اختلالات روانیافسردگی - دوقطبی

درمان افسردگی با روش های علمی

درمان افسردگی واجب‌ترین مسئله برای کسانی است که با این بیماری درگیر هستند. بسیاری از مشاورین افسردگی را یک بیماری مزمن می‌دانند. این بیماری یا برای همیشه در شخصیت شما خواهد ماند و یا هر چند وقت یکبار و به‌صورت دوره‌ای بروز خواهد کرد. به همین خاطر توجه به کنترل و درمان افسردگی موضوع بسیار مهمی است. روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد. از خوددرمانی‌هایی مثل ورزش‌کردن و مدیتیشن گرفته تا روش‌های جدی‌تری مثل دارودرمانی و یا انواع مشاوره برای درمان‌افسردگی استفاده می‌شود. بااین‌حال نکته مهم این است که شما این بیماری و درمان آن را جدی بگیرید. در شرایطی که نشانه‌های افسردگی را در خود یا هر یک از اطرافیان می‌بینید بهترین کار این است که از یک مشاور کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید : اختلالات خلقی

اهمیت درمان افسردگی

اولین سؤالی که باید به آن جواب بدهیم این است که درمان‌افسردگی چه اهمیتی دارد؟ خیلی وقت‌ها ما این را شنیده‌ایم که بعضی بیماران افسرده خودبه‌خود خوب می‌شوند. پس چرا باید به دنبال روشی برای درمان‌باشیم؟ در جواب این سؤال باید گفت تعداد کسانی که واقعاً دچار بیماری افسردگی شوند و خودبه‌خود بهبود پیدا کنند بسیار کم است. البته بعضی افراد این را در نظر نمی‌گیرند که دیریازود دوره جدید افسردگی برای آنها شروع می‌شود. به همین خاطر وقتی در فاصله بین دو دوره افسردگی هستند تصور می‌کنند که کاملاً خوب شده‌اند. اما بهتر است بدانید به عقیده بیشتر مشاورین، افسردگی بیماری نیست که فقط یک‌بار شما را درگیر کند و پس از آن برای همیشه تمام بشود.

درگیرشدن با افسردگی به این معناست که ذهن شما نسبت به این بیماری آسیب‌پذیر است و این یعنی با بروز یک اتفاق سخت دیگر یا حتی گاهی اوقات بدون هیچ دلیلی شما مجدداً افسردگی را تجربه خواهید کرد. به‌علاوه یکی دیگر از موضوعاتی که اهمیت درمان افسردگی را نشان می‌دهد این است که بی‌توجهی به درمان‌ یا درمان‌های اشتباه شما را نسبت به درمان افسردگی مقاوم خواهد کرد. به‌عبارت‌دیگر تحقیقات نشان داده که وقتی یک نفر برای دومین یا سومین بار دچار دوره‌های افسردگی می‌شود هر بار این بیماری را با شدت بیشتری تجربه خواهد کرد. به همین خاطر است که می‌گویند زمان در درمان‌این بیماری نقش بسیار مهمی دارد. برای آشنایی با علائم افسردگی شدید کلیک کنید.

انواع روان درمانی برای افسردگی

بهترین روشی که تا امروز برای بهبود افسردگی شناخته شده، استفاده از روان‌درمانی است. اما خود روان‌درمانی نیز روش‌های مختلفی دارد. مشاورین با توجه به علل، شدت و سایر عوامل افسردگی یکی از این روش‌ها را استفاده خواهند کرد. برای آشنایی با زمان و طول درمان افسردگی کلیک کنید.

درمان شناختی – رفتاری

بر اساس تحقیقات درمان شناختی – رفتاری یکی از اثربخش‌ترین روش‌ها برای درمان افسردگی و حتی شاید بهترین روش باشد. در این شیوه سعی می‌شود تا افکار منفی که باعث افسردگی بیمار شده‌اند شناسایی شوند؛ سپس به فرد کمک می‌شود تا ریشه و علت این افکار و همین‌طور راه‌های مبارزه با آن‌ها را یاد بگیرد. به همین خاطر کسانی که با استفاده از این روش مورد درمان قرار می‌گیرند معمولاً کمتر دچار دوره‌های مجدد می‌شوند. زیرا آن‌ها به‌خوبی روش‌های مبارزه با افکار منفی یا علت بیماری خود را یاد گرفته‌اند.

درمان‌های مبتنی بر ذهن‌آگاهی

در کنار استفاده از روش شناختی – رفتاری، این درمان‌ها نیز اثربخشی بسیار بالایی دارند و بیشترین کاربرد آن‌ها درمان افسردگی در شرایطی است که این بیماری مزمن یا مقاوم به درمان شده است. در این روش به بیمار آموزش داده می‌شود که چطور فکرکردن دائم او به مشکلات و تلاش برای حل مسائل مختلف باعث افسردگی وی شده است. سپس به وی کمک می‌کنند تا به جای درگیری‌های دائمی ذهنی در زمان حال زندگی کند.

روانکاوی

درمان‌های روانکاوی همیشه یکی از جذاب‌ترین روش‌ها در روان‌درمانی بوده‌اند. بسیاری از مردم دوست دارند که استفاده از این روش را امتحان کنند. در روش روانکاوی اعتقاد بر این است که افسردگی در واقع یک خشم نسبت به یکی از شخصیت‌های زندگی است که تغییر جهت داده و به‌صورت خشم نسبت به خود درآمده است. در طی‌درمان به بیمار کمک می‌شود تا دلیل اصلی خشم و بیماری خود را پیدا کرده و نسبت به آن بینش یابد.

گروه‌درمانی

علاوه بر درمان‌های فردی ممکن است از انواع گروه‌درمانی‌ها نیز برای درمان‌افسردگی استفاده شود. گروه‌درمانی نیز مانند درمان‌های فردی می‌تواند با استفاده از هرکدام از رویکردهای بالا یا رویکردهای دیگر مثل سایکودرام مورداستفاده قرار بگیرد. یکی از مزایای استفاده از گروه‌درمانی این است که فرد متوجه می‌شود او تنها کسی نیست که دچار این مشکل شده؛ به‌علاوه بیماران از طریق معاشرت با یکدیگر راهکارهای مختلفی را از هم یاد خواهند گرفت. برای آشنایی با سایر روش های درمان بدون دارو افسردگی کلیک کنید.

درمان افسردگی و استفاده از داروها

آیا می‌توان برای درمان‌افسردگی از داروها استفاده کرد؟ در جواب این سؤال باید گفت بله؛ گاهی اوقات متخصصین از انواع داروها برای درمان افسردگی استفاده می‌کنند. در زمان‌هایی که بیماری فرد شدت بیشتری داشته باشد او قادر نخواهد بود که با استفاده از روان‌درمانی شرایط خود را کنترل کند. در این موقعیت‌ها متخصصین از دارو استفاده می‌کنند.

دارو به بیمار کمک می‌کند تا مشکلات روحی خود را کمی کاهش دهد. و به‌این‌ترتیب برای روان‌درمانی آماده خواهد شد. به‌علاوه بعضی مواقع نیز متخصصین به این نتیجه می‌رسند که علت افسردگی بیمار کم‌شدن برخی مواد شیمیایی مانند سروتونین در مغز است. در این شرایط نیز برای بیمار از داروهایی استفاده می‌شود که به او کمک می‌کنند تا به سطح معمول از این مواد شیمیایی دست پیدا کند.

بیشتر بخوانید : داروهای ضد افسردگی

درمان افسردگی و خودمراقبتی

یکی از روش‌هایی که این روزها بسیار راجع به آن صحبت می‌شود خودمراقبتی در درمان‌افسردگی است. این شیوه مدعی است که شما می‌توانید به‌تنهایی و با استفاده از چند راهکار ساده مثل ورزش‌کردن افسردگی خود را درمان کنید. در ارتباط با این روش باید به این نکته توجه داشته باشید که خودمراقبتی آن هم به‌تنهایی بیشتر می‌تواند برای حالت‌های شبه افسردگی یا افسردگی‌های خفیف نتیجه‌بخش باشد.

اگر بیمار شما واقعاً درگیر افسردگی بالینی است اگرچه بازهم استفاده از راهکارهای خودمراقبتی به او کمک می‌کند تا بهتر با مشکلاتش کنار بیاید بااین‌حال بدون کمک‌گرفتن از درمان‌های جدی این بیماری قابل‌درمان نخواهد بود. از جمله روش‌های خودمراقبتی به شرح زیر است.

سبک زندگی سالم

تأثیر سبک زندگی در ابتلا به بیماری‌های روحی را بسیاری از تحقیقات ثابت کرده‌اند. به همین خاطر بسیاری از متخصصین توصیه می‌کنند که برای درمان افسردگی سعی کنید سبک زندگی خود را سالم نگه دارید. استفاده از مواد غذایی تازه و سالم، خواب کافی و به‌خصوص ورزش‌های هوازی تأثیر بسیاری در کاهش افسردگی دارند.

ارتباطات اجتماعی

صحبت‌کردن با دیگران همیشه می‌تواند یکی از بهترین راه‌ها برای رسیدن به آرامش باشد. این که شما احساس کنید کسانی را دارید که در سختی‌ها می‌توانید روی کمکشان حساب کنید بسیار مفید خواهد بود. به همین خاطر در مواقعی که فکر می‌کنید شرایط روحی خوبی ندارید بهتر است با دوستان و اعضای خانواده ارتباط برقرار کنید.

تفریح کنید

یکی از اشتباهات ما این است که زمان زیادی را به کارکردن اختصاص می‌دهیم. به‌خصوص وقتی کارهای زیادی برای انجام‌دادن داشته باشیم اولین چیزی که حذف خواهیم کرد زمان‌های استراحت و تفریح هستند. اما یادتان باشد که این موضوع خود یکی از دلایل مبتلا شدن به افسردگی است. کار زیاد باعث خواهد شد شما انرژی خود را از دست بدهید. در چنین شرایطی بهتر است حتماً زمان‌هایی را برای تفریح و استراحت در نظر بگیرید. در این زمان‌ها به سراغ کارهایی بروید که احساس می‌کنید شما را خوشحال خواهند کرد. برای اطلاعات بیشتر مقاله کمک به افراد افسرده کلیک کنید.

تمرینات آرام‌سازی

یکی از راهکارهایی که می‌تواند در درمان افسردگی بسیار مفید باشد استفاده از روش‌های آرام‌سازی است. تکنیک‌هایی مانند تنفس شکمی، یوگا و مدیتیشن به شما کمک خواهند کرد تا استرس و فشار روانی را از خودتان دور کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

آیا افسردگی قابل‌ درمان است؟

بله؛ افسردگی نیز مانند هر بیماری روانی دیگر می‌تواند درمان شود. با استفاده از جلسات روان‌درمانی شما یاد خواهید گرفت که افکار و احساسات خود را کنترل کنید؛ و از عود مجدد این بیماری جلوگیری کنید.

‫4 دیدگاه ها

    1. بله افسردگی هم مانند خیلی از اختلالات روانی دیگه درمان داره. اما درمان افسردگی بستگی به شدت و دوره بیماری داره پس با توجه به اینها روشهای مختلفی استفاده میشه. درمانگر بابررسی شرایط بیمار روش مناسب رو برای درمان انتخاب می کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره