اعتیادشناخت اعتیاد و انواع مواد

کانابیس ها | آشنایی با علائم و عوارض کانابیس

کانابیس ها یا شاهدانه به موادی گفته می‌شود که خاصیت روانگردانی دارند. کانابیس ساتیوا، ایندیکا، رودرالیس، از این انواع هستند که شاید نام آنها را از انواع ماریجوانا شنیده باشید. اما در واقع گل نیز نوعی کانابیس است. مصرف این مواد سابقه طولانی داشته و همچنین مصارف صنعتی نیز داشته اند. اما امروزه به عنوان مواد مخدر از آنها استفاده شده و در بسیاری از جوامع رایج است. بیشترین گروه مصرف کننده نیز جوانان هستند. از طرفی آمار مصرف آن در میان مردان بالاتر از زنان است. با توجه به افزایش آمار اعتیاد به این دسته مواد، افراد بهتر است در این زمینه اطلاعات کافی داشته و از آن پیشگیری نمایند. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کانابیس ها می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

کانابیس ها

انواع کانابیس ها

در مورد اعتیاد به کانابیس ها، بیشتر افراد معتقدند که گل یا ماری جوانا اعتیاد ایجاد نمی‌کند. اما این حقیقت ندارد. افراد با مصرف مکرر و همچنین مقدار زیاد گل نیز دچار اعتیاد و وابستگی می‌گردند. از طرفی کانابیس ها انواع مختلفی داشته که مکانیسم اثر آن‌ها بر بدن تقریبا مشابه است.

تنها طرز استفاده از آنها تفاوت دارد. این گیاه از رایج ترین مواد مخدر در جهان بوده که یکی از عناصر فعال در گلبرگ ها و شیره این گیاه، مخدر تتراهیدرو کانابی نل است که منجر به اعتیاد می‌گردد. همچنین این دسته از مواد نام های مختلفی داشته و با اسم بنگ، چرس، وید، گرس، مری جین، چای استیک تایلندی و… نیز شناخته می‌شود.

1️⃣ماریجوانا

یکی از رایج ترین انواع کانابیس ها، ماریجوانا است. در واقع از خشک کردن و آسیاب کردن برگ های کانابیس ماریجوانا به دست می‌آید. رنگ آن سبز و گاها قهوه ای بوده و دارای بو خاصی نیز می‌باشد. برای آشنایی با راه های ترک گل کلیک کنید.

2️⃣حشیش

حشیش از صمغی که در نوک گل کانابیس ها وجود دارد؛ حاصل می‌شود. به دلیل خاصیت آرامبخشی که این ماده ایجاد می‌کند؛ در ایالات متحده از آن برای درمان مشکلات جسمی، درد مزمن، گلوکوم و یا درمان بی اشتهایی نیز استفاده می‌شود. حشیش به روش های مختلفی نیز مصرف شده و همچنین منجر به اعتیاد نیز می‌گردد. برای اطلاع از راه های ترک اعتیاد به حشیش در خانه کلیک کنید.

3️⃣تنتور

تنتور به معنی استخراج الکل از گیاه شاهدانه است. این ماده در بسیاری از موارد خاصیت دارویی داشته و به صورت صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما در بسیاری از کشورها به دلیل ممنوعیت استفاده از کانابیس ها، استفاده از این ماده نیز ممنوع است.

4️⃣سایر فرآورده ها

سایر فرآورده های کانابیس ها در مواد شیمیایی مورد استفاده قرار گرفته و تقریبا منجر به اعتیاد نمی‌گردد. در واقع این ماده به صورت THCو CBT در محصولاتی مانند، شامپو، صابون، لوسیون و اسپری از طریق پوست جذب می‌شوند.

طریقه مصرف کانابیس ها

کانابیس ها هم از روش خوراکی، تدخینی یا کشیدنی و سایر روش ها، مورد استفاده قرار می‌گیرند. در روش کشیدنی این ماده را مانند سیگار در کاغذی رول کرده و می‌کشند. از طرفی مصرف آن از طریق پایپ نیز امکانپذیر است. در روش خوراکی نیز، با حشیش کیکی درست کرده و به آن حش کیک می‌گویند. البته استفاده از حشیش به صورت خوراکی دشواری های خودش را دارد؛ چرا که باید روغنی را از ماری جوانا استخراج کرده و با مواد دیگر کیک مانند روغن کره و شکلات مخلوط کنند.

در این حالت مدت زمان ماندگاری این ماده در بدن بیشتر است. یکی دیگر از روش های مصرف کانابیس نیز با استفاده از ویپ و سیگار الکترونیکی است. در همه روش ها، عوارض مصرف این ماده یکسان بوده و باعث بروز مشکلاتی برای افراد می‌گردد.

نشانه های مصرف کانابیس ها

وقتی افراد از فرآورده های کانابیس ها استفاده می‌کنند؛ دچار نشانه های جسمانی و روانی می‌گردند که استفاده از مواد مخدردر آنها را به راحتی می‌توان تشخیص داد. از طرفی برخی از این نشانه ها برای مدت زمان طولانی باقی مانده و آثار برخی دیگر برای زمان بیشتری باقی می‌ماند. برای اطلاع از انواع علائم اعتیاد به ماریجوانا کلیک کنید.

📌کوتاه مدت

داشتن حالتی آرام بعد از مصرف

خوشحالی و سرخوشی

همه چیز با وضوح بیشتری احساس می‌شود

بالارفتن میزان اشتها

درک حوادث و زمان به شکلی دیگر

افزایش تمرکز و خلاقیت

بیشتر شدن زمان واکنش

کاهش فشارخون

حالت تهوع

📌بلند مدت

اما از طرفی برخی از نشانه های مصرف کانابیس ها برای مدت زمان طولانی تری ماندگار هستند. مصرف کانابیس ها بر مغز تاثیر گذاشته و افراد را دچار مشکلات زیادی می‌کند. برخی از آنها را در این قسمت بررسی می‌کنیم

داشتن تاثیراتی بر مغز

. در واقع بعد از مدتی از مصرف این دسته از مواد شاهد بروز اختلال در حواس و حافظه هستیم. این موضوع در نوجوانان بیشتر است و می‌تواند توانایی های شناختی آنها را بیشتر مورد تهدید قرار دهد. استفاده طولانی مدت و با مقدار زیاد از این مواد می‌تواند تغییراتی در ساختار و هم عملکرد مغز ایجاد کند. .

بروز مشکلات تنفسی

همانطور که گفته شد کانابیس ها در بیشتر موارد به شکل تدخینی و کشیدنی مصرف می‌شوند. این روش تاثیر مستقیم بر ریه ها داشته و منجر به بروز مشکلات تنفسی مختلفی می‌گردد. برونشیت، التهاب و تحریک مجاری تنفسی از پیامدهای شایع در میان افراد معتاد به این مواد، هستند.

عوارض ناشی از مصرف کانابیس ها

عوارض کانابیس ها

علاوه بر تاثیرات بلندمدتی که در قسمت قبلی به آنها اشاره شد؛ مصرف کانابیس ها عوارض زیاد دیگری نیز برای افراد ایجاد می‌کنند. البته بروز و شدت  این عوارض ها در همه افراد یکسان نیست و به عوامل مختلفی بستگی دارد. برخی از این موارد شامل ارتعاش بدن، بروز افسردگی و اضطراب، بی خوابی و… می‌شود. بهتر است افراد در صورت شدت یافتن این عوارض حتما از متخصص کمک بگیرند.

ترک اعتیاد به کانابیس ها

فراموش نکنید که کانابیس ها منجر به اعتیاد می‌گردند. از همین رو بهتر است افراد مصرف خود را محدود کرده و بعد از مدتی به طور کلی آن را قطع نمایند. بیشتر افراد در خانه اقدام به ترک این ماده می‌کنند. ترک اعتیاد به این مواد چه در کلینیک های ترک اعتیاد و چه در خانه باید تحت نظر یک متخصص باشد. همچنین افراد می‌توانند در این دوران از خدمات روانشناختی نیز استفاده کنند. شرکت در جلسات گروه درمانی در این دوران می‌تواند به موفقیت فرایند ترک، بسیار کمک کند.

سخن پایانی

در بیشتر موارد به دلیل اینکه افراد اعتیاد به کانابیس ها و یا حتی عوارض جانبی آنها را جدی نمی‌گیرند؛ به اعتیاد دچار می‌شوند. اما بهتر است در این مورد حتما اطلاعات کافی را کسب کرده و همچنین از متخصصین نیز کمک بگیرید. از طرفی حمایت اطرافیان نیز می‌تواند در این مورد بسیار موثر واقع شود. مصرف این دسته از مواد به هر شکلی عوارض جانبی برای افراد ایجاد کرده و زندگی آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از همین رو افراد از یک پزشک و یک روانشناس در این زمینه مشورت کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه کانابیس ها می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره