اختلالات جنسیاختلالات روانی

سفلیس | درمان علائم بیماری سفلیس

سفلیس یکی دیگر از انواع بیماری های مقاربتی است که منشا آن باکتری است. سفلیس در طی مراحل مختلفی در بدن ظاهر شدن و پیش رونده است. در واقع اگر به موقع درمان  و یا تشخیص داده نشود؛ می‌تواند مشکلات زیادی برای افراد ایجاد کند. سفلیس در بیشتر موارد منجر به بروز زخم‌های عفونی در سطح بدن شده و مشکلات زیادی را برای مبتلایان ایجاد می‌کند. از آنجایی که این بیماری در بدن مدتی به صورت پنهان وجود دارد و هیچ نشانه ای از خود بروز نمی‌دهد؛ تشخیص آن دشوار است. به همین دلیل افراد در این دوران ممکن است که این بیماری را به دیگران نیز منتقل کنند. در این مقاله در مورد راه های انتقال آن به دیگران و همچنین جنبه های دیگر این موضوع صحبت خواهیم کرد. برای دریافت مشاوره جنسی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سفلیس می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

سفلیس

سفلیس در مراحل اولیه آن قابل درمان و کنترل بوده؛ اما اگر پیشروی کند؛ می‌تواند منجر به بروز مشکلات بسیار جدی گردد. همچنین بسیار مسری و واگیردار بوده و به سرعت بین افراد منتقل می‌شود. همچنین تفاوت اصلی این بیماری با دیگر بیماری های آمیزشی در این است که سفلیس ممکن است از طریق پوست نیز به دیگری منتقل گردد. به همین دلیل کاندوم تنها راه حفاظت افراد در مقابل این بیماری نیست. در مدت زمانی که فرد از نشانه های خود و یا حتی ابتلا به این بیماری اطلاعی ندارد؛ می‌تواند دیگران را مبتلا کرده و مشکلات زیادی ایجاد کند. برای اطلاع از عوارض جانبی رابطه دهانی کلیک کنید.

نشانه های ابتلا به سفلیس

از آنجایی که بیماری سفلیس انواع مختلفی داشته و همچنین در طی مراحل مختلفی صورت می‌گیرد به همین دلیل نشانه ها در هریک از این مراحل متفاوت است. به همین دلیل بهتر است در ابتدا در مورد این مراحل و انواع اطلاعاتی را کسب کنیم. اما تقریبا اصلی ترین نشانه های ابتلا به این بیماری مقاربتی بروز زخم های عفونی بر پوست است.

راه های ابتلا به سفلیس

سفلیس علاوه بر انتقال از طریق پوست، در حین رابطه جنسی واژینال، مقعدی و دهانی با فرد مبتلایی که در مراحل اولیه قرار دارد نیز؛ اتفاق می‌افتد. همچنین مادران مبتلا نیز می‌توانند به فرزندان خود این بیماری را در دوران بارداری منتقل کنند. فرآورده های خونی آلوده نیز افراد را دچار این بیماری می‌کند. همچنین در مورد انتقال پوستی نیز وقتی فرد با زخم باز شانکر (نوعی زخم بدون درد) فرد مبتلا به صورت مستقیم برخورد کند؛ اتفاق می‌افتد.

انواع مختلف سفلیس

انواع سفلیس

سفلیس تقریبا به چهار شکل مختلف بروز کرده که می‌توان از آنها به عنوان مراحل و یا انواع سفلیس یاد کرد. برخی از آنها شامل موارد زیر می‌شوند.

📌اولیه

در نوع اولیه فرد بعد از گذشت 3 الی 4 هفته متوجه ابتلا خود به سفلیس می‌گردد. در این حالت شانکر دردی برای افراد ایجاد نکرده؛ اما به شدت عفونت زاست. زخم ها معمولا بین 10 تا 90 روز ظاهر شده و در هر جای بدن که باشند؛ تقریبا 2 تا 6 هفته باقی می‌مانند.

📌ثانویه

در مرحله دوم این بیماری زخم های زگیل مانندی در دهان، مقعد و ناحیه تناسلی ایجاد می‌شوند. همچنین شاهد بروز جوش های بدون خارشی هستیم که زبر، قرمز و قهوه ای بوده، از بالاتنه شروع شده و به مرور زمان به کل بدن گسترش می‌یابند. تب، گلو درد، سردرد، کاهش وزن، تورم غدد لنفاوی و… همگی در این مرحله بروز می‌کنند.

📌نهفته

در مرحله نهفته از سفلیس، نشانه های مرحله اول و دوم از بین رفته و دیگر فرد علائم خاصی ندارد. اما همچنان مبتلا و ناقل است. این مرحله ممکن است تا سالها بعد ادامه یابد.

📌مرحله سوم

مرحله سوم احتمال دارد 3 تا پانزده سال بعد خود را نشان دهد. در این زمان آسیب ها جدی تر بوده و اندام های مهم تری درگیر می‌شوند. قلب، عروق خونی، کبد، استخوان ها و مفاصل در این مرحله دچار مشکلاتی شده و حتی احتمال مرگ نیز وجود دارد. تورم بافت نرم بدن نیز در این مرحله اتفاق می‌افتد.

تفاوت سفلیس عصبی با ارثی چیست؟

انواع دیگری از سفلیس که با ان روبرو هستیم؛ سفلیس عصبی و ارثی است. در سفلیس عصبی که معمولا در مرحله نهفته یا سوم بیماری بروز می‌کند فرد نشانه های عصبی از خود بروز می‌دهد. در این حالت با نشانه هایی مثل زوال عقل، اختلال در راه رفتن، بی حس شدن اندامها، مشکل در تمرکز، گیجی، سردرد یا تشنج، ضف و مشکل در بینایی و شنوایی را تجربه نماید. اما در مورد سفلیس ارثی که در واقع مادرزادی است . از مادر به جنین منتقل می‌شود؛ نوزاد یا از بین رفته و یا دچار کمبود وزن و مشکلات عفونی می‌گردد. همچنین بسیار احتمال دارد که زودتر از موعد متولد شود.

علل ابتلا به سفلیس

مهم ترین علت انتقال و ابتلا به سفلیس رابطه جنسی و تماس با افرادی است که مبتلا به شانکرو و زخم های باز ناشی از این بیماری هستند. همچنین مادران مبتلا نیز می‌توانند این بیماری را به فرزندان خود منتقل کنند. بیشترین میزان انتقال این بیماری در مراحل اولیه، ثانویه، و گاها نهفته است. فراموش نکنید که این بیماری از طریق استفاده مشترک از توالت، لباس، استخر و ظروف منتقل نمی‌شود.

تشخیص سفلیس

از آنجایی که نشانه های سفلیس ممکن است برای مدتها بروز نکنند؛ قطعی ترین راه تشخیص آن مراجعه به متخصص و آزمایش خون است. همچنین گاهی ممکن است پزشک دستور به نمونه برداری از مایع مغزی نخاعی بدهد که متوجه گسترش آن در نواحی عصبی شود.

عوارض ابتلا به سفلیس

ابتلا به سفلیس مشکلات زیادی را برای افراد ایجاد می‌کند که بستگی به مرحله و نوع آن دارد. اما به طور کلی برخی از پیامدها در هر مرحله ای مشترک هستند که شامل سکته مغزی، مننژیت، کاهش حساسیت به درد، ناتوانی جنسی در مردان، بی اختیاری ادرار و… می‌شود. از این جهت پیشگیری و درمان به موقع آن بسیار مهم است.

پیشگیری از سفلیس

پیشگیری از سفلیس با استفاده از روش هایی که وابسته به رابطه جنسی است؛ ممکن است. افراد باید در روابط خود از کاندوم یا دنتال دم استفاده کرده و همچنین از سلامت شریک جنسی خود اطمینان حاصل کنند. از طرفی از رفتارهای پرخطر جلوگیری نموده و همچنین از برقراری روابط جنسی متعدد نیز پرهیز نمایند.

روش های درمان سفلیس

درمان سفلیس

درمان سفلیس در مراحل اولیه راحت تر بوده و با عوارض کمتری نیز همراه است. اما هرچه این بیماری پیشروی کند؛ درمان آن دشوارتر و حتی غیر ممکن می‌گردد. همچنین قطعا بهترین راه درمان از این بیماری پیشگیری است و بهتر است افراد فرایند درمان را تحت نظر یک متخصص پیش ببرند. استفاده از روش های خودسرانه، شرایط بیمار را سخت تر می‌کند.

سخن پایانی

سفلیس یکی از انواع خطرناک بیماری های مقاربتی است. از همین رو بهتر است افراد در صورت مشاهده هر یک از نشانه های این بیماری سریعا از متخصص کمک گرفته و از پیشروی آن جلوگیری نمایند. درمان این بیماری برای شریک جنسی نیز ضروری است. همچنین بهتر است در این مورد اطلاعات لازم را با کمک یک متخصص کسب کرده و از آن پیشگیری نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سفلیس می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره