اعتیاددرمان و ترک اعتیاد

درد جسمانی ترک اعتیاد

درد جسمانی ترک اعتیاد حالتی طبیعی است که مخصوصا در دوران سم‌زدایی بروز می‌کند. اما این درد به قدری شدید است که بسیاری از افراد دقیقا به همین دلیل از ترک منصرف می‌شوند. مصرف موادمخدر مختلف با بافت‌ها و عضلات بدن آسیب زیادی وارد کرده و حال که فرد دیگر از این مواد استفاده نمی‌کند؛ دردهای ناشی از آن را تجربه کرده و دچار مشکلات مختلفی می‌گردد. از طرفی پفرایند خروج این مواد از بدن نیز دردآور است. این موضوع گاهی تبدیل به بزرگ‌ترین مانع در این زمینه شده و چالش‌های زیادی را برای افراد ایجاد می‌کند. از این رو افراد باید قبل از شروع فرایند ترک به این مسئله فکر کرده و خود را برای تجربه آن آماده کنند. همچنین در این زمینه حتما از متخصص کمک بگیرند. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد تلفنی کلیک نمایید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می‌توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

درد جسمانی ترک اعتیاد

فرقی نمی‌کند که افراد در حال ترک چه ماده ای هستند؛ در هرحال دچار دردهای جسمانی شده و مشکلات زیادی را در این فرایند تجربه می‌کنند. در واقع بدن درد از اصلی‌ترین نشانه های قطع مصرف یک مخدر می‌باشد. این موضوع با اینکه خوشحال کننده بوده و به معنی ترک کردن فرد است. اما با سختی های زیادی نیز همراه است.

افراد باید این نکته را در نظر داشته باشند که ترک اعتیاد یک فرایند طولانی مدت و پرمشقت بوده و نباید با بروز این دردها جا بزنند. در واقع این درد جسمانی ترک اعتیاد موقتی بوده و بعد از گذشت مدتی برطرف می‌شود. البته افراد نیز می‌توانند در این دوران اقداماتی انجام دهند تا این دردها کاهش یابند. برای آشنایی با بهترین و کم دردترین روش های ترک اعتیاد کلیک کنید.

نشانه های درد جسمانی ترک اعتیاد

نشانه های درد جسمانی ترک اعتیاد

درد جسمانی ترک اعتیاد با بروز نشانه های مختلفی همراه است. البته شدت این دردها بسته به ماده ای که فرد مصرف می‌کرده است؛ متفاوت هستند و گاها نشانه های مختلفی دارند. اما در بیشتر موارد علائمی در این دوران بین همه افراد مشترک است. از طرفی هرزمان که احساس کردید دردها بسیار شدید شده و یا برای مدت زمان طولانی ادامه داشته اند؛ باید فرد را سریعا به مراکز درمانی ببرید. برخی از این نشانه ها شامل موارد زیر می‌شوند.

  • سوزن سوزن شدن
  • خواب رفتن بدن
  • بروز دردهای استخوانی و عضلانی
  • بیقراری دست و پا (ابتلا به سندرم پای بیقرار)
  • ضربان داشتن بدن به صورت دردناک
  • سوزش بدن
  • خارش
  • داشتن توهم های لامسه. به این معنی که فرد احساس می‌کند چیزی روی بدنش است.

درد جسمانی ترک اعتیاد و ابتلا به بیماری‌های روان‌تنی

دردهای روان تنی آن دسته از دردهای هستند که هیچ منشا جسمانی ندارند. در واقع افراد احساس درد دارند اما بدن آنها هیچ مشکلی از نظر فیزیولوژیکی ندارد. در برخی موارد افراد تحت تاثیر درد جسمانی ترک اعتیاد دچار بیماری های سایکوسوماتیک و یا روان تنی می‌شوند. به این معنی که دردهای ناشی از ترک به قدری در آنها طولانی می‌شود که دیگر عامل بدنی از بین رفته، اما فرد همچنان درد را تجربه می‌کند. در این حالت افراد حتما باید از یک روانشناس کمک گرفته و از لحاظ روانی فرایند ترک اعتیاد خود را به پایان برسانند.

روش های کاهش درد جسمانی ترک اعتیاد

اما برای کاهش درد جسمانی ترک اعتیاد و درمان آن راه هایی نیز وجود دارد. در واقع در حین درد کشیدن نباید فرد را به حال خود رها کرده و نسبت به این دردها بی توجه بود. از طرفی نباید سرخود داروهایی را نیز برای تسکین درد به فرد داد. چرا که احتمال وابستگی مجدد فرد به این دارو ها نیز وجود دارد. از این رو ما در این قسمت بر روش های غیردارویی بیشتر تمرکز کرده ایم. برای آشنایی با انواع مراقبت های بعد از ترک اعتیاد کلیک کنید.

بهتر است افراد برای مصرف دارو در این دوران حتما از متخصص کمک گرفته و زیرنظر پزشک اینکار را انجام دهند.

ترک کردن به صورت تدریجی

بهترین راه برای کاهش درد جسمانی ترک اعتیاد، ترک کردن به صورت تدریجی است. زمانی که افراد به صورت ناگهانی مصرف خود را قطع کنند با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد. اما ترک تدریجی باعث می‌شود تا علائم کمتری را تجربه نمایند.

داشتن آرامش ذهنی

یکی از موضوعاتی که درد جسمانی ترک اعتیاد را تشدید می‌کند؛ داشتن افکار منفی و به طور کلی ذهن شلوغ است. به همین دلیل افراد باید سعی کنند تا در دوران ترک اعتیاد آرامش روانی خود را حفظ نمایند. ورزش کردن، معاشرت کردن با خانواده و دوستان، مراجعه به روانشناس و… همگی از راه هایی هستند که به آرامش روانی افراد کمک می‌کند.

ترک مصرف داروهای متفرقه

همانطور که پیش تر هم به آن اشاره شد؛ گاهی افراد در دوران ترک خود و یا برای درمان درد جسمانی ترک اعتیاد از داروهایی استفاده می‌کنند؛ که خود اعتیادآور بوده و مشکلات بیشتری را برای افراد ایجاد می‌کند. به همین دلیل بهتر است افراد در این دوران برای مصرف هرگونه دارویی در ابتدا با پزشک مشورت نمایند.

آب درمانی

یکی دیگر از راه های درمان کاهش درد جسمانی ترک اعتیاد ، آب درمانی است. راه رفتن در آب ولرم منجر به افزایش گردش خون شده و فرایند بهبودی را تسهیل می‌کند. از طرفی هیچ گونه عوارض جانبی نیز نداشته و از لحاظ روانی نیز موثر است. افراد می‌توانند برای اینکار از استخر، جکوزی، حوض های آب گرم، وان آب داغ و حتی دوش گرفتن به صورت مداوم استفاده کنند.

داشتن تغذیه مناسب

تغذیه نیز نقش مهمی در این فرایند بازی می‌کند. مصرف برخی از خوراکی های طبیعی مانند دمنوش های گل گاو زبان، بابونه، زرشک دم کرده و آب گوجه فرنگی منجر به کاهش درد جسمانی ترک اعتیاد می‌گردد. افراد باید در این دوران به اندازه از ویتامین های مختلف استفاده کرده و نوشیدنی بخورند.

ماساژدرمانی

در این راستا افراد می‌توانند از ماساژ نیز کمک گرفته و بدن خود را در وضعیت آرامی قرار دهند. البته ماساژ گرفتن به صورت مداوم نیز معایب خود را دارد. اما در این دوران بد نیست که افراد هرچند روز یکبار ماساژ درست و اصولی دریافت کنند.

آیا ترک بدون درد جسمانی ممکن است؟

شدت درد جسمانی بعد از ترک اعتیاد

تقریبا هیچ راه فراری از این موضوع وجود ندارد. ترک اعتیاد با هرروشی منجر به درد جسمانی در افراد می‌گردد. چرا که سموم در بافت ها و ماهیچه های بدن فرد وجود داشته و زمانی که بخواهد خارج شود؛ همواره با درد همراه است. تنها می‌توان با استفاده از روش هایی این درد را تا حدی کاهش داد.

سخن پایانی

از آنجایی که درد جسمانی ترک اعتیاد افراد را در شرایط سختی قرار می‌دهد؛ طبیعی است که آنها به دنبال راهی برای فرار از آن باشند. اما با اینکار خود را در موقعیت بدتری قرار می‌دهند. از این رو بهتر است قبل از شروع فرایند ترک اعتیاد در این زمینه از متخصص مشورت گرفته و همچنین خود را از لحاظ بدنی و روانی نیز برای آن آماده کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می‌توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا ترک اعتیاد بدون درد جسمانی امکان پذیر است؟

با توجه به اینکه مواد مخدر مانند سم در بدن جاری می‌شوند، ترک آن نیز مسلما با درد و سختی‌هایی همراه است. اما می‌توان با رعایت برخی نکات و کمک گرفتن از یک فرد متخصص، سختی و درد جسمانی ترک اعتیاد را تا حد بسیار زیادی کاهش داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره