ازدواجزوج و خانوادهشناخت اعتیاد و انواع مواد

ازدواج با معتاد

ازدواج با معتاد یک ریسک بزرگ محسوب می‌شود. البته در مواردی افراد اصلا از این موضوع اطلاعی نداشته و بعد از ازدواج با آن مواجه می‌شوند. در این شرایط بیشتر افراد به فکر جدایی افتاده و فکر می‌کنند که نمی‌توان شرایط را درست کرد. البته در مواردی واقعا هم اوضاع قابل تغییر نیست. یا افراد به دلیل احساسی که به یکدیگر دارند؛ ترجیح می‌دهند که با این مسئله کنار بیایند. امااعتیاد موضوعی است که نه تنها خود فرد را درگیر کرده، بلکه خانواده او را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. از این رو نباید ساده و بی تفاوت از کنار آن رد شد. مخصوصا به عنوان همسر فرد معتاد شما نقشی تعیین کننده در ادامه یافتن اعتیاد و یا توقف آن دارید. در این مقاله بیشتر در مورد این شرایط توضیح خواهیم داد. برای کسب اطلاع در زمینه مشاوره قبل از ازدواج کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج با معتاد می‌توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

ازدواج با معتاد

بسیاری از افراد به دلیل عدم اطلاعات کافی در این مورد و یا فشارهای دیگران بر سر دوراهی ازدواج با معتاد و یا ترک کردن او می‌مانند. پس باید به فرد معتاد نیز فکر کرد. در مواردی فرد معتاد به دلیل شروع زندگی مشترک خود این عادت را به طور کلی کنار گذاشته و یا برعکس به خاطر طردشدگی اعیتاد او نیز تشدید شده است.

در این رو تصمیم گیری در این مورد حساس است. زمانی که با یک معتاد ازدواج می‌کنید باید شرایط مختلفی را در نظر داشته باشید. از طرفی به خود نیز فکر کرده و اجازه ندهید که یک تصمیم اشتباه به طور کلی زندگی تان را نابود کند. برای اطلاع از انواع ملاک انتخاب همسر کلیک نمایید.

آیا معتادین عاشق می‌شوند؟

برخی از افراد در پاسخ به این سوال با قطعیت می‌گویند: بله. در واقع چنین افرادی احتمالا مدتی با یک فرد معتاد در رابطه بوده و یا با او ازدواج کرده اند. و همواره می‌گویند که مطمئنم عاشقم بود و من را دوست داشت. تنها مشکل او اعتیادش بود. شاید فرد معتاد نیز احساسات داشته و به فرد دیگری دلبسته شود؛ اما عشق به معنای واقعی را نمی‌تواند تجربه کند. عشق برای او تنها رسیدن به مواد مخدر خلاصه می‌‍شود. از این رو نباید به احساسات، بیش از حد اتکا کرد.

توجه به نشانه های اعتیاد در افراد

برخی از افراد به این دلیل که قبل از ازدواج نشانه های اعتیاد را نادیده گرفته و به آنها توجهی نداشته اند؛ چنین تصمیمی را گرفته اند. از این رو قبل از هرچیز باید نشانه های فرد معتاد را در نظر گرفته و به آنها توجه کرد. این نشانه ها در بخش های مختلفی مانند شخصیت، رفتار، مسائل مالی و… بروز کرده و می‌توان متوجه اعتیاد فرد شد. برای کسب اطلاع در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید. 

شرایطی که باید در ازدواج با معتاد در نظر داشته باشید

شرایط ازدواج با معتاد

اگر تصمیم به ازدواج با معتاد گرفتید؛ باید مسائلی را بعد از شروع زندگی مشترک در نظر داشته باشید. در واقع بهتر است قبل از این تصمیم مهم به این موضوعات فکر کنید. برخی از این موضوعات شامل موارد زیر می‌شوند.

اختلال در روابط جنسی

اعتیاد تاثیر مستقیم بر عملکرد جنسی افراد دارد. بیشتر زوجینی که یکی از آنها مبتلا به اعتیاد هستند؛ به همین دلیل از یکدیگر جدا می‌شوند. چرا که فرد مبتلا به اعتیاد به انواع مشکلات جنسی مبتلا شده و همچنین نمی‌تواند عملکرد خوبی در رابطه جنسی داشته باشد.

بروز رفتارهای پرخاشگرایانه

افراد معتاد بسیار حساس و تحریک پذیر شده و رفتارهای پرخاشگرایانه زیادی از خود بروز می‌دهند. این موضوع در زندگی مشترک قطعا زوجین را از یکدیگر دور کرده و آنان دچار مشکلات زیادی می‌کند.

بروز مشکلات مالی

افراد معتاد هزینه زیادی را صرف مصرف مواد و یا حتی ترک اعتیاد می‌کنند. آنان به این دلیل شغل خود را نیز از دست داده و حتی گاها مجبور به دزدی از خانواده خود می‌شوند. این شرایط خانواده را در دوران سختی قرار داده و حتی گاها منجر به جدایی زوجین می‌گردد.

ناتوانی در ترک اعتیاد

فرد معتاد احتمالا بارها برای ترک تلاش کرده، اما موفق نمی‌شود. از این رو باید این احتمال را در ازدواج با معتاد در نظر گرفت که احتمالا فرد هیچگاه نمی‌تواند ترک کند

اقدامات لازم در ازدواج با معتاد

بعد از ازدواج با معتاد می‌توان اقداماتی را انجام داد که با کمک آنها احتمالا فرد زندگی بهتری داشته  شاید حتی بتوان اعتیاد را نیز درمان نمود. البته این توجیح درست نیست که فردی که معتاد است باید ازدواج کند تا اعتیادش درمان شود؛ چرا که در این حالت فرد دیگری نیز درگیر می‌شود. اما نقش همسر را نیز در این مورد نمی‌توان نادیده گرفت. برای آشنایی بیشتر با راه های ترک اعتیاد کلیک نمایید.

پرهیز از کنترلگری: نباید سعی کرد تا فرد معتاد را کنترل کرده و یا او را مجبور به انجام کاری کرد. در این شرایط او نیز دچار لجبازی می‌شود.

حمایتگر بودن: در ازدواج با معتاد به جای ترک کردن او و یا وارد کردن فشار زیاد، از او حمایت کرده و صبوری کنید.

مراقبت از خود: به عنوان همسر شخص معتاد احتمالا سختی های زیادی را تحمل خواهید کرد. از این رو باید از سلامت روان خود محافظت کنید تا بتوانید ارتباط درستی نیز با او داشته باشید.

باعث ادامه یافتن اعتیاد نشوید: بعد از ازدواج با معتاد، شما فردی نباشید که باعث ادامه یافتن اعتیاد می‌شود. در برخی مواقع این همسران هستند که منجر به ایجاد چنین شرایطی می‌شوند.

کمک گرفتن از مشاور: در ازدواج با معتاد حتما از مشاور کمک بگیرید. مشاور به افراد کمک می‌کند تا اعتیادشان را ترک کرده و به طور کلی سلامت روانی خود را بهبود بخشند.

ادامه زندگی مشترک و یا جدایی؟

بسیاری از زوجین بعد از مدتی بر سر این دوراهی قرار می‌گیرند. که آیا ادامه این زندگی درست است و یا باید خود را نجات دهند. در جواب به این سوال نمی‌توان یک جواب قطعی داد. چرا که شرایط هر خانواده ای متفاوت است. برخی از زوجین تنها به دلیل حضور فرزندان شان است که به زندگی مشترک ادامه می‌دهند. اما در شرایط دیگر این رابطه به هر دونفر و حتی خانواده هایشان صدمه های زیادی وارد می‌کند؛ از این رو باید به پایان برسد.

در ازدواج با معتاد این سوال هارا از خود و او بپرسید

ازدواج با معتاد

قبل از ازدواج با معتاد پرسیدن برخی از سوالها از خود و یا طرف مقابل باعث می‌شود تا افراد راحت تر تصمیم گرفته و یا تصمیم بهتری در این مورد بگیرند. برخی از این سوالها شامل موارد زیر می‌شود.

چه مدت از ترک اعتیاد او می‌گذرد؟

با چه انگیزه ای ترک کرده است؟

در این دوران چه آسیب های روحی و جسمی را متحمل شده است؟

رفتارهای ناسالم او کدام اند؟

سبک زندگی او چیست؟

شرایط مالی اش چگونه است؟

انگیزه فرد برای ازدواج و زندگی مشترک چیست؟

سخن پایانی

از آنجایی که نمی‌توان به طور کلی افراد معتاد را تا پایان عمر از ازدواج و برقراری رابطه عاطفی با دیگران منع کرد و یا آنها را مجبور به ترک نمود؛ باید تمهیداتی را در مورد ازدواج با این افراد اندیشید. تصمیم گیری در این مورد شخصی بوده و افراد باید به شرایط خود در این مورد فکر کنند. اما کمک گرفتن از روانشناس نیز می‌تواند کمک بزرگی به آنها بکند.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج با معتاد می‌توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

ازدواج با پسری که قبلا اعتیاد داشته چگونه است؟

اعتیاد پیامدهای رفتاری زیادی مانند پرخاشگری و بی هدفی را به دنبال دارد. اگر می‌خواهید با فردی که قبلا اعتیاد داشته ازدواج کنید حتما در دوران نامزدی و آشنایی‌های اولیه، اخلاقیات و روحیات او را در نظر گرفته و نشانه‌ها را نادیده نگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره