ازدواجخانوادهزوج و خانواده

عفونت واژن | 4 روش درمان عفونت واژن

‌عفونت واژن یکی از مشکلات رایجی است که به دلایل مختلفی زنان به آن دچار می‌شوند. عفونت‌واژن دلایل و انواع گوناگونی دارد. که اگر این عفونت برطرف نشود عوارض مهلکی به بار خواهد آورد. این وضعیت زندگی جنسی و ازدواج خانم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. عفونت‌واژن معمولا در سنین باروری، یعنی در فاصله بلوغ تا یائسگی رخ می‌دهد.

دهانه رحم زنان در زمان قاعدگی و زایمان در بازترین حالت خود قرار دارد. به همین دلیل احتمال ابتلا آنان به انواع عفونت واژن در این زمان ها بیشتر است. برای رفع این مشکلات باید موارد بهداشتی را رعایت کنید. و حتما به متخصص مراجعه نمایید.

عفونت واژن

"</p

عفونت واژن همانطور که از نامش پیداست؛ از طریق دستگاه تناسلی منتقل و بیشتر ناحیه واژن را درگیر می‌کند. اما انواع مختلف آن، عارضه هایی متفاوتی ایجاد می‌کنند. عفونت های این ناحیه اگر مکررا اتفاق بی‌افتند؛ نشانه بیماری های مقاربتی هستند. به طور کلی واژن اندامی است که توسط ترشحات، خود را تمیز نگه می‌دارد.

ترشحاتی که از سرویکس خارج می‌شوند؛ کانال واژن را تمیز و بعد از بدن‌ خارج می‌شوند. اما این ترشحات در مقابل بعضی از بیماری ها مقاوم نیستند و توانایی از بین بردن آنها را ندارند. واژن و دستگاه تناسلی زنان از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که سلامت آن، قدرت باروری و زندگی جنسی فرد را تضمین می‌کند.

انواع عفونت واژن

سه عامل ایجاد کننده عفونت‌در واژن؛ قارچ ها، باکتری ها و انگل ها هستند. معمولا هر سه نوع عامل عفونت، علائم تقریبا مشابهی ایجاد می‌کنند. اما نوع درمان آنها متفاوت است. در این بخش مقاله راجع به انواع عفونت واژن توضیح داده ایم.

? عفونت باکتریایی

یکی از انواع عفونت واژن، عفونت باکتریایی است. در این نوع‌عفونت، نوع خاصی از باکتری در واژن شروع به رشد می‌کند. رنگ ترشحات تغییر می‌کنند و با بوی بدی همراه هستند. خارش، سوزش و تورم از دیگر نشانه های آن هستند.

? عفونت قارچی واژن

نشانه عمده این نوع عفونت، خارش است. در این نوع عفونت واژن، ترشحات پنیری شکل و غلیظ می‌شوند. نام دیگر این نوع عفونت، مخمری است. یکی از موثر ترین درمان‌های عفونت قارچی، آنتی بیوتیک ها هستند.

? عفونت انگلی

عامل این نوع عفونت واژن، انگل تک یاخته ای است. که معمولا از راه آمیزش جنسی منتقل می‌شوند. در عفونت انگلی، ترشحات زرد مایل به سبز و کف شکل هستند.

علائم عفونت واژن

علائم عفونت واژن را جدی بگیرید. زمانی که علائم زیر را مشاهده کردید حتما به متخصص مراجعه کنید. هر درمان زودتر شروع شود، آسان تر و سریع تر خواهد بود.

▪ خارش واژن

▪ سوزش

▪ادرار دردناک (البته اغلب سوزش ادرار به معنای عفونت‌مجاری ادراری است و نه واژن)

▪ درد هنگام دخول یا رابطه جنسی

▪ ترشحات غیرعادی

▪التهاب ناحیه تناسلی

▪ در موارد شدید خونریزی یا لکه بینی

علل بروز عفونت های واژن

عفونت های واژینال، دلایل مختلفی دارند. از دلایل زیستی این عفونت باکتری ها، قارچ ها و انگل ها هستند. اما عوامل دیگری در شکل گیری عفونت ها موثر هستند. که به طور خلاصه در مورد آن ها توضیح داده ایم.

? عدم رعایت بهداشت

نشستن یا رابطه جنسی روی سطوح آلوده، استخرها، دستشویی های عمومی، تعویض دیر هنگام پد بهداشتی یا تامپون و کاپ قاعدگی، استفاده از لباس زیر های نامناسب، شست و شو غیراصولی ناحیه تناسلی از دلایل بروز عفونت واژن هستند.

? مصرف بیش ازحد آنتی بوتیک ها

مصرف افراطی آنتی بیوتیک ها باعث مقاومت دستگاه ایمنی می‌شود. و در شرایطی مانند عفونت واژن که بدن به چنین داروهایی نیاز دارد، سیستم ایمنی به موقع پاسخ نمی‌دهد.

? رابطه جنسی

از مهم ترین عوامل عفونت واژن، رابطه جنسی است. در هنگام رابطه جنسی حتما از کاندوم استفاده کنید. اگر بلافاصله بعد از دخول واژینال، قصد رابطه مقعدی دارید؛ حتما کاندوم را تعویض کنید. و یا بدون کاندوم از انجام این کار خودداری کنید.

? محصولات بهداشتی

در بسیاری از موارد استفاده از شوینده های معطر یا نامناسب، درمان های گیاهی و حساسیت به جنس کاندوم از دیگر دلایل ایجاد عفونت واژن است. شستشوی مداوم با صابون، درجه PH طبیعی واژن را از تغییر می‌دهد و فرد را در معرض خشکی واژن قرار می‌دهد.

? بیماری های آمیزشی

یکی از نشانه های ابتلای مداوم به عفونت واژن، مخصوصا نوع انگلی آن بیماری های مقاربتی است. بیماری های منتقله از راه جنسی معمولا مدتی به صورت پنهان در بدن هستند. اما عفونت های مکرر نشانه ای برای این گونه بیماری هاست. که در این صورت با شریک خود باید به درمان بپردازید.

درمان عفونت واژن

"درمان

همه زنان به صورت طبیعی یکبار در طول زندگی خود به عفونت‌های واژن دچار می‌شوند. در این جا نکته مهم تشخیص و درمان به موقع است. درمان عفونت واژن سخت نیست و روش های مختلفی برای آن وجود دارد.

? مراجعه به متخصص

اولین قدم در درمان عفونت واژن، مراجعه به متخصص زنان، کشت ترشحات یا انجام تست پاپ اسمیر است. برای تشخیص بهتر راه درمانی ابتدا باید نوع آن شناسایی شود. در این باره با متخصص زنان خود مشورت کنید.

? مصرف پروبیوتیک برای درمان عفونت واژن

پروبیوتیک ها برای جلوگیری از عفونت واژن بهترین روش هستند. این داروها را می‌توانید از داروخانه تهیه کنید. پربیوتیک ها فلور طبیعی واژن را حفظ می‌کنند و از این طریق به حفظ سلامت اندام تناسلی کمک می‌کنند.

? تغذیه مناسب

مصرف آب، ویتامینD و C سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. و در این شرایط از بروز عفونت ها جلوگیری می‌کنند. سبزیجات و مکمل های غذایی برای سلامت جنسی و کاهش عفونت واژن نیز بسیار موثر هستند.

? تعویض لباس زیر

لباس زیر خود را مدام تعویض کنید. آنها را مدام شسته، با نور آفتاب خشک یا اتو بزنید. ترجیحا لباس های زیر خود را از جنس نخی یا الیاف طبیعی تهیه کنید.

سخن پایانی

در صورت ابتلا به عفونت واژن حتما از متخصص زنان کمک بگیرید. سرخود دارو مصرف نکنید و بهداشت را بیش از پیش رعایت کنید. احتمال اینکه چند بار به عفونت مبتلا شوید؛ وجود دارد. در صورت مشاهده هر کدام از علائمی که در بالا ذکر شد حتما برای درمان اقدام کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه عفونت واژن می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

درمان خانگی برای عفونت واژن چیست؟

بهتر است در ابتدا نوع عفونت واژن شناسایی شود و با توجه به آن نوع درمان مشخص گردد.

احتمال ابتلا به عفونت در زمان بارداری وجود دارد؟

بله. در زمان بارداری ابتلا به عفونت ها می‌تواند برای سلامت کودک و مادر بسیار خطرناک باشد.

علائم عفونت واژن چیست؟

سوزش، خارش، ترشحات غیرطبیعی، درد هنگام رابطه جنسی و در مواردی خونریزی و لکه بینی از علائم عفونت هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره