روابط زناشوییزوج و خانواده

بوی بد واژن را چطور از بین ببریم؟

بوی بد واژن یکی از مشکلات زنان در دوره های مختلف است. این موضوع به دلایل مختلفی پیش می‌آید و گاهی می‌تواند نشانه ای برای بیماری های دیگر باشد. در اکثر موارد این موضوع طبیعی بوده و مشکل خاصی برای زنان ایجاد نمی‌کند. اما می‌تواند باعث کاهش اعتماد به نفس آنها در رابطه جنسی گردد. ناحیه تناسلی ما به طور کلی دارای برخی از باکتری هایی است که برای بدن ضروری هستند. اما گاهی این باکتری ها بوهای مختلفی در این ناحیه ایجاد کنند که در دوران قاعدگی، بارداری و یا بعد از رابطه جنسی متفاوت هستند. زنان باید نسبت به این موضوع حساس بوده و حتی برای از بین بردن این بو، به موقع اقدام کنند. برای دریافت مشاوره جنسی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بوی بد واژن می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

بوی بد واژن

بوی بد واژن به صورت موقت، پدیده ای شایع است و به صورت خود به خود برطرف می‌شود. اما اگر این بو با نشانه های دیگری همراه شود و یا برای مدت زمان طولانی ادامه یابد؛ افراد باید علت آن را شناسایی کنند. واژن یکی از تمیز ترین نواحی بدن است؛ چرا که این اندام خود را به وسیله ترشحات خود، همیشه پاکیزه نگه می‌دارد. پس در صورت بروز بو و یا ترشحات غیرعادی، احتمالا مشکل جدی تری وجود دارد.

این موضوع علاوه بر تاثیر بر سلامت جسمی زنان، بر کیفیت رابطه جنسی نیز موثر خواهد بود. در این مقاله به بررسی دلایل و همچنین راه های درمانی این مسئله خواهیم پرداخت. برای اطلاع از انواع ترشحات واژن کلیک کنید.

علت بوی بد واژن

علت-بوی-بد-واژن

بوی بد واژن، به دلایل مختلفی بروز می‌کند. همانطور که گفته شد؛ این بو برای مدت زمان کوتاه، طبیعی بوده؛ و برطرف می‌شود. شناسایی علت دقیق آن برای انتخاب راه درمانی مناسب، حائز اهمیت است. همچنین این تشخیص باید توسط متخصص صورت گیرد و درمان آغاز شود. برخی از دلایل ایجاد این موضوع، شامل موارد زیر می‌شود. برای اطلاع از دلایل خارش واژن کلیک کنید.

📌تعریق

در ناحیه تناسلی نیز غدد عرق وجود دارند و باعث تعریق می‌شوند. در صورتی که فرد برای طولانی مدت در مکانهای گرم قرار داشته باشد و از لباس های تنگ استفاده کند؛ قطعا عوارض آن را تجربه خواهد کرد. در این شرایط بوی بد واژن ناشی از تعریق است و با شستشو و استفاده از لباس های مناسب، برطرف خواهد شد. گرما و رطوبت شرایط رشد باکتری ها را فراهم کرده و حتی سرعت آن را افزایش می‌دهد. به همین دلیل با تعریق زیاد، افراد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های مختلف هستند.

📌بوی بد واژن به دلیل عدم رعایت بهداشت فردی

رعایت بهداشت فردی برای سلامت ناحیه تناسلی زنان، بسیار اهمیت دارد. برخی از زنان که پد بهداشتی خود را به موقع تعویض نمی‌کنند و یا موهای زائد این ناحیه را از بین نمی‌برند؛ دچار بوی بد واژن خواهند شد. همچنین شستشوی صحیح، استفاده از مواد بهداشتی استاندارد، تعویض به موقع باس زیر و… همگی جزو مواردی هستند که زنان باید آنها را رعایت کنند. با رعایت بهداشت و دوری از انجام رفتارهای پرخطر، زنان می‌توانند از بروز این مشکل جلوگیری کنند.

📌عفونت واژن

یکی از شایع ترین نشانه های عفونت، بوی بد واژن است. در واقع بسیاری از زنان از طریق بوی واژن به عفونت خود پی می‌برند. عفونت به دلایل مختلفی ایجاد شده و علائم زیادی غیر از بو دارد. در این شرایط زنان علاوه بر بو متوجه ترشحات غیرعادی، سوزش، قرمزی و تورم و خارش نیز می‌شوند. برای درمان عفونت های واژن نیز افراد باید از متخصص کمک گرفته و از اقدام های خودسرانه جلوگیری کنند. برای اطلاع از دلایل سوزش واژن هنگام نزدیکی کلیک کنید.

انواع بوی بد واژن

بوی بد واژن بسته به دلیلی که ایجاد شده است؛ انواع مختلفی دارد. به همین دلیل شناسایی علت دقیق بو، اهمیت دارد. همچنین افراد باید به شدت و همچنین مدت زمان ماندگاری علائم نیز توجه داشته باشند. در این قسمت به توضیح انواع مختلف بو خواهیم پرداخت. برای آشنایی با درمان های مختلف عفونت واژن کلیک کنید.

💠بوی مخمر

رشد بیش از اندازه مخمر در واژن سبب ایجاد بویی مثل آب جو و یا نان تخمیر شده می‌شود. مخمر در اثر نوعی از باکتری ایجاد می‌شود و از طرق مختلفی به واژن زنان منتقل می‌گردد. در این شرایط، ترشحات واژن پنیری شده و علائم با گذشت زمان شدیدتر می‌شوند. این ترشحات خود باعث ایجاد بوی بد واژن می‌شوند.

💠بوی ماهی

بوی ماهی در اثر واژینوز باکتریایی ایجاد می‌شود که از شایع ترین عفونت ها در زنان است. افراد با ابتلا به این نوع باکتری، خارش و سوزش در این ناحیه را تجربه می‌کنند. البته این علائم در عفونت قارچی نیز مشاهده می‌شود. اما فقط در برخی موارد بوی بد واژن مانند بوی ماهی می‌شود. برقراری رابطه جنسی با وجود عفونت، بسیار دردناک و گاها غیرممکن خواهد شد. همچنین عوارض دیگری نیز برای افراد ایجاد می‌کند.

💠بوی وایتکس

یکی دیگر از انواع بوی بد واژن، بوی وایتکس در این ناحیه است. این موضوع به دلیل وجود ادرار در واژن و یا خشک و کم آب شدن بدن ایجاد می‌شود. نوشیدن آب در سلامت جنسی افراد بسیار موثر خواهد بود. علاوه بر این افراد باید در مورد رفتارهای جنسی خود و همچنین رعایت بهداشت نیز نکاتی را رعایت کنند. گرچه با وجود توجه زیاد نیز بازهم احتمال بیماری های مختلف وجود دارد. اما باید تا حتی امکان از آنها پیشگیری کرد.

💠بوی فلز

در طول دوران قاعدگی تغییراتی در اسیدی و بازی ناحیه تناسلی ایجاد شده که احتمالا بویی مانند فلز ایجاد می‌کند. بوی بد واژن در این شرایط مانند مس و قلع است. همچنین در بیشتر موارد با اتمام دوران قاعدگی، این بو نیز برطرف خواهد شد. افراد باید در دوران قاعدگی پدبهداشتی خود را به موقع تعویض کرده و در شست و شوی ناحیه تناسلی نیز نکاتی را رعایت کنند.

درمان بوی بد واژن

درمان-بوی-بد-واژن

معضل اساسی زنان، برای برطرف کردن و درمان بوی بد واژن است. باید توجه داشته باشید که انجام روش های مختلف و غیراستاندارد، فقط اوضاع را بدتر خواهد کرد. به همین دلیل باید برای این مشکل، به پزشک مراجعه کرده و از او کمک بگیرید.

✅استفاده از لباس زیرهای مناسب

احتمالا در مدت زمان زیادی در روز، مجبور به پوشیدن لباس زیر هستیم. به همین دلیل در انتخاب نوع و حتی سایز آن بسیار دقت داشته باشیم. چرا که پوشیدن لباس زیر های تنگ از جنس الیاف پلاستیکی ومصنوعی، باعث تعریق بیشتر و جمع شدن باکتری ها می‌شوند.

این موضوع باعث بروز بوی بد واژن می‌گردد و مشکلات زیادی را برای زنان ایجاد می‌کند. به همین دلیل بهتر است از لباس زیرهایی با جنس نخی و الیاف طبیعی استفاده کرده و به صورت مرتب آن را عوض کنید. همچنین بعد از شستشو آنها را در معرض نورخورشید قرار داده به طور کامل تمیز شوند.

✅رعایت بهداشت فردی برای از بین بردن بوی بد واژن

شستشوی مداوم واژن، نه تنها ضروری نبوده؛ بلکه عوارض زیادی نیز دارد. مواد شیمیایی قوی، فلور طبیعی واژن را از بین برده و باعث بروز بوی بد واژن می‌شوند. استفاده از کاندوم، حتی نحوه شستشوی درست این ناحیه نیز در این مورد موثر هستند. در هنگام شستشو، دست خود را از جلو به عقب ببرید چرا که با انجام اینکار به صورت برعکس، باکتری های مقعد وارد واژن شده و سبب ایجاد عفونت می‌گردد.

✅اصلاح رژیم غذایی

یکی از دلایل بوی بد واژن می‌تواند رژیم غذایی نامناسب باشد. استفاده از یک رژیم غذایی متعادل از میوه ها، سبزیجات و غلات کامل و همچنین پروتئین های بدون چربی، سبب حفظ تعادل میزان اسیدی و بازی واژن می‌‌گردد و از بروز بوی بد واژن جلوگیری می‌کند.

برای مثال حتی مصرف سیر و پیاز نیز می‌تواند سبب بدبویی این ناحیه گردد. از طرف دیگر می‌توان با مصرف پروبیوتیک ها باکتری های مفید دستگاه گوارش و ناحیه تناسلی را حفظ کرده و از بروز عفونت های قارچی جلوگیری کرد. پروبیوتیک ها هم به طور طبیعی در برخی از مواد غذایی وجود دارندو هم می‌توان آنها را به صورت مکمل استفاده کرد.

سخن پایانی

به طور کلی بوی واژن در طول یک چرخه قاعدگی دچار تغییرات اندکی می‌شود. و در بیشتر موارد نیز مشکل ساز نیست. اما اگر برای مدت زمان طولانی ادامه پیدا کرده و با علائم دیگری همراه باشد؛ باید برای درمان آن اقدام کرد. بوی بد واژن انواع مختلفی داشته که هرکدام از آنها به دلیل متفاوتی ایجاد می‌شوند؛ و درمان آنها نیز متفاوت خواهد بود. بهتر است در این زمینه با یک متخصص زنان مشورت کرده و برای بالابردن کیفیت رابطه جنسی خود نیز از روانشناس کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بوی بد واژن می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره