روابط زناشوییزوج و خانواده

ترشحات واژن نشانه چیست | معنی رنگ ترشحات که باید بدانید

ترشحات واژن ترکیبی از سلول ها و انواع باکتری هاست که به صورت مدام توسط سلول های واژن و غدد دهانه رحم، تولید می‌شوند. این ترشحات با مرطوب نگه داشتن ناحیه تناسلی، نه تنها سبب پاکیزگی واژن می‌شوند؛ بلکه آن را از آسیب‌های فیزیکی نیز، محافظت می‌کنند. میزان و کیفیت این ترشحات در هر فردی متفاوت است. همچنین در زمان های مختلف مقدار ترشح آن ثابت نیست. باکتری هایی که در ترشحات واژن زندگی می‌کنند؛ برای بدن مفید بوده و جلوی بروز انواع بیماری ها را می‌گیرند.

ترشحات واژن

ترشحات واژن نقش مهمی در رابطه جنسی و سیستم تولید مثل زنان دارند. این ترشحات شامل موکوس، مخاط، آب، سلول های مرده و… است. ترشحات طبیعی در زنان بی رنگ و شفاف است و بوی خاصی ندارد. همچنین غلظت آن در دوره های مختلف، متفاوت است. اگر هرکدام از این ویژگی ها از حالت طبیعی خود خارج شوند؛ فرد باید علت را شناسایی کند و به دنبال درمان باشد.

ترشحات در دوره های مختلف سنی

ترشحات واژن در دوره های مختلف

 

در واقع شروع ترشحات واژن از سنین کودکی و قبل از دوران بلوغ است. در این قسمت ترشحات واژن را در دوره های سنی مختلف مورد بررسی قرار داده و خصوصیات هر یک را ذکر می‌کنیم.

?دوران نوزادی

حتی در دوران نوزادی و با گذشت چند روز از تولد دختر، در مواردی شاهد ترشحات واژن هستیم. این مورد به دلیل قرار گرفتن در معرض استروژن دوران بارداری مادر است. کاملا طبیعی است و جای نگرانی ندارد. ترشحات در دوران نوزادی سفید شفاف با بافت مخاطی است. به ندرت ممکن است این ترشحات به رنگ دیگری باشد.

? ترشحات واژن در دوران کودکی

بافت واژن در دوران کودکی نازک تر و آسیب پذیر تر است. در این دوران نوع باکتری هایی که در ترشحات وجود دارد متفاوت از دوران بزرگسالی است. PH ترشحات قبل از دوران بلوغ بین 6 تا 8 است. در این دوران به دلیل عدم اطلاعات کودکان در این مورد و احساس شرم از سوال پرسیدن، شاید دچار سردرگمی شوند.

?دوران بلوغ

در زمان بلوغ به دلیل افزایش میزان ترشح هورمون های مختلف، مقدار ترشحات واژن نیز به اوج خود می‌رسد. ترکیبات این ترشحات نیز تغییر خواهد کرد. در این دوران محیط واژن اسیدی تر از قبل شده و به طور کلی محیط بدن آماده اولین قاعدگی می‌شود. در این زمان، توصیه می‌شود؛ دختران بیش از پیش بهداشت شخصی را رعایت کرده و به سلامت جسمانی خود اهمیت دهند.

? ترشحات واژن در قاعدگی

در قاعدگی نیز ترشحات واژن وجود دارند ولی به دلیل ترکیب شدن با خون حاصل از قاعدگی، قابل تشخیص نیستند. می‌توان گفت که تقریبا هیچ گاه ترشح این ترکیب از بدن، متوقف نمی‌شود. مگر در مواردی مثل خشکی واژن. در زمان قاعدگی و مخصوصا تخمک گذاری میزان این ترشحات 30 برابر می‌شود. غلظت و رنگ ترشحات نیز فرق خواهد کرد و نزدیک به تخمک گذاری، ترشحات غلیظ تر می‌شوند. این تغییرات حاصل تغییر سطح پروژسترون در بدن است.

?دوران بارداری

در دوران بارداری، مانند قاعدگی، میزان ترشحات واژن افزایش می‌یابد. این افزایش به دلیل بالارفتن سطح استروژن و پروژسترون در بارداری است. ترشحات نیز سفیدتر و غلیظ تر از قبل می‌شوند. در این دوران نیز محیط واژن اسیدی است که همین کودک را از ابتلا به بسیاری از عفونت ها محافظت می‌کند. اما در دوران بارداری، احتمال ابتلای مادر به عفونت واژن هست.

? ترشحات واژن در یائسگی

در دوران یائسگی با کاهش میزان استروژن در بدن، تقریبا میزان و خصوصیات ترشحات واژن به دوران قبل از بلوغ برمی‌گردد. در این دوران، مانند کودکی بافت واژن نازک می‌شود. در دوران قاعدگی، به دلیل خونرسانی کمتر به واژن، افراد بسیار در معرض خشکی واژن قرار دارند. در این دوران به دلیل کاهش میزان ترشحات، افراد به استفاده از روان کننده ها و هورمون درمانی، نیاز دارند. برای جلوگیری از خشکی واژن این مقاله را مطالعه کنید.

انواع مختلف ترشحات واژن

تا اینجا در مورد موارد طبیعی ترشحات واژن صحبت کردیم. اما در هنگام ابتلا به بیماری های مختلف، ویژگی های این ترشحات متفاوت خواهد بود. بهتر است بلافاصله بعد از مشاهده ترشحات غیرطبیعی، به پزشک مراجعه کرده و علت را جویا شویم؛ چراکه در اکثر موارد، ترشحات غیرطبیعی، نشان دهنده وجود بیماری دیگری در بدن است.

?ترشحات سفید رنگ: اینگونه ترشحات در ابتدا و انتهای قاعدگی طبیعی هستند اما اگر به شکل غلیظ و پنیری درآیند؛ باید برای درمان اقدام کرد.

?ترشحات آبکی: این دسته از ترشحات معمولا بعد از فعالیت های سنگین، ظاهر می‌شوند.

?ترشحات قهوه ای یا خونی رنگ واژن: این نوع از ترشحات معمولا در روزهای پایانی قاعدگی ظاهر می‌شوند که طبیعی هستند؛ اما اگر در زمان دیگری غیر از قاعدگی ظاهر شوند و همراه با علائم دیگری بوده و برای طولانی مدت ادامه داشته باشند. باید برای درمان اقدام کرد.

?ترشحات سبز یا زرد رنگ همراه با بو: ترشحات واژن با این علائم، حتما از علائم عفونت هستند.

علل ترشحات غیر طبیعی واژن

علل ترشحات واژن

 

 

از شایع ترین ترشحات غیرطبیعی واژن، وجود عفونت است. عفونت های واژن به علت حضور باکتری، ویروس یا قارچ، به وجو می‌آیند. هریک علائم و روش درمان مختلفی دارند. اما علاوه بر عفونت، دلایل دیگری برای ترشحات غیرطبیعی واژن نیز وجود دارد. برای اطلاع از علائم عفونت واژن کلیک کنید.

?بیماری های مقاربتی

بدون شک، یکی از دلایل بروز ترشحات واژن به صورت غیرطبیعی، بیماری های مقاربتی هستند. عفونت های مکررو ترشحات غیرطبیعی، نشان دهنده وجود یک بیماری آمیزشی در بدن است. بیماری های مقاربتی مدتی در بدن، بدون نشانه باقی می‌مانند و ترشحات واژن از نشانه های آنان هستند. در صورت وجود بیماری های مقاربتی باید با شریک خود، درمان را شروع کنید. برای مطلع شدن از وجود این نوع بیماری ها باید به متخصص زنان مراجعه کنید.

?اختلال التهابی لگن

عفونت لگنی معمولا از راه تماس جنسی منتقل می‌شود. عامل این عفونت باکتری است. این عفونت در واژن به سایر نقاط نیز انتقال می‌یابد و موجب اختلال التهابی لگن می‌شود. در این اختلال نیز ترشحات واژن به صورت غلیظ و بد بو درمی‌آید.

سخن پایانی

به طور کلی ترشحات واژن با رنگ و غلظت معمولی، طبیعی هستند و نشان دهنده سلامت بدن. وجود ترشحات برای بدن ضروری است.حتی گاهی عدم ترشح آنها باعث ایجاد عوارضی در ناحیه تناسلی می‌شود. اگرترشحات غیرمعمولی با علائمی مثل تب، درد شکم، سوزش و تکرر ادرار همراه باشند؛ حتما باید برای معاینه و درمان به پزشک مراجعه کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترشحات واژن می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

ترشحات واژن قبل از قاعدگی چگونه است؟

تفاوت ترشحات در زمان قبل از قاعدگی و بعد از آن در مقدار و نوع باکتری های موجود در آن است. در زمان قاعدگی میزان ترشحات واژن افزایش می‌یابد.

علت ریزش ناگهانی آب از واژن چیست؟

ترشحات آبکی معمولا بعد از فعالیت های بدنی سنگین، به وجود می‌آیند. کاملا طبیعی هستند و عوارض خاصی برای بدن ایجاد نمی‌کنند.

ترشحات سفید به چه دلیل ایجاد می‌شوند؟

ترشحات به طور طبیعی باید شفاف و بی رنگ باشند. هرگونه تغییردر رنگ، غلظت و بو در ترشحات واژن، نشانه حضور عفونت یا بیماری های مقاربتی در بدن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره