مقابله با استرس برای فرد

طبیعی است که برخی از افراد در مورد تاثیر ژنتیک بر اعتیاد اطلاعی نداشته و یا حتی ندانند که چنین ژنی دارند. اما برخی از نشانه ها بیانگر وجود چنین ژنی در افراد است. در واقع با بروز این علائم می‌توان به این موضوع پی برد. برخی از این دلایل شامل موارد زیر می‌شوند.

ابتلای والدین به اعتیاد

حتی اگر یکی از والدین هم مبتلا به اعتیاد باشد؛ فرد به احتمال زیاد این ژن را داشته ممکن است که در آینده به اعتیاد مبتلا گردد. از این رو در صورت اعتیاد والدین باید بیشتر از خود در مقابل اعتیاد مراقبت کنید.

سخت بودن محدود کردن مصرف مواد مخدر

برخی از افراد با اینکه تمایل دارند تا اعتیاد خود را کنار گذاشته و ترک کنند؛ در این کار موفق نبوده و بارها تلاش کرده اند. در این حالت احتمالا فرد ژن اعتیاد را داشته است. در واقع افرادی که ژن اعتیاد را دارند؛ در فرایند ترک اعتیاد با سختی های بیشتری روبرو هستند.

سختی مقابله با استرس برای فرد

همچنین چنین افرادی مهارت های مقابله ای با استرس را نیز ندارند و یا به طورکلی نمی‌توانند  استرس و اضطراب خود را به درستی کنترل نمایند. همین موضوع منجر به اعتیاد آنها شده و مشکلات زیادی را برایشان ایجاد می‌کند.

در صورت وجود استعداد ژنتیکی برای اعتیاد چه باید بکنید؟

برخی تصور می‌کنند که در صورت داشتن ژن اعتیاد، قطعا درگیر این بیماری شده و راه فراری از آن وجود ندارد. در صورتی که بسیاری از افرادی که چنین ژنی دارند، اصلا حتی متوجه آن نیز نمی‌شوند و کاملا هم سالم زندگی می‌کنند. این موضوع به این دلیل است که این افراد قادر به کنترل و خویشتنداری بوده و در محیط های سالمی نیز حضور داشته اند. ترکیب محیط و ژنتیک است که منجر به اعتیاد می‌گردد. در این حالت اگر افراد بتوانند کنترلی نسبی بر هردوی این موارد داشته باشند؛ احتمال ابتلا به اعتیاد نیز بسیار کم می‌شود. برای کسب اطلاع در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید. 

سخن پایانی

امروزه به قدری علم پیشرفت کرده است که متخصصین و یا حتی افراد عادی می‌توانند جلوی بروز یک ژن معیوب را گرفته و یا تاثیرات آن را کنترل نمایند. از این رو اگر دارای چنین ژنی هستید؛ به این معنا نیست که قطعا مبتلا به اعتیاد خواهید شد. تنها باید با کمک متخصصین این حوزه تاثیر ژنتیک بر اعتیاد را کنترل کرده و بر این موضوع غلبه کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می‌توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا افرادی که ژن اعتیاد ندارند و در خانواده آن‌ها کسی معتاد نبوده، معتاد نمی‌شوند ؟

خیر. این عقیده کاملا غلط است. هیچ کس از بلای اعتیاد در امان نیست چرا که سیسستم پاداش دهی مغزی در همه یکسان است و مواد مخدر یا الکل با به هم زدن همین سیستم باعث اعتیاد می‌شوند.

ریسک ابتلا به اعتیاد در افرادی که خانواده درجه یک آن‌ها درگیر اعتیاد باشند چقدر است؟

با توجه به اینکه خانواده معتاد هم از نظر ژنتیکی و هم از نظر محیطی بر فرد تاثیر می‌گذارند، می‌توان گفت ریسک ابتلا به اعتیاد در افرادی که خانواده درجه یک آن‌ها معتاد است، چیزی حدود دو برابر یعنی 50 درصد بیشتر از دیگران است.

آیا می‌توان با فردی که پدر یا مادر معتاد دارد ازدواج کرد؟

در این مورد با توجه به تاثیر ژنتیک بر اعتیاد حتما باید از خدمات مشاوره پیش از ازدواج کمک گرفت چرا که این موضوع از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره