روابط زناشوییزوج و خانواده

سوزش واژن هنگام نزدیکی

سوزش واژن هنگام نزدیکی ، یکی از شکایت زنان برای رابطه جنسی است. این مشکل به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. در زمان یائسگی بیشتر شاهد چنین اختلالی در زنان هستیم. اما قبل از دوران یائسگی نیز احتمال بروز آن وجود دارد. احساس درد هنگام رابطه جنسی، باورهای اشتباهی برای افراد ایجاد می‌کند. و به جای پیگیری برای حل مشکل، به آن دامن می‌زنند. زنان معمولا تا مدتی آن را نادیده می‌گیرند؛ غافل از اینکه همین کار باعث تشدید علائم می‌شود. در ادامه علل و علائم بررسی شده اند. در صورت وجود این مشکل برای مشاوره جنسی کلیک کنید.

سوزش واژن هنگام نزدیکی

علل سوزش واژن هنگام نزدیکی

زنان زیادی احساس سوزش و درد در حین رابطه جنسی را گزارش می‌کنند. گاهی این سوزش نشانه مشکل بزرگ تری است. رابطه جنسی نباید دردناک باشد؛ پس احساس درد یا سوزش حتی بعد از آن نیز طبیعی نیست. سوزش واژن هنگام نزدیکی، رابطه جنسی را برای بسیاری از زنان، به تجربه ای بد تبدیل می‌کند. تحقیقات نشان دهنده ی شیوع بسیارزیاد این مشکل، میان زنان است. به شکلی که تقریبا از هر4 زن، 3 زن در هنگام رابطه جنسی درد را حس می‌کنند.

علل بروز سوزش واژن هنگام نزدیکی

همانطور که گفته شد سوزش واژن هنگام نزدیکی، علل متعددی دارد. در این قسمت به بررسی هریک از آنها می‌پردازیم.

?عفونت واژن

یکی از علل سوزش واژن هنگان نزدیکی، عفونت واژن است. عفونت درمان نشده و مزمن، درد زیادی را برای فرد به همراه دارد. ترشحات زیاد یا غیرطبیعی یا بوی بد ناحیه تناسلی، نشانه عفونت است. علائم عفونت واژن با عفونت ادراری بسیار مشابه هستند؛ به همین دلیل تشخیص صحیح آنها بسیار مهم است. برای اطلاع از علائم عفونت واژن این مقاله را مطالعه کنید.

?واژینیسموس

واژینیسموس، از مهم ترین دلایل درد در هنگام رابطه جنسی محسوب می‌شود. در واژینیسموس، هیچ علت جسمانی وجود ندارد. در واقع درد ناشی از استرس و یا ترس زن است. البته گاهی مشکلات جسمانی نیز مسبب این اختلال می‌شوند. اما به طور کلی ریشه آن باورهای غلط یا تجارب تلخ گذشته است. برای آشنایی بیشتر با ترس از دخول یا واژینیسموس کلیک کنید.

?یائسگی

بعد از یائسگی، به علت توقف قاعدگی و کاهش ترشح هورمون ها، خشکی واژن یا سوزش واژن هنگام نزدیکی طبیعی است. معمولا بیشتر زنان بعد از یائسگی این مشکلات را تجربه می‌کنند. اما با روش هایی کاملا قابل پیشگیری ودرمان است.

?بیماری های مقاربتی

احتمالا تا مدتی از وجود بیماری های مقاربتی در بدن مطلع نمی‌شویم. اما شاید خود را به شکل عفونت های مکرر نشان دهند. در این زمان نیز، سوزش واژن هنگام نزدیکی را تجربه خواهیم کرد. بیماری های مانند کلامیدیا، سوزاک و ایدز از این قبیل هستند.

?حساسیت واژینال

در صورت بروز حساسیت نسبت به جنس کاندوم یا مواد شیمیایی دیگر، سوزش واژن هنگام نزدیکی، حس می‌شود. در این شرایط ، ناحیه واژینال قرمز و ملتهب می‌شودو احتمالا در برقراری رابطه جنسی، دچار مشکل خواهید شد. زنان سیستم ایمنی حساس تری نسبت به مردان دارند؛ به همین دلیل احتمال آلرژی در ناحیه واژن نیز بالاتر می‌رود. برای اطلاع از نحوه استفاده از کاندوم و انواع مختلف آن این مقاله را مطالعه کنید.

?پوزیشن های نامناسب

همه پوزیشن های جنسی، برای همه افراد مناسب نیستند. به همین دلیل زوجین در هنگام رابطه با پوزیشن جنسی، دچار مشکل می‌شوند. که برای زنان به شکل سوزش واژن هنگام نزدیکی بروز می‌کند. بهتر است قبل از شروع رابطه جنسی، آمادگی بدنی و توانمندی های خود را در نظر داشته باشید. سکس خشن نیز از دیگر عوامل به وجود آورنده این اختلال است. برای آشنایی بیشتر با ارگاسم زنان کلیک کنید.

?درد واژن یا ولووداینیا

بعضی افراد به طور طبیعی در ناحیه واژن خود احساس درد دارند. در واقع این درد تقریبا به شکل مزمن درآمده است و در هر شرایط آن را حس می‌کنند. این مورد به علت حساسیت بیش از حد اعصاب درون واژن است. که در سوزش واژن هنگام نزدیکی را نیز به همراه می‌آورد.

?بیماری های جسمانی

وجود برخی از بیماری جسمانی مرتبط با ناحیه تناسلی نیز باعث سوزش واژن در هنگام نزدیکی می‌شود. برای مثال افرادی که به سرطان دهانه رحم یا اندومتریوز مبتلا هستند؛ تحت تاثیر این اختلال نیز قرار خواهند گرفت. طبیعی است که رابطه جنسی برای آنان دشوار یا غیر ممکن باشد.

?رابطه جنسی در قاعدگی

جالب است بدانید؛ برقرای رابطه جنسی در زمان قاعدگی، فارغ از موارد بهداشتی آن، امکان پذیر است. اما قطعا با مشکلاتی همراه خواهد بود. سوزش واژن هنگام نزدیکی، یکی از آنهاست. معمولا اینکار توصیه نمی‌شود؛ اما در صورت تمایل زوجین، بلامانع است.

?عوامل روانی

استرس و اضطراب با برهم زدن تعادل هورمون ها و خشکی واژن، باعث بروز سوزش واژن هنگام نزدیکی می‌شوند. خستگی در هنگام رابطه جنسی یا فشار های روانی همگی در کیفیت رابطه جنسی تاثیر گذار خواهند بود. حتی باعث ایجاد عوارضی نیز خواهند شد.

روش های درمان سوزش واژن هنگام نزدیکی

درمان سوزش واژن

بهتر است با پیدا کردن علل این اختلال، هرچه سریعتر برای درمان آن اقدام کنید. چرا که بر کیفیت رابطه شما نیز تاثیر گذار خواهد بود. برای تشخیص دقیق علت این مشکل، حتما به متخصص زنان مراجعه کنید. روش های درمانی متفاوتی برای این مشکل وجود دارد. در این قسمت به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

✔استفاده از لوبریکانت

در واقع استفاده از لوبریکانت یک روش مکمل است که باید در کنار روش های دیگر استفاده شود. اما درمان قطعی برای سوزش واژن هنگام نزدیک، نخواهد بود. در ابتدا باید درمان را شروع کرد و در طول درمان از لوبریکانت هایی که برپایه آب هستند؛ استفاده کرد. در استفاده از لوبریکانت ها یا مواد شوینده به موارد حساسیت زا توجه داشته باشید.

✔هورمون درمانی

معمولا سوزش واژن هنگام نزدیکی، از عوارض خشکی یا عفونت واژن است. یکی از درمان های اصلی برای این بیماری ها هورمون درمانی است. استروژن، هورمونی است که به طور مستقیم بر عملکرد دستگاه تناسلی موثر است. در این شرایط استفاده از قرص های هورمونی یا داروهای موضعی دیگر تجویز می‌شوند.

✔توجه به رابطه جنسی

در صورت وجود این مشکل، علاوه بر مراجعه به متخصص، در برقراری رابطه جنسی نیز به نکاتی توجه کرده وحتما از پوزیشن های استاندارد استفاده کنید. شاید سوزش واژن هنگام نزدیکی، به علت طولانی شدن رابطه رخ بدهد. در این وضعیت، حتما با همسر خود در این مورد، صحبت کنید.

✔روش های دیگر

استفاده از کمپرس سرد یا پوشیدن لباس زیرهای مناسب در کاهش سوزش واژن هنگام نزدیکی، بسیار موثر خواهند بود. همچنین مصرف مکمل های غذایی و یا مراجعه به یک روانشناس نیز به شما کمک بزرگی خواهد کرد. سبک زندگی سالم، قطعا سیستم ایمنی بدن شما را تقویت خواهد کرد و از شما در مقابل ابتلا به بیماری های مختلف، محافظت می‌کند.

سخن پایانی

فراموش نکنید احساس درد یا ناراحتی در هنگام رابطه جنسی، طبیعی نیست. سوزش واژن هنگام نزدیکی را نادیده نگیریدو حتما برای درمان اقدام کنید. گاهی این حالت به موقعیت های دیگرغیر از نزدیکی نیز، شیوع پیدا می‎کند. برای مثال در طول روز نیز احساس سوزش دارد. با تشخیص و درمان به موقع از بروز چنین حالتی، جلوگیری کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سوزش واژن هنگام نزدیکی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

سوالات متداول

علت سوزش واژن هنگام نزدیکی چیست؟

یائسگی یا دوران بعد از زایمان، عفونت یا خشکی واژن،واژینیسموس یا وولوداینیا، عوامل روانی و… از علل سوزش واژن هنگام نزدیکی هستند که در مقاله به طور مفصل به توضیح آنها پرداخته ایم.

درمان سوزش واژن هنگام نزدیکی چیست؟

هورمون درمانی، توجه به جزئیات رابطه جنسی، استفاده از لوبریکانت یا کمپرس یخ در حین رابطه، از راه های درمانی این اختلال هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره