سلامت کودککودک

بازتاب پرش زانو | انعکاس زردپی زیر زانو

بازتاب پرش زانو یکی از بازتاب‌های دوران کودکی است که از بدو تولد آغاز می‌شود. بازتاب پرش زانو با ضربه به تاندوم پا تظاهر می‌کند. بنابراین با هر ضربه به زانو، پا به صورت کاملا خودکار به شکل لگد زدن حرکت خواهد کرد. اختلال، ضعف و شدت در علائم‌پرش زانو می‌تواند نشان دهنده نوعی بیماری عصبی باشد. پس برای جلوگیری از اختلالات جدی باید با رفلاکس‌های کودک آشنا شوید. بازتاب پرش زانو نیز از دیگر رفلاکس هایی است که برای بررسی سلامت جسمی د. برای شناخت نیز می‌توانید از روانشناس کمک بگیرید. جهت دریافت مشاوره کودک کلیک کنید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه بازتابها می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

بازتاب پرش زانو چیست؟

بازتاب پرش زانو چیست؟

بازتاب پرش‌زانو از رفلاکس های بسیار طبیعی است که هنگام ضربه به تاندون پا (زیر کمر زانو )؛ ساق پا به صورت کاملا خودکار و ناگهانی لگد مانند حرکت می‌کند. اگر پا آویزان باشد و به زرد پی زانو ضربه وارد شود؛ به صورت ناگهانی پا به سمت جلو حرکت می‌کند. این علائم نشان دهنده سلامت نوزاد می‌باشند. در صورتی که این علائم بروز نکند، باید نگران آسیب ها و مشکلات جدی در سیستم عصبی باشید. به همین جهت توصیه می‌شود که حتما نسبت به بازتاب ها آگاهی پیدا کنید. در این مقاله به طور کلی راجع به بازتاب پرش زانو صحبت کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید. 

بازتاب چیست؟

بازتاب چیست؟ رفلاکس به سازمان یافته ترین رفتار ذاتی گفته می‌شود که به صورت کاملا غیر ارادی و خودکار رخ می‌دهد. این رفلاکس ها برای رشد عضلات و اعصاب ضروری است. تمامی بازتاب ها سن مشخصی دارند و برای زندگی نوزاد بسیار ارزشمند می‌باشند. در صورتی که بازتاب ها وجود نداشته باشند؛ روند طبیعی رشد کودک با مشکل روبرو خواهد شد. در نهایت کودک توان رفع نیاز های خود را نخواهد داشت. زمانی که بازتاب پرش زانو و دیگر بازتاب ها وجود نداشته باشد یا اینکه تا بزرگسالی ادامه داشته باشد؛ نشان از آسیب مغزی کودک است. بنابراین توصیه می‌شود که از روانشناس در این زمینه راهنمایی بگیرید. 

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اصول تربیت کودک کلیک کنید. 

اهمیت بازتاب پرش زانو چگونه است؟

بررسی و اهمیت بازتاب پرش زانو نشان دهنده اطلاعات جامع سیستم عصبی است. به شیوه ساده تر، شدت واکنش بازتاب زانو یا عدم وجود آن باعث اختلال در سیستم عصبی مرکزی است. اما عواملی مانند اضطراب و استرس باعث تشدید این بازتاب می‌شود. 

عملکرد بازتاب پرش زانو با تاخیر می‌تواند احساس خستگی را در فرد ایجاد کند و نشان دهنده کم کاری غده تیروئید است. اما عدم بروز این بازتاب نشان از بیماری نیست، بلکه دیگر عوامل نیز باید بررسی شود. 

اختلال در بازتاب پرش زانو در چه بیماری هایی وجود دارد؟

بیماری های زیادی باعث بروز اختلال در بازتاب پرش زانو می‌شود. این بیماری ها باعث تغییر در تاندون ها می‌شود که به سیستم عصبی مرکزی آسیب وارد می‌کند. بیماری هایی مانند اختلال در غده تیروئید، اختلال در غده پارا تیروئید، پره اکلامپسی، هیپر هیپوکلکسی، اسکلروز طرفی آمیوتروپیک، تنش های عصبی و … در بازتاب پرش زانو اختلال ایجاد می‌کند. این بیماری ها باید مورد بررسی قرار بگیرد و اغلب این بیماری ها باعث مشکل در بروز رفلاکس می‌شود. 

روش های بررسی بازتاب پرش زانو

روش های بررسی بازتاب پرش زانو 

معاینه و بررسی بازتاب پرش‌زانو نیازمند تمرینات زیاد است. به همین جهت پزشکان جوان توانایی بررسی و معاینه دقیق ندارند. به همین جهت اگر معاینه صحیح و درست صورت نگیرد؛ هر نوع نشانه و علائم چالش زا نشان دهنده بیماری نیست. پزشکان، ارتوپد ها و نورولوژیست ها علاوه بر اینکه معاینه زانو انجام می‌دهند، معاینات دیگری نیز به همراه آن انجام می‌دهند. در نهایت تشخیص نهایی را اعلام می‌کنند. معاینه خود به خودی نشان دهنده بیماری نیست و بسیاری از اوقات اصلا نباید نگران باشید. 

کلام آخر

عملکرد بازتاب پرش زانو نشان دهنده سلامت و رشد کودک است. به همین دلیل باید تمامی نکات ارزشمند در زمینه سلامت کودک را بررسی کنید و به شناخت کافی در این زمینه برسید. اما به خاطر داشته باشید که تشخیص و بررسی این موضوع بسیار سخت و دشوار است که حتما باید به کمک پزشک متخصص صورت بگیرد. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بازتابها می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

بازتاب پرش‌زانو چیست؟

بازتاب پرش‌زانو از رفلاکس های بسیار طبیعی است که هنگام ضربه به تاندون پا که زیر کمر زانو قرار دارد؛ پا به صورت کاملا خودکار و ناگهانی مانند لگد زدن از خود حرکت بروز می‌دهد. اگر پا آویزان باشد و به زرد پی زانو ضربه وارد شود؛ به صورت ناگهانی پا به سمت جلو حرکت می‌کند.

اختلال در بازتاب پرش‌زانو نشان دهنده چه بیماری است؟

بیماری هایی مانند اختلال در غده تیروئید، اختلال در غده پارا تیروئید، پره اکلامپسی، هیپر هیپوکلکسی، اسکلروز طرفی آمیوتروپیک، تنش های عصبی و … در بازتاب پرش‌زانو اختلال ایجاد می‌کند. اگر این بیماری ها وجود داشته باشد؛ نشان از اختلال در بازتاب زانو است.

روش های بررسی بازتاب پرش‌زانو چگونه است؟

معاینه و بررسی بازتاب پرش‌زانو نیازمند تمرینات زیاد است. به همین جهت پزشکان جوان توانایی بررسی و معاینه دقیق ندارند. پزشکان، ارتوپد ها و نورولوژیست ها علاوه بر اینکه معاینه زانو انجام می‌دهند، معاینات دیگری نیز به همراه آن انجام می‌دهند. در نهایت تشخیص نهایی را اعلام می‌کنند.

اهمیت بازتاب پرش زانو چیست؟

بررسی و اهمیت بازتاب پرش زانو نشان دهنده اطلاعات جامع سیستم عصبی است. به شیوه ساده تر، شدت واکنش بازتاب زانو یا عدم وجود آن باعث اختلال در سیستم عصبی مرکزی است. اما عواملی مانند اضطراب و استرس باعث تشدید بازتاب پرش زانو می‌شود. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره