اختلالات جنسی

اعتیاد جنسی چیست

اعتیاد جنسی یکی از انواع اعتیادهای رفتاری محسوب می‌شود که در آن افراد به انجام رفتارهای جنسی وابستگی دارند. نیازجنسی یکی از نیازهای طبیعی در همه ماست؛ اما می‌توانیم به موقع آن را کنترل کرده و به تعویق بیاندازیم. این کنترل در مورد افراد معتاد وجود ندارد. چرا که آنها در صورت احساس نیاز، باید سریعا آن را برطرف نمایند. در ابتدا انجام فعالیت های جنسی مانند مصرف مواد مخدر لذت‌بخش بوده اما در مراحل بعدی فرد دیگر حتی از انجام اینکار لذت هم نبرده و تنها به آن وابستگی دارد. البته در مورد اعتیاد جنسی باورها و بحث های مختلفی وجود دارد که بیانگر این موضوع است که اصلا اعتیاد به رابطه جنسی معنی ندارد. در این مقاله به بررسی جنبه های مختلف این موضوع پرداخته و توضیح خواهیم داد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره جنسی کلیک کنید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد جنسی می‌توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

 

اعتیاد جنسی چیست؟

در صورت ابتلا به اعتیاد جنسی ، تمام افکار و روان معتاد حول محور رابطه جنسی است و به چیزی بیش از این فکر نمی‌کند. این حالت در برگیرنده تمام فعالیت های جنسی اعم از خودارضایی و تماشای پورن است. اما این نیاز و افکار به قدری ذهن افراد را به خود درگیر می‌کند که زندگی شخصی و اجتماعی آنان را تحت تاثیر قرار داده و مشکلات زیادی را برایشان ایجاد می‌کند.

این موضوع بعد از مدتی تبدیل به وسواس فکری شده و برای افراد حالت اجبارگونه پیدا می‌کند. در واقع سکس معنی حقیقی خود را از دست داده و تبدیل به یک عادت می‌شود. با اینکه افراد از انجام این رفتار اهداف مختلفی دارند؛ اما در صورت اعتیاد دیگر اصلا دلیلی برای آن نداشته و تنها آن را انجام می‌دهند. برای پاسخ به سوال اعتیاد چیست کلیک نمایید.

انواع مختلف اعتیاد جنسی

انواع اعتیاد جنسی

اعتیاد جنسی خود می‌تواند به شکل های مختلفی بروز کند. در واقع همه افراد تصور می‌کنند چنین اعتیادی تنها به معنی تکرر در برقراری رابطه جنسی است. اما هرگونه فعالیت جنسی که بیش از حد تکرار شود؛ یک نوع اعتیاد است. برخی از انواع این اعتیاد شامل موارد زیر می‌شود.

  • رفتارهای جنسی
  • تن فروشی و فاحشگی
  • اعتیاد به تماشای پورن. برای آشنایی بیشتر با نشانه های اعتیاد به پورنوگرافی کلیک نمایید.
  • اعتیاد به خودارضایی
  • عورت نمایی یا چشم چرانی

در واقع هر فردی که مبتلا به این نوع اعتیاد است؛ ممکن است چنین نشانه هایی نیز داشته باشد. و یا در معرض ابتلا به آنها قرار بگیرد. از این رو باید نیاز در افراد به شکل درستی کنترل گردد.

اختلال رفتار جنسی اجباری

اختلال رفتار جنسی اجباری نیز حالتی مانند اختلال وسواس عملی اجباری دارد. در واقع شاید در عمل فرد فعالیت جنسی آنچنانی نداشته باشد؛ اما این افکار مدام در ذهن او تکرار می‌شوند. این موضوع خود فرد را نیز ناراحت و اذیت کرده و در زندگی او نیز اختلال ایجاد می‌کند. یکی از اصلی ترین نشانه های این اختلال، ناتوانی در کنترل میل و نیاز جنسی است. اعتیاد به سکس یا اعتیاد جنسی با اختلال رفتار جنسی اجباری یکی نبوده و افراد بیشتر اختلال رفتار جنسی اجباری را به رسمیت می‌شناسند.

نشانه های اعتیاد جنسی

ابتلا به اعتیاد جنسی با بروز نشانه هایی برای افراد همراه است. در واقع زمانی که برای مدت زمان نسبتا طولانی شاهد بروز این نشانه ها در فردی بودید؛ باید احتمال ابتلا به این اختلال را در نظر گرفته و به او کمک کنید. برخی از این علائم شامل موارد زیر می‌شوند.

?داشتن افکار و تخیلات جنسی به صورت مداوم

?داشتن روابط اجباری و متعدد با شریک های جنسی مختلف که فرد اصلا آنها را نمی‌شناسد

?پنهانکاری و دروغ گفتن

?مشغله ذهنی و روانی با این موضوع حتی زمان هایی که فرد سرکار است

?ناتوانی در توقف و یا کنترل این رفتارها

?به خود و دیگران به دلیل ابتلا به این اختلال آسیب می‌زند

?داشتن احساس گناه و پشیمانی بعد از رفع نیاز جنسی

?پیامدهای زیادی را در زندگی شخصی و کاری خود تجربه می‌کند

?در روابط خود نمی‌تواند عملکرد درستی داشته باشد

?اعتیاد به خودارضایی

علت بروز اعتیاد جنسی

اما علت ابتلا به اعتیاد جنسی چیست؟ برخی از افراد این افراد را بسیار پلید دانسته و تنها سعی می‌کنند که از آنها فرار کنند. در صورتی که افراد مبتلا به اعیتاد جنسی نیز مانند بیماران دیگر به علت خاصی که گاها خود هم در آن نقشی نداشته اند؛ به این اختلال مبتلا شده و حال نمی‌توانند آن را درمان نمایند. از این رو با پیدا کردن علت این موضوع می‌توان تا حدی آنها را درک کرده و به آنها کمک کرد. البته که هنوز علت مشخصی برای این بیماری پیدا نشده است. اما برخی از متخصصین معتقدند که بعضی از عوامل بیشتر در این مورد موثر بوده و افراد را در معرض چنین چیزی قرار می‌دهند.

برای مثال ابتلا به بیماری های زمینه ای مانند افسردگی یکی از اصلی ترین دلایل این موضوع است. چرا که آنان با چنین رفتاری دنبال کسب لذت و فراموش کردن غم های خود هستند. برخی دیگر از دلایلی که در این مورد موثر هستند؛ شامل موارد زیر می‌شوند.

  • عدم تعادل هورمون ها شیمی مغز
  • تجربیات دوران کودکی
  • تاثیر سبک زندگی افراد

راه های تشخیص اعتیاد‌جنسی چیست؟

همانطور که گفته شد اعتیاد جنسی با سایر اختلالات می‌تواند همپوشانی زیادی داشته باشد. از این رو برای تشخیص دقیق ابتلا به این بیماری، باید به متخصص مراجعه کرده و سپس روش های درمانی مختلف را امتحان نمایید. هیچ تست و آزمایش خاصی در این زمینه وجود ندارد و متخصص تنها باید به وسیله شرح حال و نشانه های رفتاری در بیمار این موضوع را تشخیص دهد. از طرفی با توجه به نوع و شدت این اختلال راهکار درمانی ارائه دهد.

پیامدهای ابتلا به اعتیاد جنسی

پیامدهای اعتیاد جنسی

بارها در قسمت های گذشته به این موضوع اشاره کردیم که ابتلا به اعتیاد جنسی، عوارض زیادی داشته و مشکلات مختلفی را برای افراد ایجاد می‌کند. ابتلا به بیماری های مقاربتی، بارداری ناخواسته، بروز اختلال در روابط عاطفی، از دست دادن شغل و… همگی از مشکلات ناشی از این موضوع محسوب می‌شوند.

روش های درمان اعتیاد جنسی

اعتیاد جنسی تا حدی قابل درمان و کنترل است. افراد می‌توانند با مراجعه به روانشناس و روانپزشک علت این موضوع را پیدا کرده و آن را برطرف نمایند. در واقع درمان این بیماری از این جهت اهمیت دارد که آنان را به زندگی عادی خود برگردانده و منجر به برقراری روابط سالم تری در این افراد می‌گردد. معمولا روش هایی که برای درمان این بیماری استفاده می‌شود؛ شامل دارودرمانی، روان درمانی، درمان شناختی رفتاری و خانواده درمانی است.

سخن پایانی

از آنجایی که مرز باریکی میان اعیتاد جنسی و داشتن روابط جنسی سالم وجود دارد؛ برخی از افراد هیچ اطلاعی از اعتیاد خود نداشته و تصور می‌کنند که تنها از لحاظ جنسی فعال تر از دیگران هستند. اما این موضوع حقیقت نداشته و هم به خود و دیگری آسیب می‌زنند. از این رو بهتر است در صورتی که عادات جنسی افراد دچار تغییر شده است؛ به متخصص مراجعه کرده و این موضوع را پیگیری نمایند.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد جنسی می‌توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

علت اعتیاد جنسی چیست؟

اعتیاد جنسی می‌تواند به دلایل مختلف خانوادگی، اجتماعی، بیولوژیکی، روانی و… باشد و برای ریشه یابی و علت یابی این مشکل بررسی شرایط زندگی و گذشته فرد، سابقه و پرونده‌های پزشکی و شرایط خانوادگی وی توسط روانشناسان  متخصص ضروری است.

اعتیاد جنسی چیست؟

 افرادی که اعتیاد جنسی دارند به صورت افراط گونه ای به دنبال کسب لذت جنسی هستند و برای این لذت جنسی معمولا از روش‌های غیر متعارف استفاده می‌کنند که می‌تواند به خود شخص یا جامعه آسیب برساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره