اعتیادشناخت اعتیاد و انواع مواد

مصرف همزمان الکل و حشیش

مصرف همزمان الکل و حشیش که در سال‌های اخیر گسترش بیشتری پیدا کرده یکی از انواع چند مصرفی مواد مخدر است که می‌تواند آسیب‌های بسیاری را برای سلامت جسمی و روحی فرد ایجاد کند. در دسترس بودن این دو ماده و استفاده تفریحی از آن‌ها یکی از دلایلی است که باعث می‌شود فرد به سمت مصرف همزمان الکل و حشیش سوق پیدا کند. با توجه به اینکه الکل و به‌خصوص حشیش وابستگی روانی بالایی را در فرد ایجاد می‌کند و تا حد زیادی انگیزه و میل به ترک اعتیاد را کاهش می‌دهد بهتر است درصورتی‌که شما یا هریک از اطرافیانتان درگیر مصرف همزمان الکل و حشیش شده است از یک روانشناس متخصص در زمینه ترک اعتیاد کمک بگیرید.

مصرف همزمان الکل و حشیش

اعتیاد به چند ماده یا چندمصرفی یکی از موضوعات جدید و در حال گسترشی است که متخصصین ترک اعتیاد در سال‌های اخیر با آن مواجه شده‌اند. در این میان استفاده از الکل در کنار سایر مواد اعتیادآور شایع‌ترین حالتی است که در چند مصرفی‌ها دیده می‌شود. استفاده تفننی الکل و حشیش معمولاً باعث احساس کنجکاوی در فرد برای مصرف همزمان این دو ماده و تجربه احساساتی می‌شود که در حین این همزمانی برای فرد رخ خواهد داد. برای آشنایی با عوارض اعتیاد به حشیش کلیک کنید.

بااین‌حال با توجه به عوارض روانی شدیدی که اعتیاد به هریک از این مواد به‌تنهایی ایجاد خواهد کرد مصرف همزمان آن‌ها می‌تواند مشکلات بیشتری را برای فرد ایجاد نماید. درنتیجه اگر شما یا هریک از اطرافیانتان درگیر مصرف همزمان الکل و حشیش شده، با توجه به اهمیت مدت‌زمان مصرف مواد مخدر در ترک اعتیاد بهتر است هرچه سریع‌تر برای ترک از یک متخصص کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

دلایل مصرف همزمان الکل و حشیش

بیشتر بخوانید : اعتیاد به چند ماده 

مصرف تفریحی

الکل و حشیش دو مخدری هستند که استفاده از آن‌ها در دورهمی‌های نوجوانان و جوانان تبدیل به موضوعی متداول شده است. استفاده از این دو ماده و تصورات اشتباهی مانند اعتیادآور نبودن آن‌ها یا بالا بردن سطح هوشیاری تبدیل به انگیزه‌ای برای استفاده همزمان از آن‌ها شده است.

تجربه لذت بیشتر هنگام مصرف همزمان الکل و حشیش

یکی از اصلی‌ترین دلایل برای مصرف همزمان مخدرها با یکدیگر این است که استفاده توأمان از آن‌ها باعث افزایش اثرگذاری و لذتی می‌شود که استفاده مجزای این مواد هرگز فرد را به چنین تجربه‌ای نخواهد رساند.

کاهش خودکنترلی

استفاده از مخدرها به‌ویژه الکل باعث خواهد شد تا قدرت تصمیم‌گیری و خودکنترلی فرد کاهش یافته و درنتیجه احتمال انجام رفتارهای پرخطر افزایش پیدا خواهد کرد. این موضوع می‌تواند تبدیل به دلیلی برای مصرف همزمان الکل و حشیش شود.

بیشتر بخوانید : اعتیاد به الکل

آثار منفی مصرف همزمان الکل و حشیش

افزایش احتمال ابتلا به اسکیزوفرنی

متخصصین روانشناسی معتقدند بسیاری از بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی یا سایر انواع روان‌پریشی تجربه استفاده از حشیش یا ماری‌جوانا را در زندگی خود داشته‌اند؛ این درحالیست که استفاده از الکل نیز می‌تواند تا حدودی کاهش هوشیاری و بروز توهم‌های حسی را به دنبال داشته باشد. درنتیجه مصرف همزمان الکل و حشیش در افرادی که زمینه ژنتیکی و روانی لازم برای ابتلا به این بیماری را دارند می‌تواند خطر ابتلا را تا حد زیادی افزایش داده و یا باعث شروع سریع‌تر یا نشانه‌های شدیدتر این اختلال شود.

اعتیاد به سایر مخدرها

به‌طورکلی استفاده از هر ماده مخدری می‌تواند خطر اعتیاد به سایر مخدرها را نیز افزایش دهد و درنتیجه مصرف همزمان چند مخدر این خطر را به‌مراتب افزایش خواهد داد.

بروز آسیب‌های جسمی و روانی

مصرف همزمان الکل و حشیش به این معناست که فرد در یک بازه زمانی مقدار سم بیشتری را وارد بدن می‌کند و درنتیجه بدن نیاز به تلاش مضاعفی برای بازگشت به حالت طبیعی خواهد داشت یا حتی در بسیاری از مواقع امکان بازگشت به حالت طبیعی تا حدودی از بین خواهد رفت. با توجه به تأثیرات روانی الکل و حشیش، استفاده همزمان از این دو ماده می‌تواند مشکلات مغزی بسیاری را برای فرد ایجاد نماید.

ترک مصرف همزمان الکل و حشیش | اقدامات روان‌شناختی

اختلال در فرایند ترک اعتیاد یکی از مشکلاتی است که به دنبال مصرف همزمان الکل وحشیش برای فرد پیش خواهد آمد و به همین خاطر استفاده از مشاورین روانشناسی در فرایند ترک اهمیت بالایی پیدا خواهد کرد. با توجه به اینکه حشیش مخدری است که بیش از وابستگی‌های فیزیولوژیک باعث اعتیاد روانی در فرد می‌شود ترک اعتیاد به آن ازجمله اقداماتی است که می‌بایست زیر نظر متخصصین روانشناسی صورت بگیرد. بی‌توجهی به مشاوره‌های روانی ترک اعتیاد باعث بروز مشکلاتی برای فرد خواهد شد که می‌توان بازگشت به سمت مصرف مجدد یا رها کردن فرایند ترک را نام برد. در ادامه به مهم‌ترین اقدامات روانشناسی برای ترک مصرف همزمان الکل و حشیش اشاره خواهیم کرد.

هدف‌گزاری و افزایش انگیزه برای ترک اعتیاد

دشواری‌های ترک اعتیاد یکی از مهم‌ترین دلایلی است که باعث کاهش میل و انگیزه فرد برای ترک خواهد شد. این موضوع به‌ویژه در شرایطی که فرایند ترک به دلیل مصرف همزمان بیش از یک مخدر با مشکلاتی مواجه می‌شود افزایش پیدا خواهد کرد. روانشناسان ترک اعتیاد تلاش خواهند کرد تا با ایجاد اهداف مشخص و قابل‌دستیابی برای فرد و همین‌طور استفاده از جلسات مشاوره انگیزشی مانع از افت انگیزه فرد و نیمه‌کاره رها کردن ترک شوند.

آموزش مهارت‌هایی برای کنترل خود

یکی از مهارت‌هایی که اکثر مصرف‌کنندگان مواد مخدر در آن ضعیف هستند توانایی کنترل خود و تسلیم نشدن در مقابل وسوسه‌های ذهنی است. روانشناسان با آموزش راه‌های خودکنترلی به فرد تلاش خواهند کرد تا به او کمک کنند تسلیم وسوسه استفاده مجدد از مخدر نشده و با شروع مجدد مصرف مبارزه کند.

پیدا کردن علل اصلی مصرف همزمان الکل و حشیش

در طی جلسات بازپروری روانی تلاش خواهد شد تا دلایل زیربنایی که باعث اعتیاد فرد شده مشخص و برای برطرف کردن آن‌ها برنامه‌ریزی شود. برای مثال ممکن است احساس خجالت یا حتی ناتوانی در مخالفت با دوستان دلایلی باشند که فرد را به سمت مصرف همزمان الکل و حشیش سوق داده‌اند. در این شرایط درمانگر به فرد کمک خواهد کرد تا با رفع این مشکلات احتمال شروع مجدد مصرف را کاهش دهد.

ایجاد برنامه و هدف برای زندگی

یکی از اقدامات روانشناسان برای ترک اعتیاد این است که به فرد کمک خواهند کرد تا برای ادامه زندگی خود برنامه‌ریزی کرده و با اتخاذ اهداف سازنده و برنامه‌ریزی برای روزهای خود، گرایش به استفاده از مخدرها را کاهش دهد. به عبارتی در این مرحله علایق و اهداف مناسب‌تری جایگزین استفاده از مخدرها خواهد شد.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

مصرف همزمان الکل و حشیش چه دلایلی دارد؟

کسب لذت بیشتر و این باور اشتباه که حشیش باعث اعتیاد نخواهد شد ازجمله دلایلی هستند که باعث مصرف همزمان الکل‌و حشیش می‌شوند. همچنین استفاده از الکل باعث کاهش قدرت خودکنترلی فرد شده و به همین خاطر احتمال استفاده از حشیش یا سایر مخدرها در این شرایط افزایش پیدا می‌کند.

چطور می‌توان مصرف همزمان الکل وحشیش را ترک کرد؟

به دلیل وابستگی روانی شدیدی که استفاده از حشیش در فرد ایجاد می‌کند و همچنین مشکلات فیزیولوژیک و روانی که در فرایند ترک اعتیاد همزمان به چند ماده ایجاد می‌شود بهتر است از هرگونه اقدام خودسرانه خودداری کرده و از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

مصرف همزمان الکل و حشیش چه پیامدهایی خواهد داشت؟

استفاده همزمان این دو ماده می‌تواند خطر ابتلا به اسکیزوفرنی یا سایر بیماری‌های روانی را در افرادی که زمینه ژنتیکی و روانی دارند افزایش دهد. بروز انواع بیماری‌های جسمی و همین‌طور افزایش احتمال مسمومیت یا ایست قلبی از سایر مشکلاتی هستند که به دنبال این شیوه از مصرف ایجاد خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره