اعتیادشناخت اعتیاد و انواع مواد

نشانه های اعتیاد به متادون

نشانه های اعتیاد به متادون تا مدت ها در بدن قابل شناسایی است. متادون یک مخدر شبه افیونی است که برای کمک به درمان اعتیاد ساخته شده است. در حالی که تنها در شرایط خاص متخصص آن را تجویز می‌کند. متاسفانه این دارو به شدت سوء مصرف می‌شود. به طوری که برخی افراد به جای ترک، درگیر نوع دیگری از اعتیاد می‌شوند. متادون بر روی سیستم عصبی مرکزی تاثیر گذاشته و خاصیت تسکین بخشی دارد. اما سو مصرف این دارو باعث حس سرخوشی و لذت خواهد شد. همچنان در مراکز درمانی، متادون در دوزهای مختلف برای ترک مواد افیونی تجویز می‌شود. اما به دلیل احتمال وابستگی به این دارو، دوزها در مقدارهای مشخص به بیمار داده می‎شود. برای آشنایی باروش های ترک مواد مخدر با متادون کلیک کنید.

نشانه های اعتیاد به متادون را تا چه زمانی می توان ردیابی کرد؟

این دارونیمه عمر نسبتا طولانی دارد و تاثیر آن تقریبا تا 22 ساعت باقی خواهد ماند. معمولا نشانه های اعتیاد به متادون در مقایسه با سایر مخدرها دیرتر ظاهر می‌شود به همین دلیل تشخیص ان دشوار تر است. اما به طور کلی علائمی که بروز می‌کنند مشابه اعتیاد به مخدرهای دیگر هستند. البته شدت این علائم بستگی به میزان مصرف فرد و مدت زمان زمان اعتیاد نیز می‌شود.

برای اطلاع از روش های تست اعتیاد به متادون کلیک کنید.

علائم اعتیاد به متادون

بروز نشانه های اعتیاد به متادون

نشانه های اعتیاد به متادون شامل وابستگی روانی و فیزیکی می‌شود. معمولا وابستگی روانی به مواد مخدر بیشتر از وابستگی جسمانی است. البته هم علائم جسمانی و هم علائم روانی بعد از مدتی خود را بروز می‌دهند. برخی تصور می‌کنند که فقط مواد مخدر های استنشاقی باعث علائم ظاهری خواهند شد؛ اما اینگونه نیست. در این قسمت برخی از علائم اعتیاد به متادون را مورد بررسی قرار خواهیم داد.برای آشنایی با علائم اعتیاد به متادون کلیک کنید.

📌عدم تاب آوری و تحمل

یکی از مشخص ترین نشانه های اعتیاد در افراد، عدم تاب آوری در برابر وسوسه مصرف دوباره است. این افراد حتی اگر از نظر پزشکی نیازی به مصرف متادون نداشته باشند؛ اما بازهم تمایل به مصرف دوباره دارند. بدن افراد بعد از مدتی نسبت به متادون مقاوم شده و باید میزان بیشتری برای دستیابی به همان لذت اولیه، مصرف کنند. به همین دلیل میزان دوز مصرفی افراد بالا رفته و دیگر نمی‌توانند در مقابل مصرف مجدد مقاومت کنند.

📌بروز علائم ترک

بروز علائم ترک بلافاصله بعد از قطع مصرف یک ماده، نشان دهنده اعتیاد به یک دارو یا مواد است. علائمی مثل بدن درد، لرزش، بی قراری،خارش و… علائم ترک هستند که از نشانه های اعتیاد به متادون نیز محسوب می‌شوند. فردی که طبق دستور پزشک از متادون استفاده می‌کند هرگز به ان اعتیاد پیدا نخواهد کرد و حتی با وجود قطع مصرف نیز علائم ترک خود را نشان نخواهند داد.

📌بی قراری و از دست دادن کنترل

افرادی که به متادون اعتیاد پیدا کرده اند؛ مدام بی قرار و مضطرب هستند. در واقع تمام دغدغه و انرژی آنها در طول روز صرف خرید متادون می‌شود. همچنین بسیار تحریک پذیر می‌شوند و کنترلی روی خشم خود ندارند. از نشانه های اعتیاد به متادون، خرید غیرقانونی و مصرف خودسرانه آن است که سبب بروز نشانه های روانی زیادی خواهد شد.

📌علائم جسمانی از نشانه های اعتیاد به متادون

معمولا علائم جسمانی اعتیاد به متادون همزمان با علائم روانی بروز می‌کنند. عوارضی که مصرف متادون برای بدن خواهد داشت بسیار شدید و گاها غیر قابل جبران است. برخی از آنها شامل تورم صورت وکشیدگی پوست، خارش بدن، اختلال در تکلم و فعالیت های حرکتی، نامنظمی ریتم تنفسی و قلبی، افت فشار خون و… هستند.

پیامدهای ادامه مصرف متادون چیست؟

عوارض نشانه های اعتیاد به متادون

متادون همراه با بروز نشانه ها و علائم در افراد باعث مشکلاتی در بدن خواهد شد. در واقع برخی از اختلالات از عوارض غیر مستقیم متادون هستند. برخی از این عوارض تا مدت ها باقی خواهند ماند و زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهند. بعضی از عوارض مصرف متادون شامل موارد زیر می‌شوند.

🔴تاثیر متادون بر کبد

متادون آنزیم های کبدی را بالا می‌برد ودر مورادی موجب نارسایی آن خواهد شد. طبق تحقیقاتی که بر موش ها طی 28 روز انجام شد مشخص گردید؛ که حتی مصرف متادون به صورت دارویی نیز تاثیر خود را برکبد خواهد داشت. به همین دلیل باید برنامه ریزی دقیق تری برای مصرف متادون توسط پزشک  انجام شود.

🔴تاثیر متادون بر مغز

اکثر مواد مخدر ها با بالابردن میزان دوپامین در مغر سبب احساس سرخوشی خواهند شد. متادون نیز به همین شکل عمل می‌کند. اما این احساس سرخوشی موقت بوده و بعد از مدتی روی قدرت تصمیم گیری و قضاوت افراد تاثیر گذاشته  و اختلال حواس را موجب می‌شود. بروز افسردگی، اضطراب و برانگیختگی نیز از تاثیرات متادون بر مغز هستند.

🔴پوسیدگی دندانها از نشانه های اعتیاد به متادون

در بیشتر افرادی که به متادون اعتیاد پیدا کرده اند؛ بعد از مدتی شاهد پوسیدگی دندانها خواهیم بود. متادون ترشح بزاق را کاهش داده و باعث خشکی دندان خواهد شد. همین موضوع باعث پوسیدگی دندانها می‌شود. در واقع پوسیدگی دندانها در افرادی که متادون یا مشتقات ان را مصرف می‌کنند؛ نسبت به دیگران بیشتر است. پس می‌توان گفت شروع ناگهانی پوسیدگی دندانها در مدت زمانی کوتاه، از نشانه های اعتیاد به متادون محسوب می‌شود.

🔴مشکلات جنسی از نشانه های اعتیاد به متادون

برخی از افراد برای بهبود عملکرد جنسی و یا لذت جنسی بیشتر به مواد مخدر روی می‌آورند. غافل از اینکه این تاثیرات موقت بوده و بعد از مدتی حتی مشکل جنسی، تشدید نیز می‌شود. متادون بیشتر در مردان سبب بروز اختلالات جنسی خواهد شد. علاوه بر اختلال در نعوظ و زودانزالی، بی میلی جنسی نیز از عوارض اعتیاد به متادون در مردان است.

🔴تاثیر متادون بر چشم

از نشانه های اعتیاد به متادون در ابتدا کاهش بینایی و تاری دید است. اما افراد تصور می‌کنند که این مشکل موقت است و با قطع مصرف متادون این مشکل حل خواهد شد. ادامه مصرف متادون باعث کوچک شدن مردمک چشم می‌شود که به آن مردمک سوزنی نیز می‌گویند. این مشکلات به دلیل کاهش خونرسانی به چشم در اثر مصرف متادون است. به همین دلیل با شروع فرایند ترک نیز اختلالاتی در بینایی بروز می‌کند.

برای دریافت خدمات مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

سخن پایانی

باتوجه به مطالبی که در متن ذکر شد و عوارضی که متادون برای افراد ایجاد می‌کند؛ بهتر است هرچه سریعتر برای ترک آن اقدام کنید. ترک متادون هم در خانه و هم در مراکز ترک اعتیاد قابل انجام است. البته بستگی به سن، دوز مصرفی، مدت زمان مصرف و انگیزه افراد نیز دارد. خانواده در تشخیص نشانه های اعتیاد به متادون و تشویق برای ترک فرد معتاد، بسیار موثر هستند. البته تشخیص نهایی و درمان به عهده پزشک است. همچنین حضور یک روانشناس در طول دوره ترک نیز ضروری است.

برای دریافت مشاوره در زمینه نشانه های اعتیاد به متادون می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

نشانه های اعتیاد به متادون کدام اند؟

متادون باعث بروز وابستگی روانی و جسمانی خواهد شد. برخی از نشانه های اعتیاد به متادون شامل بی قراری و اضطراب، تورم صورت و کشیدگی پوست، تحریک پذیری، خرید غیرقانونی متادون و افرایش دوز مصرفی یا صرف وقت و انرژی زیاد برای خرید متادون است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره