اختلالات روانیافسردگی - دوقطبیسایر اختلالات روانی

قرص گاباپنتین | 5 بیماری که با گاباپنتین درمان می‌شود

قرص گاباپنتین داروی ضد تشنج است که برای درد های نوروپاتیک استفاده می‌شود. کنترل صرع و تشنج به کمک این دارو انجام می‌شود. و حتی برای درمان سندرم پای بی قرار نیز تجویز می‌شود. این دارو در دوز های مختلف 100 و 300 وجود دارد. و عوارض این دارو شامل گیجی، خواب آلودگی، عدم تعادل و لتارژی می‌شود.

گاباپنتین از داروی های پر مصرف ضد صرع است. این دارو با کاهش جریان الکتریکی غیر طبیعی سلول های مغزی به کاهش حملات تشنج کمک می‌کند. همچنین در درمان دردهای مزمن ناشی از آسیب های عصبی نیز مصرف می‌شود. این نوع درد به نام نوروپاتیک شناخته می‌شود و عللی مانند زونا و دیابت می‌تواند داشته باشد. علاوه بر این موارد از این دارو برای درمان دردهای میگرنی نیز استفاده می‌کنند. برای کاهش این دردها می‌توانید از روانشناس نیز راهنمایی بگیرید. بهترین روش درمانی، ترکیبی می‌باشد. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه داروهای اعصاب می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

قرص گاباپنتین چیست؟

گاباپنتین چیست؟

یکی از داروهایی که برای درمان صرع از آن استفاده می‌کنند، گاباپنتین است. اما بعدا برای درمان دردهای نوروپاتیک نیز مورد استفاده قرار گرفت. این دارو آنالوگ گاما آمینوبوتریک اسید است که برای درمان تشنج های جزئی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. اسم تجاری این دارو نورونتین است که جهت تسکین دردهای عصبی ناشی از بیماری زونا مصرف می‌شود. در این مقاله راجع به این قرص به طور کامل توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

دوز مصرفی قرص گاباپنتین و موارد مصرف

دوز مصرفی گاباپنتین به شرایط مختلفی بستگی دارد که در این بخش مقاله به آن اشاره کرده ایم.

🔹 دوز مصرف گاباپنتین به وضعیت بیماری، سن و پاسخگویی بدن به درمان و دارو های مصرفی بستگی دارد.

🔹 در صورت مصرف کپسول این دارو، آب فراوان میل کنید.

🔹در کودکان دوز به وزن بستگی دارد.

🔹 اگر پزشک نصف قرص را برای شما تجویز کرد، نصف دیگر را در اولین فرصت مصرف کنید. اما اگر چند روز از نصف دیگر گذشت، آن را دور بریزید.

نحوه مصرف قرص گاباپنتین چگونه است؟

در مصرف گاباپنتین باید به برخی از نکات توجه کنید. در ادامه به این نکات اشاره کرده ایم. لطفا جدی بگیرید.

🔻 قبل از شروع مصرف این دارو، راهنمای دارو داخل جعبه را با دقت مطالعه کنید. و حتما از پزشک و داروساز در رابطه با دارو اطلاعات کسب کنید.

🔻 به صورت خودسرانه دوز مصرفی را افزایش ندهید و بیشتر از زمانی که دکتر تجویز کرده است، از آن مصرف نکنید.

🔻برای کاهش عوارض گاباپنتین پزشک دارو را با دوز های کم شروع می‌کند و بعد از آن به مرور به افزایش دوز می‌پردازد.

🔻 این دارو همراه غذا یا بدون غذا قابل مصرف است.

🔻 بهتر است که اولین دوز مصرفی شما قبل از خواب باشد.

🔻برای اینکه دارو به خوبی اثر کند؛ سر موعد و در زمان مشخص مصرف کنید.

🔻 اگر گاباپنتین را برای کنترل تشنج مصرف می‌کنید؛ روزانه باید 3 وعده از آن استفاده کنید. و اجازه ندهید که 12 ساعت از مصرف دارو بگذرد.

🔻 مصرف دارو را تا زمان تشخیصی پزشک ادامه دهید.

🔻دوز مصرفی خود را هرگز افزایش ندهید؛ زیرا باعث بروز عوارض و خطرات بسیار زیاد می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اسکیزوفرنی کلیک کنید.

قطع قرص گاباپنتین چگونه است؟

هرگز بدون مشورت با پزشک به قطع گاباپنتین نپردازید. اگر این دارو را به صورت خودسرانه قطع کنید، با عوارض شدیدی مانند اضطراب، مشکلات خواب، درد، تعریق و حالت تهوع روبرو خواهید شد. پزشک با تشخیص خود دوز شما را به مرور کم می‌کند تا بدون عوارض جانبی این دارو را قطع کنید.

انواع دوز داروی گاباپنتین

گاباپنتین یکی از داروهای ضد تشنج است که در دو دوز 100 و 300 موجود است. اما کارایی این دو با یکدیگر متفاوت است. در این بخش مقاله راجع به کارایی این دو دوز صحبت کرده ایم.

➰ گاباپنتین 100

قرص گاباپنتین 100 برای درمان و کنترل تشنج استفاده می‌شود. حتی ممکن است که چند دوز از این دارو را طی روز مصرف کنید. و این دارو اگر در کودکان استفاده شود؛ دوز کمتری تجویز می‌شود. دوز 100 از شایع ترین دوز های مورد استفاده است.

➰ گاباپنتین 300

از گاباپنتین 300 برای درمان سندرم پای بی قرار، تشنج و دردهای نوروپاتیک استفاده می‌شود. این دارو اغلب با دوز 1 بار در طی روز یا بیشتر برای کنترل تشنج تجویز می‌شود.

بیماری هایی که با قرص گاباپنتین درمان می‌شود

موارد مصرف گاباپنتین

گاباپنتین به درمان برخی از بیماری ها کمک می‌کند. در این بخش مقاله راجع به بیماری های قابل درمان با این دارو صحبت کرده ایم.

🎀 سندرم پای بی قرار

سندرم پای بی قرار نیز به واسطه گاباپنتین درمان می‌شود. این سندرم معمولا احساس ناخوشایندی دارد و باعث حرکت غیر کنترل پاها می‌شود. گاباپنتین به این افراد کمک می‌کند که بر رفتار و حرکات پا ها کنترل داشته باشند.

🎀 تشنج

یکی از بیماری هایی که به واسطه گاباپنتین درمان می‌شود؛ تشنج است. این بیماری به دلیل سکته مغزی، آسیب دیدگی سر و عفونت هایی مانند مننژیت رخ می‌دهد. گاباپنتین به کنترل و درمان کمک می‌کند.

🎀 نورالرژی بعد از هرپس زوستر

زونا یا آبله مرغان به واسطه گاباپنتین درمان می‌شود. زونا بر فیبر های عصبی و پوست تاثیر می‌گذارد. علائم و نشانه های زونا عبارتند از موارد زیر.

✔ بی حسی

✔حساسیت به لمس

✔ خارش

🎀 آرتروز و دیسک کمر

گاباپنتین برای درمان آرتروز و دیسک کمر مرسوم نیست. اما برای تسکین درد ها و آرام سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما حتما باید با تجویز پزشک مصرف شود.

🎀 نوروپاتی دیابتی

یکی از بیماری هایی که به واسطه گاباپنتین درمان می‌شود؛ نوروپاتی دیابتی است. این بیماری به سوزن سوزن شدن یا بی حسی بدن اشاره دارد. که با کمک گاباپنتین درمان می‌شود.

عوارض جانبی قرص گاباپنتین

گاباپنتین نیز مانند تمامی دارو ها همراه با خود عوارض دارد. در این بخش مقاله به این عوارض اشاره کرده ایم.

🔸 حرکات غیر معمول چشم

🔸 لرزش

🔸دوبینی

🔸 خستگی

🔸 سرگیجه

🔸تاری دید

🔸 عدم تعادل

🔸 خواب آلودگی

گاهی اوقات گاباپنتین بر سیستم اعصاب مرکزی اثر می‌گذارد که عوارض آن شامل موارد زیر است.

🔻 مشکل در صحبت کردن

🔻 اختلال در راه رفتن

🔻افسردگی

🔻 فراموشی

🔻 خواب آلودگی

🔻افکار نامعقول

🔻 رفتار عصبی و پرخاشگرانه

🔻 گیجی

🔻احساسات ناپایدار

🔻 لتارژی

🔻 اختلال حافظه

نکاتی در رابطه با عوارض قرص گاباپنتین

برای مصرف گاباپنتین بهتر است که به نکاتی که در ادامه ذکر کرده ایم دقت کنید.

◼ به ندرت کسانی که از داروهای ضد تشنج برای درمان مشکلات مانند دو قطبی، درد و تشنج استفاده می‌کنند؛ دچار افسردگی، افکار خودکشی و مشکلات خلقی می‌شوند. اگر این نشانه ها را مشاهده کردید، فورا به پزشک اطلاع دهید و از روانشناس راهنمایی بگیرید.

◼در صورتی که پزشک گاباپنتین را برای شما تجویز کرده، مطمئن باشید که فواید بیشتری از عوارض دارد. اما اگر عوارض جدی و خطرناکی در این زمینه تجربه کردید؛ فورا به پزشک مراجعه کنید.

◼ واکنش آلرژیک در گاباپنتین بسیار نادر است. در صورت مشاهده واکنش ها با پزشک ارتباط بگیرید.

موارد احتیاط گاباپنتین

🔺 در صورت حساسیت به گاباپنتین یا داروهای دیگر؛ با پزشک در میان بگذارید.

🔺 ممکن است که سالمندان عوارض بیشتری از خود نشان دهند.

🔺قبل از مصرف دارو سوابق پزشکی خود مانند بیماری ها، مشکلات روانی و اعتیاد را به دکتر اطلاع دهید. 

🔺 این دارو باعث خواب آلودگی می‌شود؛ بنابراین از رانندگی و فعالیت های حساس پرهیز کنید.

🔺 گاباپنتین را همراه با الکل و ماری جوانا مصرف نکنید.

🔺در زمان بارداری حتما با پزشک در رابطه با مصرف گاباپنتین مشورت کنید.

🔺 گاباپنتین را در فواصل زمانی مساوی مصرف کنید تا عملکرد بهتری داشته باشد.

🔺 این دارو از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل می‌شود؛ بنابراین حتما با پزشک مشورت کنید.

تداخلات دارویی گاباپنتین

گاباپنتین با برخی از دارو ها تداخل دارد. و در صورت مصرف تداخل دارویی؛ عوارض حانبی بیشتری را تجربه خواهید کرد. در این بخش مقاله راجع به تداخلات دارویی صحبت کرده ایم.

💠 دارو های مسکن

💠 الکل

💠ماری جوانا

💠 دارو های خواب آور

💠 دارو های ضد اضطراب

💠دارو های شل کننده عضلات

💠 آنتی هیستامین ها

کلام آخر

در صورتی که صرع، دردهای نوروپاتیک و تشنج را تجربه می‌کنید فورا به پزشک مراجعه کنید تا تحت درمان قرار بگیرید. اغلب داروی گاباپنتین برای کاهش دردها و کنترل نشانه ها تجویز می‌شود. و از روانشناس برای حفظ روحیه و سلامت روان در کنار دارو درمانی راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه داروهای اعصاب می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره