اختلالات جنسیاختلالات روانی

دوجنسه ها

دوجنسه ها تفاوتهایی جسمانی با ترنسکشوال‌ها دارند. بسیاری این اصطلاح را برای بیان گرایش جنسی فرد، به کار می‌برند. قبل از تولد با توجه به کروموزوم ها و در زمان تولد، جنسیت ما براساس ناحیه تناسلی مشخص می‌شود. اما در مورد افراد دو جنسه، این مورد به سختی قابل تشخیص است. کودک با دارا بودن دستگاه تناسلی دو جنس، والدین را در مسیری سخت قرار می‌دهد. همیشه عمل تغییر جنسیت و درمان هورمونی از زمان تولد امکان پذیر نیست. در ادامه توضیحات کامل‌تری درباره این وضعیت داده‌ایم. برای دریافت مشاوره جنسی کلیک کنید.

دوجنسه ها

این افراد در زمان تولد با آلت تناسلی نامشخص به دنیا می‌آیند. بدین معنی که ظاهر آلت تناسلی هم مردانه و هم زنانه است. اگر تا زمان تولد، پزشکان متوجه بروز این مشکل نشده باشند؛ در هنگام تولد به میزان هورمون ها و یا شکل کروموزوم ها برای تعیین جنسیت، توجه می‌کنند. در این صورت نیز باز مشکلاتی وجود دارد.

علل پدیدایی دوجنسه ها

کوروموزوم های مردانه، ایجاد کننده ی هورمون مردانه هستند. پس اگر جنین دارای کوروموزوم مردانه نباشد؛ دختر خواهد شد. ولی اگر با وجود کروموزوم های زنانه، قبل از تولد، هورمون مردانه دریافت کند؛ دو جنسیتی خواهد شد. هنوز علت مشخصی برای این جنسیت بینابینی، وجود ندارد. اما هورمون هایی که در زمان بارداری جنسیت نوزاد را مشخص می‌کنند؛ احتمالا نقش زیادی در پدیدایی دو جنسه ها دارند. هنوز هیچ مدرک قطعی مبنی بر اینکه آلت تناسلی این افراد به علت جهش کروموزمی به این صورت در می‌آید یا ژنتیک آنها تعیین کننده آن است؛ وجود ندارد. شاید به دلیل اختلال در بخشی هایی از مغز، مثل هیپوتالاموس نیز، این مشکل بروز کند.

سندروم های مرتبط با دوجنسه ها

برخی از ناهنجاری های ژنتیکی نیز، باعث بروز این اختلال می‌شوند. برای مثال سندروم کلاین فلتر که مختص آقایون است. در این سندروم، تعداد کروموزوم های فرد بیشتر از حالت عادی است؛که همین موضوع باعث ایجاد تغییراتی در آلت تناسلی می‌شود. افراد مبتلا به کلاین فلتر بیضه ها و به طور کلی آلت تناسلی کوچکی دارند.

?سندروم موزاییسم

در سندروم موزاییسم همه ی سلول ها کروموزوم های یکسانی ندارند؛ بلکه ترکیبی از کروموزوم های زنانه ومردانه در فرد وجود دارد. به همین دلیل، سلول های جنسی، نیز متفاوت هستند.

آیا این اختلال قبل از تولد مشخص می‌شود؟

قطعا آلت تناسلی، قبل از زمان تولد شکل می‌گیرد واز طریق روش هایی مثل سونوگرافی، خانواده از جنسیت فرزند خود مطلع می‌شوند. آلت تناسلی بینابینی نیز احتمالا با سونوگرافی، قابل تشخیص خواهد بود. اما احتمال دارد تا زمان تولد پوزیشن قرارگیری او در رحم مادر به شکل نباشد که، جنسیت تشخیص داده شود.در بیشتر موارد تا زمان تولد این اختلال قابل تشخیص نیست. اما اگر از این موضوع باخبر شوند؛ امکان سقط قانونی وجود ندارد.

شکل ظاهری افراد دوجنسه

غیر از ناحیه تناسلی این کودکان، بقیه اعضای بدن کاملا سالم هستند. و حتی آنان از هوش طبیعی برخوردارند. درواقع از ظاهر عادی برخوردارند. برخی از والدین تصمیم گیری در مورد جنسیت را به عهده ی خود فرد قرار می‌دهند؛ که این خود، تا زمان عمل تغییر جنسیت، مشکلاتی را برای او ایجاد خواهد کرد.

قطعا فرد از نظر هویتی، دچار سردرگمی هایی خواهد شد.به این معنی که او دقیق نمی‌داند؛ به کدام دسته متعلق است. این اختلال بیولوژیکی عوارض روانی زیادی برای فرد، خواهد داشت. این امکان وجود دارد که فرد جنسیت خود را بپذیرد و تصمیم به عمل جراحی نگیرد. در این قسمت چند نمونه از ویژگی های ظاهری آلت تناسلی آنها را ذکر می‌کنیم:

⏹آلت تناسلی مردانه کوچک

⏹فقدان واژن

⏹مجرای ادراری در نوک آلت تناسلی وجود ندارد

⏹کلیتوریس بزرگ تر از حالت عادی

⏹شباهت لبه های واژن به بیضه مردانه

⏹وجود کیسه بیضه، بدون آلت تناسلی

بیشتر آنان قدرت باروری نداشته. همچنین در دوجنسه های دختر اگر کانال واژن بسته باشد؛ فرد حتما باید قبل از سن بلوغ و اولین قاعدگی، برای عمل جراحی اقدام کند

انواع دوجنسه ها از نظر کروموزومی

اما افراد دوجنسه از نظر کروموزومی و سلول های جنسی در چه وضعیتی قرار دارند؟ قبل تر هم گفتیم که عده ای از آنان فقط در آناتومی دستگاه تناسلی با بقیه متفاوت هستند. پس با این وضعیت آنها احتمالا به 4 دسته از نظر کروموزومی تقسیم می‌شوند.

⏺جنسیت بینابینیxx

⏺جنسیت بینابینیxy

⏺دوجنسه با غدد جنسی واقعی

و دسته آخر افرادی که هم از نظر کروموزومی و هم از نظر فیزیولوژیکی، نامشخص هستند.

چالش های افراد دوجنسه

بدون شک افراد دوجنسه در زندگی شخصی و اجتماعی خود، با چالش های زیادی روبه رو خواهند شد. آنها احتمالا بسیار گوشه گیر و افسرده هستند. اعتماد به نفس زیادی ندارند و به سختی وضعیت خود را می‌پذیرند. دوجنسه ها دارای اختلال خاصی نیستند؛ پس درمان مشخصی برای آنها وجود ندارد. هورمون درمانی و عمل جراحی، تنها گزینه های آنان است.که باید در موردشان تصمیم بگیرند. گرچه حتی بعد از عمل جراحی نیز مشکلات زیادی برای حضور در اجتماع دارند.

تفاوت افراد ترنس با دوجنسه ها

بسیاری افراد ترنس را با دوجنسیتی ها اشتباه می‌گیرند یا اصطلاحی که برای آنان به کار می‌برند؛ یکی است. اما در اصل این دو گروه با هم تفاوت های اساسی دارند. افراد ترنس، با یک جنسیت مشخص،متولد می‌شوند و در نوجوانی و بزرگسالی، دچارملال جنسیتی می‌شوند. برای مثال ظاهر و آلت تناسلی دخترانه دارند؛ اما هویت جنسی شان مردانه است.

اما افراد دوجنسه در زمان تولد با آلت تناسلی میان جنسیتی متولد می‌شوند. به این معنی که ناحیه تناسلی آنها هم ویژگی های مردانه دارد هم زنانه. آنها باید بین دو جنسیت، یکی را انتخاب کنند. هردو احتمالا با مشکلات زیادی، در زندگی خود روبرو خواهند شد. برای آشنایی بیشتر با ترنس ها کلیک کنید.

سخن پایانی

باتوجه به مطالبی که در این مقاله ذکر شد؛ طبیعی است که پذیرش این موضوع برای خانواده ها و حتی خود فرد آسان نباشد. اما هیچکدام در این موضوع، نقشی ندارند. بدون قضاوت و ترحم با آنها برخورد کنید و فراموش نکنید؛ این افراد به حمایت زیادی، نیاز دارند. در مسیر کمک به دوجنسه ها، مشورت با یک روانشناس، بسیار تاثیرگذار است.

برای دریافت مشاوره در زمینه دوجنسه ها می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

ناحیه تناسلی دوجنسه بودن از چه سنی، مشخص می‌شود؟

معمولا جنسیت و آلت تناسلی در زمان جنینی، و با توجه به هورمون ها و ژنتیک، تعیین می‌شود. افرا دوجنسه نیز از این قاعده مستثنی نسیتند.

آیا دوجنسه ها بچه دار می‌شوند؟

این افراد معمولا قدرت باروری ندارند؛ و برای فرزندآوری باید از روش های جایگزین، استفاده کنند.

آیا درمانی برای دوجنسه ها وجود دارد؟

دوجنسه بودن، اختلال محسوب نمی‌شود؛ ولی هورمون درمانی و عمل جراحی، تنها گزینه های موجود برای افراد دوجنسیتی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره