اعتیادشناخت اعتیاد و انواع مواد

مصرف همزمان الکل و حشیش

مصرف همزمان الکل و حشیش امروزه بسیار شایع شده و بسیاری از افراد اینکار را انجام می‌دهند. البته انجام چنین اقدامی به این دلیل است که افراد اطلاعات درستی در مورد ایعتیاد به الکل و یا حتی حشیش ندارند. در بیشتر موارد افراد تصور می‌‌کنند که حشیش اعتیادآور نیست. به همین دلیل است که مصرف آن را با دیگر مواد و یا به تنهایی شروع می‌کنند. از طرفی این دو ماده عوارض یکدیگر را تشدید کرده و منجر به بروز مشکلاتی برای افراد می‌شوند. از این رو بهتر است افرادی که به یکی از این دو ماده اعتیاد دارند؛ از متخصص کمک گرفته و مصرف آنها را ترک کنند. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

 

مصرف همزمان الکل و حشیش

امروزه به دلیل دسترسی آسان به این دو ماده در بسیاری از میهمانی ها شاهد مصرف همزمان الکل و حشیش هستیم. از طرفی سن مصرف این دو ماده نیز بسیار پایین آمده بیشتر جوانان به سمت مصرف آنها گرایش دارند. با اینکه شاید در کوتاه مدت، مصرف این دو ماده با یکدیگر منجر به کسب لذت بیشتر گردد؛ اما بعد از مدتی افراد مشکلات زیادی را تجربه کرده و حتی دیگر لذتی هم نمی‌برند. از طرفی به هردوی این مواد نیز اعتیاد پیدا می‌کنند. از این رو اگر شاهد انجام اینکار توسط اطرافیان خود هستید؛ به آنها در این مورد هشدار داده و برای درمان به آنها کمک کنید. برای اطلاع از علت اعتیاد به چند ماده کلیک نمایید.

الکل

قبل از پرداختن به مصرف همزمان شیشه و الکل ، بهتر است هریک از این دو ماده را به طور جداگانه بشناسید. مشروبات الکلی حاوی مقادیر مختلفی از الکل هستند که خوردن آنها افراد را دچار احساس آرامش کرده وو اثر مهارکنندگی دارد. مصرف مقدار کم الکل منجر به احساس خواب آلودگی در افراد می‌شود و در فعالیت های حرکتی آنها اختلال ایجاد می‌کند. اما با مصرف زیاد، افراد مست شده و احساس سرخوشی می‌کنند. بروز مشکلات قلبی، کبدی، گوارشی، اختلال در خواب و… همگی از پیامدهای ناشی از مصرف الکل هستند. برای آشنایی بیشتر با پیامدهای ناشی از اعتیاد به الکل کلیک نمایید.

حشیش

حشیش نیز ماده ای است که از گیاه شاهدانه تولید شده و مشتقات آن حاوی مقادیر مختلفی از کانابیس هستند. حشیش جزو توهم زا ها محسوب شده و شناخته شده ترین نوع آن ماری جوانا یا گل است. این ماده در بیشتر موارد به شکل سیگار مصرف شده اما روش های دیگری نیز برای مصرف آن هست. همچنین مصرف حشیش به تنهایی نشانه هایی مانند تحریک حواس پنجگانه، تغییر در احساسات و عواطف، احساس انفعال و تنبلی، احساس کند شدن زمان و… ایجاد می‌کند. برای آشنایی با عوارض اعتیاد به حشیش کلیک کنید.

نشانه های ناشی از مصرف همزمان الکل و حشیش

نشانه های مصرف همزمان الکل و حشیش

 

همچنین مصرف همزمان الکل و حشیش در افراد با بروز نشانه هایی نیز همراه است. با اینکه شاید در مدت زمان کوتاهی بعد از مصرف افراد دچار مشکل جدی نشوند؛ اما نشانه هایی مثل حالت تهوع و استفراغ، تعریق، سرگیجه، اضطراب و پریشانی را تجربه می‌کنند.

علت مصرف همزمان الکل و حشیش

از طرفی پیدا کردن علت مصرف همزمان الکل و حشیش، می‌تواند تا حد زیادی به افراد در کنترل و درمان اینکار کمک کند. البته علت اصلی انجام اینکار اعتیاد به یکی از این دو ماده و در دسترس بودن آنهاست. اما عوامل دیگری نیز در این مورد نقش دارند.

مصرف تفننی

یکی از بیشترین دلایلی که افراد برای اینکار خود بیان می‌کنند؛ مصرف تفریحی است. آنها تصور می‌کنند که اینکار را برای تفریح انجام می‌دهند. در صورتی مصرف همزمان الکل و حشیش بعد از مدتی برای آنها تبدیل به عادت شده و حتما باید این دو ماده را با یکدیگر مصرف نمایند.

کسب لذت بیشتر

یکی دیگر از دلایل مصرف همزمان الکل و حشیش این است که بعد از مدتی افراد از مصرف هریک از این مواد به طور جداگانه دچار احساس لذت نمی‌شوند. چراکه بدن نسبت به آنها دچار مقاومت می‌شود. به همین دلیل افراد برای اینکه بتوانند به لذت اولیه برسند؛ یا باید دوز مصرفی خود را افزایش دهند و یا به سراغ مواد دیگر بروند.

نداشتن خودکنترلی

به طور کلی افرادی که درگیر اعتیاد هستند؛ بعد از مدتی قدرت اراده و خودکنترلی خود را از دست داده و نمی‌توانند در مقابل مصرف مواد مختلف مقاومت کنند. از این رو افراد در مقابل مصرف هیچ ماده ای نه نمی‌گویند. حتی اگر بدانند که مصرف آن با مواد دیگر تداخل ایجاد می‌کند.

پیامدهای ناشی از مصرف همزمان الکل و حشیش

 

پیامدهای ناشی از مصرف همزمان الکل و حشیش

گاهی مطلع شدن از پیامدهای ناشی از مصرف همزمان الکل و حشیش می‌تواند؛ افراد را از انجام اینکار منصرف نمایند. همانطور که پیشتر هم گفته شد؛ افراد در بیشتر موارد به دلیل بی اطلاعی اینکار را انجام می‌دهند. در این قسمت به توضیح برخی از پیامدهای می‌پردازیم.

احتمال ابتلا به اسکیزوفرنی

در صورت مصرف همزمان الکل و حشیش احتمال ابتلا به اسکیزوفرنیا تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند. چرا که این دو ماده در هردو بر مغز افراد و سیستم عصبی تاثیر گذاشته و منجر به ابتلا به بیماری های مختلفی می‌شوند.

قرارگیری در معرض اعتیاد به سایر مخدرها

در صورت اعتیاد افراد به یک ماده ، احتمال ابتلای آنها به سایر مواد نیز افزایش پیدا می‌کند. چرا که آنها تمایل دارند تا همواره لذت بیشتری را تجربه کرده و از طرفی قدرت مقاومت در مقابل مصرف سایر مواد را نیز ندارند.

به وجود آمدن آسیب های جسمی و روانی

طبیعی است که در صورت مصرف همزمان حشیش و الکل مقدار سم بیشتری وارد بدن شده و افراد هم از لحاط روانی و هم جسمانی دچار مشکل می‌شوند. گاهی این تغییرات جبران ناپذیر بوده و حتی در صورت ترک تا پایان عمر همراه فرد هستند.

اوردوز و مسمومیت

یکی از اصلی ترین خطرات ناشی از مصرف همزمان حشیش و الکل ، اوردوز و مسمومیت است. در این حالت افراد بیشتر احتمال دارد که دچار نشانه های مسمومیت شوند. چرا که در حال مصرف دو ماده به طور همزمان و به مقدار زیاد هستند.

روش های ترک مصرف همزمان الکل و حشیش

با اینکه ترک مصرف همزمان حشیش و الکل دشوار تر از ترک اعتیاد به یک ماده است؛ اما با استفاده از روشهایی این فرایند کمی ساده تر می‎شود. افراد باید قبل از هر اقدامی با متخصص مشورت کرده و روش مناسب را برای ترک اعتیاد انتخاب کنند. برخی از این روش ها شامل موارد زیر هستند. برای دریافت اطلاعات در زمینه ترک اعتیاد کلیک نمایید.

  • ترکیب دارودرمانی و روان درمانی
  • هدف گزاری برای خود
  • یادگیری مهارت های خودکنترلی
  • پیدا کردن علت مصرف همزمان الکل و حشیش
  • تغییر سبک زندگی

سخن پایانی

می‌توان گفت که الکل و حشیش از رایج ترین موادی هستند که به طور همزمان با یکدیگر مصرف می‌شوند. چرا که دسترسی به این ماده بسیار ساده بوده و همچنین افراد خطرات ناشی از آنها را جدی نمی‌گیرند. از این رو در ابتدا باید اطلاعات لازم را در این مورد کسب کرده و در صورت تمایل برای مصرف حتما از اقدامات پیشگیرانه استفاده کنند. از طرفی در این زمینه با روانشناس نیز مشورت نمایند.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

مصرف همزمان الکل و حشیش چه دلایلی دارد؟

کسب لذت بیشتر و این باور اشتباه که حشیش باعث اعتیاد نخواهد شد ازجمله دلایلی هستند که باعث مصرف همزمان الکل‌و حشیش می‌شوند. همچنین استفاده از الکل باعث کاهش قدرت خودکنترلی فرد شده و به همین خاطر احتمال استفاده از حشیش یا سایر مخدرها در این شرایط افزایش پیدا می‌کند.

چطور می‌توان مصرف همزمان الکل وحشیش را ترک کرد؟

به دلیل وابستگی روانی شدیدی که استفاده از حشیش در فرد ایجاد می‌کند و همچنین مشکلات فیزیولوژیک و روانی که در فرایند ترک اعتیاد همزمان به چند ماده ایجاد می‌شود بهتر است از هرگونه اقدام خودسرانه خودداری کرده و از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

مصرف همزمان الکل و حشیش چه پیامدهایی خواهد داشت؟

استفاده همزمان این دو ماده می‌تواند خطر ابتلا به اسکیزوفرنی یا سایر بیماری‌های روانی را در افرادی که زمینه ژنتیکی و روانی دارند افزایش دهد. بروز انواع بیماری‌های جسمی و همین‌طور افزایش احتمال مسمومیت یا ایست قلبی از سایر مشکلاتی هستند که به دنبال این شیوه از مصرف ایجاد خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره