اعتیادشناخت اعتیاد و انواع مواد

علائم اعتیاد به ماریجوانا

علائم اعتیاد به ماریجوانا را می توان به دو دسته کلی جسمی و رفتاری تقسیم بندی کرد. به همین خاطر شناخت ماریجوانا و علائم اعتیاد به ماریجوانا یکی از اولین اقداماتی است که می توانید برای برای جلوگیری از اتیاد فرزند یا اطرافیانتان انجام دهید. متاسفانه این باور اشتباه در میان نوجوانان وجود دارد که ماریجوانا اعتیاد ندارد همین تصور اشتباه سبب این می شود تا فرد درگیر اعتیاد به ماریجوانا شود. با توجه به تاثیرات منفی ماریجوانا یا ماده مخدر گل بر روی سیستم اعصاب فرد بهتر است به محض اینکه متوجه علائم اعتیاد به ماریجوانا در اطرافیانتان شدید با یک متخصص در زمینه اعتیاد مشورت بگیرید. 

 

ماری‌جوانا، گل و قدرت اعتیادآوری آن‌ها | علائم اعتیاد به ماریجوانا

مواد اعتیادآور انواع مختلفی دارند؛ که یکی از آن‌ها محرک‌ها هستند. محرک‌ها با نام‌هایی مثل ماری‌جوانا، حشیش، گل و یا علف در میان جوانان شناخته می‌شود. این مواد همان‌طور که از نامشان پیداست باعث افزایش فعالیت دستگاه عصبی می‌شوند. همین شرایط باعث می‌شود تا مصرف‌کننده احساس لذت و سرخوشی را تجربه کند؛ و به همین خاطر به سمت مصرف مجدد آن کشیده شود. ماری‌جوانا و سایر مواد محرک معمولاً از اجزا مختلف گیاه شاهدانه به دست می‌آیند. برخلاف تصور بسیاری از افراد که ماری‌جوانا و گل را یک ماده می‌دانند باید گفت که گل نسبت به ماری‌جوانا در حدود 3 برابر قدرت بیشتری در ایجاد اعتیاد دارد.

همان‌طور که گفتیم یک تصور اشتباه در میان جوانان وجود دارد و آن‌هم این است که ماری‌جوانا یا گل اعتیادآور نیست. این تصور به این خاطر ایجاد شده که استفاده از این مواد مانند مخدرهای سنتی باعث درگیری جسمی نمی‌شود. در حقیقت استفاده از محرک‌ها بیش از هر چیز روان فرد را درگیر می‌کند. به این صورت که مصرف‌کننده یک وسوسه و میل شدید را نسبت به استفاده مجدد از این مخدرها احساس می‌کند. اما همین میل روانی نیز می‌تواند باعث شود که فرد به‌تدریج از تمامی جنبه‌های زندگی خود فاصله بگیرد؛ و تنها به دنبال راهی برای استفاده از این ماده باشد. به‌علاوه مصرف محرک‌ها به‌طورقطع عوارض جسمانی نیز خواهد داشت که در ادامه راجع به آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

علائم اعتیاد به ماریجوانا

اصلی‌ترین سؤالی که در زمینهٔ علائم اعتیاد به ماریجوانا پیش می‌آید این است که نشانه‌های اعتیاد به این ماده چیست؟ یا به‌عبارت‌دیگر از کجا بفهمیم که خودمان یا هریک از اطرافیان درگیر اعتیاد به این ماده شده است؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت استفاده از ماری‌جوانا نشانه‌هایی در رفتار و ظاهر شخص باقی می‌گذارد؛ با مشاهده آن‌ها می‌توان تا حدودی مطمئن شد که فرد از این مواد استفاده کرده است. بااین‌حال به خاطر داشته باشید که این علائم ممکن است به هر دلیل دیگری نیز ایجاد شده باشد؛ و تشخیص قطعی اعتیاد تنها بر عهده متخصص می‌باشد.

علائم رفتاری اعتیاد به ماریجوانا

  • احساس سرخوشی و پرانرژی بودن که با خلق طبیعی فرد متفاوت است
  • خنده‌های بی‌دلیل
  • رفتارهای بدبینانه و پارانویا
  • توهم

علائم جسمی اعتیاد به ماریجوانا

  • ناتوانی در حفظ تعادل
  • ضعف حافظه
  • سرخی چشم‌ها
  • احساس خستگی
  • افزایش ضربان قلب و میزان تنفس

نحوه تشخیص اعتیاد به ماری‌جوانا | علائم اعتیاد به ماریجوانا

علائم اعتیاد به ماریجوانا که در بالا از آن صحبت کردیم می‌تواند تا حدودی شما را مطمئن کند که فرد از ماری‌جوانا استفاده کرده است. اما اگر نشانه‌هایی که در ادامه از آن‌ها صحبت می‌کنیم را مشاهده کردید احتمالاً باید به این موضوع شک کنید که شخص موردنظر برای مدت نسبتاً طولانی در حال استفاده از این مخدر است. بااین‌حال بازهم تکرار می‌کنیم که تشخیص اعتیاد به این مخدر تنها بر عهده متخصص است. درنتیجه اگر این علائم را در هر یک از اطرافیان احساس می‌کنید هرچه سریع‌تر راجع به این موضوع با یک متخصص مشورت کنید.

رفتارهای گوشه‌گیرانه در فرد

کسانی که درگیر اعتیاد به ماری‌جوانا یا هر مخدر دیگری می‌شوند معمولاً از محیط اطراف خود فاصله می‌گیرند. درواقع آن‌ها ترجیح می‌دهند که اکثر زمان خود را به‌تنهایی و برای استفاده از این مخدر یا گشتن به دنبال آن صرف کنند. درنتیجه شرکت نکردن در جمع‌ها و گوشه‌گیری یکی از اولین نشانه‌های اعتیاد به این ماده است.

اختلال در زندگی روزمره فرد

همان‌طور که گفتیم کسانی که از ماری‌جوانا استفاده می‌کنند از جامعه فاصله گرفته و بیشتر وقت خود را صرف پیدا کردن و استفاده از این ماده مخدر می‌کنند. همین موضوع باعث می‌شود که آن‌ها دچار افت عملکرد در بسیاری از بخش‌های زندگی روزمره مانند کار یا تحصیل بشوند. این شرایط حتی می‌تواند آن‌ها را در خطر اخراج قرار دهد. درواقع کاهش بهره‌وری را می‌توان اصلی‌ترین نشانه اعتیاد به ماری‌جوانا دانست.

بالا بردن میزان مصرف ماریجوانا

مصرف‌کنندگان ماری‌جوانا پس از یک دوره مصرف احساس می‌کنند که دیگر لذت سابق را با استفاده از این ماده به دست نمی‌آورند. به همین خاطر برای دستیابی به احساس لذت سابق میزان مصرف را افزایش می‌دهند. اگر به حجم استفاده از مخدر در این افراد نگاه کنید متوجه می‌شوید که میزان استفاده آن‌ها از این ماده دائماً در حال افزایش است.

ناتوانی در ترک اعتیاد به ماریجوانا

کسانی که به ماری‌جوانا اعتیاد دارند بارها تصمیم گرفته‌اند که استفاده از این ماده را کنار بگذارند اما در تصمیم خود شکست خورده‌اند. شروع علائم منفی و نشانه‌های ناخوشایند به دنبال تلاش برای ترک اعتیاد باعث می‌شود که آن‌ها مجدداً به سمت استفاده از این مخدر کشیده شوند.

تست اعتیاد به ماری‌جوانا | علائم اعتیاد به ماریجوانا

ماده مؤثر درون ماری‌جوانا تتراهیدروکانابینول است که به آن (THC) نیز گفته می‌شود. باوجوداینکه روش‌های مختلفی برای بررسی اعتیاد به ماری‌جوانا وجود دارد اما تمامی این روش‌ها در حال بررسی میزان (THC) در بدن فرد هستند. به همین خاطر می‌توان گفت که مثبت شدن تست اعتیاد به ماری‌جوانا تا حد زیادی به میزان مصرف و همین‌طور مدتی که از زمان مصرف تا آزمایش می‌گذرد بستگی دارد. ازجمله روش‌های رایج در بررسی اعتیاد به ماری‌جوانا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نمونه ادرار

بررسی نمونه ادرار رایج‌ترین روش برای تشخیص علائم اعتیاد به ماریجوانا است. با توجه به اینکه (THC) برای مدت طولانی در بدن باقی می‌ماند این آزمایش می‌تواند تا حدود یک یا دو ماه پس از مصرف مخدر نیز وجود آن را در بدن تشخیص دهد. اما اگر فرد برای اولین بار از این ماده استفاده کرده باشد با توجه به میزان مصرف ردیابی آن بین یک هفته یا یک ماه نیز ممکن خواهد بود.

نمونه خون

نمونه خون نیز مانند ادرار به دنبال بررسی میزان (THC) در خون است. این روش نسبت به آزمایش ادرار دقت بیشتری داشته و احتمال تقلب در آن کمتر است. اما به دلیل هزینه بالایی که دارد کمتر مورداستفاده قرار می‌گیرد. به‌علاوه نمونه خون تنها تا یک هفته پس از مصرف می‌تواند اعتیاد به این ماده مخدر را نشان دهد.

عوارض اعتیاد به ماری‌جوانا

استفاده از ماری‌جوانا می‌تواند عوارض سنگینی نیز به همراه داشته باشد. اگرچه تمامی این عوارض در یک نفر دیده نمی‌شود بااین‌حال با توجه به میزان و همین‌طور مدت‌زمان مصرف احتمال بروز این علائم در فرد وجود دارد:

  • اضطراب و نگرانی
  • بیماری‌های قلبی-عروقی
  • خشکی دهان
  • اختلال در میل جنسی
  • افزایش احتمال ناباروری
  • ضعف در تصمیم‌گیری و انجام فعالیت‌های روزمره

ترک اعتیاد به ماری‌جوانا

بهترین راه برای ترک اعتیاد به هر نوع ماده مخدر این است که این کار را زیر نظر یک متخصص انجام دهید. روش‌های سنتی و خانگی برای ترک اعتیاد می‌تواند مشکلات بسیاری را به دنبال داشته باشد. متخصصین با در نظر گرفتن شرایط جسمانی بیمار، مدت‌زمان مصرف و همین‌طور میزان سمی که داخل بدن وجود دارد روش‌های مناسبی را برای درمان شما در نظر می‌گیرند. به‌طورکلی روش‌های درمان اعتیاد به دو دسته درمان‌های جسمی یا سم‌زدایی و درمان‌های روانی تقسیم می‌شود.

سم‌زدایی

همان‌طور که از نام آن پیداست در این مرحله متخصصین تلاش می‌کنند تا بدن فرد را از وجود ماده مخدر پاک کنند. کامل شدن این روش با توجه به مدت و میزان مصرف ماده مخدر ممکن است برای مدتی طول بکشد.

جلسات روان‌درمانی

بسیاری از مصرف‌کنندگان مواد مخدر تجربه این موضوع را دارند که مدتی پس از سم‌زدایی مجدداً به سراغ استفاده از مخدرها می‌روند. این وضعیت می‌تواند تا حد زیادی اعتمادبه‌نفس و باور فرد به تغییر را از بین ببرد. برای جلوگیری از این شرایط متخصصین توصیه می‌کنند که جلسات روان‌درمانی را جدی بگیرید. در این جلسات به بیمار آموزش داده می‌شود که چطور در مقابل وسوسه استفاده مجدد از مخدر ایستادگی کند.

خدمات ترک اعتیاد به ماری‌جوانا آواژه

اولین قدم برای ترک اعتیاد به ماری‌جوانا این است که یک مرکز تخصصی برای این کار پیدا کنید. مجموعه آواژه تمامی امکاناتی که شما برای مراحل مختلف ترک به آن نیاز دارید را یکجا جمع‌آوری کرده است و به همین خاطر شما از اینکه بخواهید برای رفع نیازهای مختلفتان بین مراکز در رفت‌وآمد باشید بی‌نیاز هستید. همان‌طور که گفته شد مهم‌ترین بخش برای ترک اعتیاد به ماری‌جوانا استفاده از جلسات روان‌درمانی است. این جلسات در مرکز مشاوره آواژه توسط متخصصین باتجربه برگزار می‌شود. و علاوه بر شما خانواده‌تان نیز برای برخورد با کسی که در حال ترک اعتیاد به ماری‌جوانا است آموزش داده می‌شوند.

 

سؤالات متداول

از کجا بفهمیم کسی ماری‌جوانا مصرف کرده است؟

احساس سرخوشی و نشاط بیش‌ازحد، سرخ شدن چشم‌ها، خنده‌ها و گریه بی‌دلیل و همین‌طور بدبینی و توهم از نشانه‌های مصرف ماری‌جوانا هستند.

بهترین تست اعتیاد به ماری‌جوانا چیست؟

نمونه ادرار رایج‌ترین تستی است که برای بررسی اعتیاد به ماری‌جوانا از آن استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره