اختلالات روانیاضطراب و استرس

آلپرازولام یا زاناکس | موارد مصرف، عوارض و تداخلات

آلپرازولام با نام تجاری زاناکس و به شکل قرص‌های نیم و یک میلی‌گرمی در داروخانه‌ها موجود هستند. این دارو از خانواده بنزودیازپین‌ها است که خاصیت ضد اضطرابی، آرام‌بخشی و خواب‌آوری دارند. شما تنها با نسخه پزشک می‌توانید این دارو را تهیه کرده و برای درمان کوتاه مدت مشکلاتی نظیر کاهش علائم اضطراب از آلپرازولام بهره ببرید. یکی از کاربردهای شایع دارو کمک به کاهش اضطراب است. توصیه می‌کنیم برای درمان اضطراب و دریافت نتیجه، علاوه بر استفاده از داروهایی مانند آلپرازولام از روش‌های روان درمانی نیز بهره‌مند شوید. برای دریافت خدمات مشاوره استرس کلیک کنید.

موارد مصرف آلپرازولام

همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم آلپرزولام در گروه دارویی بنزودیازپین‌ها قرار می‌گیرد و بیشتر داروهای گروه بنزودیازپین خاصیت‌های ضد اضطرابی، آرام‌بخشی و خواب‌آوری دارند. شما می‌توانید از آلپرازولام برای درمان‌های کوتاه مدت استفاده کنید.

از جمله موارد ‌کاربرد آلپرازولام می‌توان به کاهش علائم اضطراب، مشکلات خواب، اختلال هراس یا حملات پانیک و هم‌چنین درمان PMS یا سندروم پیش از قاعدگی اشاره کرد.

تجویز داروی آلپرازولام برای دوره‌های درمانی کوتاه مدت و تحت نظر پزشک صورت می‌گیرد. توجه داشته باشید که این دارو علائم اضطراب را تا حدودی بهبود می‌بخشد و هیچ‌گاه به عنوان درمان اصلی اضطراب به کار گرفته نمی‌شود. شما می‌توانید در کنار استفاده از آلپرازولام برای اثرات بیشتر از روش‌های روان درمانی و شرکت در جلسات مشاوره نیز کمک بگیرید.

برای آشنایی با انواع روش های درمان اضطراب کلیک کنید.

عوارض جانبی ناشی از مصرف آلپرازولام

اگر داروی آلپرازولام را طبق دستور پزشک مصرف کنید موجب کاهش اضطراب، بهبود وضعیت خواب و آرامش جسمی و روانی می‌شود. البته باید اشاره کنیم که هر دارو در کنار اثرات مفید درمانی می‌تواند عوارض جانبی نیز ایجاد کند. شدت عوارض جانبی از خفیف تا شدید متغیر بوده و نوع عارضه جانبی نیز در هر فرد با فرد دیگر متفاوت است. برخی از مهم‌ترین و شایع‌ترین عوارض جانبی ناشی از مصرف آلپرازولام به شرح زیر است. برای آشنایی بیشتر حتما درباره اختلالات اضطرابی نیز بخوانید.

▪️ خواب‌آلودگی

▪️ گیجی

▪️ افسردگی

▪️ به وجود آمدن افکار خودکشی

▪️ بی‌خوابی

▪️ توهم

▪️ کاهش ترشح بزاق و خشکی دهان

▪️ تاری دید

▪️ تغییر میل جنسی

▪️ اسهال یا یبوست

▪️ تهوع و استفراغ

▪️ اختلال در تکلم

▪️ عدم هماهنگی و از دست دادن تعادل هنگام راه رفتن

▪️ مشکلات حافظه

▪️ عوارض پوستی مانند خارش، زرد شدن پوست یا زرد شدن سفیدی چشم

تداخلات دارویی

مصرف همزمان آلپرازولام با برخی از داروها شامل داروهای شیمیایی، گیاهی و حتی مکمل‌ها ممکن است تداخل داشته باشد و منجر به بروز عوارض جانبی خطرناک‌تر شود. اگر دارویی استفاده می‌کنید بهتر است هنگام مراجعه به پزشک جهت جلوگیری از تداخلات دارویی به پزشک اطلاع دهید. چند نمونه از داروهایی که با آلپرازولام تداخل دارند، به شرح زیر هستند.

ضد افسردگی‌ها: سیتالوپرام، سرترالین و …

سایر بنزودیازپین‌ها: دیازپام، کلونازپام، اگزازپام و .‌..

مسکن‌ها: استامینوفن، بروفن

مسکن‌های مخدر (نارکوتیک‌ها): مورفین، متادون، پتدین

خواب‌آورها: مصرف همزمان این دسته دارویی با آلپرازولام ممکن است منجر به مرگ ناگهانی حین خواب شود.

آنتی‌هیستامین یا داروهای ضد حساسیت: دیفن‌هیدرامین، سیتریزین (مصرف همزمان این داروها با آلپرازولام عوارضی مانند خواب‌آلودگی را تشدید می‌کند.)

فلوکستین، سایمتیدین، دی‌سولفیرام: این داروها می‌توانند با کاهش متابولیسم دارو، اثربخشی آلپرازولام را افزایش دهند.

سیگار کشیدن نیز با افزایش متابولیسم آلپرازولام از تاثیر آن بکاهند.

برای آشنایی با سایر انواع داروهای ضد اضطرابی کلیک کنید.

نکات مهم مصرف آلپرازولام

? استفاده از داروی آلپرازولام در دوران بارداری، شیردهی و کودکان ممنوعیت دارد. تنها با بررسی شرایط بیمار و تحت نظر پزشک ممکن است این دارو برای زنان باردار یا در دوران شیردهی تجویز گردد.

? افراد سالمند از نظر مصرف آلپرازولام مشکلی ندارند اما این افراد بیشتر از سایرین در معرض خطر بروز عوارض جانبی هستند. بنابراین سالمندان را از نظر بروز عوارض جانبی تحت نظر بگیرید.

? در صورتی که سابقه بیماری‌های ریوی، کلیوی، کبدی، تشنج و افسردگی دارید، حتما پیش از تجویز دارو به پزشک خود اطلاع دهید.

? به دلیل ایجاد خواب‌آلودگی پس از مصرف آلپرازولام، از انجام فعالیت‌هایی که نیاز به هوشیاری و تمرکز دارند مانند رانندگی بپرهیزید.

? دارو را ناگهانی و سرخود ترک نکنید. برای ترک دارو باید زیر نظر پزشک باشید. برنامه ترک آلپرازولامبه صورت کاهش تدریجی دوز دارو است. ترک ناگهانی آلپرازولام موجب بروز علائم سندروم ترک مانند تشنج، تعریق، لرزش خواهد شد.

? می‌توانید آلپرازولام را قبل یا بعد از غذا مصرف کنید. هم‌چنین آن را در دمای ۱۵ تا ۳۰ درجه و دور از نور نگه‌داری کنید.

? اگر یک نوبت مصرف دارو را فراموش کردید، به محض بi یاد آوردن آن را استفاده کنید. اگر نوبت فراموش شده نزدیک به نوبت بعدی مصرف است، نیازی به مصرف داروی فراموش‌شده نیست و از دو برابر کردن دوز مصرفی خودداری نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه قرص آلپرزولام می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره