اعتیاددرمان و ترک اعتیاد

نقش خانواده در ترک اعتیاد

نقش خانواده در ترک اعتیاد یکی از مهمترین عوامل برای درمان این بیماری است. خانواده رکن اصلی هر جامعه است که همواره به عنوان نقش حمایتی که برای اعضای خود دارد مورد توجه می باشد. یکی از جاهایی که هر کسی بیش از پیش نیاز به حمایت خانواده خود دارد، زمانی است که فرد درگیر بیماری اعتیاد شده است. خانواده با داشتن نقش حمایتی و گرفتن تصمیمات درست در کمک به فرد بیمار می تواند در درمان این بیماری نقش شایانی داشته باشد. در این مقاله قصد داریم تا اقداماتی که در ترک اعتیاد فرد بسیار نقش دارد را معرفی نماییم. با آگاهی از اهمیت و نقش خانواده در ترک اعتیاد می‌توانید عزیز خود را در این مسیر یاری نمایید. 

 

بیشتر بخوانید : فرزند معتاد 
 

تاثیر خانواده در ترک اعتیاد چیست ؟ 

قطعا ترک اعتیاد به مواد مخدر برای کسی بسیار دشوار است و فرد معتاد متحمل درد شدیدی در این مسیر خواهد شد. چنانچه روند طاقت فرسای ترک اعتیاد به مواد مخدر با حمایت عزیزان و نزدیکان فرد معتاد انجام گیرد، تحمل این درد برای فرد معتاد راحت تر خواهد شد. به دلیل وابستگی عاطفی و روحی اعضای خانواده با یکدیگر چنانچه یکی از اعضا به اعتیاد دچار شود، علاوه بر وی، دیگر اعضای خانواده نیز درگیر مشکلات و پیامدهای اعتیاد به مواد مخدر خواهند شد. اما در این شرایط باید اعضای خانواده قبل از هر چیزی آرامش خود را حفظ نمایند و با کمک یکدیگر راه درستی برای ترک اعتیاد پیدا کنند. 

زمانی که فرد معتاد تصمیم به ترک اعتیاد می‌گیرد،  نقش حمایتی خانواده به عنوان کمک کننده و انگیزه دهنده به او بسیار کارساز و برای طی مسیر ترک مفید می باشد. در خیلی از مواقع شاهد این هستم که خانواده به جای انگیزه دادن شروع به طرد فرد می نمایند و بر مشکلات موجود دامن می زنند، که این عمل تنها شرایط را بدتر از گذشته چه برای فرد معتاد و چه برای دیگر اعضای خانواده خواهد کرد. در چنین شرایطی باید اعضای خانواده با یکدیگر به گفتگو نشسته و فرد معتاد را به ترک اعتیاد تشویق نمایند و او را مورد حمایت قرار دهند. به این ترتیب شخص معتاد احساس امنیت کرده و از اینکه خانواده، وی را مورد پشتیبانی قرار می‌دهند، احساس رضایت نموده و بر تصمیم به ترک اعتیاد به مواد مخدر مصمم‌تر می‌شود.

 

 نقش هر کدام از اعضای خانواده در ترک اعتیاد چیست ؟

به دلیل اینکه اعضای خانواده با همدلی و محبت می‌توانند در تصمیم گیری فرد معتاد به ترک اعتیاد نقش مهمی داشته باشند و مسیر ترک را تسریع نمایند، باید گفت حضور و حمایت گرم تمام اعضای خانواده در این دوران حائز اهمیت است. اگرچه می‌توان سهم بیشتری از این تاثیرگذاری را به همسر یا پدر و مادر اختصاص داد.

بیشتر بخوانید : رفتار با معتاد 

 

نقش خانواده در ترک اعتیاد | نحوه صحیح برخورد خانواده در زمان ترک اعتیاد 

اعتیاد به هر کدام از مواد مخدر سبب ایجاد عوارض جسمی و روانی برای فرد معتاد می شود. به همین دلیل خانواده باید توجه داشته باشند که منظور از حمایت فرد معتاد تنها حمایت مادی و فیزیکی نیست، فرد معتاد بیش از هر چیزی نیاز به حمایت عاطفی و روانی دارد. توجه داشته باشید که فرد معتاد بیمار است و یک بیمار در زمان بیماری کم تحمل می شود و کوچکترین مسائل او را ناراحت می کند. پس شما باید با صبوری با او برخورد نمایید. سعی کنید برای فرد معتاد یک فضای امن روانی ایجاد نمایید و در طی مسیر ترک اعتیاد به او کمک کنید تا از این مسیر دلسرد نشود. حمایت روانی اعضای خانواده یکی از مهمترین ارکان نقش خانواده در ترک اعتیاد می باشد.

گرفتن مشاوره از متخصصین ترک اعتیاد به اعضای خانواده کمک می کند تا در از پیش آمادن بسیاری از مشکلات در مسیر ترک اعتیاد پیشگیری نمایید و احتمال بازگشت فرد به مصرف مجدد را به پایین ترین حد خود برسانند. همچنین الزامی است که فرد معتاد را به متخصص مربوطه ارجاع دهند و از درمان دارویی سرخود برای شخص معتاد جدا خودداری نمایند. برای کسب اطلاع بیشتر از ترک اعتیاد کلیک کنید.  

بیشتر بخوانید : همسر معتاد 

 

مزایا حمایت خانواده از فرد معتاد در ترک اعتیاد

  1. افزایش انگیزه فرد معتاد در ادامه روند ترک اعتیاد
  2. همدلی و صمیمت بیشتر بین اعضای خانواده بعد از ترک اعتیاد
  3. حس ارزشمندی و مهم بودن (فرد معتاد به این باور می‌رسد که هنوز هم برای اعضای خانواده خود مهم است و آن ها به وی علاقه دارند. در نتیجه بر تصمیم خود به ترک اعتیاد متمرکزتر خواهد شد)
  4. ترمیم روابط آسیب دیده
  5. افزایش اعتماد به نفس شخص معتاد
  6. ترک فرد با کمترین عوارض ممکن
  7. کمترین احتمال بازگشت فرد به اعتیاد
  8.  

نقش صبر و تحمل خانواده در ترک اعتیاد

قطعا فرد معتاد در زمان ترک اعتیاد در نتیجه خارج شدن سموم ناشی از مواد مخدر از بدنش به دلیل درد جسمی و روانی بسیار بی قرار و پریشان می شود. فریاد می زند، گریه می کند و درخواست مصرف دارد در چنین زمان هایی باید اعضای خانواده صبر داشته باشند و رفتار های او با حوصله عمل نماییند. چرا که تحمل این درد برای ترک اعتیاد لازم است. دلسوزی اعضای خانواده در این مواقع می تواند روند ترک را به طور کامل مختل نمایید. 
بیشتر بخوانید : تشویق معتاد به ترک  

 

سخن آخر در مورد نقش اعضای خانواده در ترک اعتیاد

اعتیاد  بلای خانمان سوز است که مشکلات جدی جسمی و روانی را با خود به همراه دارد و بر رابطه اعضای خانواده با یکدیگر تاثیرات منفی بر جای می‌گذارد. بهتر است اعضای خانواده هر چه سریع‌تر برای ترک اعتیاد فرد معتاد اقدام نموده و او را مورد حمایت و تشویق قرار دهند. کمک گرفتن از یک فرد متخصص در این زمینه، یک امر ضروری است. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

نقش خانواده در ترک اعتیاد چیست؟

اهمیت خانواده را در ترک اعتیاد نمی‌توان نادیده گرفت در واقع خانواده به عنوان یک حمایت گر در تمام مراحل ترک باید پشتیبان و حامی فرد معتاد باشد. در این راه پر فراز و نشیب استفاده از راهنمایی‌های مشاور نیز بسیار کار آمد است.

آیا طرد نمودن فرد معتاد از طرف اعضای خانواده راهکار مناسبی است ؟

باید گفت طرد نمودن فرد معتاد در نگاه اول شاید عمل درستی باشد ولی زمانی که به صورت عملی به آن نگاه کنید به هیچ وجه اقدام درستی از سمت اعضای خانواده نمی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره