اعتیاددرمان و ترک اعتیاد

ترک مواد مخدر با متادون

ترک مواد مخدر با متادون یکی از روش‌های جدیدی است که امروزه به کار گرفته می‌شود. متادون نوعی دارو شبه افیونی است که به دلیل چسبیدن به گیرنده‌های افیونی در مغز از بروز علائم ناشی از ترک جلوگیری می‌کند. در نتیجه افرادی که تحت درمان با متادون قرار دارند کمتر علائمی نظیر درد استخوان‌ها و مفاصل، حالت تهوع، اسهال و استفراغ را تجربه می‌کنند. با این حال متادون خود نیز قابلیت اعتیاد آوری دارد و مصرف آن نیازمند در نظر گرفتن ملاحظاتی خاص است. در نظر داشته باشید که در ترک مواد مخدر به کمک متادون تنها جنبه جسمانی اعتیاد در نظر گرفته می‌شود و برای داشتن ترک موفقیت آمیز لازم است با بهره بردن از مشاوره ترک اعتیاد به جنبه روانی آن نیز توجه نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید : اعتیاد به متادون

 

ترک مواد مخدر با متادون | آشنایی با متادون تراپی

درمان با داروهای نگهدارنده از جمله متادون و بوپرنورفین یکی از رویکردهای جدیدی است که در ترک اعتیاد به مواد مخدر نظیر تریاک و هروئین مورد استفاده قرار می‌گیرد. از منظر فارماکولوژی متادون نوعی داروی شبه افیونی است که می‌تواند عملکردی مشابه با تریاک و هروئین ایجاد کند با این تفاوت که مصرف این ماده نشئگی کمتری ایجاد می‌کند و برای مدت طولانی تری در بدن باقی می‌ماند. استفاده از این دارو در جریان سم زدایی بدن از مواد مخدر به بیماران کمک می‌کند تا به میزان بسیار کمتری با علائم محرومیت از مواد نظیر درد عضلانی، درد مفاصل، حالت تهوع، اسهال و استفراغ مواجه شوند. در نتیجه افراد راحت‌تر می‌توانند دوران ترک را پشت سر بگذارند و به پرهیزی پایدار دست پیدا کنند. برای آگاهی بیشتر درباره ترک اعتیاد کلیک کنید.

نکاتی که در ترک مواد مخدر با متادون باید به آن‌ها توجه کنید

ترک اعتیاد با متادون ملاحظات خاصی دارد که بی توجهی به آن‌ها می‌‍تواند منجر به بروز مشکلات مختلفی شود و ترک اعتیاد را با چالش‌های زیادی مواجه کند. ما در ادامه به مهم ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

1- شروع متادون تراپی زیر نظر یک متخصص

متادون دارویی است که خود نیز قابلیت اعتیادآوری دارد. از همین رو متخصصان در مقادیری بسیار محدود و کنترل شده به منظور ترک اعتیاد به مواد افیونی از آن استفاده می‌کنند. در نتیجه بسیار اهمیت دارد که شروع درمان با متادون را حتما زیر نظر یک متخصص آغاز کنید. درمانگر با توجه به شرایط جسمانی و نوع موادی که قبلا مصرف می‌کردید شما را در زمینه انتخاب متادون تراپی به عنوان روش اصلی برای ترک اعتیاد راهنمایی می‌کند.

2- توجه به دستورالعمل‌های مصرف متادون

بسیار اهمیت دارد که داروی متادون را در همان دوز و مدتی که متخصص تجویز کرده است مصرف نمایید. هرگونه مصرف طولانی تر یا بالا بردن دوز دارو، نوعی سوءمصرف محسوب می‌شود که می‌تواند به بروز اعتیاد جدیدی در شما بیانجامد. در این شرایط نه تنها کمکی به از بین رفتن وابستگی جسمانی خود به تریاک نمی‌کنید بلکه اعتیاد جدیدی را نیز به مشکلات قبلی اضافه خواهید کرد.

3- عدم مصرف همزمان متادون و تریاک

یکی از نکات بسیار مهمی که متخصصین در متادون تراپی همواره بر آن تاکید می‌کنند خودداری از مصرف همزمان تریاک و متادون است چراکه مواد مخدر افیونی و متادون هردو نوعی سرکوبگر سیستم عصبی مرکزی انسان هستند. در نتیجه استفاده همزمان از آن‌ها خطرناک بوده و می‌تواند به بروز علائمی نظیر کاهش ضربان قلب، افت فشار خون، سطحی شدن تنفس، کاهش هشیاری، اغما و مرگ بیانجامد. برای اطلاع بیشتر در زمینه مصرف همزمان تریاک با متادون کلیک کنید.

4- تهیه متادون از مراکز قانونی

حتما باید داروی متادون را از مراکز معتبر نظیر مراکز ترک اعتیاد تهیه نمایید. متاسفانه برخی افراد سودجو در مراکزی نظیر عطاری‌ها اقدام به فروش غیر قانونی متادون می‌کنند. در بسیاری از موارد این متادون‌ها تقلبی بوده و حاوی مقادیری مواد مخدر هستند که می‌توانند منجر به تشدید اعتیاد یا مسمویت دارویی در شما شوند. در نهایت متادون پایان درمان نیست و شما هر چه زودتر باید برای ترک متادون اقدام کنید.

5- کمک گرفتن از درمان‌های روانشناختی

ترک اعتیاد به مواد مخدر به کمک متادون تنها می‌تواند وابستگی جسمانی را بهبود ببخشد. این در حالی است که بخش مهم اعتیاد به مواد مخدر وابستگی روانی است. در واقع اکثر افراد هنگامی که مواد را کنار می‌گذارند در کنار علائم جسمانی ناخوشایند برخی علائم روانی نظیر احساس بی قراری، وسوسه شدید، اضطراب و افسردگی را نیز تجربه می‌کنند.

همین مسائل باعث می‌شود که فرد با وجود تمام سختی‌هایی که برای ترک اعتیاد به مواد مخدر تحمل کرده بازهم به سمت آن گرایش پیدا کند و دچار لغزش‌های مکرر شود. در نتیجه بسیار اهمیت دارد که برای درمان اعتیاد تنها به سم زدایی با داروهای نگهدارنده اکتفا نکنید و از درمان‌های روان شناختی نظیر روان درمانی فردی و گروهی نیز کمک بگیرید. برای دریافت این درمان‌ها لازم است که به یک روانشناس متخصص در حیطه اعتیاد مراجعه نمایید. برای اطلاع از روند دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول درباره ترک مواد مخدر با متادون

آیا مصرف همزمان متادون با الکل تداخل دارد؟

بله، استفاده همزمان متادون و الکل می‌تواند خطرناک باشد و منجر به مشکلاتی نظیر کاهش هشیاری و مرگ شود.

ترک مواد مخدر با متادون چقدر می‌تواند موثر واقع شود؟

متادون می‌تواند وابستگی جسمانی به مواد مخدر را از بین ببرد اما با این حال برای آنکه ترک موفقی را تجربه کنید لازم است که از روان درمانی نیز بهره ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره