ازدواجزوج و خانواده

آداب خواستگاری | آدابی که باید در خواستگاری رعایت کنید

آداب خواستگاری از مواردی است که بهتر است هم خانواده پسر و هم خانواده دختر از آن مطلع بوده و آن را رعایت کنند. در واقع جلسه خواستگاری یکی از مهم ترین مراسمات در فرایند ازدواج و همچنین زندگی دختر و پسر است. در این شرایط خانواده ها بیشتر با یکدیگر آشنا شده و همچنین به صورت جدی تری در مورد ازدواج صحبت می‌شود. از این رو بهتر است هر دو طرف حتی در صورتی که تمایلی هم به ازدواج با فرد مورد نظر نداشته باشند؛ اما ادب و احترام را رعایت کنند. طبیعی است که خانواده ها برای باراول کمی گیج شده و دقیقا ندانند که چه کاری باید انجام دهند. اما به مشورت گرفتن از دیگران و کمی تحقیق می‌توانند برخورد مناسبی داشته باشند.

برای دریافت مشاوره در زمینه آداب خواستگاری می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

آداب خواستگاری

برخی تنها از آداب خواستگاری خرید گل و شیرینی و یا چایی آوردن عروس را می‌دانند. اما این جلسه برای آینده زوجین تعیین کننده بوده و تاثیر زیادی در فرایند ازدواج آنها دارد. البته در صورتی که جلسه اول خواستگاری به خوبی پیش نرود؛ خانواده ها می‌توانند جلسات دیگری را نیز برگزار نمایند. اما به هر حال خاطره آن جلسه همیشه باقی خواهد ماند. این موضوع به قدری اهمیت دارد که گاهی باعث می‌شود افراد به طور کلی از ازدواج منصرف شوند. به همین دلیل اطلاع از این آداب و همچنین رعایت آنها اهمیت زیادی دارد. خانواده ها در این زمینه تجربه بیشتری داشته و می‌توانند فرزندان خود را راهنمایی کنند. برای آشنایی بیشتر با مراحل ازدواج کلیک کنید.

انواع آداب خواستگاری

انواع آداب خواستگاری

آداب خواستگاری شامل طیف وسیعی از کارها و همچنین رفتارها می‌شود که پایبندی به آنها در زندگی مشترک زوجین تاثیر خواهد داشت. اما نباید در این مورد بیش از حد حساسیت نشان داد. برخی از خانواده ها در این مورد به قدری تشریفاتی عمل کرده و یا به خود فشار وارد می‌کنند که این جلسه از حالت عادی خود خارج می‌شود. در این قسمت به توضیح برخی از کارهای لازم برای این جلسه می‌پردازیم. برای پاسخ به سوال با خواستگار دخترمون چطور برخورد کنیم کلیک کنید.

📌داشتن پوششی مناسب

در ابتدا بسیار مهم است که همه افراد مخصوصا عروس و داماد، پوشش مناسبی داشته باشند. پوشیدن لباسی ساده و البته رسمی و مرتب تاثیر زیادی در نحوه برخورد افراد دارد. از آنجایی که ظاهر اولین چیزی است که به نظر می‌رسد؛ بهتر است در مورد آن در آداب خواستگاری محتاط بوده و آراسته باشیم.

📌رعایت احترام و ادب | آداب خواستگاری

همچنین رعایت ادب و احترام برای هر دوطرف نیز یکی دیگر از آداب خواستگاری است. در برخی موارد خانواده عروس به دلیل اینکه میزبان هستند سعی می‌کنند حرمت و احترام را بیشتر حفظ کرده اما در مقابل خانواده داماد از این فرصت استفاده کرده و گاهی بی احترامی می‌کنند. البته برعکس این حالت نیز ممکن است اتفاق بیافتد. بسیار اهمیت دارد که خانواده ها و حتی خود زوجین اگر خواسته ای دارند؛ آن را بسیار محترمانه بیان کنند.

📌اهمیت به ظاهر

همانطور که پیش تر هم به آن اشاره شد؛ اهمیت به زیبایی ظاهری تاثیر زیادی در روند آداب خواستگاری دارد. عروس باید آرایش بسیار کمی داشته و همچنین داماد نیز به آراستگی صورت خود اهمیت دهد. خواستگاری یک جلسه رسمی است که گاها خانواده ها برای اولین بار طرف مقابل را می‌بینند. به همین دلیل باید ظاهری مناسب از خود نشان داد.

📌استقبال گرم |  آداب خواستگاری

یکی دیگر از آداب خواستگاری داشتن استقبالی گرم از خانواده طرف مقابل است. بهتر است صمیمی برخورد کرده و خون گرم باشید. حتی گاهی افراد از بزرگترهای فامیل دعوت می‌کنند تا در جلسه حضور داشته و در مورد مسائل مختلفی صحبت کنند. زمانی که فضای جلسه سنگین باشد؛ افراد به راحتی نمی‌توانند صحبت کنند.

📌رفتار با اعتماد به نفس

فراموش نکنید که یکی از مهم ترین عوامل موثر در آداب خواستگاری ، داشتن اعتماد به نفس و بیان کردن خواسته هاست. برخی از افراد در این جلسه به دلیل خجالت و یا کمبود اعتماد به نفس از بیان کردن خواسته های خود پرهیز می‌کنند و به همین دلیل در آینده ممکن است در زندگی مشترک خود به مشکل بربخورند.

📌برقراری ارتباط چشمی | آداب خواستگاری

از دیگر آداب خواستگاری می‌توان به برقراری ارتباط چشمی اشاره کرد. با اینکه گاهی به دلیل خجالت، افراد به یکدیگر نگاه نمی‌کنند. همچنین زل زدن نیز کار درستی نیست. افراد باید در حین صحبت کردن به یکدیگر نگاه کرده و در مورد مسائل خود صحبت کنند.

📌سوالات خود را بپرسید

بهتر از قبل در مورد سوالاتی که از طرف مقابل خود دارید؛ فکر کرده و آنها را از یکدیگر بپرسید. صحبت کردن با در جلسه خواستگاری کمی سخت و اضطراب آور است. به همین دلیل شاید سوالات و حرف های خود را فراموش کنید. از این رو از قبل به آنها فکر کرده و حتی در جایی آنها را یادداشت کنید. برای پاسخ به سوال از خواستگار چی بپرسم کلیک کنید.

📌دقت کردن به زبان بدن | آداب خواستگاری

با اینکه برقراری ارتباط چشمی نیز از زبان بدن محسوب می‌شود؛ اما تمام آن چیزی نیست که باید به آن توجه داشت. در بسیاری از موارد حالات روحی طرف مقابل و یا حتی راستگویی و دروغگویی او را می‌توان از طریق زبان بدن متوجه شد. به همین دلیل در حین صحبت کردن و یا حتی نشستن، این موضوع را نیز در نظر داشته باشید.

📌پرهیز از تظاهر

در رعایت کردن آداب خواستگاری ، سعی کنید کاملا خودتان باشید. فراموش نکنید که در صورت ازدواج کردن با خواستگار، بعد از مدتی همه چیز کاملا مشخص شده و افراد خود واقعی شان را نشان می‌دهند به همین دلیل بهتر است از همان ابتدا کاملا با یکدیگر صادق باشند.

📌بیشتر گوش کرده و کمتر صحبت کنید

از آداب خواستگاری می‌توان به نحوه درست گوش کردن نیز اشاره کرد. در واقع بهتر است بیشتر گوش کرده و کمتر صحبت کنید. شنیدن حرف های دیگران با دقت از بروز سوتفاهمات مختلف جلوگیری می‌کند.

📌تعیین زمان و وقت شناسی

وقت شناسی و احترام گذاشتن به وقت دیگران یکی دیگر از آداب خواستگاری است که تاثیر زیادی در آن دارد. بهتر است افراد در همان زمانی که از پیش تعیین کرده اند؛ در جلسه حضور یافته و برای طولانی مدت نیز در خانه طرف مقابل نمانند. همچنین کنسل کردن جلسه خواستگاری اصلا محترمانه نبوده و بهتر است خانواده ها تا حد امکان اینکار را انجام ندهند.

📌اصرار نکنید

همچنین یکی دیگر از مواردی که در آداب خواستگاری باید به آن دقت شود؛ اصرار نکردن برای گرفتن جواب مثبت است. اینکار طرف مقابل را تحت فشار قرار داده و حتی باعث ازدواج اجباری می‌گردد. به همین دلیل باید بعد از جلسه خواستگاری به هر دوطرف کمی فرصت داد.

اهمیت رعایت آداب خواستگاری برای دختر و پسر

اهمیت رعایت آداب خواستگاری

با اینکه در مواردی آداب خواستگاری برای دختر و پسر متفاوت است؛ اما مواردی که در قسمت قبلی به آنها اشاره شد؛ کاملا مشترک هستند. رعایت کردن این نکات باعث می‌شوود تا خود زوجین و یا خانواده های آنان روابط بهتری با یکدیگر داشته و به طور کلی فرایند آشنایی درست تر پیش رود. از طرفی صحبت کردن در جمع در مورد مسائل مختلف تحت نظر خانواده از بروز بسیاری از مشکلات احتمالی نیز جلوگیری می‌نماید. برای آشنایی بیشتر با سوالات پدر عروس از داماد کلیک کنید.

سخن پایانی

احترام و انجام آداب خواستگاری در فرهنگ ما اهمیت زیادی دارد. در واقع از اولین مراحل ازدواج بوده که از بسیاری از موضوعات در آنها صحبت می‌شود. بهتر است در این زمینه فرزندان با خانواده های خود همکاری کرده و با یکدیگر هم نظر باشند. چرا که گاهی پافشاری کردن در مورد ازدواج با فردی که مورد تایید خانواده نیست؛ می‌تواند عواقب بدی داشته باشد. افراد حتی می‌توانند در این مورد با روانشناس نیز مشورت نمایند.

برای دریافت مشاوره در زمینه آداب خواستگاری می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره