اعتیاددرمان و ترک اعتیاد

نقش خانواده در ترک اعتیاد

نقش خانواده در ترک اعتیاد را نمی‌توان نادیده گرفت. در واقع در نهایت این خانواده ها هستند که به افراد کمک می‌کنند تا این فرایند را آغاز نمایند. خود فرد معتاد به قدری درگیر مشکلات مالی و اعتیاد خود است؛ که اصلا به ترک کردن فکر نمی‌کند. از طرفی حتی اگر بخواهد هم نمی‌تواند ترک کند. هیچ کس هم به اندازه خانواده برای فرد معتاد دلسوزی واقعی نمی‌کند. از این رو اعضای خانواده به فرد کمک می‌کنند تا دوباره بتواند زندگی عادی داشته باشد. البته تاثیر آنها همیشه هم مثبت نیست. گاهی اعتیاد والدین است که فرزند را نیز مبتلا کرده و یا مانع از ترک او می‌گردد. در بیشتر موارد خانواده ها در این مورد نقش اساسی و تعیین کننده دارند که نباید دست کم گرفته شود. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نقش خانواده در ترک اعتیاد می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

نقش خانواده در ترک اعتیاد

یکی از اولین تاثیرات اعتیاد بر کانون خانواده است. از این رو در زمان ترک اعتیاد شاید خانواده نتواند مانند گذشته عمل کرده و به فرد بیمار کمک کند. حتی برخی از خانواده ها به طور کلی عضوی را که گرفتار اعتیاد شده است را طرد می‌کنند. که اینکار اقدام اشتباهی بوده و مشکلات را چندین برابر می‌کند. البته نمی‌توان به طور کامل حق را به فرد معتاد داد. چرا که گاهی به قدری برای خانواده مشکل ایجاد کرده و یا آنان را تحت فشار قرار داده است که چاره ای به جز اینکار ندارند. اما به هر حال باید با فرد معتاد مدارا کرده در مورد فرایند ترک اعتیاد نیز صبور بود. اعضای خانواده زمانی که با یکدیگر متحد شوند؛ می‌توانند بر اعتیاد نیز غلبه کنند. برای اطلاع از شرایط رفتار با معتاد کلیک کنید.

بایدها و نبایدهای نقش خانواده در ترک اعتیاد

بایدهای نقش خانواده در ترک اعتیاد

در مورد نقش خانواده در ترک اعتیاد بایدها و نبایدهایی وجود دارد که در صورت پایبندی به آنها، این فرایند راحت تر و سریعتر برای همه اعضا پیش می‌رود. در این قسمت به ذکر برخی از آنها می‌پردازیم. برای اطلاع از راه های تشویق معتاد به ترک کلیک کنید.

?بایدها

کسب آگاهی

حضور در جلسات

اتحاد

منطقی بودن

قرارداد مشروط

قطع وابستگی

امیدواری و حفظ روحیه

کمک گرفتن از متخصص

جدی بودن

?نبایدها

سخت گیری

ناامیدی

احساس گناه

سرزنش کردن

عصبانی شدن

انتقام گیری

کنترلگری

اجبار

فشارآوردن

انواع نقش خانواده در ترک اعتیاد

معمولا خانواده های مختلف، در مورد ترک اعتیاد و یا کمک کردن به فرد معتاد به شکل های مختلفی عمل کرده و نقش های متفاوتی به خود می‌گیرند. نقش خانواده در ترک اعتیاد به شکل های زیر بروز می‌کند. برای آشنایی با نحوه رفتار با همسر معتاد کلیک کنید.

◀خانواده متلاشی

در یک خانواده متلاشی ، اعضا به یکدیگر اهمیتی نداده و یا اصلا حضور ندارند. در واقع در این شرایط نمی‌توان انتظار زیادی از نقش خانواده در ترک اعتیاد داشت. چرا که آنان هیچ گونه ثباتی نداشته، درون تهی هستند، جدایی، طلاق و یا ترک را تجربه می‌کنند و یا اصلا در اجرای نقش های خود موفق نیستند.

◀متزلزل

خانواده های متزلزل، دشوار نابسامان و نامتعادل نیز هستند. نقش خانواده در ترک اعتیاد نیاز به ثبات و استمرار دارد. اما در این حالت هیچ یک از اعضا تصمیم قاطعی در این مورد ندارد. هیچگونه امید و یا مسئولیت پذیری در این گونه از خانواده ها دیده نمی‌شود.

◀متعادل

برخلاف انواع قبلی که گفته شد؛ گاهی نقش خانواده در ترک اعتیاد ، کاملا متعادل و سالم است. در این حالت افراد رویکرد مثبتی نسبت به زندگی داشته به طور کلی با یکدیگر همراه و همدل هستند. آنان امنیت و شرایط کافی را برای فرد معتاد فراهم می‌کنند تا بتواند با شرایط سخت مواجه شود.

◀متعالی

زمانی که نقش خانواده در ترک اعتیاد متعالی باشد؛ اعضا به خودشکوفایی رسیده و اعضا هویتی پرمعنا و منسجم از خود ارائه می‌دهند. در این چنین خانواده هایی ابتلا مشکل مورد بررسی قرار گرفته و در مرحله بعدی برای درمان اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

رفتار خانواده باید چطور باشد؟

چگونگی نقش خانواده در ترک اعتیاد

علاوه بر تمام نکاتی که در مورد نقش خانواده در ترک اعتیاد گفته شد؛ در مرحله رفتار با فرد معتاد و یا به طور کلی اعتیاد، افراد بهتر است از این راهکارها استفاده نمایند.

?پذیرش آنها به عنوان بیمار

اولین گامی که خانواده ها باید بردارند؛ پذیرش معتادین به عنوان یک بیمار است و نه یک مجرم. بسیاری از خانواده ها زمانی که از اعتیاد دیگری مطلع می‌شوند؛ رفتار بسیار بد و افراطی با آنها داشته و مشکل را چندین برابر می‌کنند. اما زمانی که به اعتیاد به چشم یک بیماری نگاه کنند؛ خودشان نیز از نظر روانی فشار کمتری را متحمل می‌شوند.

?پذیرش آنها به عنوان انسان

در قدم بعدی باید به فردیت معتادین و شخصیت آنها احترام گذاشت. برخی تصور می‌کنند زمانی که با یک معتاد روبرو می‌شوند؛ می‌توانند هر رفتاری با آنان داشته باشند. اما آنان دارای شخصیت انسانی هستند و نباید به آنان بی احترامی کرد.

?تشویق آنها برای کمک گرفتن

یکی از اصلی ترین انواع نقش خانواده در ترک اعتیاد ، تشویق فرد معتاد برای شروع فرایند ترک است. خانواده ها اولین افرادی هستند که حرف آنها نفوذ داشته و بهتر است اینکار را انجام دهند. در واقع زمانی که خانواده این پیشنهاد را مطرح کند؛ بیشتر احتمال دارد که فرد معتاد آن را بپذیرد.

?کسب آگاهی در مورد اعتیاد

کسب آگاهی در مورد اعتیاد نیز جزو نقش خانواده در ترک اعتیاد است. زمانی که خانواده اطلاعات کافی در مورد اعتیاد داشته باشد؛ بهتر می‌تواند به فرد معتاد کمک کند.

?شرکت در جلسات گروه درمانی یا خانواده درمانی

اعضای دیگر خانواده نیز باید به همراه فرد معتاد فرایند درمان و یا تغییر رویکرد و نگرش را آغاز نمایند. در بیشتر موارد کلینیک های ترک اعتیاد جلساتی را برای اعضای خانواده نیز ترتیب می‌دهد که بهتر است همه اعضا در آن حاضر شوند. شرکت در جلسات گروه درمانی و یا خانواده درمانی در زمینه اعتیاد بسیار موثر خواهد بود.

نقش خانواده در ترک اعتیاد به عنوان والدین معتاد

زمانی که از نقش خانواده در ترک اعتیاد صحبت می‌کنیم؛ همه افراد به فرزندی فکر می‌کنند که به اعتیاد مبتلا شده و حال والدین باید به او کمک کنند. در صورتی که اگر والدین نیز به اعتیاد مبتلا شوند؛ فرزندان هم چنین وظیفه ای در قبال آنها دارند. با اینکه شرایط کمی برای فرزندان والدین معتاد دشوارتر است. مخصوصا زمانی که سن کمی داشته باشند. اما در برخی موارد فشارهای فرزندان است که والدین را مجبور به ترک اعتیاد می‌کند.

نقش خانواده در پیشگیری از اعتیاد

قبل از فکر کردن به نقش خانواده در ترک اعتیاد ، باید زمینه را برای پیشگیری از اعتیاد فراهم کنیم. زمانی که خانواده اقدامات پیشگیرانه را در مورد اعضای دیگر انجام دهند دیگر نیازی به ترک اعتیاد نیست. آموزش فرزندان و ایجاد کردن زمینه ای امن و راحت برای گفت و گو از کارهایی است که می‌توان در مورد جلوگیری از اعتیاد انجام داد.

سخن پایانی

اعتیاد موضوعی است که امروزه بسیاری از خانواده ها را درگیر کرده است. اما بسیاری از آنها از مسئولیت پذیری در این مورد سرباز زده و اقدام درستی در مورد آن انجام نمی‌دهند. از این رو اوضاع بدتر می‌شود. اما زمانی که اطلاعات کافی را در مورد نقش خانواده در ترک اعتیاد کسب کرده و اقدامات لازم را انجام دهند؛ اعتیاد درمان شده و احتمال بروز مجدد آن نیز به حداقل می‌رسد. در این زمینه خانواده ها حتما باید با یک روانشناس مشورت کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه نقش خانواده در ترک اعتیاد می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

نقش خانواده در ترک اعتیاد چیست؟

اهمیت خانواده را در ترک اعتیاد نمی‌توان نادیده گرفت در واقع خانواده به عنوان یک حمایت گر در تمام مراحل ترک باید پشتیبان و حامی فرد معتاد باشد. در این راه پر فراز و نشیب استفاده از راهنمایی‌های مشاور نیز بسیار کار آمد است.

آیا طرد نمودن فرد معتاد از طرف اعضای خانواده راهکار مناسبی است ؟

باید گفت طرد نمودن فرد معتاد در نگاه اول شاید عمل درستی باشد ولی زمانی که به صورت عملی به آن نگاه کنید به هیچ وجه اقدام درستی از سمت اعضای خانواده نمی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره