اختلالات جنسیاختلالات روانی

خارش واژن

خارش واژن یکی از مشکلات شایع میان زنان است. به دلایل مختلف ایجاد می‌شود. به طور کلی عدم رعایت بهداشت و یا حساسیت های پوستی از دلایل اصلی این بیماری هستند. گاهی این خارش، نشانه مشکل بزرگتری است. به همین دلیل پیگیری و درمان به موقع آن از اهمیت زیادی برخوردار است. اغلب مشکل جدی وجود ندارد و به مرور درمان می‌شود. اما اگر آن را نادیده بگیرید یا درمان را کامل نکنید؛ عوارض بیشتری ایجاد خواهد کرد. برای جلوگیری از این مساله حتما برای دریافت مشاوره جنسی کلیک کنید.

خارش واژن

خارش وضعیتی است که در آن، ناحیه تناسلی ملتهب و قرمز شده و گاهی چنان شدید می‌شود که فرد از فعالیت های روزانه خود باز می‌ماند. خارش، شاید از علائم اختلالات دیگر باشد یا به تنهایی ظاهر شود. این حالت بسیار ناراحت کننده و گاها دردناک است؛ اماجای نگرانی نیست. با درمان های ساده این مشکل، حل خواهد شد.

علت خارش واژن

قبل از هر چیز بهتر است؛ ناحیه دقیق خارش  و شدت آن، مشخص شود. علت خارش قسمت خارجی ناحیه تناسلی، احتمالا با واژن متفاوت خواهد بود. در این حالت، خارش در بخش عمیق تری، احساس می‌شود. در این قسمت چند مورد از دلایل خارش واژن، را ذکر خواهیم کرد.

?حساسیت های پوستی

آلژی به مواد شیمیایی یا جنس پارچه های مختلف، یکی از دلایل خارش محسوب می‌شود. در این شرایط احتمالا فرد از حساسیت خود مطلع بوده و دارو مصرف می‌کند. حساسیت به جنس کاندوم نیز سبب خارش واژن می‌شود. توصیه می‌شود در صورت ابتلا به حساسیت در مصرف خوراکی یا حتی استفاده از محصولات بهداشتی، با یک پزشک مشورت کنید. برای آشنایی با انواع کاندوم و روش های استفاده از آن، این مقاله را مطالعه کنید.

?عفونت واژن

خارش اندام تناسلی، یکی از عمده ترین علائم عفونت در این ناحیه است. احساس خارش، ترشحات زیاد یا غیرعادی و بوی بد از نشانه های عفونت واژن هستند. در صورت عفونت، ابتدا باید به درمان آن بپردازید تا خارش نیز برطرف شود. عفونت های واژن انواع مختلفی دارند که نوع قارچی و باکتریایی آن، خارش ایجاد می‌کنند. عدم رعایت بهداشت نیز، یکی دیگر از دلایل عفونت است. عفونت ها نیز معمولا، با یک دوره مصرف آنتی بیوتیک ها یا درمان های خانگی درمان خواهند شد. برای اطلاع از علائم و روش های درمانی عفونت واژن کلیک کنید.

?بیماری های آمیزشی

با وجود ویروس هایی در بدن که از راه رابطه جنسی منتقل می‌شوند؛ کم کم احساس خارش، ایجاد می‌شود. همچنین این بیماری ها در بدن باعث عفونت های واژن می‌شوند. یکی از نشانه های ابتلا به بیماری های آمیزشی، عفونت های مکرر در ناحیه تناسلی است. همانطور که می‎دانید؛ بیماری های منتقله از راه جنسی درمان پذیر نیستند؛ اما با تقویت سیستم ایمنی بدن و کنترل عوارض آنها، می‌توان جلوی بروز عفونت ها را گرفت.

?یائسگی

دوران یائسگی، بیشتر زنان را در معرض خارش واژن قرار می‌دهد. در این دوران به دلیل برهم خوردن تعادل هورمون ها، احتمال خشکی واژن، بیشتر وجود دارد. خشکی واژن، باعث نازک شدن بافت واژن شده و خارش را ایجاد می‌کند. بهتر است زنان بعد از دوران یائسگی، بیش از پیش به سلامت و بهداشت ناحیه تناسلی خود اهمیت دهند. برای آشنایی با خشکی واژن ،کلیک کنید.

?بیماری های جسمانی

برخی از بیماری های جسمانی، مانند سرطان های دهانه رحم باعث بروز خارش واژن می‌شود. این مورد بسیار نادر است اما امکان بروز خارش، خونریزی و یا درد، هست. سرطان های زنانه عوارض زیادی برای بدن به وجود می‌آورند؛ یکی از آنها، خارش واژن است. خارش اندام تناسلی در زمان تخمک گذاری و قاعدگی نیز طبیعی است.

?عوامل روانی

برخی از افرادی که به مشکل وسواس فکری-عملی، مبتلا هستند؛ شاید مدام احساس خارش در نواحی مختلف بدن خود را داشته باشند. این خارش ها هیچ علت جسمانی ندارند و فقط به دلیل اضطراب و فکر کردن مداوم به بیماری، ظاهر می‌شوند. با درمان وسواس توسط روانشناس، خارش واژن نیز برطرف خواهد شد.

?آفتاب سوختگی

سوختن پوست بدن باعث ایجاد خارش می‌شود. افرادی که آفتاب می‌گیرند یا از دستگاه های سولاریوم استفاده می‌کنند؛ شاید در ناحیه واژن دچار خارش شوند. برای جلوگیری از بروز سوختگی، توصیه می‌شود از روغن های پوست و کرم های مناسب استفاده شود.حتما بعد تجربه سولاریوم یا حمام آفتاب، دوش بگیرید.

?از بین بردن موهای زائد به روش غیراصولی

بسیاری از افراد بعد از اصلاح موهای ناحیه تناسلی یا یا حتی لیزر، خارش واژن را گزارش می‌کنند. در این شرایط، به دلیل رعایت نکردن بهداشت شخصی یا استفاده غیراصولی از این روش ها، این اتفاق می‌افتد. ناحیه تناسلی زنان، از حساسیت بالایی برخوردار است؛ به همین دلیل بهتر است در این مورد زنان، دقت کافی را داشته باشند.

تشخیص این اختلال چگونه است؟

تشخیص علت خارش واژن با روش های مختلف، توسط پزشک انجام می‌شود. به طورکلی خارش های خفیف در ناحیه واژن، به صورت روزانه طبیعی است اما اگر این خارش ها برای مدت زمان طولانی ادامه داشته باشند و در فعالیت های فرد اختلال ایجاد کند؛ تشخیص صورت می‌گیرد. روش های معاینه شامل معاینه لگن و ناحیه تناسلی است. آزمایش خون و ادرار نیز از راه های تشخیصی است. شاید نیاز به استفاده از اسپکولوم برای معاینه زنان باشد. در موارد شدیدتر نمونه برداری نیز توصیه می‌شود.

درمان خارش واژن

برای درمان، ابتدا باید علل بروز خارش واژن از بین برود. در بیشتر موارد، خارش واژن به تنهایی ایجاد نمی‌شود؛ بلکه از عوارض مشکل دیگری است. در این قسمت، به توضیح چند مورد از روش های درمانی خواهیم پرداخت.

?دارو درمانی

موثر ترین راه، برای از بین بردن خارش واژن دارو درمانی است. پزشک متخصص با تجویز داروهای مناسب شما، حساسیت را کنترل کرده و سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می‌کند. عده ای تا با خارش واژن، روبرو می‌شوند؛ خودسرانه شروع به مصرف آنتی بیوتیک می‌کنند. با این کار نه تنها خارش درمان نشده؛ بلکه بدن نسبت به دارو مقاوم می‌شود.

?هورمون درمانی

در واقع هورمون درمانی علاوه بر مصرف دارو، با روش های دیگری نیز انجام می‌شود. اما تشخیص روش استفاده آن، قطعا با پزشک است. هورمون درمانی، مخصوصا در دوران بعد از یائسگی نیز، ضروری است. این روش با درمان آتروفی واژن و جوان سازی بافت آن، از بروز خارش جلوگیری می‌کند.

?درمان های خانگی

اگر میزان خارش واژن، شدید نباشد؛ درمان آن در خانه نیز امکان پذیر است. حتی با روش هایی می‌توان قبل از بروز این مشکل، از آن پیشگیری کرد. برای مثال پوشیدن لباس های زیر از جنس نخ یا شستشوی مناسب ناحیه تناسلی،  مصرف مکمل های غذایی و استفاده از کاندوم های ضد حساسیت. اما بعد از ابتلا نیز می‌توان با ضدعفونی کردن لباس ها یا حتی رختخواب و ناحیه تناسلی، خارش را درمان کرد.

سخن پایانی

خارش واژن، بیماری نادر و یا غیرقابل درمانی نیست. تقریبا همه زنان در طول عمو خود، یک بار آن را تجربه خواهند کرد. مدت زمان و شدت این اختلال نیز برای درمان بسیار مهم است. توصیه می‌شود؛ خارش واژن را نادیده نگیرید و با کمک متخصص زنان به دنبال درمان باشید. چرا که ممکن است این مشکل در رابطه جنسی و روابطتتان نیز تاثیر بگذارد.

برای دریافت مشاوره در زمینه خارش واژن می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

خارش واژن، به چه دلیل ایجاد می‌شود؟

عفونت واژن، بیماری های مقاربتی، آفتاب سوختگی، از بین بردن موهای زائد به روش غیر اصولی، حساسیت های پوستی و… از دلایل بروز خارش واژن هستند که در مقاله در مورد آنها توضیح داده ایم.

درمان خارش واژن چیست؟

دارودرمانی، هورمون درمانی و برخی از روش های خانگی، برای درمان خارش واژن موثر هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره