انتخاب مهد و مدرسهرشد و مراقبتکودک

هوش بدنی و جنبشی چیست

هوش بدنی و جنبشی از جمله هوش هایی است که به کودک و فرد کمک می‌کند تا مهارت های مختلف حرکتی را بیاموزد. خیلی از افراد گمان می‌کنند که هوش بدنی به رشته های ورزشی اتلاق می‌شود؛ در حالی که یک هنرمند نیز باید برای کار با انگشتان دستانش نیز دارای هوش بدنی باشد. بنابراین هوش بدنی و جنبشی بیشتر به توانایی فرد در هماهنگی اعضای بدن او اشاره دارد. اگر کودکی توانایی کمی در این نوع هوش دارد، با دریافت آموزش های لازم می‌تواند آن را تقویت نماید و اگر کودکی دارای پتانسیل زیادی در این هوش باشد، با آموزش های ویژه می‌تواند آن را به بالاترین سطح توانمندی برساند. در ادامه به معرفی بیشتر این هوش پرداخته‌ایم. در صورتی که نیاز به ارزیابی و یا سوالی در مورد کودک خود دارید، برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

تعریف هوش بدنی و حرکات جنبشی

بسیاری از روانشناسان برای اینکه توانایی‌های ذهنی یا هوش را اندازه‌گیری کنند به نمره تست هوش یا IQ توجه می‌کنند. اما روانشناسی به نام هوارد گاردنر معتقد بود که هوش دامنه بسیار وسیع‌تری دارد و به همین خاطر هشت هوش مختلف را معرفی کرد که یکی از آن‌ها هوش بدنی و جنبشی است. این هوش از دو توانایی در کنار هم تشکیل شده؛

1. توانایی کنترل و تنظیم حرکات بدن

2. توانایی برقراری ارتباط با اشیا

کسانی که هوش بدنی و جنبشی بالایی دارند ممکن است تنها در یکی از این توانایی‌ها قوی باشند، اما برخی دیگر از آن‌ها هر دو توانایی را هم‌زمان دارند.

بیشتر بخوانید : سن استعدادیابی کودکان

خصوصیات هوش بدنی و جنبشی

  1. یادگیری عملی بالایی دارند. یعنی هنگامی‌که با چیزی مستقیماً درگیر شوند بهتر آن را یاد می‌گیرند. آن‌ها در ساده‌ترین شرایط برای یادگیری باید راه بروند یا از دست‌هایشان برای توضیح دادن استفاده کنند.
  2. آن‌ها حرکات پیچیده را سریع‌تر از دیگران یاد می‌گیرند. هنگامی‌که برای یادگیری ترتیب فعالیت‌های پیچیده مثل یک تکنیک ورزشی دیگران نیاز به مدتی تمرین دارند، آن‌ها به‌سرعت تکنیک را یاد می‌گیرند.
  3. هماهنگی بین دو نیمه بدن و همین‌طور چشم و دست یا دست‌وپا در آن‌ها بسیار بالاست.
  4. هوش بدنی و جنبشی بالا از شما یک ورزشکار می‌سازد. آن‌هایی که در این هوش نمرات بالایی می‌گیرند نسبت به ورزش و فعالیت توجه بالایی دارند و یکجا نشستن آن‌ها را خسته می‌کند.
  5. هوش بدنی و جنبشی بالا کمک می‌کند به کمک دستان خود بتوانید کارهای بسیار ظریف و هنرمندانه‌ای مثل نقاشی، سفالگری، خیاطی یا حتی جراحی را انجام دهید.

ضرورت هوش بدنی و جنبشی

هوش بدنی و جنبشی استعدادی است که اگر در شما یا فرزندتان وجود داشته باشد می‌تواند از او یک جراح، مهندس، ورزشکار یا هنرمند تمام‌عیار بسازد. به همین خاطر اگر این توانایی را در خود یا هرکدام از اطرافیانتان احساس می‌کنید بهتر است به پرورش آن توجه داشته باشید. برای آشنایی با سایر انواع هوش کودکان کلیک کنید.

مشاغل که به هوش بدنی و جنبشی ارتباط پیدا می کنند

  • جراحی
  • پرستاری
  • کاردرمانی
  • فیزیوتراپی
  • سخنران
  • نقاش
  • ورزشکار
  • مربی رقص
  • بافنده فرش
  • طراح هنری
  • خیاط
  • مربی ورزشی
  • مکانیک
  • کشاورز

راه های تقویت هوش بدنی و جنبشی

گاردنر معتقد بود همه ما انسان‌ها از زمان تولد به‌صورت فطری تمامی هوش‌های هشت‌گانه و همین‌طور هوش بدنی و جنبشی را در خود داریم اما بر اساس محیطی که در آن زندگی می‌کنیم ممکن است برخی از این توانایی‌ها بیشتر و برخی دیگر کمتر شوند. درنتیجه اگر احساس می‌کنید نیاز دارید این هوش را در خود یا فرزندتان پرورش دهید جای نگرانی نیست زیرا به‌راحتی می‌توانید با استفاده از راهکارهایی این توانایی را افزایش دهید. ازجمله این راهکارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. برای آشنایی بیشتر با روش‌های استعدادیابی کودکان کلیک کنید.

1- فعالیت و ورزش

ورزش کردن مرتب حتی اگر در حد چند تمرین ساده باشد می‌تواند رابطه ذهنی را با شرایط جسمی بهتر کند. ورزش کمک می‌کند تا در حفظ تعادل و همین‌طور برقراری رابطه بین اندام‌های مختلف توانایی بیشتری به دست بیاورید. بهتر است برای تمرین کردن از چند حرکت ساده شروع کنید و این برنامه را تا انجام ورزش‌های پیچیده‌تری مثل زومبا یا ایروبیک جلو ببرید. بهتر است ورزش را با سرگرمی تلفیق کنید تا علاقه کودکتان نیز به این دست فعالیت‌ها بیشتر شود.

2- انجام تمرینات تن آرامی یا ریلکسیشن

تمرینات آرام‌سازی کمک می‌کنند برای مدت کوتاهی تنها به خود توجه داشته باشید و بالاترین هدف آن‌ این است که بتوانید بین ذهن و جسمتان ارتباط برقرار کنید. درنتیجه این تمرین‌ها تا حد زیادی می‌توانند به شما برای تسلط پیدا کردن روی بدنتان کمک کنند. انجام این تمرینات با صدای بلند به همراه فرزندتان به یاد می‌دهد که چگونه این کار را انجام دهد.

3- توجه به به کارهای هنر

یکی از راهکارهایی که برای پرورش توانایی بدنی و جنبشی خیلی کمک خواهد کرد این است که زمانی را به ساختن کاردستی‌های مختلف اختصاص دهید. ساختن کاردستی یا کار کردن با دست می‌تواند توانایی شما را برای انجام حرکات ظریف افزایش دهد. می‌توانید با توجه به سلیقه و علایق خود فعالیت‌های مختلفی مثل صنایع‌دستی، سفالگری، خیاطی یا حتی درست کردن کاردستی‌های ساده مقوایی در خانه را شروع کنید. برای فرزندتان از وسیله‌های آموزشی یا بازی‌های مختلف مثل مداد رنگی، خمیر بازی، سفالگری، شن بازی و… استفاده کنید.

4- انجام تمریناتی برای تقویت لامسه

می‌توانید این بازی را همراه با کودکتان انجام دهید و از این راه هوش بدنی و جنبشی را در هر دوی‌تان افزایش دهید. برای این کار چشمانتان را ببندید و سپس با لمس کردن اشیا نام آن‌ها را حدس بزنید. یا انجام کارهای مختلف مثل بریدن یک کاغذ به شکلی خاص را با چشمان بسته انجام دهید.

5- اجرای نمایشنامه و بازی های داستان محور

یکی از بهترین راهکارها برای تقویت هوش بدنی و جنبشی در کودکان این است که داستان‌های موردعلاقه آن‌ها را به‌صورت یک نمایشنامه با یکدیگر اجرا کنید. این کار در کنار بالا بردن هوش بدنی و جنبشی می‌تواند به تخیل و حافظه فرزند شما نیز کمک کند.

مشاور چه خدماتی درباره هوش بدنی می دهد؟

همان‌طور که گفته شد گاردنر معتقد است همه ما تمامی این هوش‌های هشت‌گانه را در خود داریم اما میزان آن‌ها در هریک از ما فرق می‌کند. کمک گرفتن از مشاوره کودک باعث می‌شود از سنین پایین با استعدادهای فرزند خود آشنا شوید و بتوانید برنامه مناسبی برای پرورش آن‌ها در نظر بگیرید. به علاوه بسیاری از ما حتی زمانی‌که به سن بزرگسالی می‌رسیم هنوز استعدادهای خودمان را نمی‌شناسیم و این موضوع اغلب مشکلاتی را در پیدا کردن شغل یا انتخاب رشته تحصیلی برای ما ایجاد می‌کند. برای کشف استعداد کودکان کلیک کنید.

به همین خاطر معمولا پیشنهاد می‌‌شود که برای شناخت استعدادها و مسیری که می‌خواهید برای زندگی درنظر بگیرید از یک مشاور کمک بگیرید. مشاورین کمک می‌کنند تا متوجه شوید کدام‌یک از استعدادها یا هوش‌هایی که گاردنر از آن صحبت می‌کند در شما بیشتر است و برای موفق شدن تلاش خواهید کرد. روانشناس حتی می‌تواند با بررسی شغل شما و توانایی‌هایی که این شغل نیاز دارد به شما کمک کند تا در زمینه کاری خودتان موفق‌تر باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی کودک و مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

سؤالات متداول

منظور از هوش بدنی و جنبشی چیست؟

هوش بدنی و جنبشی به معنای توانایی فرد برای کنترل و تنظیم حرکات بدن و همین‌طور ارتباط برقرار کردن با اشیا است.

چه کسانی دارای هوش بدنی و جنبشی بالایی هستند؟

هماهنگی بالا بین اندام‌های مختلف بدن و همین‌طور توانایی در ساختن اشیا مختلف دو نمونه از مهم‌ترین توانایی‌های این افراد است. به‌طورکلی ورزشکاران و هنرمندان دو دسته از افرادی هستند که هوش بدنی و جنبشی بالایی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره