اختلالات روانیسایر اختلالات روانی

سندرم استکهلم | 4 روش جلوگیری از سندرم استکهلم سازمانی

سندرم استکهلم یک پدیده روانی بسیار جالب و تعجب برانگیز است. در این پدیده روانی فرد گروگان به گروگان گیر خود احساس وفاداری، همدلی و همدردی پیدا می‌کند. حتی وفاداری فرد به گروگان گیر خود به شیوه ای است که مال، جان و آزادی خود را فدای علاقه فرد گروگان گیر می‌کند. روانشناسان علت این رفتار را به نوعی ساز و کار دفاعی می‌دانند. در این سندرم فردی که مورد آزار و اذیت دیگری قرار می‌گیرد، به فرد مقابل وابسته می‌شود و احساس همدردی نشان می‌دهد.

همه ما افرادی را در اطراف زندگی خود مشاهده کرده ایم که با آزار و اذیت های متفاوت باز هم شخص مقابل را دوست دارد! نمونه رایج این سندرم معمولا در روابط زناشویی یا والد فرزندی مشاهده می‌شود. سندرم استکهلم در موارد آزار جنسی، سوء استفاده از کودکان و همسر آزاری نیز مشاهده می‌شود. اگر احساس می‌کنید که در مقابل اذیت های گوناگون در حال درک شخص آزار دهنده هستید؛ حتما از روانشناس راهنمایی بگیرید. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سندرم استکهلم می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

سندرم استکهلم چیست؟

سندرم استکهلم چیست؟

مثلا در نظر بگیرید که یک آقایی دائم در حال آزار، اذیت و شکنجه همسر خود است. اما خانم قصد جدایی ندارد و به شدت به همسر خود علاقه مند است. و چندین سال نیز به این مقاومت ادامه می‌دهد. این سندرم یک واکنش روانی است که فرد احساس همدردی و وابستگی نسبت به شخص آزار دهنده نشان می‌دهد. این سندرم در روابط والد- فرزندی، آزار همسر، سوءاستفاده های جنسی، سوء استفاده جسمی و … مشاهده می‌شود.

افرادی که به سندرم استکهلم مبتلا هستند؛ بر پایه ترس، گروکشی عاطفی، تهدید، وابستگی مالی، محدودیت، جداسازی فکری، نا امیدی، توجیه رفتار های خشن و … از خود چنین واکنشی نشان می‌دهند. این عارضه در اغلب موارد در موقعیت های گروگان گیری رخ می‌دهد. اگر با دقت بیشتری به روابط خود با دیگران و اطرافیان نگاه کنید؛ متوجه بروز شایع این سندرم خواهید بود. در این مقاله جوانب مختلف سندرم استکهلم را بررسی کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

تاریخچه سندرم استکهلم

سندرم استکهلم اصطلاحی است که بعد از سرقت از بانک در میدان نورمالمستوری نورمالمستورگ استکهلم سوئد توسط نیل بپروت روانشناس که آغاز تا پایان گروگان گیری به پلیس مشاورع می‌داد و به بانک رفت و آمد داشت. همزمان با پوشش خبری روبرو شد و بعد ها به واسطه روانشناس دیگری با نام فرانک اوخبری نام گذاری شد. در این گروگان گیری چهار کارمد به مدت 6 روز گروگان گرفته شده بودند. در این 6 روز قربانیتن به گروگان گیر ها وابستگی عاطفی پیدا کرده بودند. این وابستگی در حدی بود که از همکاری با پلیس سر باز می‌زدند و بعد از 6 روز به دفاع از گروگان گیرها پرداختند.

ویژگی های سندرم استکهلم

سندرم استکهلم برای همه گروگان گیر ها رخ نمی‌دهد. و از سوی دیگر با توجه نظر گوناگون پژوهشگران؛ فهرست درستی از ویژگی های این سندرم در دسترس نیست. اما برخی از ویژگی های را در این بخش مقاله توضیح داده ایم.

📌 رفتارهای حمایتی قربانی در زمان کمک به زندان بان ها

📌 پشتیبانی از رفتار ها و دلایل گروگان گیر ها

📌احساسات مثبت قربانی به گروگان گیر ها یا زندان بان ها

📌 احساسات منفی قربانی به خانواده، مقامات و دوستانی که سعی در نجات او دارند، و موفق نیز می‌شوند.

📌 حمایت از گروگان گیر ها

📌احساس منفی به پلیس

📌 همدردی با رفتارهای گروگان گیر ها

📌 مشکل در دقت و تمرکز

📌ناتوانی در ایجاد آرامش

📌 عدم لذت از فعالیت های گذشته

📌 بد گمانی

📌عصبانیت

📌 تحریک پذیری

📌 اضطراب

📌یاد آوری مکرر رویداد گذشته

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه استرس پس از سانحه کلیک کنید.

تشخیص سندرم استکهلم

سندرم استکهلم توسط نظام روان پزشکی آمریکا به عنوان یک بیماری به رسمیت شناخته نشده است. به همین دلیل متخصصان در حوزه سلامت روان این عارضه را به عنوان اختلال در نظر نمی‌گیرند. اما با این حال از معیارهای تشخیصی اختلال استرس پس از سانحه، اختلال استرس حاد و رفتارهای شبیه به سندرم استکهلم برای تشخیص این عارضه استفاده می‌کنند.

سندرم استکهلم سازمانی

یکی از انواع سندرم استکهلم، سازمانی و کاری است. در این نوع سندرم کارمندان برای مدت زمان طولانی در یک شرکت کار می‌کنند و به آن شرکت وفادار می‌شوند. اما این در صورتی است که کارفرما با آنها بدرفتاری می‌کند و مورد سو استفاده قرار می‌گیرد. سندرم استکهلم سازمانی نشانه هایی دارد که در این بخش مقاله به آن اشاره کرده ایم.

🔸 نداشتن تخصص کافی کارمندان

🔸 عزت نفس و اعتماد به نفس پایین کارمندان

🔸پدیدآیی احساس عاطفی میان مدیر و کارمند

🔸 کارمند وابسته و ضعیف با مدیر قدرتمند

🔸 بد رفتاری های کلامی به همراه تحقیر و توهین از سوی مدیر

🔸ساعات کاری طولانی و اضافه کار بدون در نظر گرفتن نظر کارمندان از سوی کارفرما

روش های جلوگیری از استکهلم سازمانی

🔹 صحبت با یک متخصص در حوزه سلامت روان

🔹 کمک از دیگران

🔹ترک محل کار و استعفا

🔹 تلاش برای مبارزه با مدیریت در جهت موقعیت به وجود آمده

روش های درمانی سندرم استکهلم

روش های درمانی سندرم استکهلم

همانطور که گفته شد سندرم استکهلم یک عارضه روانی است که برای جلوگیری از آسیب به خود باید تحت درمان قرار بگیرد. دارو درمانی و روان درمانی برای افراد مبتلا به این سندرک توصیه می‌شود. اما برای آشنایی بیشتر، در این بخش مقاله راجع به روش های درمانی سندرم استکهلم توضیح داده ایم.

✨ به تقویت اعتماد به نفس بپردازید.

✨گفتار درمانی داشته باشید.

✨هوش هیجانی خود را ارتقا دهید.

✨ زبان بدن را آموزش ببینید.

✨ عزت نفس خود را افزایش دهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه برخورد با شخصیت وابسته کلیک کنید.

کلام آخر

همانطور که گفته شد؛ سندرم استکهلم در محیط های مختلفی رخ می‌دهد. فردی که به این سندرم مبتلا است نشان هایی از قبیل وابتسگی و همبستگی به گروگان گیر یا فرد آزار دهنده نشان می‌دهد. زمانی که این سندرم درمان نشود؛ مشکلات بیشتری را به همراه خواهد داشت. در این زمینه حتما به دنبال درمان باشید و از متخصصین در حوزه سلامت روان راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سندرم استکهلم می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره