اختلالات روانیاضطراب و استرس

استرس محیط کار

استرس محیط کار یکی از چالش های زندگی امروزی است. شرایط استرس زا در زندگی همه افراد وجود دارد. همچنین افراد به دلایل مختلفی دچار اضطراب می‌شوند. نکته حائز اهمیت، کنترل آن و جلوگیری از بروز تاثیراتش بر جنبه های دیگر زندگی است. محیط کار، محلی است که زمان زیادی را در آن سپری می‌کنیم به همین دلیل باید شرایط آرام تری را برای خود محیا کنیم. تجربه استرس و اضطراب برای طولانی مدت در محل کار افراد را مستعد مشکلات زیادی می‌کند. تجربه استرس در محیط کار تا حدی طبیعی است و حتی گاهی عامل برانگیزاننده برای تلاش بیشتر است. بهتر است افراد خود را با شرایط محیط کاری هماهنگ کرده و برای بالابردن کیفیت سلامت روان خود اقداماتی را انجام دهند. برای دریافت مشاوره شغلی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه استرس محیط کار می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

استرس محیط کار

میزان استرس محیط کار برای همه افراد و همه موقعیت های کاری یکسان نیست. افراد ظرفیت های مختلفی در برابر فشار کاری دارند. گرچه کارمندان در ابتدا شرایط را پذیرفته و مشغول به کار می‌شوند. اما از تاثیرات بلند مدتی که این اضطراب می‌تواند بر زندگی آنها داشته باشد؛ اطلاعی ندارند. این استرس نه تنها بر سلامت روانی و جسمانی افراد تاثیر می‌گذارد؛ بلکه بر روند کاری نیز موثر است. با وجود استرس راندمان افراد پایین آمده و آسیب پذیر می ‌شوند. برای آشنایی با انواع اختلالات اضطرابی کلیک کنید.

دلایل استرس محیط کار

دلایل استرس محیط کار

معمولا همه مشاغل ایراداتی دارند. هریک معایب و مزایایی داشته و افراد متناسب با شرایط خود آنها را انتخاب می‌کنند. این مشکلات برای افراد باعث بروز اضطراب شده و گاهی چند مورد از آنها به صورت همزمان اتفاق می‌افتند. برخی از دلایل استرس در محیط کار را در این قسمت ذکر خواهیم کرد.

📌درآمد کم

یکی از اصلی ترین دلایلی که افراد به خاطر آن کار می‌کنند؛ درآمد است. ما برای ادامه زندگی خود نیاز به پول داریم که با کارکردن آن را تامین می‌کنیم. اما گاهی شرایط کاری ما حقوق دریافتی متناسب نیست و افراد تلاش زیادی برای دریافت مقدار پول کمی، می‌کنند. طبیعی است که این سبب استرس محیط کار شده و با گذشت زمان فرسودگی شغلی را ایجاد کند. البته افراد نباید با داشتن تجربه کاری کم، انتظار حقوق زیادی داشته باشند. اما به طور کلی کارفرمایان نیز باید در این مورد عادل باشند و مطابق با تلاشی که افراد می‌کنند؛ به آنها دستمزد دهند. حقوق کافی نقش مهمی در ایجاد انگیزه برای تلاش بیشتر و همچنین کار مفید، ایفا می‌کند. برای آشنایی بیشتر با مفهوم استرس مالی کلیک کنید.

📌فشار کاری بالا

برخی از مشاغل به طور طبیعی استرس محیط کار بالاتری دارند. برای مثال فردی که جراح است؛ با اینکه حقوق بالایی به طور ماهیانه دریافت می‌کند؛ اما شغل او مربوط به جان انسان ها می‌شود و همچنین مجبور است ساعات زیادی را در یک ماه کار کند. فشار کاری بالا باعث می‌شود تا افراد از حقوق دریافتی خود هر قدر هم که بالا باشد؛ هیچ لذتی نبرند. این مورد نه تنها باعث بروز اضطراب زیادی می‌شود؛ بلکه سلامت جسمانی افراد را نیز بعد از مدتی تحت تاثیر قرار داده و آنها را بیمار می‌کند.

📌عدم شایسته سالاری

شایسته سالاری در محیط کار ، به معنای اهمیت دادن بیشتر به فردی است که از دانش، تجربه و انگیزه بالاتری برخوردار است. امروزه در بیشتر فضاهای حرفه ای شاهد بروز تبعیض میان کارمندان هستیم؛ که همین مورد برای عده ای که تلاش هایشان نادیده گرفته می‌شود؛ استرس محیط کار را پدید می‌آورد. شایسته سالاری، یکی از اصول مهم حرفه ای است و سبب ایجاد انگیزه و رقابت سالم میان کارمندان می‌گردد.

📌محیط ناسالم

محیط کار در روحیه افراد بسیار موثر است. توجه به عواملی که شاید بی اهمیت به نظر برسند؛ می‌تواند استرس محیط کار را تا حد زیادی کاهش دهد. برای مثال نور مناسب، صندلی های راحت، ابزار و وسایل استاندارد و ایمن، طراحی داخلی مناسب فضای کار و… همگی برای بهینه سازی محیط کار ضروری هستند. وقتی نور محل کار کافی نباشد؛ افراد زودتر خسته شده و احتمالا بازدهی آنها پایین می‌آید. این نمونه ای کوچک از ایجاد یک فضای مناسب برای کارکردن بدون تنش است. رشته ای تحصصی از روانشناسی به این موضوع اختصاص داده شده است که باعث بالارفتن راندمان کاری در هر محیطی می‌گردد.

روش مقابله با استرس محیط کار

روش مقابله با استرس محیط کار

بعد از شناسایی علت دقیق استرس محیط کار بهتر است هم خود افراد و هم کارفرمایان در این زمینه اقداماتی را انجام دهند. گاهی افراد هیچ تلاشی نکرده و تنها محل کار خود را ترک می‌کنند. اما این راه حل نهایی نیست؛ چرا که چنین فردی در هر محیطی دچار مشکل خواهد شد. برخی از راهکارهایی که افراد می‌توانند در این زمینه از آنها بهره گیرند؛ شامل موارد زیر می‌شوند. برای اطلاع از روش های درمان استرس و اضطراب کلیک کنید.

✅پیدا کردن عامل استرس

در قدم اول افراد باید دلیل استرس محیط کار را در خود پیدا کنند. برای مثال این سوال را از خود بپرسند که چه چیزی در این محیط آنها را اذیت می‌کند. سپس برای یافتن پاسخ این سوال متغیرهای مختلفی را تغییر داده و نتیجه را بررسی کنند. البته قطعا افراد به همه عوامل در محیط کار دسترسی ندارند و برای مثال نمی‌توانند حقوق خود را تغییر دهد. اما اگر درآمد نقش مهمی در انتخاب شغل برای آنها ایفا می‌کند؛ پس باید به دنبال مشاغلی با درآمد بیشتر باشند.

✅رعایت تعادل میان زندگی شخصی و کار

یکی از مهم ترین راهکارها برای جلوگیری از استرس محیط کار، رعایت تعادل میان زندگی شخصی و کار است. بسیاری از افراد مسائل کاری را وارد زندگی شخصی خود کرده به همین دلیل مشکلات بیشتری را تجربه می‌کنند. برای مثال ساعاتی را که باید به استراحت اختصاص دهند؛ به کار می‌پردازند و برای خود هیچ تفریح و استراحتی قائل نیستند. تفکیک کردن مسائل از یکدیگر مهارت بسیار مهمی است که افراد باید در مورد زندگی کاری خود از آن استفاده کنند.

✅ارتباط موثر با همکاران

داشتن ارتباط موثر با دیگر همکاران و حتی گاهی کمک گرفتن از آنها قدم مهمی در جهت کاهش استرس محیط کار است. افراد می‌توانند مسائل خود را با دیگران در میان گذاشته و نظر آنها را نیز در این زمینه بدانند. حتی گاهی با اینکار متوجه خواهید شد که تنها نیستید و دیگران نیز چنین مشکلی را دارند. از طرفی گاهی ارتباط برقرار نکردن با دیگر همکاران خود باعث بروز مشکلاتی می‌شود. به همین دلیل بهتر است با دیگران در محیط کار ارتباط برقرار کرده و عضوی از یک گروه شوید.

✅صحبت کردن با مدیر

اگر با هیچ روشی قادر به کنترل اوضاع و یا کاهش استرس محیط کار نبودید بهتر است در این زمینه با مدیر خود صحبت کنید. شاید او بتواند راهکاری به شما ارائه دهد و در این زمینه به شما کمک کند. برخی از مدیران بسیار انعطاف پذیر بوده و همواره در حال فراهم کردن شرایط بهتر برای کارمندان خود هستند. می‌توانید صادقانه مشکل خود را با او بیان کرده و از تجربیات او نیز استفاده کنید.

✅کمک گرفتن از مشاور

بهتر است همواره در زمینه مشکلاتی که در محل کار خود تجربه می‌کنید؛ با یک روانشناس مشورت کرده و از او کمک بگیرید. مشکلات محل کار می‌توانند تا حد زیادی بر روابط و زندگی شخصی ما تاثیر بگذارند و باعث بهبود و یا حتی بدتر شدن اوضاع شوند. استرس محل کار یکی از شرایطی است که می‌تواند به اختلالات روانی مختلفی منجر شود. به همین دلیل می‌توان با کمک مشاور از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری کرد و همچنین توانایی های افراد را در زمینه های مختلف، بالا برد.

سخن پایانی

فراموش نکیند که کارکردن تنها یکی از جنبه های زندگی محسوب می‌شود و افراد باید به دیگر بخش های زندگی خود نیز اهمیت دهند. استرس محیط کار می‌تواند افراد را از دیگر فعالیت ها بازداشته و پیامدهای زیادی را ایجاد کند. بهتر است افراد برای مواجهه با عوامل اضطراب آور محل کار خود آماده بوده و نسبت به آنها واکنش درستی نشان دهند. همچنین از دیگران مثل همکاران، مدیر و همچنین یک روانشناس نیز کمک بگیرند. تجربه استرس برای طولانی مدت، افراد را مستعد بیماری های مختلف روانی و جسمانی می‌کند؛ به همین دلیل باید هر چه سریعتر در این زمینه اقداماتی صورت گیرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه استرس محیط کار می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره