اعتیادشناخت اعتیاد و انواع مواد

مصرف همزمان متادون و تریاک

مصرف همزمان متادون و تریاک باعث وخامت حال فرد می‌شود. با اینکه مصرف متادون خود یکی از راه های درمان اعتیاد است و بسیاری از افراد مجبور هستند تا به طور همزمان آن را با مواد استفاده کنند؛ اما زیاده روی در آن و یا سرپیچی از دستورات پزشک مشکلات زیادی را برای فرد ایجاد می‌کند. در واقع متادون برای بیمار تجویز می‌شود تا خماری و یا نشانه های دیگر را در آنان کاهش دهد. اما برخی به متادون نیز اعتیاد پیدا می‌کنند. به همین دلیل در فرایند ترک اعتیاد افراد باید با یک متخصص مشورت کرده و آن را به صورت محطاتانه انجام دهند. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

مصرف همزمان متادون و تریاک امکانپذیر است؟

پاسخ به این سوال ساده است؛ چرا که مصرف همزمان متادون با بسیاری از مواد مخدر امکانپذیر است. از آنجایی که متادون دارویی برای ترک اعتیاد است؛ طبیعی است که متخصصین دوز مواد مصرفی را در فرد کاهش داده و به طور همزمان مصرف‌متادون را تجویز می‌کند. اگر افراد طبق تجویز پزشک از متادون استفاده کنند؛ اعتیاد آنها درمان شده و مشکل خاصی تجربه نمی‌کنند. پس مصرف این دو ماده امکانپذیر است اما باید تحت نظر پزشک باشد. برای اطلاع از نشانه های اعتیاد به متادون کلیک کنید.

متادون یا تریاک؟

برای اطلاع از عوارض جانبی و یا حتی مکانیسم اثر مصرف همزمان متادون و تریاک در ابتدا باید با هر یک از این مواد به طور جداگانه آشنا شوید.

📌تریاک

تریاک یا اپیوم یک مخدر گیاهی است که از شیره گیاه خشخاش به وجود می‌آید. به شکل های مختلفی مصرف شده و همچنین عوارض جانبی زیادی نیز دارد. بسیاری از افراد به آن اعتیاد داشته و گاهی خواض درمانی نیز دارد.

📌متادون

متادون خود از مشتقات‌تریاک محسوب می‌شود. خاصیت دارویی داشته و برای کاهش درد و یا درمان اسهال مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو به سه شکل قرص، پودر و شربت وجود داشته و همچنین در فرایند ترک اعتیاد منجر به آرامش بیشتر معتادین و افزایش اعتماد به نفس در آنها می‌گردد. برای اطلاع از پیامدهای مصرف همزمان هروئین و متادون کلیک کنید.

علت مصرف همزمان متادون و تریاک

علت مصرف همزمان متادون و تریاک

فراموش نکنید که بررسی علت مصرف همزمان تریاک و متادون نیز بسیار اهمیت دارد. چرا که در این صورت می‌توان مصرف بی دلیل آن را متوقف کرد. برخی از این دلایل شامل موارد زیر می‌شوند. برای آشنایی با علائم اعتیاد به تریاک کلیک کنید.

◀تاثیر بیشتر

متادون تاثیرتریاک را بر بدن افزایش می‌دهد. در واقع بیشتر افراد را نشئه می‌کند. از این رو بسیاری از معتادین به مصرف همزمان تریک و متادون تمایل دارند. بعد از مدتی دوز مصرفی افراد بالا رفته و به همین دلیل باید برای رسیدن به لذت اولیه از داروهای دیگر نیز استفاده نمایند.

◀ترک اعتیاد نیمه کاره | مصرف همزمان متادون و تریاک

گاهی افراد در حین اینکه در فرایند ترک اعتیادتریاک هستند؛ لغزیده و در این شرایط به متادون نیز وابستگی پیدا می‌کنند. از این رو به مصرف همزمان متادون و تریاک روی می‌آورند.

◀نداشتن تریاک

از آنجایی که مصرف متادون نیز به افراد لذت می‌دهد؛ در برخی از شرایط به دلیل نداشتن‌تریاک از متادون استفاده می‌کنند. مصرف متادون بیشتر از دوز مصرفی عادی دقیقا همین حس نشئگی را به افراد منتقل می‌کند.

پیامدهای مصرف همزمان متادون و تریاک

اما مصرف همزمان تریاک و متادون  پیامدهایی نیز دارد. به همین دلیل افراد باید برای مصرف آنها به این موضوعات نیز توجه داشته باشند. در این بخش به توضیح برخی از آنها می‌پردازیم. برای آشنایی با پیامدهای اعتیاد به چند ماده کلیک کنید.

🔽مسمومیت و اوردوز

از اصلی ترین پیامدهای مصرف همزمان تریاک و متادون مسمومیت و اوردوز است. زمانی که دوز مصرفی افراد در هر دو ماده بسیار زیاد می‌شود؛ بسیار احتمال دارد که دچار ایست قلبی و اوردوز شوند.

🔽مشکلات جسمی و روانی | مصرف همزمان متادون و تریاک

اگر افراد دچار مسمومیت هم نشوند؛ مصرف همزمان متادون وتریاک منجر به بروز مشکلات جسمی و روانی زیادی نیز می‌شود. مشکلات گوارشی، کاهش اشتها، اختلال در خواب و یا حتی تشدید بیماری های زمینه ای، همگی در این مورد موثر هستند. مختل شدن انتقال دهنده های عصبی نیز از دیگر پیامدهای مصرف این دو ماده با یکدیگر است.

🔽بالا رفتن احتمال اعتیاد به مواد دیگر

یکی دیگر از پیامدهای مصرف همزمان تریاک‌و متادون بالارفتن احتمال اعتیاد به مواد مخدر دیگر است. در واقع افراد به دلیل آلودگی میل بیشتری به امتحان کردن مواد دیگر نیز دارند.

🔽سخت تر شدن فرایند ترک اعتیاد | مصرف همزمان متادون و تریاک

همچنین در صورت مصرف همزمان تریاک ومتادون فرایند ترک اعتیاد نیز برای آنها سخت تر می‌شود. در واقع دراین شرایط افراد باید تلاش مضاعفی برای ترک اعتیاد بکنند. همچنین حتی ترک اعتیاد نیز خطرناک تر است.

پیامدهای استفاده از تریاک

برخی از عوارضی که مصرف‌تریاک برای افراد ایجاد می‌کند؛ شامل موارد زیر می‌شود.

  • خواب آلودگی
  • بروز مشکلات گوارشی
  • افسردگی
  • خارش
  • خشکی دهان
  • سردرگمی
  • اختلال در میل جنسی
  • افزایش احتمال ابتلا به عفونت

کسانی که برای ترک باید از متادون استفاده نمایند

همه افراد برای ترک اعتیاد نمی‌توانند مصرف همزمان تریاک و متادون را آغاز کنند. چرا که این روش درمانی برای همه موثر نیست. بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است مشخص گردید افرادی که به مواد افیونی اعتیاد دارند؛ باید در طول فرایند درمان از متادون استفاده کنند.

مدت زمان درمان‌تریاک با متادون

نمی‌توان برای مدت زمان ترک اعتیاد تریاک‌با متادون زمان دقیقی را مشخص کرد. این موضوع از فردی به فردی دیگر متفاوت است. بسته به سن، جنسیت، وضعیت بدنی، دوز مصرفی و… افراد از چند هفته تا یک ماه دوران سم زدایی را پشت سر گذاشته و اعتیاد خود را ترک می‌کنند.

باورهای غلط در مورد تریاک

گاهی افراد به دلیل باورهای غلطی که در این مورد وجود دارد رو به مصرف همزمان تریاک و متادون می‌کنند. برای مثال اینکه تریاک‌اعتیادآور نیست  و یا دارویی است که می‌توان آن را به صورت تفننی مصرف کرد. این ماده فقط توسط افراد فقیر استفاده شده و یا خطرناک نیست. همچنین برخی می‌گویند که ترک‌تریاک آسان است. این موارد همگی از اطلاعات کم افراد نشات گرفته و در نهایت منجر به اعتیاد می‌گردد.

نکات مرتبط با ترک تریاک با متادون

برای مصرف همزمان متادون و تریاک افراد باید برنامه مشخصی داشته و همچنین حتما تحت نظر متخصص باشند. در واقع با داشتن برنامه ای مشخص احتمال اعتیاد به هر دو ماده کاهش یافته و افراد می‌توانند اعتیاد خود را درمان کنند. افراد باید یک برنامه درمانی مشخص داشته، دستورهای پزشک خود را دنبال کرده، صبور باشند، از اقدامات خودسرانه پرهیز کرده، سبک زندگی خود را تغییر داده و حتما از یک روانشناس نیز کمک بگیرند.

درمان مصرف همزمان متادون و تریاک

درمان مصرف همزمان متادون و تریاک

برای اینکه افراد بتوانند بر مصرف همزمان تریاک و متادون غلبه کنند؛ می‌توانند از روش های مختلفی استفاده کنند. برخی از آنها شامل حضور در جلسات مشاوره انگیزشی، شناخت محرک های وسوسه انگیز و دوری از آنها، خانواده درمانی، بررسی آسیب های روانی و همچنین کمک به افراد برای پیدا کردن هدف زندگی است.

سخن پایانی

به طور کلی حتی اگر مصرف همزمان تریاک و متادون برای ترک اعتیاد هم باشد؛ منجر به بروز پیامدهایی خواهد شد. از این رو افراد باید برای مصرف آنها حتما از یک متخصص کمک گرفته و اینکار را به صورت اصولی انجام دهند. بالا بردن اطلاعات در این زمینه با یک روانشناس می‌تواند در فرایند ترک اعتیاد بسیار موثر باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره